Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-SL-31WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - przygotowanie studentów do napisania rozprawy licencjackiej na temat związany z kierunkiem studiów; - zapoznanie studentów z różnymi sposobami badania teatru w relacji do innych sztuk; - zapoznanie studentów z różnymi formami i gatunkami teatru i widowisk; - wprowadzenie do zagadnień wspóczesnego teatrui widowisk; - uporządkwanie refleksji metodologicznej; - nabycie umiejętności porozumiewania się z ekspertami z dziedziny współczesnej estetyki artystycznej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Skrócony opis: |
seminarium licencjackie |
Pełny opis: |
Metodologia badań teatralnych - wprowadzenie. Zasady poprawnego przygotowania prac licencjackich (kwerenda, zapis bibliograf.; kompozycja). Typy, odmiany, gatunki, formy i rodzaje teatru i widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem teatru współczesnego Sposoby badania teatru i widowisk kulturowych. Konteksty kulturowe i polityczne w badaniach teatralnych Teatr postdramatyczny. Teatr wobec przemian społeczno-cywilizacyjnych. Wprowadzenie do współczesnej sztuki interaktywnej . Teatr wobec innych form sztuki w XX wieku. Analiza zagadnień związanych z widowiskami kulturowymi, animacją społeczności lokalnych. |
Literatura: |
Steve Dixon, Digital Performance. A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation, Cambridge 2007 Hans -Thies Lehman, Teatr postdramatyczny, Kraków 2004 R. Goldberg, Performance Art. From Futurism to the Present. New York 2001 Aktor teoretyczny, red. J. Krakowska-Narożniak, Warszawa 2002 G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010 R. Schechner, Performatyka. Wstęp, Wrocław 2006 E. Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, Kraków 2008 Postmodernizm, pod red. R. Nycza, Kraków 1996 „Dziady”. Od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego, red. T. Kornaś i G. Niziołek, Kr. 1999; Prussak M., Czy jeszcze słychać głos romantyzmu? Warszawa 2007; Ratajczakowa D, W krysztale i w płomieniu; Studia i szkice o dramacie i teatrze, t. 1-2, Wrocław2006; Tradycja romantyczna w teatrze polskim, pod redakcją D. Kosińskiego, 2007; - Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowisk kulturowego. Red. John J. MacAloon. Przekład Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz. Warszawa 2009; Dudzik W., Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze. Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: - sformułować refleksję metodologiczną na temat wybranych form teatru i widowisk kulturowych; - zaprezentować wiedzę na temat relacji teatru i innych sztuk w perpektywie historycznej i wspólczesnje (na wybranych przykładach) - zaprezentować wiedzę z zakresu terminologii nauk humanistycznych w zakresie badań nad dramatem, teatrem i widowiskami kulturowymi; - sprawnie i samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł tradycyjnych oraz współczesnych, w tym zasobów cyfrowych i internetowych baz danych - potrafi posługiwać się różnymi narzędziami metodologicznymi i powiązać je z analizowanym przez siebie zagadnieniem - potrafi przeprowadzić analizę i interpretację wytworów kultury współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem teatru i widowisk, posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim temat studiowanego przedmiotu - potrafi inicjować zdarzenia naukowo-artystyczne w ramach różnorodnych form współczesnej kultury - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inicjować i organizować proces uczenia się innych osób |
Metody i kryteria oceniania: |
− aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji); − przygotowanie projektu pracy licencjackiej (zaliczenie I semestr); − wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; - umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji nad teatrem i widowiskami kulturowymi, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii, 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji, 3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, 3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad teatrem i widowiskami kulturowymi, 2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach dotyczących teatru i widowisk kulturowch. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.