Teoria i praktyka wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-TPW-1W-pw-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka wychowania |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przyswojenie systemu pojęć niezbędnych do opisywania, analizowania, zrozumienia i interpretacji zjawisk i procesów wychowania w różnych warunkach społecznych i różnej skali, 2. poznanie miejsca teorii wychowania w pedagogice i jej związków z innymi dyscyplinami nauki (przede wszystkim psychologią i socjologią, 3. poznanie i zrozumienie związków wychowania z procesami enkulturacji i socjalizacji oraz innymi rodzajami działalności pedagogicznej: nauczaniem i opieką, 4. poznanie różnych koncepcji wychowania; ich kontekstów społecznych i kulturowych, a także przyczyn i skutków ich wprowadzania do praktyki wychowania, 5. przyswojenie podstaw wiedzy niezbędnej do świadomego i racjonalnego pełnienia roli wychowawcy w różnych środowiskach; m.in. wiedzy dotyczącej etapów wychowania, form, strategii, metod i stylów wychowania; 6. nabycie umiejętności diagnozowania i analizowania stanu oraz efektów wychowania, jak również projektowania oddziaływań wychowawczych, 7. nabycie umiejętności prawidłowej (skutecznej) komunikacji z innymi uczestnikami procesu wychowania. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności uzyskane przez studiowanie przedmiotu: Psychologia ogólna (potwierdzone wpisem zaliczenia) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1. wykład, 2. inicjowanie i prowadzenie dyskusji, 3. stawianie zadań. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1. godziny zajęć (wg planu studiów): 60 godz. 2. studiowanie wskazanej literatury: 50 godz. 3. przygotowanie do prezentacji na zadany temat: 10 godz. 4. przygotowanie do egzaminu i kolokwium: 30 godz. SUMA GODZ. 150; ECTS 5 |
Skrócony opis: |
Celem studiowania przedmiotu jest poznanie teoretycznych podstaw wychowania jako zjawiska społecznego oraz jako procesu i czynności podejmowanych przez wychowawców wobec dzieci i młodzieży, jak również zagadnień związanych z praktyką wychowania. |
Pełny opis: |
Przedmiot osadzony jest w psychologii (szczególnie w psychologii ogólnej) oraz socjologii. Poprzez studiowanie przedmiotu student poznaje system pojęć niezbędnych do opisywania, analizowania, zrozumienia i interpretacji zjawisk oraz procesów wychowania, występujących w różnych warunkach społecznych; poznaje też różne koncepcje wychowania i ich społeczne oraz kulturowe konteksty, a także przyczyny i skutki wprowadzania ich do praktyki wychowania. Student poznaje i dyskutuje style, formy i metody wychowania, jak również etyczne aspekty wychowania. Poprzez studiowanie przedmiotu i realizację stawianych zadań, student nabywa umiejętności diagnozowania i analizowania stanu oraz efektów wychowania, jak również projektowania działań wychowawczych; uczy się także komunikacji z innymi uczestnikami wychowania. |
Literatura: |
Dobson J. (1992), Uparte dziecko. Warszawa, Alfa-Omega Gordon T. (1994), Wychowanie bez porażek. Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX Janowski A. (2007), Pedagogika praktyczna. Warszawa Fraszka Edukacyjna Janowski A. (2010), Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Fraszka Edukacyjna. Łobocki M. (2000), Teoria wychowania w zarysie. Kraków, Wyd. Impuls. Neill A.S. (1991) Summerhill. Katowice. Almaprint. Neill A.S. (1994), Nowa Summerhill. Poznań, Wyd. Zyska i S-ka. Muszyńska E. (1997), Swoboda, przymus i przemoc w relacjach: dziecko - dorosły. