Geography of the Arab World
General data
Course ID: | 09-GEOARAB-11 |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | Geography of the Arab World |
Name in Polish: | Geografia świata arabskiego |
Organizational unit: | Institute of Oriental Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia, program kształcenia: arabistyka |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) C1 – zaznajomienie studentów z podstawowymi elementami geografii świata arabskiego: jego zasięg, historyczne uwarunkowanie oraz wstępna charakterystyka C2 – zaznajomienie studentów z poszczególnymi częściami świata arabskiego wraz z ich charakterystyką C3 – zaprezentowanie wiedzy na temat klasycznych arabskich teorii na temat geografii C4 – Zaznajomienie studentów z współczesnymi aspektami geografii świata arabskiego: środowisko, gospodarka, społeczeństwo C5 – Ukazanie studentom walorów turystycznych świata arabskiego |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Brak |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Część wymienionych materiałów znajduje się w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM, Bibliotece Wydziału Neofilologii, Bibliotece Wydziału Historycznego oraz Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu. Pozostałe zostaną dostarczone przez prowadzącego zajęcia |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wprowadzenie teoretyczne, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, prezentacje studentów |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy na temat podstawowych elementów geografii świata arabskiego. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi elementami geografii świata arabskiego: jego zasięgiem, historycznymi uwarunkowaniami oraz wstępną charakterystyką. Następnie zaznajomienie studentów z poszczególnymi częściami świata arabskiego wraz z ich charakterystyką, zaprezentowanie wiedzy na temat klasycznych arabskich teorii na temat geografii Geografia świata arabskiego pozwoli także na zaznajomienie studentów z współczesnymi aspektami geografii świata arabskiego: środowiskiem, gospodarką, społeczeństwem, a w dalszej kolejności także ukazanie studentom walorów turystycznych świata arabskiego |
Bibliography: |
(in Polish) Dziekan Marek M., Arabowie. Słownik encyklopedyczny, Warszawa 2002. Braudel Ferdinand, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. El-Ashker Ahmed, Wilson Rodney, Islamic Economics: a Short History, Leiden 2006. Gaworecki Władysław, Turystyka, Warszawa 2010 (lub inne wydania). Gudowski Janusz, Rolnictwo Afryki i Azji u progu XXI wieku, Warszawa 1998. Makowski Jerzy, Geografia fizyczna świata, Warszawa 2006 (lub inne wydania). Miquel André, La géographie humaine du monde musulman jusqu'au milieu du 11 siècle, Paris 1980. Money Land and Trade: An Economic History of the Muslim Mediterranean, (ed.) Nelly Hanna, London 2002. Nazmi Ahmad, The Muslim geographical image of the world in the Middle Ages : a source study, Warsaw 2007. Orłowska Elżbieta, Geografia regionalna w kulturze arabsko-muzułmańskiej (VIII-XIV w.), Wrocław 2000. Religie światowe wobec współczesnych wyzwań gospodarczych, (red.) Tomasz Dołęgowski, Warszawa 2011. Stojkow Maria, Portret damasceńskiego kupca, Warszawa 2012. Sukidi, Max Weber’s Remarks on Islam: The Protestant Ethic among Muslim Puritans, “Islam and Christian–Muslim Relations”, Vol. 17, No. 2, s. 195–205, April 2006 Sulejczak Ewa, Gudowski Janusz, Podstawy geografii społecznej i gospodarczej krajów arabskich, Warszawa 1987. The City in the Islamic World (2 vol.), (ed.) Salma K. Jayyusi, Leiden 2008. Weber Max, Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej, Warszawa 2002. Weber Max, Etyka gospodarcza religii światowych, Kraków 2000. Wittfogel Karl Artur, Władza totalna : studium porównawcze despotyzmu wschodniego¸ Toruń 2002. Yunus Muhammad, Świat bez ubóstwa: czas na przedsiębiorstwo społeczne, Warszawa 2013 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: przedstawić elementy geografii świata arabskiego, opisać jego zasięg oraz historyczne różnicowanie Określić różnice pomiędzy poszczególnymi regionami świata arabskiego wskazać czynniki naturalne, historyczne i międzynarodowe wpływające na sytuację świata arabskiego przedstawić i wykorzystać interdyscyplinarne elementy różnych dziedzin wiedzy do opisu świata arabskiego Przedstawić kluczowe aspekty gospodarki i turystyki świata arabskiego wskazać i wyszukać bardziej szczegółowe zagadnienia dotyczące krajów arabskich |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa obejmuje- - pisemne kolokwium zaliczeniowe - test z mapy świata arabskiego - zaliczenie lektur - przedstawienie referatu 5,0 –student wykazuje rozległą i usystematyzowaną wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował poruszane zagadnienia, jak również literaturę dodatkową, potrafi wszechstronnie dyskutować nad poruszanymi w kursie zagadnieniami, 4,5 – Student wykazał bardzo dobrą wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował poruszone zagadnienia, jak również wskazane lektury, potrafi dyskutować nad poruszonymi w kursie zagadnieniami, 4 – Student wykazuje dobrą wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował w dobrym stopniu większość poruszonych zagadnień, jak również wskazana literaturę, potrafi dyskutować nad poruszonymi w kursie zagadnieniami 3,5 – Student wykazuje dostateczną wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował część poruszane zagadnienia oraz zalecanej literatury, zapytany potrafi zazwyczaj odpowiedzieć na pytania wykładowcy 3 – Student wskazuje podstawową wiedzę w zakresie materiału, zapoznał się z podstawową literaturą przedmiotu, potrafi odpowiedzieć poprawnie na część pytań nauczyciela 2 – student wykazuje braki w podstawowej wiedzy w zakresie omówionego materiału, popełnia rażące błędy odpowiadając na pytania wykładowcy, nie zna omawianej literatury |
Internships: |
(in Polish) nie pzewidziano |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.