Współczesne zjawiska i subkultury dewiacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-ZSUD-11-pw-n |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne zjawiska i subkultury dewiacyjne |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych socjologicznych teorii dewiacji społecznej, rozwinięcie problematyki zagrożeń egzystencjalnych towarzyszących współczesnemu człowiekowi, ukazanie wpływu globalizacji i wielokulturowości na zmienność i relatywność norm społecznych i pojmowanie dewiacji społecznej, zapoznanie studentów ze współczesnymi zjawiskami i subkulturami dewiacyjnymi, zapoznanie z problemami z zakresu profilaktyki i resocjalizacji zjawisk i zachowań dewiacyjnych, rozwinięcie umiejętności zastosowania wybranych form i metod profilaktyki i resocjalizacji w odniesieniu do zjawisk i zachowań dewiacyjnych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Tak W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje publikowane są w systemie USOS. Literatura jest dostępna w bibliotece oraz u osoby prowadzącej zajęcia. Materiały do zajęć będą udostępniane studentom w formie elektronicznej lub możliwe do pozyskania z zasobów biblioteki UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Różnorodne metody aktywujące studentów z wykorzystaniem komputera i aplikacji multimedialnych. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 16 Przygotowanie do zajęć 13 Czytanie wskazanej literatury 12 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 13 Przygotowanie projektu 8 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 13 |
Skrócony opis: |
Pojęcie normy i dewiacji społecznej; historyczna i kulturowa zmienność i relatywność norm społecznych. Socjologiczne teorie dewiacji: Teoria anomii Teoria patologicznej adaptacji Teoria strategii neutralizacji Teoria symbolicznego interakcjonizmu Teoria stygmatyzacji Teoria zróżnicowanych powiązań Teoria kontroli Teoria dewiacji jako aktu wyboru Subkultury dewiacyjne (geneza, rodzaje, rozwój i funkcjonowanie, uwarunkowania uczestnictwa) Zjawiska dewiacyjne związane z życiem we współczesnym, globalnym świecie i kulturze instant (m.in. tanoreksja, bigoreksja, zaburzenia odżywiania, uzależnienie od Internetu, sponsoring) Strategie zapobiegania i eliminacji dewiacji społecznych (profilaktyka i resocjalizacja) Prezentacja projektów badawczych |
Pełny opis: |
przekazanie wiedzy z zakresu podstawowych socjologicznych teorii dewiacji społecznej, rozwinięcie problematyki zagrożeń egzystencjalnych towarzyszących współczesnemu człowiekowi, ukazanie wpływu globalizacji i wielokulturowości na zmienność i relatywność norm społecznych i pojmowanie dewiacji społecznej, zapoznanie studentów ze współczesnymi zjawiskami i subkulturami dewiacyjnymi, zapoznanie z problemami z zakresu profilaktyki i resocjalizacji zjawisk i zachowań dewiacyjnych, rozwinięcie umiejętności zastosowania wybranych form i metod profilaktyki i resocjalizacji w odniesieniu do zjawisk i zachowań dewiacyjnych |
Literatura: |
Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa 2006.Becker Howard S., Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji społecznych. Warszawa 2009. Climati C., Ekstremalne zabawy młodych, Kielce 2007. Filipiak M. (red.), Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, Tyczyn 2001. Jędrzejko M., Zawirowany świat ponowoczesności W poszukiwaniu etiologii zaburzeń, dysfunkcji, zachowań kompulsywnych, ryzykownych i dewiacji, Warszawa-Milanówek 2015. Jędrzejko M.,Janusz M., Walancik M., Zachowania ryzykowne i uzależnienia.Zjawisko i uwarunkowania, 2013. Kojder A., Norma społeczna, [w:] Domański H., Kojder A., Koseła A. i in. (red.), Encyklopedia Socjologii, t. II, Warszawa 1999. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu. Charakterystyka psychologiczna, Poznań 2007. Kluz T., Zachowania dewiacyjne młodzieży w percepcji rówieśników. Studium pedagogiczno-psychologiczne, Toruń 2005. Kurzępa J., Zagrożona niewinność: zakłócenia rozwoju seksualności współczesnej młodzieży, Kraków 2007. Majchrzak P., Wybrane aspekty patologicznego użytkowania Internetu, [w:] Współczesne zagrożenia rozwojowe dzieci i młodzieży, A. Chudzik (red.), Łódź 2008. Merton R. K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 2002. (rozdz. VI.