Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie w problematykę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WPWW-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie w problematykę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- zaznajomienie z teoretycznymi podstawami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

- ukazanie związków między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi;

- przedstawienia wybranych koncepcji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

- zapoznanie z celami, zasadami i zadaniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie, natomiast w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Nie obowiązują.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzących (za pośrednictwem platformy MS Teams).

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień,

Wykład problemowy,

Praca z tekstem,

Demonstracje dźwiękowe i/lub video.


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10

Czytanie wskazanej literatury 25

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenie 15

SUMA GODZIN 50

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2

Skrócony opis:

Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju, istota współczesnych poglądów na rozwój psychiczny. Wspomaganie rozwoju jako pojęcie interdyscyplinarne - koncepcje Barbary Kaji, Ireny Obuchowskiej, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wczesne wspomaganie rozwoju a pojęcia bliskoznaczne: wychowanie, pomoc psychologiczna, psychoterapia, wczesna rehabilitacja, wczesna interwencja, terapia pedagogiczna. Cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. Podstawy prawne i organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. Najczęściej popełniane błędy w procesie wczesnego wspomagani rozwoju dziecka.

Pełny opis:

Student: 1/ posiada wiedzę o współczesnych społeczno-interakcyjnych koncepcjach rozwoju psychicznego stanowiących podstawę teoretyczną wczesnego wspomagania rozwoju dzieci; 2/ rozumie istotę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego miejsce wśród innych działań praktycznych nastawionych na udzielanie profesjonalnej pomocy; 3/ zna cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego podstawy prawne; 4/ umie scharakteryzować zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju; 5/ rozumie istotę błędów najczęściej pojawiających się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP.

Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Gdańsk 2010, GWP.

Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o dysharmonijnym rozwoju motorycznym https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAFegQIBhAB&url=http%3A%2F%2Fapgr.wssp.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2FWczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf&usg=AOvVaw3nurBJXHkcag83SnQRJwve

Obuchowska I., Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. „Rewalidacja” 2003, nr 2.

Skibska J., Wspieranie rozwoju małego dziecka https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0peGInt_rAhUhAxAIHQLMCE0QFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fsbc.org.pl%2FContent%2F319688%2FWspieranie%2520rozwoju.pdf&usg=AOvVaw0tycOHtmCIfqVRRioGjAw6

Sidor-Piekarska B., Wczesna interwencja jako wspomaganie rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi i udzielanie wsparcia jego rodzicom https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiE1deRqd_rAhVYAxAIHVfWAFg4UBAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fojs.tnkul.pl%2Findex.php%2Frped%2Farticle%2Fdownload%2F2237%2F1912%2F&usg=AOvVaw12on4ZjxFhyvG5-0v3R6Vd

Turek K. (2017), Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6_66Kot_rAhUKt4sKHRoADIM4HhAWMAJ6BAgCEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismoippis.up.krakow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FKinga-TUREK1.pdf&usg=AOvVaw1PjJqdGAGqt0WPyDkKeswt

Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP.

Twardowski A. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, e-book

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAHegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nik.gov.pl%2Fplik%2Fid%2C18656%2Cvp%2C21255.pdf&usg=AOvVaw3N78x86PggxKZSj7GslG79

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

Rozumie i charakteryzuje istotę współczesnych poglądów na rozwój psychiczny,

Rozpoznaje i wyjaśnia różnicę między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi,

Charakteryzuje podstawowe koncepcje wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,

Definiuje i wyjaśnia cele i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych,

Definiuje i wyjaśnia zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Twardowski
Prowadzący grup: Andrzej Twardowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Kod ECTS:

11-WPWW-11-s

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- zaznajomienie z teoretycznymi podstawami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

- ukazanie związków między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi;

- przedstawienia wybranych koncepcji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

- zapoznanie z celami, zasadami i zadaniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych.


Skrócony opis:

Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju, istota współczesnych poglądów na rozwój psychiczny. Wspomaganie rozwoju jako pojęcie interdyscyplinarne - koncepcje Barbary Kaji, Ireny Obuchowskiej, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wczesne wspomaganie rozwoju a pojęcia bliskoznaczne: wychowanie, pomoc psychologiczna, psychoterapia, wczesna rehabilitacja, wczesna interwencja, terapia pedagogiczna. Cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. Podstawy prawne i organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. Najczęściej popełniane błędy w procesie wczesnego wspomagani rozwoju dziecka.