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. Muszyńska E. (2004), Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chlopców: różnice, ich przyczyny i skutki. {w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź, Wydawnictwo WSHE w Łodzi. Muszyńska E. (2011), Teoria a praktyka wychowania. [w:] J. Papież (red.), Tożsamość teorii wychowania. Kraków, Wyd. Impuls. Muszyński H. (2002), Socjalizacja - personalizacja - wychowanie. [w:] J. Sowa, E. Piotrowski, J. Rejman (red.), Wychowanie - Profilaktyka - Resocjalizacja. Rzeszów, część 1. Muszyński H. (2008), Wokół definicji wychowania. [w:] E. Kubiak-Szymborska, D. Zając (red.) O wychowaniu i jego antynomiach. Bydgoszcz, Wydawnictwo WERS. Muszyński H. (2008), Wychowanie, jego alternatywy i antynomie. [w:] E. Kubiak-Szymborska, D. Zając (red.) O wychowaniu i jego antynomiach. Bydgoszcz, Wydawnictwo WERS. Robertson J. (1998), Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie. Warszawa, WSiP. Śliwerski B. (2005), Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków, Wyd. Impuls. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia, student: 1. zna terminologię, niezbędną do opisywania, analizowania i wyjaśniania zjawisk i procesów wychowania w różnych warunkach społecznych i w różnej skali, 2. zna miejsce teorii wychowania w pedagogice i rozumie jej związki z innymi dyscyplinami nauk, 3. zna i rozumie związki wychowania z procesami enkulturacji i socjalizacji, a także innymi rodzajami działalności pedagogicznej; nauczaniem i opieką, 4. ma wiedzę dotyczącą relacji i interakcji wychowawczych i jej uczestników, zróżnicowanych z uwagi na środowisko i osoby wychowanków, 5. zna różne koncepcje wychowania; umie wskazać indywidualne i społeczne skutki wprowadzania do praktyki wychowania różnych jego koncepcji, 6. posiada wiedzę dotycząca procesu wychowania; jego etapów, form, metod i stylów, 7. umie wykorzystać zdobyta wiedzę dla opisywania i wyjaśniania różnego rodzaju zjawisk w wychowaniu, 8. potrafi w języku zrozumiałym dla specjalistów i odbiorców spoza grona profesjonalistów przedstawiać i wyjaśniać różnego rodzaju kwestie związane z wychowaniem, 9. umie ocenić stan oraz efekty wychowania, wykorzystywać wiedzę do wyjaśnienia różnego rodzaju zjawisk i problemów z zakresu wychowania; potrafi planować oddziaływania wychowawcze w skali działalności indywidualnej oraz funkcjonowania placówki wychowawczej, 10. potrafi dostrzegać dylematy etyczne związane z pracą wychowawczą, trafnie je analizuje i wskazuje ich rozwiązania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. egzamin/kolokwium (analiza poprawności odpowiedzi na pytania egzaminu/kolokwium, 2. analiza aktywności na konwersatorium, 3. analiza poprawności wykonania ćwiczeń/zadań i poziomu ich prezentacji, 4. analiza postawy etycznej, wyrażonej w sposobie realizacji zadań. Kryteria oceniania: wykłady: egzamin: student uzyskał minimum 51% możliwych do uzyskania punktów. konwersatorium: 1. obecność na zajęciach: student uczestniczył w min. 80% zajęć, 2. kolokwium: student uzyskał minimum 51% możliwych do uzyskania punktów, 3. zadanie (praca zaliczeniowa): student uzyskał pozytywną ocenę za pracę i prezentację przygotowaną indywidualnie lub w zespole z innymi studentami, 4. aktywność na zajęciach: pozytywnie oceniona (zaliczona) przez prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Bożena Kanclerz, Ewa Muszyńska, Paulina Peret-Drążewska, Łukasz Ratajczak, Patrycja Wesołowska | |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 60 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | 1. Przyswojenie systemu pojęć niezbędnych do opisywania, analizowania, zrozumienia i interpretacji zjawisk i procesów wychowania w różnych warunkach społecznych i różnej skali, 2. poznanie miejsca teorii wychowania w pedagogice i jej związków z innymi dyscyplinami nauki (przede wszystkim psychologią i socjologią, 3. poznanie i zrozumienie związków wychowania z procesami enkulturacji i socjalizacji oraz innymi rodzajami działalności pedagogicznej: nauczaniem i opieką, 4. poznanie różnych koncepcji wychowania; ich kontekstów społecznych i kulturowych, a także przyczyn i skutków ich wprowadzania do praktyki wychowania, 5. przyswojenie podstaw wiedzy niezbędnej do świadomego i racjonalnego pełnienia roli wychowawcy w różnych środowiskach; m.in. wiedzy dotyczącej etapów wychowania, form, strategii, metod i stylów wychowania; 6. nabycie umiejętności diagnozowania i analizowania stanu oraz efektów wychowania, jak również projektowania oddziaływań wychowawczych, 7. nabycie umiejętności prawidłowej (skutecznej) komunikacji z innymi uczestnikami procesu wychowania. |
