Theatre and Drama History (19 th Century)
General data
Course ID: | 20-HTiD-31WDL-E |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Theatre and Drama History (19 th Century) |
Name in Polish: | Historia teatru i dramatu (XIX w.) |
Organizational unit: | Chair of Theatre and Media Art |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | optional |
Major: | (in Polish) WIEDZA O TEATRZE |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cykl wykładów ukazuje najistotniejsze procesy dramatu i teatru XIX w. (przemiany estetyczne, ideowe i wykonawcze). Przybliżone zostaną typy i modele dramatów i teatrów charakterystycznych dla omawianego okresu. Omówiona zostanie również ewolucja form gatunkowych i jej związek z repertuarem scen europ.Teatr i dramat zostanie ukazany w szerokim kontekście porównawczym |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Ze względu na specyfikę współpracy Studentów i wykładowców znaczna część konsultacji odbywa się drogą mailową. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Student posiada podstawową wiedzę z lat wcześniejszych (rok. I i II), stąd też podczas wykładu wiele zagadnień stanowi kontynuację lub uzupełnienie/poszerzenie kompetencji. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Informacje podane zostały na pierwszym spotkaniu ze Studentami oraz umieszczone w USOS. Wszelkie materiały - dostępne w bibliotekach naukowych Poznania, część zaś w Internecie. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Metody problemowe - wykład problemowy; Metody podające - prezentacja multimedialna |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem = 30 Praca własna studenta+ konsultacje = 30 SUMA GODZIN 60 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 2 Sumaryczne wskaźniki ilościowe a) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich – 1 b) Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym– 1 |
Short description: |
(in Polish) Cykl wykladów ma na celu zaznajomienie studentów z dramatem i teatrem wieku XIX – z dokonaniami ważnych dramatopisarzy i z europejskimi nurtami teatralnymi. Przeprowadzona zostanie wnikliwa analiza wybranych dzieł w szerokim kontekście (m.in. liczne odwołania do historii teatru i przemian kultur.). Wśród omówionych zagadnień m.in. manifesty teatralne; teatr dla mas; teatr w. XIX a kultura masowa; sztuki „dobrze skrojone”; melodramt; komedia, jednoaktówka; biedermeier; związek teatru z operą; aktoromania; ośrodki teatr. Podczas zajęć prezentowane są materiały filmowe, stanowiące uzupełnienie tematów. |
Full description: |
(in Polish) Cykl wykladów ma na celu zaznajomienie studentów z teatrem i dramatem i wieku XIX. Przeprowadzona zostanie wnikliwa analiza wybranych dzieł w szerokim kontekście (m.in. liczne odwołania do historii teatru, przemian kultur., wydarzeń politycznych i społecznych). Wśród omówionych zagadnień m.in. teorie i manifesty teatralne (Francja/Niemcy; Hugo, Schlegel); teatr dla mas; teatr w. XIX a kultura masowa; związek teatru z operą; różnorodność form i konwencji m.in. dramat romantyczny; drama; lesedrama; Pie’ce bien faite; melodramt; komedia, jednoaktówka); ironia romantyczna; dramat a biedermeier; ; aktoromania; ośrodki teatr. (zwłaszcza Paryż, Wiedeń; teatry bulwarowe/przedmieść); dramatopisarze (m.in.: A. Dumasa-ojca, V. Hugo, A. de Musseta, E. Scribe’a, E. Augier, A. Dumasa-syna, V. Sardou, H. Becque’a); inscenizacje romantyczne. do każdego tematu – obowiązkowo – 2 artyk. do egzaminu – obowiązuje znajomość: 1) wykładów; 2) ćwiczeń 2) kanonu lektur |
Bibliography: |
(in Polish) KANON: V semestr, XIX wiek 11. Büchner G., Woyzeck, przeł. S. Napierski, w: tegoż: Utwory zebrane, Warszawa 1956, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/woyzeck.pdf 2. G. Byron, Kain, tłum. Świderska A., BN II 54. 3. Goethe J.W., Faust, cz. 1 i 2, przeł. F. Konopka, Warszawa 1968. 