Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyki religijne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 22-ETDL-ERE
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyki religijne
Jednostka: Wydział Filozoficzny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty dla 3 semestru etyki
Przedmioty na Wydziale Filozoficznym
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filozofia, specjalizacja etyka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

-rozwój umiejętności samodzielnego formułowania pytań i celów właściwych w dziedzinie etyka

-rozwój zdolności uzasadniania i argumentacji

-rozwój umiejętności samodzielnego zdobywania, selekcji, krytycznej analizy i stosowania wiedzy związanej z omawianymi na zajęciach tematami dotyczącymi etyk religijnych

-rozwój myślenia krytycznego

-umiejętność pracy grupowej, podział zadań i wspólne wyciąganie wniosków

-zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami etycznymi religijnych systemów monoteistycznych oraz z założeniami wierzeń orientalnych i tzw. „nową duchowością”

-wzmocnienie umiejętności interpretacji tekstów źródłowych i krytycznego myślenia

-poznanie problematyki związanej z etykami religijnymi

-opanowanie terminologii z dziedziny etyk religijnych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Omówienie i analiza poglądów etycznych w wielkich systemach monoteistycznych (judaizm, chrześcijaństwo, islam). Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą dotyczącą religii Orientu. Analiza zagadnień zła, grzechu, kary i winy w aspekcie metafizyczno-aksjologicznym. Ukazanie różnic między dogmatyzmem, fundamentalizmem a religią. Omówienie problemów związanych z tzw. nową duchowością. Opanowanie podstawowej terminologii z dziedziny etyk religijnych.

Pełny opis:

Omówienie i analiza poglądów etycznych w wielkich systemach monoteistycznych (judaizm, chrześcijaństwo, islam) – m. in. status płci, szacunek i miłość wobec Boga oraz bliźnich, sprawiedliwość i niesprawiedliwość, prawo a bezprawie, dobro i szczęście:, umiejętność interpretacji źródeł.

Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą dotyczącą religii Orientu, rozpoznawanie różnic między tymi wierzeniami a wierzeniami Zachodu.

Analiza zagadnień zła, grzechu, kary i winy w aspekcie metafizyczno-aksjologicznym.

Ukazanie różnic między dogmatyzmem, fundamentalizmem a religią. Omówienie problemów związanych z tzw. nową duchowością - umiejętność argumentacji oraz stawiania krytycznych pytań.

Opanowanie podstawowej terminologii w dziedzinie etyk religijnych. Rozpoznawanie problematyki, kontrowersji i dylematów etycznych związanych z wierzeniami i religiami.

Efekty uczenia się:

-student zna podstawowe terminy i pojęcia z dziedziny etyk religijnych

-student posiada wiedzę na temat poglądów etycznych w wielkich systemach monoteistycznych

-student potrafi wskazać różnice między wierzeniami Zachodu a religiami Orientu

-student posiada umiejętność analizy tekstów źródłowych, argumentacji i stawiania krytycznych pytań

-student zna problematykę związaną z tzw. nową duchowością i potrafi omówić zagrożenia z nią związane

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę składa się aktywność na zajęciach, znajomość zalecanych lektur i praca własna (dwa zadania do wykonania w trakcie semestru)

5.0 – znakomita wiedza, aktywność na zajęciach, znajomość zalecanych lektur, praca własna

4.5 – bardzo dobra wiedza, częsta aktywność na zajęciach, znajomość zalecanych lektur, praca własna

4.0 – dobra wiedza, w miarę częsta aktywność na zajęciach, znajomość części zalecanych lektur

3.5 – zadowalająca wiedza, rzadka aktywność na zajęciach, mała znajomość zalecanych lektur, niedostateczna praca własna

3.0 – zadowalająca wiedza, brak aktywności na zajęciach, znajomość zalecanych lektur z licznymi błędami, brak pracy własnej

2.0 – niezadowalająca wiedza, brak aktywności na zajęciach, brak znajomości zalecanych lektur, brak pracy własnej

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Brzechczyn, Sławomir Leciejewski, Andrzej Wojciech Nowak
Prowadzący grup: Krzysztof Brzechczyn, Dariusz Dobrzański, Sławomir Leciejewski, Andrzej Wojciech Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)