-VII) Muggleton D., Wewnątrz subkultury:ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004. Pęczak M., Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Podgórecki A., Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1976. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008. Prejs B., Bunt nie przemija: bardzo podręczny słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 2010. Prejs B., Subkultury młodzieżowe: bunt nie przemija, Katowice 2005. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. (o kontroli społecznej) Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. Warszawa 1993. Sołtysiak T, Młodzież o podkulturach, Bydgoszcz 1993. Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000. Wrzesień W., Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Warszawa 2013. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/20476/1/015%20JACEK%20MACHARSKI_%20TOMASZ%20GIZBERT-STUDNICKI%20RPEiS%2037%284%29%2C%201975.pdf http://journals.pan.pl/Content/86765/PDF/Journal10276-Volume57_Issue2-06_paper.pdf http://www.ssf.apsl.edu.pl/baza/wydawn/ssf07/kwapiszewski.pdf https://journals.pan.pl/Content/86829/PDF/Journal10276-Volume57_Issue4-06_paper.pdf Artykuły w czasopismach i Internecie wskazane przez prowadzącego konwersatoria |
Efekty uczenia się: |
definiuje dewiację pozytywną i negatywną, wtórną i pierwotną, wymienia i charakteryzuje socjologiczne teorie dewiacji rozumie i rozróżnia zagrożenia egzystencjalne towarzyszące współczesnemu człowiekowi identyfikuje uwarunkowania predestynujące do uczestnictwa w subkulturach i przejawiania zjawisk dewiacyjnych opracowuje scenariusz zajęć dla wybranej grupy młodzieży zagrożonej dewiacją stosuje wybrane formy i metody profilaktyki i resocjalizacji, dobiera je adekwatnie do zjawisk dewiacyjnych przygotowuje i prezentuje prezentację na temat wybranych subkultur i zjawisk dewiacyjnych Jest otwarty i wrażliwy na różnorodność i wielokulturowość, relatywność norm |
Metody i kryteria oceniania: |
Zapoznawanie się z literaturą przez studentów, dyskusja (w grupie i podgrupach) Zapoznawanie się z literaturą, dyskusja (w grupie i podgrupach) Literatura, własne poszukiwania studentów i przygotowywanie przez nich prezentacji, która będzie oceniana przez prowadzącego Literatura, własne poszukiwania studentów i przygotowywanie przez nich prezentacji, która będzie oceniana przez prowadzącego Literatura, własne poszukiwania studentów i przygotowywanie przez nich prezentacji oraz scenariusza zajęć Literatura, własne poszukiwania studentów i przygotowywanie przez nich prezentacji oraz programu profilaktycznego i/lub pomocowego – ocenianie przez prowadzącego Literatura, własne poszukiwania studentów i przygotowywanie przez nich prezentacji oraz scenariusza zajęć – ocenianie przez prowadzącego Literatura, własne poszukiwania studentów i przygotowywanie przez nich prezentacji oraz scenariusza zajęć – ocenianie przez prowadzącego Przygotowanie w podgrupach projektów badawczych i prezentacja na forum całej grupy F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne F- dyskusja podczas konwersatorium P- zaliczenie pisemne F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne, ocena prezentacji F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne, ocena prezentacji F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne, ocena prezentacji i programu profilaktycznego F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne, ocena prezentacji i programu profilaktycznego F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne, ocena prezentacji i programu profilaktycznego F- dyskusja podczas konwersatorium P – zaliczenie pisemne, ocena prezentacji i programu profilaktycznego F – sprawdzenie umiejętności podczas konwersatorium, ocena projektu kolokwium pisemne, prezentacja multimedialna. Możliwa jest forma zaliczenia – test z wykorzystaniem komputera i aplikacji multimedialnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Peret-Drążewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Peret-Drążewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Uwagi: |
W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Peret-Drążewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Peret-Drążewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Uwagi: |
W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Judzińska, Iwona Kukowka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Peret-Drążewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.