Stary Testament-księgi prorockie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A031-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stary Testament-księgi prorockie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia: a)przekazanie poszerzonej wiedzy o nurcie prorockim starożytnego Bliskiego Wschodu zwłaszcza zaś Izraela; prorocy według epok historii Izraela; b) ukazanie głównych tematów teologicznych ksiąg prorockich w odniesieniu do historii Izraela c) przekazanie poszerzonej wiedzy o teologii ksiąg głównych postaci nurtu prorockiego w Izraelu ze szczegółową egzegezą ważniejszych tekstów; d) podanie rozszerzonej wiedzy o uniwersalizmie prorockim na tle uniwersalizmu Starego Testamentu wraz z interpretacją podstawowych tekstów tego nurtu e) przekazanie rozszerzonej wiedzy o teologii mesjańskiej proroków na podstawie egzegezy tekstów mesjańskich Izajasza i ich roli w teologii Nowego Testamentu z odniesieniem do Jezusa Chrystusa; f) nabycie umiejętności samodzielnej egzegezy tekstów literatury prorockiej, ich interpretacji w świetle teologii biblijnej Starego i Nowego Testamentu oraz problemów współczesnego świata i Kościoła; |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia funkcjonowanie i charakterystyka profetyzmu starożytnego Bliskiego Wschodu i izraelskiego; cechy literatury prorockiej, gatunki literackie, etapy tworzenia ksiąg prorockich; chronologii ksiąg; teologia słowa prorockiego, Bóg w teologii proroków, teologia moralna proroków, eschatologia prorocka teologia ksiąg Izajasza, Jeremiasza, Ezechiela, Daniela, w tym teologia ważniejszych perykop biblijnych teologia ksiąg proroków „mniejszych” uniwersalizm ksiąg prorockich teologia mesjańska proroków |
Literatura: |
Zalecana literatura 1. Profetyzm starożytnego Bliskiego Wschodu Nawrot J., Profetyzm pozabiblijny na kartach Starego Testamentu, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 363-429. Nissinen M., Seow C.L., Ritner R.K., Prophets and Prophecy in the Ancient Near East, Atlanta 2003. Stanek T., Religie starożytnego Bliskiego Wschodu – zarys problematyki, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 21-38. Stanek T., Asymilacja kulturowych i religijnych wartości ludów ościennych przez Izrael, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 39-65. 2. Charakterystyka literatury prorockiej DeVries S. J., Prophet against Prophet, Grand Rapids 1978. Jelonek T., Historia literacka Biblii, Kraków 2009, s. 81-108. Petersen D. A., The prophetic Literature. An Introduction, Louisville 2002. Sweeney M. A., The prophetic Literature, Nashville 2005. Synowiec J. S., Gatunki literackie w Biblii, Kraków 2003. Westermann C., Basic Forms of prophetic Speech, Louisville 1991. 3. Teologia proroków Baraniak M., Prorok jak Mojżesz (Pwt 18,9-22). Hermeneutyka prawa o urzędzie proroka w Izraelu, RSB 19, Warszawa 2005. Blenkinsopp J., Sage, Priest, Prophet. Religious and Intellectual Leadership in Ancient Israel, Louisville 1995, s. 115-165. Blenkinsopp J., Une historie de la prophetie en Israël, LD 152, Paris 1993. Heshel A. J., The Prophets, New York 2001. Jasiński A. S., Prorocy epoki królewskiej wobec obcych narodów, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 163-194. Langkammer H., Życie po śmierci: eschatologia Starego i Nowego Testamentu, Lublin 2004. Pr.zb. Prorocy dzisiaj, G. Witaszek, J. Suchy (red.), Lublin 1997. Stachowiak L., Prorocy – słudzy słowa, Katowice 1980. Witaszek G., Moc słowa prorockiego, Lublin 1995. Witaszek G., Myśl społeczna proroków, Lublin 1998. 