Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Geography of the Arab World

General data

Course ID: 09-GEOARAB-11
Erasmus code / ISCED: 09.0 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Geography of the Arab World
Name in Polish: Geografia świata arabskiego
Organizational unit: Institute of Oriental Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filologia, program kształcenia: arabistyka

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) C1 – zaznajomienie studentów z podstawowymi elementami geografii świata arabskiego: jego zasięg, historyczne uwarunkowanie oraz wstępna charakterystyka


C2 – zaznajomienie studentów z poszczególnymi częściami świata arabskiego wraz z ich charakterystyką


C3 – zaprezentowanie wiedzy na temat klasycznych arabskich teorii na temat geografii


C4 – Zaznajomienie studentów z współczesnymi aspektami geografii świata arabskiego: środowisko, gospodarka, społeczeństwo


C5 – Ukazanie studentom walorów turystycznych świata arabskiego


Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Brak

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Część wymienionych materiałów znajduje się w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM, Bibliotece Wydziału Neofilologii, Bibliotece Wydziału Historycznego oraz Bibliotece Raczyńskich w Poznaniu. Pozostałe zostaną dostarczone przez prowadzącego zajęcia

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wprowadzenie teoretyczne, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, prezentacje studentów

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy na temat podstawowych elementów geografii świata arabskiego.

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi elementami geografii świata arabskiego: jego zasięgiem, historycznymi uwarunkowaniami oraz wstępną charakterystyką.

Następnie zaznajomienie studentów z poszczególnymi częściami świata arabskiego wraz z ich charakterystyką, zaprezentowanie wiedzy na temat klasycznych arabskich teorii na temat geografii

Geografia świata arabskiego pozwoli także na zaznajomienie studentów z współczesnymi aspektami geografii świata arabskiego: środowiskiem, gospodarką, społeczeństwem, a w dalszej kolejności także ukazanie studentom walorów turystycznych świata arabskiego

Bibliography: (in Polish)

Dziekan Marek M., Arabowie. Słownik encyklopedyczny, Warszawa 2002.

Braudel Ferdinand, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.

El-Ashker Ahmed, Wilson Rodney, Islamic Economics: a Short History, Leiden 2006.

Gaworecki Władysław, Turystyka, Warszawa 2010 (lub inne wydania).

Gudowski Janusz, Rolnictwo Afryki i Azji u progu XXI wieku, Warszawa 1998.

Makowski Jerzy, Geografia fizyczna świata, Warszawa 2006 (lub inne wydania).

Miquel André, La géographie humaine du monde musulman jusqu'au milieu du 11 siècle, Paris 1980.

Money Land and Trade: An Economic History of the Muslim Mediterranean, (ed.) Nelly Hanna, London 2002.

Nazmi Ahmad, The Muslim geographical image of the world in the Middle Ages : a source study, Warsaw 2007.

Orłowska Elżbieta, Geografia regionalna w kulturze arabsko-muzułmańskiej (VIII-XIV w.), Wrocław 2000.

Religie światowe wobec współczesnych wyzwań gospodarczych, (red.) Tomasz Dołęgowski, Warszawa 2011.

Stojkow Maria, Portret damasceńskiego kupca, Warszawa 2012.

Sukidi, Max Weber’s Remarks on Islam: The Protestant Ethic among Muslim Puritans, “Islam and Christian–Muslim Relations”, Vol. 17, No. 2, s. 195–205, April 2006

Sulejczak Ewa, Gudowski Janusz, Podstawy geografii społecznej i gospodarczej krajów arabskich, Warszawa 1987.

The City in the Islamic World (2 vol.), (ed.) Salma K. Jayyusi, Leiden 2008.

Weber Max, Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej, Warszawa 2002.

Weber Max, Etyka gospodarcza religii światowych, Kraków 2000.

Wittfogel Karl Artur, Władza totalna : studium porównawcze despotyzmu wschodniego¸ Toruń 2002.

Yunus Muhammad, Świat bez ubóstwa: czas na przedsiębiorstwo społeczne, Warszawa 2013

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

przedstawić elementy geografii świata arabskiego, opisać jego zasięg oraz historyczne różnicowanie

Określić różnice pomiędzy poszczególnymi regionami świata arabskiego

wskazać czynniki naturalne, historyczne i międzynarodowe wpływające na sytuację świata arabskiego

przedstawić i wykorzystać interdyscyplinarne elementy różnych dziedzin wiedzy do opisu świata arabskiego

Przedstawić kluczowe aspekty gospodarki i turystyki świata arabskiego

wskazać i wyszukać bardziej szczegółowe zagadnienia dotyczące krajów arabskich

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa obejmuje-

- pisemne kolokwium zaliczeniowe

- test z mapy świata arabskiego

- zaliczenie lektur

- przedstawienie referatu

5,0 –student wykazuje rozległą i usystematyzowaną wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował poruszane zagadnienia, jak również literaturę dodatkową, potrafi wszechstronnie dyskutować nad poruszanymi w kursie zagadnieniami,

4,5 – Student wykazał bardzo dobrą wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował poruszone zagadnienia, jak również wskazane lektury, potrafi dyskutować nad poruszonymi w kursie zagadnieniami,

4 – Student wykazuje dobrą wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował w dobrym stopniu większość poruszonych zagadnień, jak również wskazana literaturę, potrafi dyskutować nad poruszonymi w kursie zagadnieniami

3,5 – Student wykazuje dostateczną wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował część poruszane zagadnienia oraz zalecanej literatury, zapytany potrafi zazwyczaj odpowiedzieć na pytania wykładowcy

3 – Student wskazuje podstawową wiedzę w zakresie materiału, zapoznał się z podstawową literaturą przedmiotu, potrafi odpowiedzieć poprawnie na część pytań nauczyciela

2 – student wykazuje braki w podstawowej wiedzy w zakresie omówionego materiału, popełnia rażące błędy odpowiadając na pytania wykładowcy, nie zna omawianej literatury

Internships: (in Polish)

nie pzewidziano

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)