Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Practical Learning of Czech Language

General data

Course ID: 03-PNJC-32FCZDL-E
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Practical Learning of Czech Language
Name in Polish: Praktyczna nauka języka czeskiego
Organizational unit: Institute of Slavic Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów bohemistycznych (studia licencjackie)
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Czech
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia bohemistyczne

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka czeskiego Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku czeskim na poziomie samodzielności (B2), poznaje system gramatyczny języka czeskiego i opanowuje słownictwo właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym.

Year of studies (where relevant):

Year 3

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Znajomość języka czeskiego na poziomie B1.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 9 (4+5)

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

1. Jaki jestem, a jak mnie widzą inni:

- autoportret - dyskusja o cechach charakteru, ludzi, wady i zalety,

- formy dyskryminacji (ze względu na rasę, płeć, wiek...).

2. Książka i literatura we współczesnym społeczeństwie:

- dyskusja o sposobach przetrwania literatury we współczesnym świecie, o roli czytelnika i recepcji współczesnej literatury,

- literatura w Internecie,

- targi książek; układanie top listy tytułów, które były reprezentacyjne dla rodzimej kultury,

- analogie literatury jako znak czasów.

3. Wynalazki i technologia:

- wynalazki, które zmieniły świat,

- XXI wiek: dobre i złe strony osiągnięć genetyki, globalne ocieplenie - fakty i mity,

- osiągnięcia techniki w dziedzinie ekonomii, przemysłu, komunikacji, branży IT.

4. Sport:

- ile uwagi poświęcamy własnemu ciału i kondycji fizycznej?,

- amatorskie i profesjonalne uprawianie sportów,

- sporty ekstremalne,

- plusy i minusy sportowych imprez masowych,

- olimpiada i paraolimpiada.

5. Społeczne i zdrowotne problemy dnia codziennego:

- choroby XXI wieku - anoreksja, bulimia, depresja, uzależnienia,

- zapobieganie chorobom jako element właściwej polityki prozdrowotnej,

- bezrobocie, mobbing, przemoc, wyobcowanie.

6. Jednostka społeczeństwo - uprzedzenia i fakty:

- życie w małżeństwie czy nieformalnym związku?,

- chorzy kontra zdrowi,

- męskie i damskie zawody.

7. Dziennikarstwo:

- podstawowe gatunki dziennikarskie; informacja, komunikat, notatka, reportaż, komentarz, felieton (cechy formalne i stylistyczne),

- żółte dziennikarstwo (przyczyny i skutki jego popularności),

- dziennikarstwo obiektywne i śledcze,

- znani felietoniści; nagrody dziennikarskie,

- najpopularniejsze czasopisma,

- e-gazety.

8. Ekonomia:

- makro i mikro ekonomia,

- monopol i zdrowa konkurencja,

- inżynieria społeczna.

9. Świat z perspektywy postkolonialnej:

- kraje Trzeciego Świata,

- migracje ludności (przyczyny i skutki),

- współczesny nomadyzm i diaspora,

- emigracja w literaturze.

10. Ekologia:

- przyroda i środowisko,

- rozwijanie świadomości ekologicznej,

- chronione gatunki zwierząt,

- parki przyrodnicze i narodowe,

- eko-produkty - potrzeba czy trend?.

11. Czy chcesz zmienić świat?:

- aktywizm i stowarzyszenia aktywistów (troska o zwierzęta, stowarzyszenia prorodzinne, troska o zdrowie i jakość życia),

- czy aktywiści mogą zmienić świat?,

- największe katastrofy naturalne na świecie, pomoc humanitarna i akcje humanitarne.

12. Internet i współczesne media:

- obecność Internetu we współczesnym życiu; jego dobre i złe strony,

- nadużywanie możliwości Internetu.

13. Projekcja filmowa:

- gatunki filmowe,

- najważniejsze składniki filmu (reżyser, scenarzyści, aktorzy, muzyka, fabuła, temat...),

- pisanie scenariusza krótkiego filmu reklamowego i dokumentalnego.

14. Lektura i przekład współczesnego tekstu literackiego (do wyboru).

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

L. Holá, Česky krok za krokem II, Praha 2009. + 2C D z nagraniami.

Z. Malá, Česky krok za krokem II. Pracovní sešit 1-10, Praha 2012.

Z. Malá, Česky krok za krokem II. Pracovní sešit 11-20, Praha 2012.

J. Siatkowski – M. Basaj, Słownik czesko-polski, Warszawa 2002.

K. Oliva, Polsko-český slovník I, II, Praha 1994.

Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, Praha 2004.

Pravidla českého pravopisu, Praha 2002.

P. Karlík – M. Nekula – Z. Rusínová, Příruční mluvnice češtiny, Praha 1995.

Uzupełniające literackie, publicystyczne oraz specjalistyczne autentyczne teksty i nagrania.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się:

- student/ka potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz stosunkowo złożoną argumentację pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany. Potrafi zrozumieć znaczną część wiadomości TV i programów dotyczących współczesnych wydarzeń. Rozumie filmy w wersji oryginalnej jeśli aktorzy posługują się językiem literackim,

- student/ka rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przedstawiają szczegółowe opinie i argumenty. Potrafi zrozumieć współczesną prozę literacką pisaną w języku standardowym,

- student/ka potrafi porozumiewać się dość płynnie i spontanicznie, co umożliwia konwersację z obcokrajowcami, rodzimymi użytkownikami języka. Może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy,

- student/ka potrafi przedstawić relatywnie szczegółowy opis w różnych dziedzinach związanych z jego zainteresowaniami. Umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw,

- student/ka potrafi napisać jasny, stosunkowo szczegółowy tekst na tematy związane z jego zainteresowaniami. Może napisać esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podając istotę i wagę doświadczeń i zdarzeń,

- student/ka opanował zasady ortografii, bez większego trudu notuje zasłyszane wypowiedzi, nawet jeśli tekst zawiera nieznane mu proste wyrazy i wyrażenia,

- student/ka zostaje zapoznany z takimi procesami fonetycznymi jak: zjawisko ruchomej samogłoski, wypadanie spółgłoski i uczy się je rozpoznawać w tekście,

- student/ka opanowuje zasady odmiany rzeczowników i czasowników obcego pochodzenia, posługuje się wszelkimi liczbowymi zapisami (także wielocyfrowymi), poznaje zaimki nieokreślone, ćwiczy użycie spójników i przyimków. Rozpoznaje i potrafi zastosować wszystkie czasy gramatyczne,

- student/ka doskonali budowanie zdań wielokrotnie złożonych przy użyciu nowo poznanych spójników i formacji przyimkowo-spójnikowych. Zostaje zapoznany z kolejnością nieodmiennych części mowy w zdaniu,

- student/ka potrafi zaprezentować pogłębioną wiedzę na temat czeskich realiów społecznych i kulturowych, znane są mu zwyczaje mieszkańców tego kraju.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).

dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
discussion seminar, 90 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Jana Masova
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Exam
discussion seminar - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (past)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
discussion seminar, 90 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Jana Masova
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Exam
discussion seminar - Exam

Classes in period "Academic year 2024/2025, summer semester" (in progress)

Time span: 2025-02-24 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
discussion seminar, 90 hours more information
Coordinators: Jana Masova
Group instructors: Jana Masova
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Exam
discussion seminar - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)