4. Księgi prorockie Ben Zvi, E., Twelve Prophetic Books or “The Twelve”. A Few Preliminary Considerations, w: J. W. Watts – P. R. House (red.), Forming Prophetic Literature. Essays on Isaiah and the Twelve in Honor of John D. W. Watts (JSOTS 235), Sheffield 1996, s. 125-156; Brzegowy T., Prorocy Izraela I-II, Tarnów 1999/2003. Gądecki S., Wstęp do ksiąg prorockich Starego Testamentu, Gniezno 1993. House P.R., The Character of God in the Book of the Twelve, SBLSP 37, Atlanta 1998, s. 831-849. Jelonek T., Prorocy Starego Testamentu, Kraków 2007. Pr.zb. Wielki świat starotestamentalnych proroków I. Od początków profetyzmu do Niewoli Babilońskiej, w: Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 4-5, T. Brzegowy, A. Frankowski (red.), Warszawa 2001. Pr.zb. Wielki świat starotestamentalnych proroków II. Od końca Niewoli Babilońskiej i proroctw Deutero-Izajasza do apokaliptyki Daniela, w: Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 4-5, T. Brzegowy, M. Gołębiewski, A. Strus (red.), Warszawa 2001. Redditt P.L., The Formation of the Book of Twelve. A Review of Resaerch, w: P.L. Redditt, A. Schart (red.), Thematic Threads in the Book of the Twelve (BZAW 325), Berlin - New York 2003, s. 1-26. Rumianek R., Prorocy okresu niewoli babilońskiej, Warszawa 2004. Sweeney M.A., The Twelve Prophets, t. 1-2, Collegeville 2000. Synowiec J. S., Prorocy Izraela: ich pisma i nauka, Kraków 1994. 5.Uniwersalizm w księgach prorockich Kuśmirek A., Zbawienie narodów w Starym Testamencie, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 237-318. Mielcarek K., Powszechna wola zbawcza Boga na przykładzie Niniwy, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 137-149. Wróbel M. S., Uniwersalizm zbawczej ekonomii: Słowo, Mądrość, Duch, w: Stary Testament a religie, I.S. Ledwoń (red.), Lublin 2009, s. 125-135. 6.Idea mesjańska w księgach prorockich Jelonek T., Mesjanizm, Kraków 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: wskazuje podstawowe cechy charakterystyczne poszczególnych form działalności prorockiej w Izraelu i na Bliskim Wschodzie; poprawnie umiejscawia historycznie poszczególnych proroków; charakteryzuje cechy i etapy tworzenia ksiąg prorockich; wymienia główne tematy teologiczne w księgach najważniejszych proroków ilustrując je przykładami z różnych ksiąg; wylicza główne tematy teologiczne proroków „mniejszych” definiuje najważniejsze tezy uniwersalizmu Starego Testamentu w relacji do teologii Nowego Testamentu; potrafi uporządkować rozwój teologiczny idei mesjańskiej w poszczególnych księgach Starego Testamentu w odniesieniu do Jezusa Chrystusa jako zapowiadanego Mesjasza; przeprowadza samodzielnie szczegółową egzegezę najważniejszych tekstów literatury prorockiej z zakresu całości omawianego materiału potrafi przyporządkować właściwe teksty biblijne poszczególnym kwestiom teologicznym interpretuje teologię proroków w świetle całości teologii biblijnej czasów Izraela posiada zdolność do aktualizowania teologii proroków w życiu dzisiejszego człowieka i Kościoła; jest otwarty na dyskusje o współczesnych problemach moralnych i społecznych broniąc stanowiska Kościoła; postępuje zgodnie z nauczaniem Kościoła czerpiącym z teologii proroków; |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Wskazać podstawowe cechy poszczególnych ksiąg prorockich pozwalające prawidłowo umiejscowić historycznie ich twórców Ukazać linię rozwojową uniwersalizmu Starego Testamentu i miejsce w niej tekstów prorockich Scharakteryzować fundamentalne cechy idei mesjańskiej w księgach prorockich Prawidłowo umiejscowić teologię ważniejszych tekstów prorockich na tle myśli teologicznej danej księgi, Starego Testamentu a także całego orędzia biblijnego (w świetle Nowego, o ile istnieje taki rozwój) Wskazać miejsce szczegółowego tekstu prorockiego w całości idei teologicznej, której jest częścią: co wnosi w daną ideę oraz: jak ona odbija się w strukturze i teologii tekstu Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Bromberek, Marcin Chrostowski, Andrzej Jędrzejczak, Krzysztof Kowalik, Tomasz Krzysztofiak, Janusz Nawrot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Janusz Nawrot, Wojciech Popielewski, Ryszard Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Dykiel, Krzysztof Kowalik, Tomasz Krzysztofiak, Janusz Nawrot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.