Pełny opis:

Student: 1/ posiada wiedzę o współczesnych społeczno-interakcyjnych koncepcjach rozwoju psychicznego stanowiących podstawę teoretyczną wczesnego wspomagania rozwoju dzieci; 2/ rozumie istotę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego miejsce wśród innych działań praktycznych nastawionych na udzielanie profesjonalnej pomocy; 3/ zna cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego podstawy prawne; 4/ umie scharakteryzować zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju; 5/ rozumie istotę błędów najczęściej pojawiających się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP.

Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Gdańsk 2010, GWP.

Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o dysharmonijnym rozwoju motorycznym https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAFegQIBhAB&url=http%3A%2F%2Fapgr.wssp.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2FWczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf&usg=AOvVaw3nurBJXHkcag83SnQRJwve

Obuchowska I., Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. „Rewalidacja” 2003, nr 2.

Skibska J., Wspieranie rozwoju małego dziecka https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0peGInt_rAhUhAxAIHQLMCE0QFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fsbc.org.pl%2FContent%2F319688%2FWspieranie%2520rozwoju.pdf&usg=AOvVaw0tycOHtmCIfqVRRioGjAw6

Sidor-Piekarska B., Wczesna interwencja jako wspomaganie rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi i udzielanie wsparcia jego rodzicom https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiE1deRqd_rAhVYAxAIHVfWAFg4UBAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fojs.tnkul.pl%2Findex.php%2Frped%2Farticle%2Fdownload%2F2237%2F1912%2F&usg=AOvVaw12on4ZjxFhyvG5-0v3R6Vd

Turek K. (2017), Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6_66Kot_rAhUKt4sKHRoADIM4HhAWMAJ6BAgCEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismoippis.up.krakow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FKinga-TUREK1.pdf&usg=AOvVaw1PjJqdGAGqt0WPyDkKeswt

Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP.

Twardowski A. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, e-book

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAHegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nik.gov.pl%2Fplik%2Fid%2C18656%2Cvp%2C21255.pdf&usg=AOvVaw3N78x86PggxKZSj7GslG79

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Twardowski
Prowadzący grup: Andrzej Twardowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Kod ECTS:

11-WPWW-11-s

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- zaznajomienie z teoretycznymi podstawami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

- ukazanie związków między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi;

- przedstawienia wybranych koncepcji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

- zapoznanie z celami, zasadami i zadaniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych.


Skrócony opis:

Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju, istota współczesnych poglądów na rozwój psychiczny. Wspomaganie rozwoju jako pojęcie interdyscyplinarne - koncepcje Barbary Kaji, Ireny Obuchowskiej, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wczesne wspomaganie rozwoju a pojęcia bliskoznaczne: wychowanie, pomoc psychologiczna, psychoterapia, wczesna rehabilitacja, wczesna interwencja, terapia pedagogiczna. Cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. Podstawy prawne i organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. Najczęściej popełniane błędy w procesie wczesnego wspomagani rozwoju dziecka.

Pełny opis:

Student: 1/ posiada wiedzę o współczesnych społeczno-interakcyjnych koncepcjach rozwoju psychicznego stanowiących podstawę teoretyczną wczesnego wspomagania rozwoju dzieci; 2/ rozumie istotę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego miejsce wśród innych działań praktycznych nastawionych na udzielanie profesjonalnej pomocy; 3/ zna cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego podstawy prawne; 4/ umie scharakteryzować zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju; 5/ rozumie istotę błędów najczęściej pojawiających się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP.

Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Gdańsk 2010, GWP.

Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o dysharmonijnym rozwoju motorycznym https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAFegQIBhAB&url=http%3A%2F%2Fapgr.wssp.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2FWczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf&usg=AOvVaw3nurBJXHkcag83SnQRJwve

Obuchowska I., Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. „Rewalidacja” 2003, nr 2.

