Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-SM-12FKMDM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filmoznawstwo i kultura mediów |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Doskonalenie umiejętności analizy filmu jako podstawy warsztatowej pracy nad rozprawą magisterską. Przygotowanie do wykorzystania analizy i interpretacji dzieła filmowego w kontekście tematu pracy magisterskiej Zapoznanie studentów z warsztatem pisania pracy magisterskiej (wybór i sformułowanie tematu, plan i konstrukcja pracy, ujęcie problemu, umiejętność merytorycznego argumentowania, robienie przypisów, aneksów, bibliografii, redagowanie tekstu itp.). Przygotowanie do samodzielnego korzystania z różnych źródeł naukowych i umiejętności ich wzajemnego konfrontowania. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Seminarium ma charakter interdyscyplinarny. Poświęcone będzie problemom poetyki współczesnego filmu dokumentalnego i fabularnego, zagadnieniom relacji filmu z literaturą i sztukami wizualnymi oraz estetyce przekazów telewizyjnych. W centrum naszego zainteresowania znajdą się obszary pogranicza pomiędzy gatunkami, rodzajami filmowymi oraz filmem a telewizją i sztukami wizulanymi, rozmaite sposoby przenikania form obecnych we współczesnych mediach. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami pisania pracy naukowej oraz wypracowanie umiejętności krytycznego czytania tekstów naukowych. Studenci będą mieli ponadto możliwość rozszerzenia umiejętności z zakresu analizy filmu i przekazów telewizyjnych, które są niezbędne do przygotowania rozprawy magisterskiej. Warunkiem ewaluacji będzie aktywny udział w zajęciach oraz terminowe składanie kolejnych części pracy. |
Pełny opis: |
1. Styl filmowy. Analiza Funny Games Michaela Haneke. 2. Sporządzanie filmografii – zdanie praktyczne. 3. Strukturalizm i postrukturalizm w badaniach nad filmem. Pomiędzy teorią a badawczą praktyką – analiza fragmentów filmu Wojciecha Smarzowskiego Dom zły. 4. Poetyka krótkich form filmowych – wideoklip. 5. Zasady poszukiwania i sporządzania bibliografii. 6.-8. Indywidualne konsultacje konsepktów prac magisterskich. 9-15. Prezentacja koncepcji pracy magisteskiej w oparciu o schemat: a. tytuł pracy b. problem badawczy c. materiał badawczy d. elementy problematyczne, wymagające przedyskutowania |
Literatura: |
S. Liszak, Zrzucę ciało. Marcin Koszałka, Jerzy Nowak, „Istnienie”, „Kwartalnik Filmowy” M. Wojciechowska, Kino dokumentalne jako forma terapii – twórczość Marcina Koszałki, w: Metody dokumentalne w filmie, red. D. Rode, M. Pieńkowski, Łódź 2013, s. 354. M. Koszałka, Wycisnąć sens z trupa, rozm. K. Bielas, „Duży Format” 2007, nr 46. M. Ryan, M. Lenos, An Introduction to Film Analysis. Technique and Meaning in Narrativ Film, New York 2012 Ł. Maciejewski, Widmo autora: kino Romana Polańskiego, 2011 Ch. Sandford, Polański, 2008 R. Polański, Roman, 1989 M. Jankun Dopartowa, Labirynt Polańskiego, 2003 G. Stachówna, Polański od A do Z, 2002 J. Parker, Polański, 1993 Wskazana przez prowadzącego praca magisterska oraz artykuł naukowy. Pozostałe lektury dostosowane do zagadnień podejmowanych przez seminarzystów w pracach. Filmy: Marcina Koszałki - Istnienie, Śmierć z ludzką twarzą, Deklaracja nieśmiertelności Romana Polańskiego - Lokator, Nieposkromieni zabójcy wampirów, Dziecko Rosemary |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu filmoznawstwa i medioznawstwa, prowadzącą do specjalizowania się w tych dziedzinach potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie filmoznawstwa i medioznawstwa umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do własnego rozwoju i odpowiedzialnego kierowania swoją karierą zawodową potrafi korzystać z tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji i posiada pogłębione umiejętności z zakresu wprowadzania danych do prac oryginalnych oraz wykorzystywania i dokumentowania tych umiejętności we własnych opracowaniach ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się |
Metody i kryteria oceniania: |
Niedostateczny: Student nie potrafi sformułować tematu i przygotować konspektu pracy licencjackiej. Nie dysponuje żadnymi umiejętnościami z zakresu analizy filmu. Dostateczny/ dostateczny plus: Student dysponuje minimalnymi umiejętnościami z zakresu analizy filmu. Nie potrafi samodzielnie podjąć wyzwania badawczego i sproblematyzować interesującego go zagadnienia. Dobry/ dobry plus Student potrafi korzystać z warsztatu pisarskiego na poziomie pracy magisterskiej, tzn potrafi sformułować temat i opracować konspekt pracy; potrafi wskazać i zastosować różne źródła naukowe, przywołując odpowiednie przykłady twórczości filmowej; potrafi formułować samodzielne wnioski. Zaliczenie na podstawie zatwierdzonego konspektu pracy oraz aktywnego udziału w zajęciach wspólnych (max 2 nieobecności) Bardzo dobry Student swobodnie operuje warsztatem pisarskim na poziomie pracy magisterskiej; potrafi wskazać i zastosować, a także wzajemnie konfrontować różne źródła naukowe, przywołując odpowiednie przykłady twórczości filmowej; potrafi formułować samodzielne wnioski, wspierając dodatkowo swoje wypowiedzi argumentami zaczerpniętymi z tekstów naukowych; dobrze orientuje się w zapleczu teoretycznym tematu oraz posiada wiedzę merytoryczną wykraczającą poza ramy tematu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gajewska, Andrzej Szpulak, Anna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Kaźmierczak, Andrzej Szpulak, Anna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gajewska, Andrzej Szpulak, Anna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.