Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy poradnictwa i pomocy psychopedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-TPPP-5PPP-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy poradnictwa i pomocy psychopedagogicznej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika

Cele kształcenia:

• Scharakteryzowanie celów, form pomocy psychopedagogicznej, atrybucyjnych modeli pomocy. Analiza zaufania, podmiotowości i autonomii jednostki jako podstawowych kategorii w zakresie działań pomocowych. Zdefiniowanie i dokonanie deskrypcji podstawowych rodzajów pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Scharakteryzowanie głównych koncepcji poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, dialogowe i liberalne) oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Dokonanie opisu modeli działalności doradców. Wskazanie na rolę osobistej teorii pomagania i jej znaczenie dla indywidualnego rozwoju zawodowego.

• Wskazanie na całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa. Ukazanie specyfiki poradnictwa w kontekście zmieniających się wzorów ludzkiego życia – modele poradnictwa: poradnictwo technologiczno-edukacyjne, życiowe i biograficzne.

• Przekazanie wiedzy z zakresu propedeutyki poradoznawstawa. Zapoznanie studentów z głównymi kierunkami badań nad poradnictwem (kierunek pozytywistyczny, interpretatywny, emancypacyjno-krytyczny, postmodernistyczny) oraz omówienie genezy poradnictwa oraz głównych kierunków jego rozwoju w ujęciu historycznym.

• Scharakteryzowanie poradnictwa jako działalności społecznej w kontekście kulturowym - dynamika przemian poradnictwa polskiego i europejskiego. Przedstawienie zjawiska eksplozji poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

• Omówienie roli poradnictwa w systemie edukacyjnym. Scharakteryzowanie dziedzin poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej. Wskazanie na zindywidualizowany charakter świadczenia pomocy i realizowania funkcji doradczych wobec uczniów doświadczających sytuacji trudnych, krytycznych, problemów edukacyjnych i życiowych.

• Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji poradniczych realizowanych przez pedagoga w zróżnicowanych instytucjach pomocowych. Wskazanie na zasady etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych.

• Rozwijanie umiejętności analizowania literatury naukowej z zakresu poradoznawstwa i poradnictwa oraz pomocy psychopedagogicznej


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki lub dyscyplin pokrewnych realizowanych w ramach studiów licencjackich oraz z zakresu poradnictwa i pomocy psychopedagogicznej realizowanej w ramach I roku studiów II stopnia.



Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład z elementami konwersatoryjnymi

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Treści przedmiotu obejmują:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa.

Główne kierunki badań nad poradnictwem.

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Pełny opis:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Zaufaniew działaniach pomocowych. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, dialogowe i liberalne) oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa. Specyfika poradnictwa w kontekście zmieniających się wzorów ludzkiego życia – modele poradnictwa: poradnictwo technologiczno-edukacyjne, życiowe i biograficzne.

Główne kierunki badań nad poradnictwem (kierunek pozytywistyczny, interpretatywny, emancypacyjno-krytyczny, postmodernistyczny).

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym - dynamika przemian poradnictwa polskiego i europejskiego. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Rola poradnictwa w systemie edukacyjnym. Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Literatura:

• Literatura obowiązkowa:

• Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc. Poznań 2000.

• Kargulowa A. (1996), Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie. Wrocław

• Kargulowa A. (2005), O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa

• Kargulowa A. (2007), Pomoc przez porady. Statyczna versus procesualna struktura poradnictwa w przestrzeni życia społecznego , w: Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom 2, Warszawa

• Malewski M. (2003), Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia, w: Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja , pasja, powołanie. Warszawa

• Piorunek M. (red) Poradnictwo. Kolejne przybliżenia.Toruń 2011

• Piorunek M. Pomoc psychopedagogiczna w szkole. Przyczynki do teoretycznej refleksji o modelu doradztwa szkolnego (w) Plewka Cz.: Ku dobrej szkole. Cywilizacyjne dylematy współczesnej edukacji.Tom 1. Radom, 2009.

• Literatura uzupełniająca:

• Egan G., Kompetentne pomaganie. Poznań 2002.

