Wprowadzenie w problematykę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WPWW-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w problematykę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - zaznajomienie z teoretycznymi podstawami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; - ukazanie związków między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi; - przedstawienia wybranych koncepcji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; - zapoznanie z celami, zasadami i zadaniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie, natomiast w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości). |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Nie obowiązują. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały niezbędne do zajęć zostaną udostępnione przez prowadzących (za pośrednictwem platformy MS Teams). |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, Wykład problemowy, Praca z tekstem, Demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10 Czytanie wskazanej literatury 25 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenie 15 SUMA GODZIN 50 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju, istota współczesnych poglądów na rozwój psychiczny. Wspomaganie rozwoju jako pojęcie interdyscyplinarne - koncepcje Barbary Kaji, Ireny Obuchowskiej, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wczesne wspomaganie rozwoju a pojęcia bliskoznaczne: wychowanie, pomoc psychologiczna, psychoterapia, wczesna rehabilitacja, wczesna interwencja, terapia pedagogiczna. Cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. Podstawy prawne i organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. Najczęściej popełniane błędy w procesie wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. |
Pełny opis: |
Student: 1/ posiada wiedzę o współczesnych społeczno-interakcyjnych koncepcjach rozwoju psychicznego stanowiących podstawę teoretyczną wczesnego wspomagania rozwoju dzieci; 2/ rozumie istotę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego miejsce wśród innych działań praktycznych nastawionych na udzielanie profesjonalnej pomocy; 3/ zna cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego podstawy prawne; 4/ umie scharakteryzować zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju; 5/ rozumie istotę błędów najczęściej pojawiających się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. |
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Gdańsk 2010, GWP. Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o dysharmonijnym rozwoju motorycznym https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAFegQIBhAB&url=http%3A%2F%2Fapgr.wssp.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2FWczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf&usg=AOvVaw3nurBJXHkcag83SnQRJwve Obuchowska I., Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. „Rewalidacja” 2003, nr 2. Skibska J., Wspieranie rozwoju małego dziecka https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0peGInt_rAhUhAxAIHQLMCE0QFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fsbc.org.pl%2FContent%2F319688%2FWspieranie%2520rozwoju.pdf&usg=AOvVaw0tycOHtmCIfqVRRioGjAw6 Sidor-Piekarska B., Wczesna interwencja jako wspomaganie rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi i udzielanie wsparcia jego rodzicom https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiE1deRqd_rAhVYAxAIHVfWAFg4UBAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fojs.tnkul.pl%2Findex.php%2Frped%2Farticle%2Fdownload%2F2237%2F1912%2F&usg=AOvVaw12on4ZjxFhyvG5-0v3R6Vd Turek K. (2017), Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6_66Kot_rAhUKt4sKHRoADIM4HhAWMAJ6BAgCEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismoippis.up.krakow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FKinga-TUREK1.pdf&usg=AOvVaw1PjJqdGAGqt0WPyDkKeswt Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP. Twardowski A. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, e-book Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAHegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nik.gov.pl%2Fplik%2Fid%2C18656%2Cvp%2C21255.pdf&usg=AOvVaw3N78x86PggxKZSj7GslG79 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Rozumie i charakteryzuje istotę współczesnych poglądów na rozwój psychiczny, Rozpoznaje i wyjaśnia różnicę między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi, Charakteryzuje podstawowe koncepcje wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, Definiuje i wyjaśnia cele i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych, Definiuje i wyjaśnia zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Twardowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Twardowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Kod ECTS: | 11-WPWW-11-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - zaznajomienie z teoretycznymi podstawami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; - ukazanie związków między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi; - przedstawienia wybranych koncepcji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; - zapoznanie z celami, zasadami i zadaniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. |
|
