Historia języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HJR-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia języka rosyjskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-X-S1-RosAng w sem. letnim Przedmioty dla programu X-S1x-RosX |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska - filologia rosyjska z filolgią angielską - filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną - filologia rosyjska z filologią ukraińską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie z przedmiotem i zadaniami gramatyki historycznej zapoznanie z korpusem staroruskich zabytków piśmienniczych przekazanie wiedzy o dotychczasowym stanie badań historii języka rosyjskiego przekazanie wiedzy o związkach genetycznych języka rosyjskiego z innymi językami słowiańskimi i indoeuropejskimi przekazanie wiedzy o odmianach dialektalnych języka rosyjskiego zapoznanie z alfabetami słowiańskimi w ich odmianie historycznej przygotowanie do analizy paleograficznej tekstów staroruskich wyrobienie umiejętności interpretacji staroruskich form gramatycznych wyrobienie umiejętności czytania i interpretowania tekstów staroruskich wyrobienie umiejętności przekładu tekstów staroruskich na język polski utrwalanie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki współczesnego języka rosyjskiego oraz wiedza ogólnojęzykoznawcza. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Praca w grupach |
Pełny opis: |
Przedmiot i zadania gramatyki historycznej języka rosyjskiego. Charakterystyka staroruskich zabytków piśmienniczych. Stan badań historii języka rosyjskiego. Ewolucja języka rosyjskiego. Język rosyjski a inne języki słowiańskie. Dialekty języka rosyjskiego. Ewolucja systemu wokalicznego języka rosyjskiego. Ewolucja systemu konsonantycznego języka rosyjskiego Rozwój historyczny kategorii rzeczownika rosyjskiego. Rozwój historyczny kategorii przymiotnika rosyjskiego. Rozwój historyczny kategorii czasownika rosyjskiego. Rozwój historyczny składni. Ćwiczenia w czytaniu i dokonywaniu kompleksowej analizy gramatycznej tekstów staroruskich. Ćwiczenia przekładowe nad tekstami staroruskimi. Praca semestralna z zakresu historii języka rosyjskiego. |
Literatura: |
Černych P.Ja. Istoričeskaja grammatika russkogo jazyka. Moskva 1954. Galster I. Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego. Warszawa 1998. Gorškova K.V., Chaburgaev G. Istoričeskaja grammatika russkogo jazyka. Moskva 1981. Ivanov V.V. Istoričeskaja grammatika russkogo jazyka. Moskva 1990. Lehr-Spławiński T., Witkowski W. Wybór tekstów do historii języka rosyjskiego. Warszawa 1981. Moszyński L. Wstęp do filologii słowiańskiej. Warszawa 2006. Obnorskij S.P., Barchudarov S.G. Chrestomatija po istorii russkogo jazyka. Čast’ pervaja. Moskva 1952. Obnorskij S.P., Barchudarov S.G. Chrestomatija po istorii russkogo jazyka. Čast’ vtoraja. Moskva 1948. Rieger J. Z dziejów języka rosyjskiego. Warszawa 1989. Rott-Żebrowski T. Gramatyka historyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami. Lublin 1982. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-tka: zna metodę historyczno-porównawczą rekonstrukcji języków zna najważniejsze zabytki piśmiennictwa staroruskiego korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku rosyjskim i polskim czyta teksty staroruskie prawidłowo interpretuje staroruskie formy gramatyczne tłumaczy teksty staroruskie na język polski rozumie i prawidłowo stosuje terminy z zakresu gramatyki historycznej zna i prawidłowo rozpoznaje cechy dialektalne zna analogie i odmienności między językiem rosyjskim i pozostałymi językami słowiańskimi stosuje zdobytą wiedzę podczas przygotowywania prac ustnych i pisemnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceniania pracy semestralnej: ocena: bardzo dobry (5,0) − praca świadcząca o doskonałej umiejętności doboru odpowiedniej literatury do zadanego tematu − praca świadcząca o bardzo dobrej umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu − praca świadcząca o doskonałym rozumieniu opisywanych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia − język pracy nienaganny, bez błędów, nasycony odpowiednią terminologią ocena: dobry plus (4,5) − praca świadcząca o opanowaniu umiejętności doboru odpowiedniej literatury do zadanego tematu − praca świadcząca o opanowaniu umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu − praca świadcząca o rozumieniu opisywanych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia − język pracy poprawny, z drobnymi błędami; użycie odpowiedniej terminologii ocena: dobry (4,0) − praca świadcząca o opanowaniu umiejętności doboru odpowiedniej literatury do zadanego tematu − praca świadcząca o opanowaniu umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu − praca świadcząca o rozumieniu opisywanych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia − język pracy poprawny, jednak z niedociągnięciami i błędami; użycie odpowiedniej terminologii ocena: dostateczny plus (3,5) − praca świadcząca o trudnościach w doborze odpowiedniej literatury do zadanego tematu − praca świadcząca o brakach w umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu − praca częściowo świadcząca o rozumieniu opisywanych zagadnień, a częściowo polegająca na przepisaniu pewnych treści bez refleksji − liczne niedociągnięcia formalne i błędy językowe; uboga terminologia ocena: dostateczny (3,0) − praca świadcząca o poważnych trudnościach w doborze odpowiedniej literatury do zadanego tematu − praca świadcząca o poważnych brakach w umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu − praca częściowo świadcząca o rozumieniu opisywanych zagadnień, jednak w przeważającej mierze polegająca na przepisaniu treści bez refleksji − poważne niedociągnięcia formalne i liczne błędy językowe; uboga terminologia ocena: niedostateczny (2,0) − praca świadcząca o braku umiejętności doboru odpowiedniej literatury do zadanego tematu − praca świadcząca o braku umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu − praca polegająca na przepisaniu treści bez zrozumienia tematu − bardzo poważne niedociągnięcia formalne i liczne błędy językowe; brak podstawowej terminologii Kryterium oceniania kolokwium pisemnego: ocena: bardzo dobry (5,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 92% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu ocena: dobry plus (4,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym. ocena: dobry (4,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami. ocena: dostateczny plus (3,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami. ocena: dostateczny (3,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się) ocena: niedostateczny (2,0) kryterium ilościowe: poniżej 60% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bożena Hrynkiewicz-Adamskich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.