• Hajduk D, Hajduk E.(2008). O pomocy skutecznej i nieskutecznej. Zielona Góra

• Kargulowa A. /red/, (2009), Poradoznawstwo. Kontynuacja dyskursu. Warszawa

• Piorunek M. (red) Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki.Toruń 2010

• Sęk H. (1993): Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa

• Piorunek M. (2000): Interwencja i wsparcie społeczne w przebiegu biografii jednostkowej – opinie, potrzeby, bariery korzystania z pomocy profesjonalnej /w/ Gapik.L. Postępy psychoterapii. T.III Koncepcje i badania, Poznań

• Piorunek M. (red): Dymensje poradnictwa I wsparcia społecznego, w perspektywie interdyscyplinarnej, Poznań 2015

• Piorunek M. (red.): Społeczne I jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego I poradnictwa, Poznań 2018

Efekty uczenia się:

Student/studentka:

Definiuje i dokonuje deskrypcji podstawowych kategorii teoretycznych związanych z pomocą psychopedagogiczną, atrybucyjnych modeli pomocy, rodzajów pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Charakteryzuje główne psychologiczne koncepcje poradnictwa oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Dokonuje opisu modeli działalności doradców. Rozumie rolę osobistej teorii pomagania i jej znaczenie dla indywidualnego rozwoju zawodowego.

Wskazuje na całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa. Rozumie specyfikę całożyciowego poradnictwa. Charakteryzuje modele poradnictwa w kontekście zmieniających się wzorców ludzkiego życia.

Rozróżnia i charakteryzuje główne kierunki badań nad poradnictwem oraz jego genezę i kierunki rozwoju w ujęciu historycznym.

Charakteryzuje poradnictwo jako działalność społeczną oraz wskazuje na dynamikę przemian poradnictwa. Dostrzega i charakteryzuje procesy żywiołowego rozwoju poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Wskazuje na funkcje poradnictwa.

Charakteryzuje rolę poradnictwa w systemie edukacyjnym. Dokonuje rozróżnienia i deskrypcji dziedzin poradnictwa realizowanego w systemie edukacyjnym. Wskazuje na zindywidualizowany charakter świadczenia pomocy i realizowania funkcji doradczych wobec uczniów.

Wskazuje na specyfikę funkcji poradniczych realizowanych przez pedagoga. Wskazuje na zasady etycznego postępowania w działalności poradniczej.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

4. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Magdalena Piorunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Treści przedmiotu obejmują:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa.

Główne kierunki badań nad poradnictwem.

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Pełny opis:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Zaufaniew działaniach pomocowych. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, dialogowe i liberalne) oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa. Specyfika poradnictwa w kontekście zmieniających się wzorów ludzkiego życia – modele poradnictwa: poradnictwo technologiczno-edukacyjne, życiowe i biograficzne.

Główne kierunki badań nad poradnictwem (kierunek pozytywistyczny, interpretatywny, emancypacyjno-krytyczny, postmodernistyczny).

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym - dynamika przemian poradnictwa polskiego i europejskiego. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Rola poradnictwa w systemie edukacyjnym. Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc. Poznań 2000.

• Kargulowa A. (1996), Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie. Wrocław

• Kargulowa A. (2005), O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa

• Kargulowa A. (2007), Pomoc przez porady. Statyczna versus procesualna struktura poradnictwa w przestrzeni życia społecznego , w: Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom 2, Warszawa

• Malewski M. (2003), Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia, w: Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja , pasja, powołanie. Warszawa

• Piorunek M. (red) Poradnictwo. Kolejne przybliżenia.Toruń 2011

• Piorunek M. Pomoc psychopedagogiczna w szkole. Przyczynki do teoretycznej refleksji o modelu doradztwa szkolnego (w) Plewka Cz.: Ku dobrej szkole. Cywilizacyjne dylematy współczesnej edukacji.Tom 1. Radom, 2009.

• Literatura uzupełniająca:

• Egan G., Kompetentne pomaganie. Poznań 2002.