|
Skrócony opis: |
Celem studiowania przedmiotu jest poznanie teoretycznych podstaw wychowania jako zjawiska społecznego oraz jako procesu i czynności podejmowanych przez wychowawców wobec dzieci i młodzieży, jak również zagadnień związanych z praktyką wychowania. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot osadzony jest w psychologii (szczególnie w psychologii ogólnej) oraz socjologii. Poprzez studiowanie przedmiotu student poznaje system pojęć niezbędnych do opisywania, analizowania, zrozumienia i interpretacji zjawisk oraz procesów wychowania, występujących w różnych warunkach społecznych; poznaje też różne koncepcje wychowania i ich społeczne oraz kulturowe konteksty, a także przyczyny i skutki wprowadzania ich do praktyki wychowania. Student poznaje i dyskutuje style, formy i metody wychowania, jak również etyczne aspekty wychowania. Poprzez studiowanie przedmiotu i realizację stawianych zadań, student nabywa umiejętności diagnozowania i analizowania stanu oraz efektów wychowania, jak również projektowania działań wychowawczych; uczy się także komunikacji z innymi uczestnikami wychowania. |
|
Literatura: |
Dobson J. (1992), Uparte dziecko. Warszawa, Alfa-Omega Gordon T. (1994), Wychowanie bez porażek. Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX Janowski A. (2007), Pedagogika praktyczna. Warszawa Fraszka Edukacyjna Janowski A. (2010), Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Fraszka Edukacyjna. Łobocki M. (2000), Teoria wychowania w zarysie. Kraków, Wyd. Impuls. Neill A.S. (1991) Summerhill. Katowice. Almaprint. Neill A.S. (1994), Nowa Summerhill. Poznań, Wyd. Zyska i S-ka. Muszyńska E. (1997), Swoboda, przymus i przemoc w relacjach: dziecko - dorosły. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. Muszyńska E. (2004), Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chlopców: różnice, ich przyczyny i skutki. {w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź, Wydawnictwo WSHE w Łodzi. Muszyńska E. (2011), Teoria a praktyka wychowania. [w:] J. Papież (red.), Tożsamość teorii wychowania. Kraków, Wyd. Impuls. Muszyński H. (2002), Socjalizacja - personalizacja - wychowanie. [w:] J. Sowa, E. Piotrowski, J. Rejman (red.), Wychowanie - Profilaktyka - Resocjalizacja. Rzeszów, część 1. Muszyński H. (2008), Wokół definicji wychowania. [w:] E. Kubiak-Szymborska, D. Zając (red.) O wychowaniu i jego antynomiach. Bydgoszcz, Wydawnictwo WERS. Muszyński H. (2008), Wychowanie, jego alternatywy i antynomie. [w:] E. Kubiak-Szymborska, D. Zając (red.) O wychowaniu i jego antynomiach. Bydgoszcz, Wydawnictwo WERS. Robertson J. (1998), Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie. Warszawa, WSiP. Śliwerski B. (2005), Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków, Wyd. Impuls. + materiały udostępniane (przez osoby prowadzące zajęcia) w formie elektronicznej |
|
Uwagi: |
przedmiot prowadzony zdalnie (e-learning) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Grzesiak, Bożena Kanclerz, Paulina Peret-Drążewska, Łukasz Ratajczak, Robert Sarnecki, Joanna Sikorska, Natalia Ulaniecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bożena Kanclerz, Anna Ratajczak, Łukasz Ratajczak, Robert Sarnecki, Grażyna Teusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Żaneta Garbacik, Bożena Kanclerz, Paulina Peret-Drążewska, Anna Ratajczak, Łukasz Ratajczak, Robert Sarnecki, Patrycja Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.