Practical Learning of Czech Language
General data
Course ID: | 03-PNJC-32FCZDL-E |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Practical Learning of Czech Language |
Name in Polish: | Praktyczna nauka języka czeskiego |
Organizational unit: | Institute of Slavic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów bohemistycznych (studia licencjackie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Czech |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka czeskiego Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku czeskim na poziomie samodzielności (B2), poznaje system gramatyczny języka czeskiego i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość języka czeskiego na poziomie B1. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 9 (4+5) |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: 1. Jaki jestem, a jak mnie widzą inni: - autoportret - dyskusja o cechach charakteru, ludzi, wady i zalety, - formy dyskryminacji (ze względu na rasę, płeć, wiek...). 2. Książka i literatura we współczesnym społeczeństwie: - dyskusja o sposobach przetrwania literatury we współczesnym świecie, o roli czytelnika i recepcji współczesnej literatury, - literatura w Internecie, - targi książek; układanie top listy tytułów, które były reprezentacyjne dla rodzimej kultury, - analogie literatury jako znak czasów. 3. Wynalazki i technologia: - wynalazki, które zmieniły świat, - XXI wiek: dobre i złe strony osiągnięć genetyki, globalne ocieplenie - fakty i mity, - osiągnięcia techniki w dziedzinie ekonomii, przemysłu, komunikacji, branży IT. 4. Sport: - ile uwagi poświęcamy własnemu ciału i kondycji fizycznej?, - amatorskie i profesjonalne uprawianie sportów, - sporty ekstremalne, - plusy i minusy sportowych imprez masowych, - olimpiada i paraolimpiada. 5. Społeczne i zdrowotne problemy dnia codziennego: - choroby XXI wieku - anoreksja, bulimia, depresja, uzależnienia, - zapobieganie chorobom jako element właściwej polityki prozdrowotnej, - bezrobocie, mobbing, przemoc, wyobcowanie. 6. Jednostka społeczeństwo - uprzedzenia i fakty: - życie w małżeństwie czy nieformalnym związku?, - chorzy kontra zdrowi, - męskie i damskie zawody. 7. Dziennikarstwo: - podstawowe gatunki dziennikarskie; informacja, komunikat, notatka, reportaż, komentarz, felieton (cechy formalne i stylistyczne), - żółte dziennikarstwo (przyczyny i skutki jego popularności), - dziennikarstwo obiektywne i śledcze, - znani felietoniści; nagrody dziennikarskie, - najpopularniejsze czasopisma, - e-gazety. 8. Ekonomia: - makro i mikro ekonomia, - monopol i zdrowa konkurencja, - inżynieria społeczna. 9. Świat z perspektywy postkolonialnej: - kraje Trzeciego Świata, - migracje ludności (przyczyny i skutki), - współczesny nomadyzm i diaspora, - emigracja w literaturze. 10. Ekologia: - przyroda i środowisko, - rozwijanie świadomości ekologicznej, - chronione gatunki zwierząt, - parki przyrodnicze i narodowe, - eko-produkty - potrzeba czy trend?. 11. Czy chcesz zmienić świat?: - aktywizm i stowarzyszenia aktywistów (troska o zwierzęta, stowarzyszenia prorodzinne, troska o zdrowie i jakość życia), - czy aktywiści mogą zmienić świat?, - największe katastrofy naturalne na świecie, pomoc humanitarna i akcje humanitarne. 12. Internet i współczesne media: - obecność Internetu we współczesnym życiu; jego dobre i złe strony, - nadużywanie możliwości Internetu. 13. Projekcja filmowa: - gatunki filmowe, - najważniejsze składniki filmu (reżyser, scenarzyści, aktorzy, muzyka, fabuła, temat...), - pisanie scenariusza krótkiego filmu reklamowego i dokumentalnego. 14. Lektura i przekład współczesnego tekstu literackiego (do wyboru). |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: L. Holá, Česky krok za krokem II, Praha 2009. + 2C D z nagraniami. Z. Malá, Česky krok za krokem II. Pracovní sešit 1-10, Praha 2012. Z. Malá, Česky krok za krokem II. Pracovní sešit 11-20, Praha 2012. J. Siatkowski – M. Basaj, Słownik czesko-polski, Warszawa 2002. K. Oliva, Polsko-český slovník I, II, Praha 1994. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, Praha 2004. Pravidla českého pravopisu, Praha 2002. P. Karlík – M. Nekula – Z. Rusínová, Příruční mluvnice češtiny, Praha 1995. Uzupełniające literackie, publicystyczne oraz specjalistyczne autentyczne teksty i nagrania. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się: - student/ka potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz stosunkowo złożoną argumentację pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany. Potrafi zrozumieć znaczną część wiadomości TV i programów dotyczących współczesnych wydarzeń. Rozumie filmy w wersji oryginalnej jeśli aktorzy posługują się językiem literackim, - student/ka rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przedstawiają szczegółowe opinie i argumenty. Potrafi zrozumieć współczesną prozę literacką pisaną w języku standardowym, - student/ka potrafi porozumiewać się dość płynnie i spontanicznie, co umożliwia konwersację z obcokrajowcami, rodzimymi użytkownikami języka. Może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy, - student/ka potrafi przedstawić relatywnie szczegółowy opis w różnych dziedzinach związanych z jego zainteresowaniami. Umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw, - student/ka potrafi napisać jasny, stosunkowo szczegółowy tekst na tematy związane z jego zainteresowaniami. Może napisać esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podając istotę i wagę doświadczeń i zdarzeń, - student/ka opanował zasady ortografii, bez większego trudu notuje zasłyszane wypowiedzi, nawet jeśli tekst zawiera nieznane mu proste wyrazy i wyrażenia, - student/ka zostaje zapoznany z takimi procesami fonetycznymi jak: zjawisko ruchomej samogłoski, wypadanie spółgłoski i uczy się je rozpoznawać w tekście, - student/ka opanowuje zasady odmiany rzeczowników i czasowników obcego pochodzenia, posługuje się wszelkimi liczbowymi zapisami (także wielocyfrowymi), poznaje zaimki nieokreślone, ćwiczy użycie spójników i przyimków. Rozpoznaje i potrafi zastosować wszystkie czasy gramatyczne, - student/ka doskonali budowanie zdań wielokrotnie złożonych przy użyciu nowo poznanych spójników i formacji przyimkowo-spójnikowych. Zostaje zapoznany z kolejnością nieodmiennych części mowy w zdaniu, - student/ka potrafi zaprezentować pogłębioną wiedzę na temat czeskich realiów społecznych i kulturowych, znane są mu zwyczaje mieszkańców tego kraju. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Go to timetable
MO TU KON
W KON
TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 90 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Jana Masova | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (past)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Go to timetable
MO KON
TU KON
W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 90 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Jana Masova | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Classes in period "Academic year 2024/2025, summer semester" (in progress)
Time span: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Go to timetable
MO KON
TU KON
W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 90 hours
|
|
Coordinators: | Jana Masova | |
Group instructors: | Jana Masova | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.