Descriptive Grammar of Finnish
General data
Course ID: | 09-FR-GOJF-14 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Descriptive Grammar of Finnish |
Name in Polish: | Gramatyka opisowa j. fińskiego |
Organizational unit: | Institute of Applied Linguistics |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FREf |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Filologie regionów |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) zapoznanie się z podstawową wiedzą na temat funkcjonowania języka fińskiego w zakresie fonetyki i fonologii oraz ortografii przekazanie podstawowej terminologii z zakresu fonetyki i fonologii oraz ortografii rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych z zakresu fonetyki i fonologii języka fińskiego rozwinięcie umiejętności komunikacji na tematy związane z treściami programowymi wykorzystanie nabytej wiedzy w praktycznej nauce języka fińskiego |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) • podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu fonetyki, fonologii i morfologii • ogólne kompetencje humanistyczne |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Informacje o dostępie do materiałów przedstawia prowadzący |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Inne - możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 SUMA GODZIN 150 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 6 za dwa semestry 3/3 |
Bibliography: |
(in Polish) • Bańczerowski, Jerzy – Pogonowski, Jerzy – Zgółka, Tadeusz. 1982. Wstęp do językoznawstwa. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. • Hakulinen, Lauri. 2002. Suomen kielen rakenne ja kehitys. Helsinki: Helsingin yliopiston suomen kielen laitos. • Karlsson, Fred. 1982. Suomen kielen äänne- ja muotorakenne. Helsinki: WSOY. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Rozumie i prawidłowo stosuje podstawową terminologię w zakresie fonetyki, fonologii, morfologii oraz ortografii współczesnego języka fińskiego. - Zna budowę i rozumie funkcjonowanie aparatu mowy. - Posiada umiejętność opisu cech artykulacyjnych głosek języka fińskiego i prawidłowo je artykułuje. - Potrafi wykonać i odczytać zapis fonetyczny (transkrypcję) tekstu fińskiego. - Zna i stosuje w praktyce ogólne zasady fińskiej ortografii. - Rozumie różnice fonetyczne mające funkcje dystynktywne w języku fińskim. - Potrafi dzielić fińskie wyrazy na sylaby. - Zna i stosuje w praktyce zasady koartykulacji. - Zna zasady fińskiego akcentu wyrazowego i prawidłowo akcentuje wyrazy. - Zna zasady intonacji w języku fińskim i stosuje je w praktyce. - Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w praktycznym użyciu języka fińskiego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • regularne uczestnictwo w zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich testów cząstkowych; • uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego egzaminu końcowego, przeprowadzonego stacjonarnie lub zdalnie. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Mikko Bentlin | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Leena Laajo-Szankowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.