Poetyka z analizą dzieła literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-PA-12PDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Poetyka z analizą dzieła literackiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej (studia licencjackie) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - pozyskanie wiedzy z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii, - opanowanie podstawowej terminologii z zakresu poetyki, - zdobycie i doskonalenie umiejętności analizy, interpretacji oraz wartościowania tekstu literackiego (także w kontekście interdyscyplinarnym). - kształtowanie umiejętności czytania tekstów teoretycznoliterackich |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Umiejętność analizy i interpretacji tekstu literackiego, znajomość podstawowych kategorii analitycznych na poziomie szkoły średniej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metody analizy przypadków, uczenie problemowe (problem-based learning), rozwiązywanie zadań, praca w grupach. |
Skrócony opis: |
Zajęcia kształcą umiejętności analizy, interpretacji oraz wartościowania tekstu literackiego, umożliwiając pozyskanie wiedzy z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - przekształcenia semantyczne – tropy (zwłaszcza metafora, symbol, alegoria, ironia) – typologia, przykłady, - kompozycja – jej typy i podstawowe pojęcia. Jednostki konstrukcyjne świata przedstawionego: motyw, wątek, postać, akcja i fabuła, - elementy dzieła literackiego: czas i przestrzeń, postać literacka, - sytuacja narracyjna i typy narracji, - wybrane gatunki literackie (charakterystyka, rys historyczny, przemiany konwencji gatunkowych). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 2000. Ćwiczenia z poetyki, red. A. Gajewska, T. Mizerkiewicz, Warszawa 2006. Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Warszawa 1991. Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990. Kompozycja i genologia, red. A. Gajewska, Poznań 2010. Mayenowa M. R., Poetyka teoretyczna: zagadnienia języka, Wrocław 2000. Miodońska-Brookes E., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki. Warszawa 1980. Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002. Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia. Materiały dostępne w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka potrafi: - dokonać analizy i interpretacji tekstu literackiego, wartościować utwory literackie oraz umiejętnie uzasadnić własną hipotezę interpretacyjną (posługując się odpowiednią terminologią i odwołując się do literatury przedmiotu), - rozpoznać i scharakteryzować stylistykę wybranego tekstu literackiego (ze szczególnym uwzględnieniem środków stylistycznych i tropów), - zanalizować kompozycję tekstu literackiego (m. in. rozpoznać jednostki konstrukcyjne świata przedstawionego w utworze, potrafi przeanalizować sytuację narracyjną, sposób konstrukcji postaci, czasu i przestrzeni w powieści), - rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze gatunki literackie, - czytać ze zrozumieniem prace naukowe z zakresu poetyki i odnieść się do ich głównych tez. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; biegle posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki; swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu; potrafi czytać ze zrozumieniem teksty teoretycznoliterackie. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego). dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; dobrze posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki; dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, analizuje, interpretuje tekst literacki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, podejmując próby wartościowania oraz odwołując się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznoliterackich i rozumie ich główne tezy. dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki; podejmuje zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, stawia hipotezy interpretacyjne; poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; niekiedy podejmuje próby wartościowania; zazwyczaj poprawnie odwołuje się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznoliterackich i zazwyczaj rozumie ich główne tezy. dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; na ogół poprawnie posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki; podejmuje po części udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, próbuje stawiać hipotezy interpretacyjne; zazwyczaj poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; rzadko podejmuje próby wartościowania; zazwyczaj poprawnie – choć w umiarkowanym zakresie – odwołuje się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznoliterackich i zazwyczaj rozumie większość głównych tez. niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada niewystarczającą wiedzę z zakresu wersyfikacji, stylistyki, kompozycji i genologii; nie potrafi poprawnie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu poetyki; nie umie zastosować nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, podejmuje nieudane próby analizy i interpretacji i wartościowania; nie potrafi zrekonstruować głównych tez tekstów teoretycznoliterackich, omawianych na zajęciach. Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia: - ocena aktywności na zajęciach, - ocena merytorycznej wartości przygotowanej interpretacji, - ocena merytorycznej wartości wypowiedzi w dyskusji, - ocena analizy wersyfikacyjnej, stylistycznej oraz kompozycji (ustnej lub pisemnej), - ocena rekonstrukcji głównych tez tekstu naukowego, - egzamin. Kryteria oceniania: - obecność i aktywność na zajęciach, - wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach, - praca (lub prace) o charakterze interpretacyjnym, - poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na egzaminie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bednarek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bednarek, Krzysztof Gajda, Lucyna Marzec, Jacek Nowakowski, Agnieszka Rydz, Ewa Szkudlarek, Weronika Szwebs | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bednarek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bednarek, Krzysztof Gajda, Jan Galant, Lucyna Marzec, Jacek Nowakowski, Ewa Szkudlarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.