Nauka o współczesnym języku polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-WJP-11PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka o współczesnym języku polskim |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie wiedzy z zakresu gramatyki współczesnego języka polskiego, - rozwinięcie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej o języku z praktycznym użyciem form gramatycznych, - rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, ich językowej analizy, - zdobycie wiedzy o podstawowych współczesnych metodologiach badań językoznawczych, - rozwinięcie umiejętności odnoszenia zagadnień z zakresu gramatyki współczesnego języka polskiego do różnorodnych tekstów użytkowych, - rozwinięcie umiejętności poprawnego wypowiadania się w mowie i piśmie w języku polskim, - rozwinięcie świadomości językowej, uwrażliwienie na obserwację zjawisk językowych wśród użytkowników języka, - wypracowanie zdolności działań interdyscyplinarnych (na przecięciu psycholingwistyki, socjolingwistyki, etnolingwistyki, czy neurolingwistyki). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konweratoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, metoda projektu, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 10 (3+3+4) |
Skrócony opis: |
Przedmiot (ćwiczenia i wykład) trwa trzy semestry - realizowany jest na pierwszym i drugim roku studiów. Uczestnictwo w zajęciach na drugim roku jest możliwe wyłącznie po zaliczeniu dwu poprzednich semestrów. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - wprowadzenie do nauki o języku; definicja języka, cechy języka naturalnego; język jako system; perspektywa komunikacyjna w opisie języka, - fonetyka jako dyscyplina językoznawcza; system wokaliczny i konsonantyczny współczesnej polszczyzny; koartykulacja i asymilacje; różnice regionalne w wymowie; fonetyczna reprezentacja współczesnych polskich tekstów; fonetyka suprasegmentalna: sylaba i akcent, - zaburzenia i wady wymowy - podstawowe zagadnienia, - przedmiot badań fonologii; fonem a głoska, cecha dystynktywna, sposoby wykrywania cech dystynktywnych; opozycja fonologia, klasyfikacja opozycji; fonem i jego warianty, - części mowy; kryteria opisu, klasyfikacje (semantyczna, gramatyczna, syntaktyczna); wyrazy dwuklasowe, - morfologia; pojęcie morfemu; kryteria podziału morfemów; klasyfikacje morfemów; podział funkcjonalny; zasady analizy morfologicznej; morfonologia, wymiany morfonologiczne (samogłoskowe i spółgłoskowe), - przedmiot opisu słowotwórczego; podstawowe pojęcia; definicja derywatu synchronicznego; zasady analizy słowotwórczej; słowotwórstwo rzeczownika, przymiotnika, przysłówka, czasownika, - polszczyzna jako język fleksyjny; fleksja imienna (odmiana rzeczownika, przymiotnika, liczebnika oraz zaimka); odmiana czasownika, - przedmiot badań składni; wypowiedzenie,definicje; zdanie w ujęciu semantyczno-logicznym; kategoria modalna, - wypowiedzenie, składnik, grupa składniowa; poziomy opisu wypowiedzenia: semantyczny, strukturalny, linearny; konotacja, akomodacja syntaktyczna, - wypowiedzenie pojedyncze i części zdania; wypowiedzenie złożone i ich osobliwości; procesy nominalizacyjne; konstrukcje o charakterze niezdaniowym, - zdania i teksty jako całości ponadzdaniowe; kierunki badań nad tekstem: trans-zdaniowy i funkcjonalny (pragmatyczny). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. Części mowy, red. J. Bartmiński, M. Nowosad-Bakalarczyk, Lublin 2003. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, wyd. III, Wrocław 1992. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław – Warszawa ‒ Kraków 1999. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019. Gramatyka komunikacyjna, red. A. Awdiejew, Warszawa – Kraków 1999. Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. La-skowski, H. Wróbel, Warszawa 1998. Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, red. H. Wróbel, Warszawa 1995. Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia, red. Z. Topolińska, Warszawa 1984. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1979. Jadacka H., Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny 1945-2000, Warszawa 2001. Jodłowski S., Podstawy polskiej składni, Warszawa 1976. Jodłowski S., Studia nad częściami mowy, Warszawa 1971. Kaproń-Charzyńska I., Pragmatyczne aspekty słowotwórstwa. Funkcja ekspresywna i poetyc-ka, Toruń 2014. Klemensiewicz Z., Zarys składni polskiej, Warszawa 1969. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001. Madelska L., Witaszek-Samborska M., Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, Poznań 2015. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2005. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1999. Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2004. Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, red. S. Gajda, S. Dubisz, Warszawa 2001. Ruszkowski M., Kategorie pośrednie w składni polskiej, Kielce 2001. Saloni Z., Świdziński M., Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 1998. Szpyra-Kozłowska J., Wprowadzenie do współczesnej fonologii, Lublin 2002. Tokarski J., Fleksja polska, Warszawa 2001. Vater H., Wprowadzenie do lingwistyki, Wrocław 2015. Waszakowa K., Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki z formantami paradygmatycznymi, Warszawa 1993. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006. Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980. Wróbel H., Gramatyka języka polskiego, Kraków 2001. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014. Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - ma podstawową wiedzę o języku jako systemie i języku jako narzędziu komunikacji, - zna i poprawnie stosuje terminologię związaną ze współczesną polską gramatykę, - umie powiązać badania językoznawcze z wynikami badań innych dyscyplin naukowych, - na podstawie wiedzy teoretycznej o systemie językowym potrafi rozpoznawać i nazywać występujące w tekstach formacje słowotwórcze, formy gramatyczne leksemów oraz okreśone struktury składniowe i tekstowe, - na podstawie wiedzy o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego umie interpretować i analizować różne rodzaje tekstów użytkowych; rozpoznaje ich status gatunkowy, funkcje i wymiar kulturowy, - potrafi uzasadnić wybór danej metodologii badań, umie także uogólniać wyniki analiz oraz integrować różne metody, - poprawnie posługuje się językiem w mowie i piśmie, - jest gotowy do samodzielnej, krytycznej lektury źródeł, dyskusji z zaproponowanymi w nich rozwiązaniami badawczymi, umie odwoływać się do opracowań naukowych podczas zajęć, w pracy zespołowej i indywidualnej, - samodzielnie przygotować analizę językową tekstu i prezentację multimedialną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, bardzo dobra znajomość siatki pojęciowo-terminologicznej, bardzo dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów w oparciu o wiedzę o systemie gramatycznym współczesnego języka polskiego, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej, bardzo dobre kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i piśmie, aktywność w trakcie zajęć: systematyczne merytoryczne przygotowanie do zajęć, uczestnictwo w rozmowie, dyskusji, wyczerpujące opracowanie materiału na zaliczenie (analizy językowej tekstu, prezentacji multimedialnej). dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie językowej analizy tekstu. dobry (db; 4,0): dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, dobra znajomość siatki pojęciowo-terminologicznej, dobre przyswojenie zasad analizy i interpretacji różnych tekstów w oparciu o wiedzę na temat systemu gramatycznego współczesnego języka polskiego, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej, dobra sprawność w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i piśmie, aktywność podczas zajęć: dobre merytoryczne przygotowanie do rozmowy i dyskusji, prawidłowe opracowanie materiału na zaliczenie (analizy językowej tekstu, prezentacji multimedialnej). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie gramatyki współczesnego języka polskiego, zadowalająca znajomość siatki pojęciowo-terminologicznej, zadowalające opanowanie zasad analizy i interpretacji różnych tekstów z wykorzystaniem wiedzy na temat systemu gramatycznego współczesnego języka polskiego, dobra świadomość w zakresie poprawności językowej, dobre kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i piśmie, zadowalające przygotowanie merytoryczne do zajęć, drobne niedociągnięcia w opracowanym materiale zaliczeniowym (analizie językowej tekstu, prezentacji multimedialnej). dostateczny (dst; 3,0): niepełna wiedza przedmiotowa i metodologiczna związana z gramatycznym opisem współczesnego języka polskiego, okrojona znajomość aparatury pojęciowo-terminologicznej, słabo przyswojone zasady analizy i interpretacji różnych tekstów w oparciu o wiedzę na temat systemu gramatycznego współczesnego języka polskiego, niska świadomość językowa i kompetencje w zakresie poprawności językowej, bardzo niski stopień aktywności podczas zajęć, liczne błędy w pracach zaliczeniowych (analizie językowej, prezentacji multimedialnej). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalające przyswojenie zagadnień teoretyczno- metodologicznych z zakresu gramatyki współczesnego języka polskiego, nieznajomość podstawowej siatki pojęciowo-terminologicznej, nieznajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów przeprowadzanych w oparciu o wiedzę na temat systemu gramatycznego współczesnej polszczyzny, niska świadomość językowa i bardzo słabe kompetencje poprawnościowe, brak aktywność podczas zajęć, liczne błędy w pracach zaliczeniowych (analizie językowej, prezentacji multimedialnej). Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach, - aktywność podczas zajęć (udział w rozmowie, dyskusji, proponowanych pracach zespołowych), - sprawność językowa, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim zarówno w mowie, jak i piśmie, umiejętność samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, przeprowadzania określonych analiz językowych, - wartość merytoryczna prac zaliczeniowych: analizy językowej tekstu, prezentacji multimedialnej, - sposób zaprezentowania na egzaminie zdobytej wiedzy, stopień opanowania zagadnień teoretycznych i metodologicznych, umiejętność odnoszenia problematyki teoretyczno-metodologicznej do określonego materiału językowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.