• Hajduk D, Hajduk E.(2008). O pomocy skutecznej i nieskutecznej. Zielona Góra

• Kargulowa A. /red/, (2009), Poradoznawstwo. Kontynuacja dyskursu. Warszawa

• Piorunek M. (red) Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki.Toruń 2010

• Sęk H. (1993): Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa

• Piorunek M. (2000): Interwencja i wsparcie społeczne w przebiegu biografii jednostkowej – opinie, potrzeby, bariery korzystania z pomocy profesjonalnej /w/ Gapik.L. Postępy psychoterapii. T.III Koncepcje i badania, Poznań

• Piorunek M. (red): Dymensje poradnictwa I wsparcia społecznego, w perspektywie interdyscyplinarnej, Poznań 2015

• Piorunek M. (red.): Społeczne I jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego I poradnictwa, Poznań 2018

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Magdalena Piorunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Treści przedmiotu obejmują:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa.

Główne kierunki badań nad poradnictwem.

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Pełny opis:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Zaufaniew działaniach pomocowych. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, dialogowe i liberalne) oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa. Specyfika poradnictwa w kontekście zmieniających się wzorów ludzkiego życia – modele poradnictwa: poradnictwo technologiczno-edukacyjne, życiowe i biograficzne.

Główne kierunki badań nad poradnictwem (kierunek pozytywistyczny, interpretatywny, emancypacyjno-krytyczny, postmodernistyczny).

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym - dynamika przemian poradnictwa polskiego i europejskiego. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Rola poradnictwa w systemie edukacyjnym. Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc. Poznań 2000.

• Kargulowa A. (1996), Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie. Wrocław

• Kargulowa A. (2005), O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa

• Kargulowa A. (2007), Pomoc przez porady. Statyczna versus procesualna struktura poradnictwa w przestrzeni życia społecznego , w: Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom 2, Warszawa

• Malewski M. (2003), Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia, w: Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja , pasja, powołanie. Warszawa

• Piorunek M. (red) Poradnictwo. Kolejne przybliżenia.Toruń 2011

• Piorunek M. Pomoc psychopedagogiczna w szkole. Przyczynki do teoretycznej refleksji o modelu doradztwa szkolnego (w) Plewka Cz.: Ku dobrej szkole. Cywilizacyjne dylematy współczesnej edukacji.Tom 1. Radom, 2009.

• Literatura uzupełniająca:

• Egan G., Kompetentne pomaganie. Poznań 2002.

• Hajduk D, Hajduk E.(2008). O pomocy skutecznej i nieskutecznej. Zielona Góra

• Kargulowa A. /red/, (2009), Poradoznawstwo. Kontynuacja dyskursu. Warszawa

• Piorunek M. (red) Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki.Toruń 2010

• Sęk H. (1993): Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa

• Piorunek M. (2000): Interwencja i wsparcie społeczne w przebiegu biografii jednostkowej – opinie, potrzeby, bariery korzystania z pomocy profesjonalnej /w/ Gapik.L. Postępy psychoterapii. T.III Koncepcje i badania, Poznań

• Piorunek M. (red): Dymensje poradnictwa I wsparcia społecznego, w perspektywie interdyscyplinarnej, Poznań 2015

• Piorunek M. (red.): Społeczne I jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego I poradnictwa, Poznań 2018

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Magdalena Piorunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Treści przedmiotu obejmują:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa.

Główne kierunki badań nad poradnictwem.

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Pełny opis:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Zaufaniew działaniach pomocowych. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, dialogowe i liberalne) oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa. Specyfika poradnictwa w kontekście zmieniających się wzorów ludzkiego życia – modele poradnictwa: poradnictwo technologiczno-edukacyjne, życiowe i biograficzne.

Główne kierunki badań nad poradnictwem (kierunek pozytywistyczny, interpretatywny, emancypacyjno-krytyczny, postmodernistyczny).

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym - dynamika przemian poradnictwa polskiego i europejskiego. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Rola poradnictwa w systemie edukacyjnym. Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc. Poznań 2000.

• Kargulowa A. (1996), Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie. Wrocław

• Kargulowa A. (2005), O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa

• Kargulowa A. (2007), Pomoc przez porady. Statyczna versus procesualna struktura poradnictwa w przestrzeni życia społecznego , w: Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom 2, Warszawa

• Malewski M. (2003), Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia, w: Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja , pasja, powołanie. Warszawa

• Piorunek M. (red) Poradnictwo. Kolejne przybliżenia.Toruń 2011

• Piorunek M. Pomoc psychopedagogiczna w szkole. Przyczynki do teoretycznej refleksji o modelu doradztwa szkolnego (w) Plewka Cz.: Ku dobrej szkole. Cywilizacyjne dylematy współczesnej edukacji.Tom 1. Radom, 2009.