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju, istota współczesnych poglądów na rozwój psychiczny. Wspomaganie rozwoju jako pojęcie interdyscyplinarne - koncepcje Barbary Kaji, Ireny Obuchowskiej, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wczesne wspomaganie rozwoju a pojęcia bliskoznaczne: wychowanie, pomoc psychologiczna, psychoterapia, wczesna rehabilitacja, wczesna interwencja, terapia pedagogiczna. Cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. Podstawy prawne i organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. Najczęściej popełniane błędy w procesie wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. |
|
Pełny opis: |
Student: 1/ posiada wiedzę o współczesnych społeczno-interakcyjnych koncepcjach rozwoju psychicznego stanowiących podstawę teoretyczną wczesnego wspomagania rozwoju dzieci; 2/ rozumie istotę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego miejsce wśród innych działań praktycznych nastawionych na udzielanie profesjonalnej pomocy; 3/ zna cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego podstawy prawne; 4/ umie scharakteryzować zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju; 5/ rozumie istotę błędów najczęściej pojawiających się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Gdańsk 2010, GWP. Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o dysharmonijnym rozwoju motorycznym https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAFegQIBhAB&url=http%3A%2F%2Fapgr.wssp.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2FWczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf&usg=AOvVaw3nurBJXHkcag83SnQRJwve Obuchowska I., Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. „Rewalidacja” 2003, nr 2. Skibska J., Wspieranie rozwoju małego dziecka https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0peGInt_rAhUhAxAIHQLMCE0QFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fsbc.org.pl%2FContent%2F319688%2FWspieranie%2520rozwoju.pdf&usg=AOvVaw0tycOHtmCIfqVRRioGjAw6 Sidor-Piekarska B., Wczesna interwencja jako wspomaganie rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi i udzielanie wsparcia jego rodzicom https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiE1deRqd_rAhVYAxAIHVfWAFg4UBAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fojs.tnkul.pl%2Findex.php%2Frped%2Farticle%2Fdownload%2F2237%2F1912%2F&usg=AOvVaw12on4ZjxFhyvG5-0v3R6Vd Turek K. (2017), Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6_66Kot_rAhUKt4sKHRoADIM4HhAWMAJ6BAgCEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismoippis.up.krakow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FKinga-TUREK1.pdf&usg=AOvVaw1PjJqdGAGqt0WPyDkKeswt Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP. Twardowski A. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, e-book Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAHegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nik.gov.pl%2Fplik%2Fid%2C18656%2Cvp%2C21255.pdf&usg=AOvVaw3N78x86PggxKZSj7GslG79 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Twardowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Twardowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Kod ECTS: | 11-WPWW-11-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - zaznajomienie z teoretycznymi podstawami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; - ukazanie związków między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi; - przedstawienia wybranych koncepcji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; - zapoznanie z celami, zasadami i zadaniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. |
|
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju, istota współczesnych poglądów na rozwój psychiczny. Wspomaganie rozwoju jako pojęcie interdyscyplinarne - koncepcje Barbary Kaji, Ireny Obuchowskiej, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wczesne wspomaganie rozwoju a pojęcia bliskoznaczne: wychowanie, pomoc psychologiczna, psychoterapia, wczesna rehabilitacja, wczesna interwencja, terapia pedagogiczna. Cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. Podstawy prawne i organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. Najczęściej popełniane błędy w procesie wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. |
|
Pełny opis: |
Student: 1/ posiada wiedzę o współczesnych społeczno-interakcyjnych koncepcjach rozwoju psychicznego stanowiących podstawę teoretyczną wczesnego wspomagania rozwoju dzieci; 2/ rozumie istotę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego miejsce wśród innych działań praktycznych nastawionych na udzielanie profesjonalnej pomocy; 3/ zna cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego podstawy prawne; 4/ umie scharakteryzować zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju; 5/ rozumie istotę błędów najczęściej pojawiających się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Gdańsk 2010, GWP. Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o dysharmonijnym rozwoju motorycznym https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAFegQIBhAB&url=http%3A%2F%2Fapgr.wssp.