Praktyczna składnia i morfologia języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-ASL3XPSM12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna składnia i morfologia języka angielskiego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Moodle - przedmioty Innych jednostek |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska z pedagogiką |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Zaprezentowanie podstaw składni oraz elementów morfologii i semantyki języka angielskiego w stopniu umożliwiającym przeprowadzenie samodzielnej analizy składniowo-morfologiczno-semantycznej zdań angielskich. C2 Wyrobienie umiejętności opisywania i klasyfikowania elementów gramatycznych i semantycznych, niezbędnej m.in. w działalności dydaktycznej. C3 Wyrobienie umiejętności rozpoznawania i używania wybranych elementów gramatycznych języka angielskiego. C4 Ukształtowanie świadomości złożoności systemu gramatycznego j. angielskiego i wskazanie niektórych obszarów składni i morfologii, które mogą stać się tematem przyszłej pracy dyplomowej lub magisterskiej. C5 Rozwijanie umiejętności interpersonalnych. C6 Rozwijanie umiejętności zdobywania i selekcji informacji potrzebnych do realizacji zamierzonego celu. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego na poziomie przynajmniej średnio-zaawansowanym. Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki opisowej innej niż angielska (np. polska). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1. Ćwiczenia z użyciem materiałów drukowanych oraz udostępnionych w sieci internet, konwersatorium – omawianie zagadnień i lektur, przedstawianie prezentacji/materiałów audiowizualnych i innych „produktów” powstałych w wyniku realizacji projektów studenckich. 2. Warsztat rozpoznawania i opisu elementów gramatyki j. angielskiego, ćwiczenia z użyciem materiałów drukowanych oraz udostępnionych w sieci internet, konwersatorium – omawianie zagadnień i lektur 3. Warsztat użycia elementów gramatyki j. angielskiego, ćwiczenia z użyciem materiałów drukowanych oraz udostępnionych w sieci internet |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 h Praca własna studenta: Przygotowanie do ćwiczeń 20 h Praca własna studenta: Rozwiązywanie zadań i ćwiczeń poza zajęciami 15 h Praca własna studenta: Praca nad grupowym projektem studenckim 15 h Praca własna studenta: Przygotowanie do egzaminu 15 h SUMA GODZIN 125 h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 5 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie: składnia, morfologia, semantyka, gramatyka Gramatyka opisowa i normatywna Analiza wypowiedzi pod względem zgodności z regułami normatywnymi Części mowy Klasyfikowanie jednostek leksykalnych przy pomocy kryteriów semantycznych, morfologicznych i składniowych Grupy składniowe Części zdania Analiza wypowiedzeń z uwzględnieniem grup składniowych i części zdania Podstawowe pojęcia morfologii Fleksja, derywacja i słowotwórstwo Kategorie gramatyczne czasownika: osoba, liczba, czas, aspekt, strona i tryb Kategorie gramatyczne rzeczownika: liczba, rodzaj i przypadek Kategorie gramatyczne przymiotnika i przysłówka: stopień Wypowiedzenia pojedyncze Wypowiedzenia złożone |
Literatura: |
Wybrane fragmenty: a) Berry, R. 2012. English Grammar: A Resource Book for Students. London: Routledge. b) Collins, P. and C. Hollo. [2000] 2010. English Grammar: An Introduction. Basingstoke: Palgrave Macmillan. c) Crystal, D. [1980] 2008. A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Malden: Blackwell. d) Greenbaum, S. and G. Nelson. [1999] 2013. An Introduction to English Grammar. London: Routledge. e) Huddleston, R. and G. K. Pullum. 2005. A Student’s Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press. f) Morenberg, M. [1997] 2014. Doing Grammar. Oxford: Oxford University Press. g) Wardhaugh, R. [1995] 2003. Understanding English Grammar: A Linguistic Approach. Malden: Blackwell. |
Efekty uczenia się: |
13-SMJ3,4APL_01 Posiada podstawową uporządkowaną wiedzę dotyczącą składni, morfologii i semantyki języka angielskiego w zakresie umożliwiającym przeprowadzenie samodzielnej analizy składniowo-morfologiczno-semantycznej wybranych typów zdań angielskich. 13-SMJ3,4APL_02 Rozpoznaje i dokonuje podstawowego opisu oraz klasyfikacji wybranych elementów gramatycznych języka angielskiego w sposób odpowiedni m.in. dla działalności dydaktycznej. 13-SMJ3,4APL_03 Używa wybranych elementów gramatycznych języka angielskiego. 13-SMJ3,4APL_04 Przejawia świadomość złożoności systemu gramatycznego j. angielskiego oraz niektórych obszarów składni i morfologii, które mogą stać się tematem przyszłej pracy dyplomowej lub magisterskiej. 