Historia teatru i dramatu (antyk)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-HTD-11WDL-E | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru i dramatu (antyk) | ||
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze, rok I, II i III - zajęcia trwają 6 semestrów. |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | - zdobycie wiedzy z zakresu historii teatru europejskiego (od antyku do I połowy XX wieku); - poznanie wybranych tekstów dramatu europejskiego; - rozwinięcie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł (teksty literackie, prace naukowe, komentarze, zabytki archeologiczne, ikonografia, nagrania spektakli itp.) oraz ich zastosowania w odniesieniu do omawianych zagadnień teatralnych; - zdobycie podstawowej wiedzy o metodologiach badań (szkołach badawczych) historii teatru europejskiego poszczególnych epok; - rozwinięcie umiejętności odnoszenia zagadnień z zakresu teatru dawnego do sztuki współczesnej oraz umiejętności interpretowania współczesnych odwołań do dawnego teatru; - wyrobienie wstępnych umiejętności z zakresu pisania prac naukowych, przygotowywania i przedstawiania własnych opracowań danego problemu; - rozwinięcie umiejętności referowania cudzych poglądów, dyskutowania w grupie, wyciągania wniosków i argumentowania; - wypracowanie wstępnych umiejętności działań interdyscyplinarnych (na przecięciu teatrologii, filologii, historii i historii sztuki, antropologii itp.); - wypracowanie umiejętności dostrzegania, analizowania i doceniania zmienności i różnorodności kulturowej. |
||
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | nie |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć (dokładna bibliografia, wskazane teksty) podane są w odrębnych opisach dla każdego semestru (kolejne epoki historyczne). |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Lektura dramatów, wspólna ich analiza i interpretacja; Analizy wskazanych tekstów źródłowych; Wspólne dyskusje nad tekstami naukowymi; Śledzenie współczesnych interpretacji (artystycznych) tekstów dawnych; Wykład, dyskusja, sprawozdanie z lektury, recenzja; Wykonanie własnego projektu naukowego/interpretacyjnego. |
||
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
||
Skrócony opis: |
Zob. poszczególne semestry |
||
Pełny opis: |
Zob. poszczególne semestry |
||
Literatura: |
Pełna lista literatury - zob. w kolejnych semestrach w tabeli poniżej "informacje o zajęciach w cyklu" - "informacje o grupie" - "ćwiczenia" oraz "wykład". Tu: lektury podstawowe w kolejnych semestrach: Semestr 1: - Mirosław Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001. - Mirosław Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005. - Ewa Skwara, Historia komedii rzymskiej, Warszawa 2001. - Oliver Taplin, Tragedia grecka w działaniu, tłum. A. Wojtasik, Kraków 2004. Semestr 2: - Julian Lewański, Dramat i teatr średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981. - Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski, pod red. A. Loby, Gdańsk 2006. - Jacques Heers, Święta głupców i karnawały, tłum. G. Majcher, Warszawa 1995. - Margot Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980 (tu rozdziały: Średniowiecze, s. 182-258; Odrodzenie, s. 267-321; Barok, s. 322-382). - Mirosław Kocur, Drugie narodziny teatru. Performanse mnichów anglosaskich, Wrocław 2010. - Historia teatru, pod red. J. R. Browna, przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999 (tu rozdziały: D. Wiles, Teatr w Rzymie i chrześcijańskiej Europie, s. 49-92; L. G. Clubb, Teatr włoskiego renesansu, s. 107-141; V. Dixon, Teatr hiszpańskiego renesansu, s. 142-172; P. Thomson, Angielski teatr okresu renesansu i restauracji, s. 173-219; W. D. Howarth, Francuski teatr renesansowy i neoklasyczny, s. 220-251). Semestr 3: - Historia teatru, pod red. J. R. Browna, przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999 (tu rozdziały części II: Teatr europejski od renesansu do 1700 roku). - Stephen Greenblatt, Szekspir. Stwarzanie świata, przeł. B. Kopeć-Umiastowska, Warszawa 2007. - Beata Baczyńska, Dramaturg w wielkim teatrze świata. Pedro Calderon de la Barca, Wrocław 2005. Semestr 4: - Margot Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980 (tu rozdział: Epoka mieszczańska, s. 383-457); - Historia teatru pod red. J. R. Browna, przeł. H. Baltyn-Karpńska, Warszawa 