Strategie narracyjne: interaktywność, multimodalność, ergodyczność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SN-11GRDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie narracyjne: interaktywność, multimodalność, ergodyczność |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | groznawstwo |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zagadnieniem przeobrażeń narracji w kulturze multimedialnej, przemianami narracyjnymi współczesnych mediów, zagadnieniem ergodyczności, remediacji i interakcji mediów tradycyjnych oraz interaktywnych. Studenci dowiedzą się, w jaki sposób interaktywność determinuje transformacje i przetworzenia współczesnych narracji medialnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, gra dydaktyczna/symulacyjna, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - narracja jako pojęcie literaturoznawstwa, nauk humanistycznych oraz innych nauk, - rozróżnienia definicyjne oraz implikacje praktyczne terminów: multimedialność, transmedianość, interaktywność, multimedialność, ergodyczność, - elementy narracji literackich i medialnych (1): kształtowanie typów bohaterów, - elementy narracji literackich i medialnych (2): fokalizacja i perspektywa, - narracje pierwszoosobowe, auktorialne i personalne - modyfikacje interaktywne; kategoria wiarygodności narratora, - techniki związane z perspektywą: przełamywanie czwartej ściany, defamiliaryzacja, realizm magiczny, wieloperspektywiczność, - szczegółowe rozwiązania kompozycyjne (np. kompozycja szkatułkowa, technika strumienia świadomości, monolog wypowiedziany, retrospekcja, prospekcja, "strzelba Czechowa", tło fabularne itd.). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2008. Jenkins H., Game Design as Narrative Architecture (http://web.mit.edu/~21fms/People/henry3/games&narrative.html). Caracciolo, M., 2015. Playing Home: Videogame Experiences between Narrative and Ludic Interests. Narrative 23. Sloane, S., Digital fictions., Stamford 2000. Hunicke R., Leblanc M., Zubek R., MDA: A Formal Approach to Game Design and Game research, 2004, https://users.cs.northwestern.edu/~hunicke/MDA.pdf. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - w zaawansowanym stopniu rozumie wybrane terminy wykorzystywane w badaniach tekstów kultury, głównie growych, literackich i filmowych - w zaawansowanym stopniu zna wybraną terminologię, teorie i metodologie z zakresu interdyscyplinarnej nauki o grach (ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny literaturoznawstwa i w odniesieniu do innych mediów), - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie wybrane powiązania groznawstwa z literaturoznawstwem oraz z innymi dziedzinami i dyscyplinami naukowymi, - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie wybrane kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięciach w zakresie nauki o grach z uwzględnieniem jej złożonych kontekstów filmowych i literackich, a także odniesień transmedialnych, - na poziomie zaawansowanym zna i rozumie wybrane aspekty dotyczące wiedzy z zakresu teorii narracji oraz fabuły w ujęciu transmedialnym potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami w zakresie groznawstwa i dyscyplin pokrewnych (szczególnie literaturoznawstwa) oraz wykorzystywać je podczas wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych, - umie dokonać krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu groznawstwa, literaturoznawstwa oraz filmoznawstwa, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka aktywnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach; rzetelnie i terminowo wykonuje zadania; jego/jej prace wyróżniają się bardzo wysokim poziomem. dobry plus (+db; 4,5): student/studentka aktywnie uczestniczy w zajęciach, rzetelnie i terminowo wykonuje zadania; jego/jej prace wyróżniają się wysokim poziomem mimo nielicznych błędów. dobry (db; 4,0): student/studentka uczestniczy zajęciach, ale wykazuje się aktywnością sporadycznie; powierzone zadania wykonuje w terminie; jego/jej prace charakteryzują się zadowalającym poziomem. dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka uczestniczy w zajęciach, ale nie wykazuje się aktywnością; powierzone zadania wykonuje w terminie; jego/jej prace charakteryzują się dostatecznym poziomem. dostateczny (dst; 3,0): student/studentka w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, na ogół terminowo wywiązuje się z powierzonych zadań, jednak jego/jej prace zawierają dużo błędów. niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie realizuje założeń przedmiotu, nie wykonuje powierzonych zadań w ustalonych terminach, nie przedstawia do oceny prac lub jego/jej prace zawierają bardzo dużo błędów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Telicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Telicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Telicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.