13-SMJ3,4APL_05 Współdziała i komunikuje się w grupie w celu osiągnięcia zamierzonego celu. 13-SMJ3,4APL_06 Zdobywa i dobiera informacje potrzebne do realizacji zamierzonego celu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia Typy oceniania: (D- ocenianie diagnostyczne, F – ocenianie formujące, P - ocenianie podsumowujące) P – egzamin pisemny; pytania zamknięte polegają na dokonaniu wyboru właściwej odpowiedzi, dokończeniu definicji, przyporządkowaniu elementów, określeniu prawdziwości twierdzeń; pytania otwarte polegają na udzieleniu odpowiedzi opisowej i rozwiązaniu zadań w zakresie analizy strukturalnej zdań i fraz P, D, F – ocena jakości prezentacji/materiałów audiowizualnych i innych „produktów” powstałych w wyniku realizacji projektów studenckich D, F – krótsze śródsemestralne testy pisemne podobne w formie do egzaminu F, D, P – ocena aktywności i jakości wypowiedzi podczas dyskusji i rozwiązywania zadań w trakcie zajęć oraz ocena zadań rozwiązywanych samodzielnie poza zajęciami |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wawrzyniak, Jacek Witkoś | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wawrzyniak, Jacek Witkoś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wawrzyniak, Jacek Witkoś | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wawrzyniak, Jacek Witkoś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego na poziomie przynajmniej średnio-zaawansowanym. Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki opisowej innej niż angielska (np. polska). |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C1. Zaprezentowanie podstaw składni oraz elementów morfologii i semantyki języka angielskiego w stopniu umożliwiającym przeprowadzenie samodzielnej analizy składniowo-morfologiczno-semantycznej zdań angielskich. C2. Zapoznanie studentów z terminologią składni i morfologii, wdrażanie jej w czasie kursu i skrupulatne egzekwowanie jej zastosowania. C3. Wyrobienie umiejętności opisywania i klasyfikowania elementów gramatycznych i semantycznych, niezbędnej m.in. w działalności dydaktycznej. C4. Wyrobienie umiejętności rozpoznawania, i używania (w recepcji i wybranych elementów gramatycznych języka angielskiego. C5. Ukształtowanie świadomości złożoności systemu gramatycznego j. angielskiego i wskazanie niektórych obszarów składni i morfologii, które mogą stać się tematem przyszłej pracy dyplomowej lub magisterskiej. |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie: składnia, morfologia, semantyka, gramatyka Gramatyka opisowa i normatywna Analiza wypowiedzi pod względem zgodności z regułami normatywnymi Części mowy Klasyfikowanie jednostek leksykalnych przy pomocy kryteriów semantycznych, morfologicznych i składniowych. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie: składnia, morfologia, semantyka, gramatyka Gramatyka opisowa i normatywna Analiza wypowiedzi pod względem zgodności z regułami normatywnymi Części mowy Klasyfikowanie jednostek leksykalnych przy pomocy kryteriów semantycznych, morfologicznych i składniowych. |
|
Literatura: |
Berk, L. B. (1999). English syntax: From word to discourse. Oxford: OUP. ‒ Berry, R. (2012). English grammar: A resource book for students. London: Routledge. ‒ Collins, P. and C. Hollo. ([2000] 2010). English grammar: An introduction. Basingstoke: Palgrave Macmillan. ‒ Crystal, D. ([1980] 2008). A dictionary of linguistics and phonetics. Malden: Blackwell. ‒ Greenbaum, S. and G. Nelson. ([1999] 2013). An introduction to English grammar. London: Routledge. ‒ Huddleston, R. and G. K. Pullum. (2005). A student’s introduction to English grammar. Cambridge: Cambridge University Press. ‒ Morenberg, M. ([1997] 2014). Doing grammar. Oxford: Oxford University Press. ‒ O’Grady, W., M. Dobrovolsky and M. Aronoff. (1997). Contemporary linguistics. An introduction. Boston/New York: Bedford/St. Martin’s. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wawrzyniak, Jacek Witkoś | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wawrzyniak, Jacek Witkoś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego na poziomie przynajmniej średnio-zaawansowanym. Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki opisowej innej niż angielska (np. polska). |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C1. Zaprezentowanie podstaw składni oraz elementów morfologii i semantyki języka angielskiego w stopniu umożliwiającym przeprowadzenie samodzielnej analizy składniowo-morfologiczno-semantycznej zdań angielskich. C2. Zapoznanie studentów z terminologią składni i morfologii, wdrażanie jej w czasie kursu i skrupulatne egzekwowanie jej zastosowania. C3. Wyrobienie umiejętności opisywania i klasyfikowania elementów gramatycznych i semantycznych, niezbędnej m.in. w działalności dydaktycznej. C4. Wyrobienie umiejętności rozpoznawania, i używania (w recepcji i wybranych elementów gramatycznych języka angielskiego. C5. Ukształtowanie świadomości złożoności systemu gramatycznego j. angielskiego i wskazanie niektórych obszarów składni i morfologii, które mogą stać się tematem przyszłej pracy dyplomowej lub magisterskiej. |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie: składnia, morfologia, semantyka, gramatyka Gramatyka opisowa i normatywna Analiza wypowiedzi pod względem zgodności z regułami normatywnymi Części mowy Klasyfikowanie jednostek leksykalnych przy pomocy kryteriów semantycznych, morfologicznych i składniowych. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie: składnia, morfologia, semantyka, gramatyka Gramatyka opisowa i normatywna Analiza wypowiedzi pod względem zgodności z regułami normatywnymi Części mowy Klasyfikowanie jednostek leksykalnych przy pomocy kryteriów semantycznych, morfologicznych i składniowych. |
|
Literatura: |
Berk, L. B. (1999). English syntax: From word to discourse. Oxford: OUP. ‒ Berry, R. (2012). English grammar: A resource book for students. London: Routledge. ‒ Collins, P. and C. Hollo. ([2000] 2010). English grammar: An introduction. Basingstoke: Palgrave Macmillan. ‒ Crystal, D. ([1980] 2008). A dictionary of linguistics and phonetics. Malden: Blackwell. ‒ Greenbaum, S. and G. Nelson. ([1999] 2013). An introduction to English grammar. London: Routledge. ‒ Huddleston, R. and G. K. Pullum. (2005). A student’s introduction to English grammar. Cambridge: Cambridge University Press. ‒ Morenberg, M. ([1997] 2014). Doing grammar. Oxford: Oxford University Press. ‒ O’Grady, W., M. Dobrovolsky and M. Aronoff. (1997). Contemporary linguistics. An introduction. Boston/New York: Bedford/St. Martin’s. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wawrzyniak, Jacek Witkoś | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wawrzyniak, Jacek Witkoś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego na poziomie przynajmniej średnio-zaawansowanym. Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki opisowej innej niż angielska (np. polska). |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C1. Zaprezentowanie podstaw składni oraz elementów morfologii i semantyki języka angielskiego w stopniu umożliwiającym przeprowadzenie samodzielnej analizy składniowo-morfologiczno-semantycznej zdań angielskich. C2. Zapoznanie studentów z terminologią składni i morfologii, wdrażanie jej w czasie kursu i skrupulatne egzekwowanie jej zastosowania. C3. Wyrobienie umiejętności opisywania i klasyfikowania elementów gramatycznych i semantycznych, niezbędnej m.in. w działalności dydaktycznej. C4. Wyrobienie umiejętności rozpoznawania, i używania (w recepcji i wybranych elementów gramatycznych języka angielskiego. C5. Ukształtowanie świadomości złożoności systemu gramatycznego j. angielskiego i wskazanie niektórych obszarów składni i morfologii, które mogą stać się tematem przyszłej pracy dyplomowej lub magisterskiej. |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie: składnia, morfologia, semantyka, gramatyka Gramatyka opisowa i normatywna Analiza wypowiedzi pod względem zgodności z regułami normatywnymi Części mowy Klasyfikowanie jednostek leksykalnych przy pomocy kryteriów semantycznych, morfologicznych i składniowych. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie: składnia, morfologia, semantyka, gramatyka Gramatyka opisowa i normatywna Analiza wypowiedzi pod względem zgodności z regułami normatywnymi Części mowy Klasyfikowanie jednostek leksykalnych przy pomocy kryteriów semantycznych, morfologicznych i składniowych. |
|
Literatura: |
Berk, L. B. (1999). English syntax: From word to discourse. Oxford: OUP. ‒ Berry, R. (2012). English grammar: A resource book for students. London: Routledge. ‒ Collins, P. and C. Hollo. ([2000] 2010). English grammar: An introduction. Basingstoke: Palgrave Macmillan. ‒ Crystal, D. ([1980] 2008). A dictionary of linguistics and phonetics. Malden: Blackwell. ‒ Greenbaum, S. and G. Nelson. ([1999] 2013). An introduction to English grammar. London: Routledge. ‒ Huddleston, R. and G. K. Pullum. (2005). A student’s introduction to English grammar. Cambridge: Cambridge University Press. ‒ Morenberg, M. ([1997] 2014). Doing grammar. Oxford: Oxford University Press. ‒ O’Grady, W., M. Dobrovolsky and M. Aronoff. (1997). Contemporary linguistics. An introduction. Boston/New York: Bedford/St. Martin’s. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.