Filozofia przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-B006 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia przyrody |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele zajęć/przedmiotu a) przedstawienie zagadnień związanych z naukowym rozumieniem przyrody-wszechświata; b) zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi przyrody nieożywionej i ożywionej; c) ukazanie przyrody jako dynamicznego systemu; d) uwrażliwienie na filozoficzny aspekt nauk szczegółowych; e) ukazanie teoretycznych i praktycznych aspektów ewolucjonizmu |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykłady: Współczesne koncepcje czasu i przestrzeni. Teoria przyczynowości. Ewolucja życia i kosmosu . Dominujące obecnie teorie kosmogoniczne. Współczesna wiedza o materii. Życie organiczne – jego geneza i istota w ujęciu przyrodniczym i filozoficznym. |
Literatura: |
Zalecana literatura Obowiązkowo do przeczytania na egzamin - Platon, Timaios, w: tenże, Dialogi, tłum. W. Witwicki, t. II, Kęty 1999, s. 657-743. - Stanowisko Rady Naukowej Episkopatu wobec ewolucji z 24 XI 2006 – zob. http://ekai.pl Literatura podstawowa - Adamski A. , Galileusza filozofia i teologia nauki, Poznań 2002. - Filozofia przyrody, red. S. Janeczek, A. Starościc, D. Dąbek, J. Herda, KUL 2013. - Heller M., Filozofia świata, Kraków 1992. - Heller M., Filozofia przyrody, Kraków 2004. - Heller M., Lubański M., Ślaga S., Zagadnienia filozoficzne współczesnej nauki, Warszawa 1992. - Mutschler H-D., Wprowadzenie do filozofii przyrody, Kraków 2005. - Wciórka L., Filozofia przyrody, Poznań 1993. Literatura uzupełniająca - Clarke R., Nowe tajemnice Wszechświata, Kraków 2005. - Coyne G., V., Omizzolo A., Podróż przez Wszechświat, Kraków 2003. - Heller M., Ewolucja kosmosu i kosmologii, Warszawa 1983. - Heller M., Granice kosmosu i kosmologii, Warszawa 2005. - Heller M., Początek jest wszędzie. Nowa hipoteza pochodzenia wszechświata, Warszawa 2002. - Heller M., Życiński J., Dylematy ewolucji, Tarnów 1996. - Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata, Gdańsk 1998. - Kuhn T. S., Przewrót kopernikański, Warszawa 2006. - Pedersen O., Konflikt czy symbioza, Tarnów 1997. - Rąpała J., Teorie mineralnych początków życia. Studium filozoficzno-przyrodnicze, Lublin KUL 2016. - Turek J., Kosmiczne koincydencje. Proponowane wyjaśnienia, Lublin KUL 2014. Teksty klasyczne (miejsce i rok wydania odnosi się do dostępnych polskich przekładów) - Arystoteles, O niebie, Warszawa 1980. - Arystoteles, Fizyka, Warszawa 1968. - Hawking S., W. Krótka historia czasu, Warszawa 1990. - Kopernik M., O obrotach ciał niebieskich i inne pisma, Wrocław 2004. - Whitehead A. N., Nauka i świat nowożytny, Kraków 1987 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: wskazuje kierunki filozoficznej refleksji nad przyrodą definiuje przyrodę nieożywioną i ożywioną rozpoznaje związek dociekań filozoficznych z refleksją na temat ostatecznej struktury przyrody-wszechświata opisuje fenomen życia organicznego ocenia krytycznie historyczne koncepcje powstania życia na ziemi rozwiązuje z punktu widzenia filozofii dylematy teorii ewolucji |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski, Bogdan Trocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Adamczyk, Adam Adamski, Marcin Lizut, Jerzy Rąpała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Adamski, Bogdan Trocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bogdan Trocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.