Skibska J., Wspieranie rozwoju małego dziecka https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0peGInt_rAhUhAxAIHQLMCE0QFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fsbc.org.pl%2FContent%2F319688%2FWspieranie%2520rozwoju.pdf&usg=AOvVaw0tycOHtmCIfqVRRioGjAw6

Sidor-Piekarska B., Wczesna interwencja jako wspomaganie rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi i udzielanie wsparcia jego rodzicom https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiE1deRqd_rAhVYAxAIHVfWAFg4UBAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fojs.tnkul.pl%2Findex.php%2Frped%2Farticle%2Fdownload%2F2237%2F1912%2F&usg=AOvVaw12on4ZjxFhyvG5-0v3R6Vd

Turek K. (2017), Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6_66Kot_rAhUKt4sKHRoADIM4HhAWMAJ6BAgCEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismoippis.up.krakow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FKinga-TUREK1.pdf&usg=AOvVaw1PjJqdGAGqt0WPyDkKeswt

Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP.

Twardowski A. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, e-book

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAHegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nik.gov.pl%2Fplik%2Fid%2C18656%2Cvp%2C21255.pdf&usg=AOvVaw3N78x86PggxKZSj7GslG79

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Twardowski
Prowadzący grup: Andrzej Twardowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Kod ECTS:

11-WPWW-11-s

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- zaznajomienie z teoretycznymi podstawami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

- ukazanie związków między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi;

- przedstawienia wybranych koncepcji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

- zapoznanie z celami, zasadami i zadaniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych.


Skrócony opis:

Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju, istota współczesnych poglądów na rozwój psychiczny. Wspomaganie rozwoju jako pojęcie interdyscyplinarne - koncepcje Barbary Kaji, Ireny Obuchowskiej, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wczesne wspomaganie rozwoju a pojęcia bliskoznaczne: wychowanie, pomoc psychologiczna, psychoterapia, wczesna rehabilitacja, wczesna interwencja, terapia pedagogiczna. Cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. Podstawy prawne i organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. Najczęściej popełniane błędy w procesie wczesnego wspomagani rozwoju dziecka.

Pełny opis:

Student: 1/ posiada wiedzę o współczesnych społeczno-interakcyjnych koncepcjach rozwoju psychicznego stanowiących podstawę teoretyczną wczesnego wspomagania rozwoju dzieci; 2/ rozumie istotę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego miejsce wśród innych działań praktycznych nastawionych na udzielanie profesjonalnej pomocy; 3/ zna cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego podstawy prawne; 4/ umie scharakteryzować zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju; 5/ rozumie istotę błędów najczęściej pojawiających się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP.

Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Gdańsk 2010, GWP.

Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o dysharmonijnym rozwoju motorycznym https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAFegQIBhAB&url=http%3A%2F%2Fapgr.wssp.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2FWczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf&usg=AOvVaw3nurBJXHkcag83SnQRJwve

Obuchowska I., Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. „Rewalidacja” 2003, nr 2.

Skibska J., Wspieranie rozwoju małego dziecka https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0peGInt_rAhUhAxAIHQLMCE0QFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fsbc.org.pl%2FContent%2F319688%2FWspieranie%2520rozwoju.pdf&usg=AOvVaw0tycOHtmCIfqVRRioGjAw6

Sidor-Piekarska B., Wczesna interwencja jako wspomaganie rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi i udzielanie wsparcia jego rodzicom https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiE1deRqd_rAhVYAxAIHVfWAFg4UBAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fojs.tnkul.pl%2Findex.php%2Frped%2Farticle%2Fdownload%2F2237%2F1912%2F&usg=AOvVaw12on4ZjxFhyvG5-0v3R6Vd

Turek K. (2017), Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6_66Kot_rAhUKt4sKHRoADIM4HhAWMAJ6BAgCEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismoippis.up.krakow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FKinga-TUREK1.pdf&usg=AOvVaw1PjJqdGAGqt0WPyDkKeswt

Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP.

Twardowski A. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, e-book

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAHegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nik.gov.pl%2Fplik%2Fid%2C18656%2Cvp%2C21255.pdf&usg=AOvVaw3N78x86PggxKZSj7GslG79

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Twardowski
Prowadzący grup: Andrzej Twardowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)