• Literatura uzupełniająca:

• Egan G., Kompetentne pomaganie. Poznań 2002.

• Hajduk D, Hajduk E.(2008). O pomocy skutecznej i nieskutecznej. Zielona Góra

• Kargulowa A. /red/, (2009), Poradoznawstwo. Kontynuacja dyskursu. Warszawa

• Piorunek M. (red) Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki.Toruń 2010

• Sęk H. (1993): Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa

• Piorunek M. (2000): Interwencja i wsparcie społeczne w przebiegu biografii jednostkowej – opinie, potrzeby, bariery korzystania z pomocy profesjonalnej /w/ Gapik.L. Postępy psychoterapii. T.III Koncepcje i badania, Poznań

• Piorunek M. (red): Dymensje poradnictwa I wsparcia społecznego, w perspektywie interdyscyplinarnej, Poznań 2015

• Piorunek M. (red.): Społeczne I jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego I poradnictwa, Poznań 2018

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Magdalena Piorunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Treści przedmiotu obejmują:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa.

Główne kierunki badań nad poradnictwem.

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Pełny opis:

Cele, formy pomocy, atrybucyjne modele pomocy. Zaufaniew działaniach pomocowych. Rodzaje pomocy psychopedagogicznej świadczonych w ramach działań poradniczych. Główne psychologiczne koncepcje poradnictwa (poradnictwo dyrektywne, dialogowe i liberalne) oraz ich konsekwencji dla praktyki poradniczej. Modele działalności doradców.

Całożyciowy, holistyczny charakter poradnictwa. Specyfika poradnictwa w kontekście zmieniających się wzorów ludzkiego życia – modele poradnictwa: poradnictwo technologiczno-edukacyjne, życiowe i biograficzne.

Główne kierunki badań nad poradnictwem (kierunek pozytywistyczny, interpretatywny, emancypacyjno-krytyczny, postmodernistyczny).

Geneza i rozwój poradnictwa.

Poradnictwo jako działalność społeczna w kontekście kulturowym - dynamika przemian poradnictwa polskiego i europejskiego. Eksplozja poradnictwa w Polsce w okresie transformacji społeczno-gospodarczych. Funkcje poradnictwa.

Rola poradnictwa w systemie edukacyjnym. Dziedziny poradnictwa realizowanego w sieci oświatowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc. Poznań 2000.

• Kargulowa A. (1996), Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie. Wrocław

• Kargulowa A. (2005), O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa

• Kargulowa A. (2007), Pomoc przez porady. Statyczna versus procesualna struktura poradnictwa w przestrzeni życia społecznego , w: Marynowicz-Hetka E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom 2, Warszawa

• Malewski M. (2003), Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia, w: Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja , pasja, powołanie. Warszawa

• Piorunek M. (red) Poradnictwo. Kolejne przybliżenia.Toruń 2011

• Piorunek M. Pomoc psychopedagogiczna w szkole. Przyczynki do teoretycznej refleksji o modelu doradztwa szkolnego (w) Plewka Cz.: Ku dobrej szkole. Cywilizacyjne dylematy współczesnej edukacji.Tom 1. Radom, 2009.

• Literatura uzupełniająca:

• Egan G., Kompetentne pomaganie. Poznań 2002.

• Hajduk D, Hajduk E.(2008). O pomocy skutecznej i nieskutecznej. Zielona Góra

• Kargulowa A. /red/, (2009), Poradoznawstwo. Kontynuacja dyskursu. Warszawa

• Piorunek M. (red) Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki.Toruń 2010

• Sęk H. (1993): Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa

• Piorunek M. (2000): Interwencja i wsparcie społeczne w przebiegu biografii jednostkowej – opinie, potrzeby, bariery korzystania z pomocy profesjonalnej /w/ Gapik.L. Postępy psychoterapii. T.III Koncepcje i badania, Poznań

• Piorunek M. (red): Dymensje poradnictwa I wsparcia społecznego, w perspektywie interdyscyplinarnej, Poznań 2015

• Piorunek M. (red.): Społeczne I jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego I poradnictwa, Poznań 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)