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2FWczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf&usg=AOvVaw3nurBJXHkcag83SnQRJwve Obuchowska I., Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. „Rewalidacja” 2003, nr 2. Skibska J., Wspieranie rozwoju małego dziecka https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0peGInt_rAhUhAxAIHQLMCE0QFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fsbc.org.pl%2FContent%2F319688%2FWspieranie%2520rozwoju.pdf&usg=AOvVaw0tycOHtmCIfqVRRioGjAw6 Sidor-Piekarska B., Wczesna interwencja jako wspomaganie rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi i udzielanie wsparcia jego rodzicom https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiE1deRqd_rAhVYAxAIHVfWAFg4UBAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fojs.tnkul.pl%2Findex.php%2Frped%2Farticle%2Fdownload%2F2237%2F1912%2F&usg=AOvVaw12on4ZjxFhyvG5-0v3R6Vd Turek K. (2017), Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6_66Kot_rAhUKt4sKHRoADIM4HhAWMAJ6BAgCEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismoippis.up.krakow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FKinga-TUREK1.pdf&usg=AOvVaw1PjJqdGAGqt0WPyDkKeswt Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP. Twardowski A. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, e-book Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAHegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nik.gov.pl%2Fplik%2Fid%2C18656%2Cvp%2C21255.pdf&usg=AOvVaw3N78x86PggxKZSj7GslG79 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Twardowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Twardowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Kod ECTS: | 11-WPWW-11-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - zaznajomienie z teoretycznymi podstawami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; - ukazanie związków między wspomaganiem rozwoju a pojęciami bliskoznacznymi; - przedstawienia wybranych koncepcji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; - zapoznanie z celami, zasadami i zadaniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. |
|
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - pojęcie rozwoju, czynniki rozwoju, istota współczesnych poglądów na rozwój psychiczny. Wspomaganie rozwoju jako pojęcie interdyscyplinarne - koncepcje Barbary Kaji, Ireny Obuchowskiej, Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wczesne wspomaganie rozwoju a pojęcia bliskoznaczne: wychowanie, pomoc psychologiczna, psychoterapia, wczesna rehabilitacja, wczesna interwencja, terapia pedagogiczna. Cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych. Podstawy prawne i organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami. Zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. Najczęściej popełniane błędy w procesie wczesnego wspomagani rozwoju dziecka. |
|
Pełny opis: |
Student: 1/ posiada wiedzę o współczesnych społeczno-interakcyjnych koncepcjach rozwoju psychicznego stanowiących podstawę teoretyczną wczesnego wspomagania rozwoju dzieci; 2/ rozumie istotę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego miejsce wśród innych działań praktycznych nastawionych na udzielanie profesjonalnej pomocy; 3/ zna cele, zasady i zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jego podstawy prawne; 4/ umie scharakteryzować zasady i etapy konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju; 5/ rozumie istotę błędów najczęściej pojawiających się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Gdańsk 2010, GWP. Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci o dysharmonijnym rozwoju motorycznym https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAFegQIBhAB&url=http%3A%2F%2Fapgr.wssp.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F12%2FWczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf&usg=AOvVaw3nurBJXHkcag83SnQRJwve Obuchowska I., Wokół „wspomagania rozwoju” – poszukiwanie terminologicznej jasności. „Rewalidacja” 2003, nr 2. Skibska J., Wspieranie rozwoju małego dziecka https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0peGInt_rAhUhAxAIHQLMCE0QFjADegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fsbc.org.pl%2FContent%2F319688%2FWspieranie%2520rozwoju.pdf&usg=AOvVaw0tycOHtmCIfqVRRioGjAw6 Sidor-Piekarska B., Wczesna interwencja jako wspomaganie rozwoju dziecka z trudnościami rozwojowymi i udzielanie wsparcia jego rodzicom https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiE1deRqd_rAhVYAxAIHVfWAFg4UBAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fojs.tnkul.pl%2Findex.php%2Frped%2Farticle%2Fdownload%2F2237%2F1912%2F&usg=AOvVaw12on4ZjxFhyvG5-0v3R6Vd Turek K. (2017), Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6_66Kot_rAhUKt4sKHRoADIM4HhAWMAJ6BAgCEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismoippis.up.krakow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FKinga-TUREK1.pdf&usg=AOvVaw1PjJqdGAGqt0WPyDkKeswt Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP. Twardowski A. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2014, Wyd. Nauk. UAM, e-book Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiR3NH6nt_rAhXCmIsKHXjmA88QFjAHegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.nik.gov.pl%2Fplik%2Fid%2C18656%2Cvp%2C21255.pdf&usg=AOvVaw3N78x86PggxKZSj7GslG79 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Twardowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Twardowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.