Destrukcyjne grupy kultowe i sekty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DS2st10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Destrukcyjne grupy kultowe i sekty |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) Próba wyczerpującego opisu rzeczywistej działalności nowych ruchów religijnych, grup kultowych I sekt b) Przedstawienie destrukcyjnych schematów działania najważniejszych grup kultowych i sekt c) Wskazanie skutecznych sposobów prewencji wobec zagrożeń płynących z działalności destrukcyjnych grup kultowych i sekt d) Kształtowanie umiejętności oceny oraz przeciwdziałania wobec destrukcyjnego oddziaływania grup kultowych i sekt na jednostkę i społeczeństwo |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia - ćwiczenia Zdefiniowanie fenomenu destrukcyjnego działania grup kultowych i sekt. Anatomia grupy o charakterze zamkniętym Mechanizmy działania grup kultowych i sekt – między „wolnością” a destrukcją Metody werbunku do kontrowersyjnych grup religijnych i sekt Inwazja manipulacji Zdemaskowane zniewolenie Terroryzm w sektach Sposoby skutecznego przeciwstawiania się działalności destruktywnego działania sekt i nowych grup religijnych Charakterystyka profilu osób potencjalnie zagrożonych i ulegającym destrukcyjnym wpływom sekt Przyczyny wstępowania do sekt Rozwiązywanie problemów i pomoc osobom w uniezależnieniu się od destruktywnego wpływu oddziaływania grup kultowych i sekt |
Literatura: |
Zalecana literatura 1. Red. M. Gajewski, ABC o sektach, Tychy 2004. 2. T. Nowakowski, Sekty. Co każdy powinien wiedzieć, Tychy 1999. 3. D. Sikorski, S. Bukalski, Sekty. Destrukcyjne grupy kultowe, Lublin 2004. 4. Red. R. Stacherski, Sekty. Zdemaskowane zniewolenie, Płock 2005. 5. P. Królak, Sekty. Inwazja manipulacji, Radom 2003. 6. P. T. Nowakowski, Sekty. Oblicza werbunku, Tychy 2001. 7. Red. G. Fles, Terroryzm w sektach, Ruda Śląska –Tychy, 2004. 8. M. Gajewski, Nowe ruchy religijne i sekty. Między zbawieniem a destrukcją, Kraków 2002. 9. Red. M. Gajewski, Grupy kultowe. Uwarunkowania społeczne, Kraków 2012. 10. P. Starmach, Kościół pontyfikatu Jana Pawła II wobec zjawiska sekt i nowych ruchów religijnych jako problemu duszpasterskiego, Kraków 2014 11. T. Błaszczyk, Sekty jako zagrożenie wolności i procesu kształtowania osobowości uczniów, w: Psychologia rozwiązywania problemów szkoły, red, J. Miluska, Poznań 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Zna i potrafi zdefiniować oraz scharakteryzować zjawiska destrukcyjnego oddziaływania grup kultowych i sekt. Rozumie mechanizmy tego oddziaływania. Potrafi je wyjaśnić i ocenić Ma ogólną świadomość złożoności fenomenu destrukcyjnych skutków działalności nowych grup kultowych i sekt Jest zapoznany z najważniejszymi sposobami przeciwdziałania i zapobiegania destrukcji powodowanych przez sekty i niektóre grupy kultowe Rozumie i potrafi zinterpretować czynniki wpływające na destrukcję jednostek osobowych i społeczności wynikające ze sposobów funkcjonowania sekt Potrafi ocenić i zinterpretować poziom zagrożenia jaki stanowi dla jednostki i społeczeństwa Potrafi wskazać adekwatne co do konkretnych sytuacji sposoby przeciwdziałania wobec destrukcyjnej metodologii stosowanej w sektach |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Piasecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Piasecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Piasecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.