1999 (tu rozdział: Peter Holland i Michael Patterson, Teatr XVIII wieku s. 255-298); - Allardyce Nicoll, Dzieje dramatu. Od Ajscylosa do Anouilha, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1962 (tu część VI: Wiek ogłady, filozofii i sentymentalizmu, s. 332-384). Semestr 5: - Marie-Antoinette Allévy-Viala, Incenizacja romantyczna we Francji, przeł. W. Natanson, Warszawa 1958 - Alina Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997. - Gabriela Matuszek, Naturalistyczne dramaty, wyd. 2 poprawione, Kraków 2008. - Manifesty romantyzmu, oprac. i red. A Kowalczykowa. Semestr 6: - Odette Aslan, Aktor XX wieku, przeł. M. O. Bieńka, Warszawa 1978 - Juliusz Bab, Teatr współczesny. Od Meiningeńczyków do Piscatora, przeł. E. Misiołek, Warszawa 1959 - Denis Bablet, Ekspresjonizm na scenie, przeł. A. K. Choińscy, [w:] Ekspresjonizm w teatrze europejskim, wybór tekstów: Lech Sokół, Warszawa 1983 - Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku. przeł. Z. Strzelecki, K. Mazur, Warszawa 1980 - Kazimierz Braun, Wielka Reforma Teatralna w Europie, Wrocław 1978. - J. L. Styan, Współczesny dramat, przeł. M. Sugiera, Wrocław 1995. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wyróżnić i scharakteryzować główne okresy w dziejach teatru europejskiego oraz wyjaśnić zmieniające się funkcje i znaczenie teatru w poszczególnych epokach; - właściwie stosować specjalistyczną terminologię dotyczącą dzieła teatralnego i dramatycznego; - omówić dominanty estetyczne i ideowe w teatrze i dramaturgii poszczególnych epok, wskazać i scharakteryzować najważniejszych twórców teatru i dramatu; - rozpoznać i nazwać gatunki dramatyczne, wskazać poszczególne części dzieła dramatycznego i określić ich funkcje; - dokonać analizy wskazanych fragmentów dramatu oraz porównać różne ujęcia tego samego motywu lub postaci; - posłużyć się tekstem naukowym, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz; - dokonać analizy i zaproponować interpretację współczesnego dzieła (dramatycznego i teatralnego) odnoszącego się do tradycji teatralnej i dramatycznej; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
4. Kryteria oceniania - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji, przygotowanie do zajęć); - wartość merytoryczna pracy pisemnej (lub prezentacji) oraz sposób jej przedstawienia; - umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. 5,0 – bardzo dobra znajomość głównych nurtów oraz dzieł teatru i dramatu danej epoki; merytorycznie i stylistycznie poprawna praca pisemna (lub prezentacja) przedstawiająca własną analizę/interpretację danego zagadnienia; umiejętność krytycznego wykorzystania kontekstów kulturowych, społecznych, ideowych w analizie dzieła teatralnego/dramatycznego; bardzo dobra znajomość wskazanej literatury naukowej (opracowań historycznych); poprawne i swobodne posługiwanie się terminologią specjalistyczną; 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie wiedzy szczegółowej i umiejętności analitycznych; 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza znajomość faktografii i literatury przedmiotu, słabsze umiejętności analityczne, nieliczne błędy w stosowaniu terminologii, nieliczne błędy stylistyczne i merytoryczne w pracy pisemnej (prezentacji). 3,5 – zadowalająca wiedza ogólna i szczegółowa, jednak prezentowana niesamodzielnie (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), słabsze umiejętności analityczne, liczniejsze błędy w stosowaniu terminologii oraz błędy stylistyczne i merytoryczne w pracy pisemnej (prezentacji); praca raczej odtwórcza, mało samodzielna. 3,0 – zadowalająca wiedza ogólna i szczegółowa, jednak prezentowana niesamodzielnie (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych i naprowadzania przez osobę egzaminującą), słabe umiejętności analityczne, błędy w stosowaniu terminologii oraz błędy stylistyczne i merytoryczne w pracy pisemnej (prezentacji) zbyt mało samodzielnej, odtwórczej. 2,0 - niezadowalająca wiedza ogólna i szczegółowa, zbyt liczne błędy w niesamodzielnej pracy pisemnej, brak umiejętności analitycznych oraz dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kurek | |
Prowadzący grup: | Ewa Guderian-Czaplińska, Ewa Skwara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alina Mądry, Ewa Skwara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.