4. Gogol M., Rewizor. Przeł. J. Tuwim, oprac. A. Wolicki, Wrocław 1966 (BN II 78); 5. Hugo W., Hernani. Przeł. K. Wągrowska. Oprac. L. Łopatyńska. Wrocław 1953 (BN II 84); 6. Kleist H. von, Książę Homburg, w: tegoż: Dramaty wybrane. Przeł. J. St. Buras. Posłowiem opatrzyła M. Janion. Kraków 2000 (lub wyd. BN II 158); 7. Lermontow M., Maskarada. Przełożył J. Zagórski, wstępem i objaśnieniami opatrzył W. Jakubowski, Wrocław 1963 (BN II 141); 8. Musset A. de, Nie igra się z miłością. przeł. i wstępem opatrzył T. Żeleński-Boy (BN II 74); lub wyd. BN II 158); 9. Tieck L., Kot w butach, z niemieckiego przełożył, objaśnieniami i posłowiem opatrzył L. Libera, Zielona Góra 2007; lektury uzupełniające: 1. Byron G., Manfred, przeł.. Z. Reutt-Witkowska (BN II 54); 2. Grillparzer F., Matka rodu Dobratyńskich, przeł. St. Starzyński, Lwów 1850; http://reader.digitale-sammlungen.de/en/fs1/object/display/bsb10130064_00008.html 3. Labiche E., Kapelusz słomkowy, – ksero. 4. jedna do wyboru: * Musset A. de, Lorenzaccio, Warszawa, 1972; * lub: Musset A. de, Kaprysy Marianny, w: tegoż, Komedie, przeł. i wstępem opatrzył Tadeusz Żeleński - Boy, Warszawa 1949; * lub: Musset A. de, Trzeba aby drzwi były otwarte lub zamknięte, w: tegoż, Dwie komedie i jedno przysłowie, Warszawa; 5. Raimund F., Chłop milionowy czyli Dziewczyna z swiata czarownego, http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=137399&from=publication 6. Sardou V., Madame Sans-Gene, ksero; OPRACOWANIA I WYKAZ ŹRÓDEŁ: O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza, red. E. Udalska, Warszawa 1993: - Schlegel A.W., O dramatyczności i teatralności - Schopenhauer A., O tragedii - Coleridge S.T., Rozwój dramatu; O cechach dramatów Szekspira - Hugo V., Przedmowa do dramatu „Cromwell”; Przedmowa do „Ruy Blasa” - Lessing G.E., Dramaturgia hamburska, opr. O. Dobijanka, Kraków 1994; - Wagner R., Opera i dramat, * Leyko M., Ludwika Tiecka projekt reformy teatru, w: Dramat i teatr postanisławowski, red. D. Ratajczak, Wrocław 1992. Lektury obowiązkowe: - Berthold M., Historia teatru, Wraszawa 1980. - Historia teatru, pod red. J. R. Browna, Warszawa 1999. .Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Wraszawa 1998. - Dramat i teatr romantyczny, red. naukowy D. Ratajczak. Dramat w teatrze. Teatr w dramacie. Studia - Rozprawy – Artykuły, rod red. J. Błońskiego, J. Deglera, J. Popiela, D. Ratajczak. Wrocław 1992. - Dramat i teatr pozytywistyczny, red. naukowy D. Ratajczak. Dramat w teatrze. Teatr w dramacie. Studia - Rozprawy - Artykuły. Pod red. J. Błońskiego, J. Deglera, J. Popiela, D. Ratajczak. Wrocław 1992. - Allevy-Viala Marie-Antoinette, Inscenizacje romantyczne we Francji, wstęp Z. Raszewski, Warszawa 1959. - Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Wraszawa 1998. - Nicole A., Dzieje dramatu, t. 1-2, Warszawa 1959. - Nicoll A., Dzieje teatru, Warszawa 1980. - Nowicka E., Omamienie - cudowność - afekt. Dramat w kręgu dziewietnastowiecznych wyobrazeń i pojęć, Poznań 2003. - Szturc W., Teoria dramatu romantycznego w Europie XIX w., Warszawa 1999. - Hasła z: Słownika literatury polskiej XIX wieku pod. red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1991 (m.in. biedermeier, dramat niesceniczny, fizjonomika, groteska, Hamlet, mit, prometeizm, tragikomedia, ironia); + Hasła z Elektronicznej Encyklopedii Teatru Polskiego |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) student potrafi: - rozpoznawać najistotniejsze procesy teatru XIX w. (przemiany estetyczne, ideowe i wykonawczymi). - potrafi określać typy/modele teatrów charakterystycznych dla w.XIX. – potrafi scharakteryzować ewolucję form gatunkowych (np. jednoaktówka; komedia; sztuki ludowe). - wskazać i omówić twórczość najważniejsze dramaty europejskie w. XIX. -- omówić najważniejsze tendencje repertuarowe teatrów europejskich. - Potrafi umiejętnie posługiwać się terminami m.in. ironia, groteska, pièce bien faite, biedermeier. - wskazać szeroki kontekst analityczny (historyczny, literacki, socjologiczny, antropologicznego), - Rozpoznać kontynuacje, inspiracje i tradycje XIX wieku w działaniach teatru XX i XXI w. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin z listy lektur (zob. kanon) oraz z tematów wykładów. Metody podające - prezentacja multimedialna Metody problemowe - wykład problemowy Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: obecność na zajęciach, aktywność, znajomość omawianej literatury i wykładów. |
Internships: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Krzysztof Kurek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.