Praktyki zawodowe spec. dziennikarskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PKTDZ-31PDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe spec. dziennikarskiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla spec. dziennikarskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z mechanizmami funkcjonowania polskich mediów oraz relacjami komunikacyjnymi w różnych instytucjach, - pogłębienie zdobytej na zajęciach wiedzy i umiejętności w obrębie przygotowywania rozmaitych przekazów, - poznanie warsztatu pracy na różnych stanowiskach. - wykształcenie umiejętności pozyskiwania informacji ze zróżnicowanych źródeł, weryfikowania ich i wykorzystywania. - wykształcenie umiejętności wielostopniowej oceny przekazów własnych oraz cudzych. - prawidłowa identyfikacja celów oraz priorytetów, służących realizacji zadań określonych przez opiekuna. - zyskanie umiejętności właściwego rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu (technicznych, merytorycznych, etycznych, interpersonalnych itp.). - zdobycie lub rozwinięcie umiejętności pracy w zespole i komunikacji z otoczeniem. - kształtowanie świadomości w zakresie różnych typów komunikowania. - kształtowanie umiejętności samodzielnej analizy relacji z otoczeniem, nawiązywanych przez zróżnicowane podmioty (prywatne firmy, instytucje publiczne itp.). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda laboratoryjna, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, metoda projektu, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach, pogadanka, instruktaż, indywidualne zajęcia praktyczne – ćwiczenia analityczne, zadania twórcze. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Pełny opis: |
Treści programow dla przedmiotu: - zapoznanie się ze specyfiką instytucji przyjmującej, jej strukturą organizacyjną, zadaniami poszczególnych komórek, ich wzajemnymi powiązaniami, - apoznanie się z zakresem i strukturą obowiązków na poszczególnych stanowiskach, w obrębie których student będzie praktykował, - prawne i etyczne aspekty praktyk w danej instytucji, - podstawowe narzędzia pracy na określonych stanowiskach; nowoczesne technologie i sprzęt, - warsztat dziennikarski w komunikowaniu publicznym – zbieranie materiałów, ich obróbka (gromadzenie informacji, pozyskiwanie rozmówców, research, opracowanie zebranych materiałów, możliwości obudowania przekazów), - realizacja zadań indywidualnych i zespołowych; przygotowanie samodzielnych materiałów, - obsługa wydarzeń medialnych (od projektu do realizacji), - współpraca z portalami internetowymi (pozyskiwanie danych oraz przestrzeni promocyjnych). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006. Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Kraków 2008. Biblia dziennikarstwa, A. Skworz, A. Niziołek (red.), Kraków 2010. Dąbała J., Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość, Kraków 2014. Dziennikarstwo od kuchni, A. Niczyperowicz (red.), Poznań 2003. Dziennikarstwo – media – społeczeństwo, S. Mocek (red.), Warszawa 2005. Kształcenie dziennikarzy w Polsce. Wybrane problemy, Wallas T., (red.), Poznań 1997. Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000. Lis T., Skowroński K. Ziomecki M., ABC dziennikarstwa, Warszawa 2002. Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000. Między odpowiedzialnością a sensacją. Dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków, K. Wolny-Zmorzyński, M. Wrońska, W. Furman (red.), Rzeszów 2006. Modele współczesnego dziennikarstwa, K. Wolny-Zmorzyński, P. Urbaniak, K. Bernat (red.), Wrocław 2015. Oblicza nowych mediów, A. Ogonowska (red.), Kraków 2011. O warsztacie dziennikarskim, J. Adamowski (red.), Warszawa 2002. Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007. Rothenbuhler E. W., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 2003. Sonczyk W., Media w Polsce, Warszawa 1999. Studia nad dziennikarstwem, I. Hofman (red.), Lublin 2011. Taczkowska-Olszewska J., Zawód dziennikarza w Polsce. Między misją a posłannictwem, Bydgoszcz 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - zidentyfikować mechanizmy funkcjonowania polskich mediów i rozpoznać relacje komunikacyjne w różnych instytucjach i aktywnie się w nie włączać, - analizować samodzielnie relacje z otoczeniem nawiązywane przez zróżnicowane podmioty (prywatne firmy, instytucje publiczne itp.), - przygotować rozmaite zlecone i samodzielnie zaproponowane przekazy (mówione, pisane, multimedialne itp.), - pozyskiwać informacje ze zróżnicowanych źródeł, weryfikować je i wykorzystywać, - rozstrzygać związane z wykonywaniem zawodu dylematy (techniczne, merytoryczne, etyczne, interpersonalne itp.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, bardzo wysoka świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), bardzo dobra umiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów, bardzo dobra umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów. dobry (db; 4,0): dobra znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, wysoka świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), dobra umiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów, dobra umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, zadowalająca świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), zadowalająca umiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów, zadowalająca umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych. dostateczny (dst; 3,0): przeciętna znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, przeciętna świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), niezadowalająca umiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów ( przekazy nieoryginalne, niesamodzielne, z błędami, z brakami informacyjnymi itp.), nikła umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, nikła świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), nieumiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów, niezadowalająca umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kula | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kula | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kula | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kula | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Praktyka - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.