Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relaks i wizualizacja w socjoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-RIW-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Relaks i wizualizacja w socjoterapii
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, Socjoterapia i Promocja Zdrowia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1) pogłębienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu istniejących koncepcji stresu;


2) pogłębienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu poznawczych i behawioralnych sposobów radzenia sobie ze stresem;


3) rozwinięcie świadomości zależności między stosowanymi metodami i technikami pracy a dynamiką funkcjonowania grupy;


4) integrowanie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej fizjologicznych, psychologicznych oraz rozwojowych podstawy relaksacji i wizualizacji, jako propozycji działań terapeutyczno-korekcyjnych i rozwijających zasoby;


5) przekazanie wiedzy z zakresu prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych z wykorzystaniem metod relaksacji i wizualizacji;


6) wykształcenie pogłębionej umiejętności prowadzenia treningu autogennego Schulza i jego modyfikacji w pracy z osobami dorosłym, dziećmi i młodzieżą;


7) wykształcenie pogłębionej umiejętności wykorzystania relaksacji progresywnej Jacobsona i jego modyfikacji w pracy z osobami dorosłym, dziećmi i młodzieżą;


8) wykształcenie pogłębionej umiejętności wykorzystania technik wizualizacyjnych i jego modyfikacji w pracy z osobami dorosłym, dziećmi i młodzieżą;


9) ukształtowanie umiejętności projektowania sesji relaksacyjno-koncentrujących i terapeutyczno-korekcyjnych;


10) rozwinięcie umiejętności twórczego wykorzystywania w pracy socjoterapeutycznej metod relaksacyjnych i wizualizacyjnych;


11) rozwinięcie świadomości nieustannego doskonalenia warsztatu pracy socjoterapeuty;

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu dydaktyki i psychologii rozwoju człowieka.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Osoba prowadząca/ syllabus

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny,

Metoda warsztatowa,

Metoda ćwiczeniowa,

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Skrócony opis:

Najważniejsze koncepcje stresu i sposoby radzenia sobie z nim.

Cele oddziaływań socjoterapeutycznych i źródła zmiany w socjoterapii.

Metody i techniki pracy, a dynamika funkcjonowania grupy i fazy procesu socjoterapeutycznego.

Klasyczne metody relaksu. Podstawy fizjologiczne, psychologiczne, rozwojowe relaksu i wizualizacji, uzasadnienie do stosowania w socjoterapii.

Relaksacja i wizualizacja jako propozycja działań terapeutyczno-korekcyjnych i rozwijających zasoby.

Techniki relaksu i wizualizacji - schemat, zasady, przykłady wykorzystania w pracy z osobami dorosłym, dziećmi i młodzieżą (trening autogenny Schulza, relaksacja progresywna Jacobsona i ich modyfikacje, techniki relaksacyjno-medytacyjne, techniki wizualizacyjne: wizualizacje tematyczne, wizualizacje w pracy nad problemem).

Pełny opis:

Student:

1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: fizjologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów stresu i radzenia sobie z nim; miejsca relaksacji i wizualizacji w procesie socjoterapeutycznym, korekcyjno-kompensacyjnym i dydaktyczno-wychowawczym; wybranych technik relaksacyjnych i wizualizacyjnych; obowiązujących zasad i reguł relaksacji i wizualizacji; przeciwwskazań w wykorzystaniu poznanych metod;

2) rozumie: istotę związku między funkcjonowaniem ciała i umysłu; znaczenie i wpływ zajęć relaksacyjnych na proces socjoterapeutyczny; specyfikę wybranych metod relaksu i wizualizacji; różnicę między wybranymi metodami i technikami;

3) posiada umiejętność: prawidłowego posługiwania się pojęciami i terminami z zakresu relaksacji i wizualizacji; poprawnego wykorzystywania odpowiednich metod i technik relaksu i wizualizacji; zaprojektowania i przeprowadzenia zajęcia relaksacyjno-koncentrujących i terapeutyczno-korekcyjnych

Literatura:

Bilikiewicz, T. (1976). Psychoterapia w praktyce ogólnolekarskiej. Warszwa: PZWL

Cavallier P., F., (1994). Wizualizacja. Od obrazu do działania. Poznań: DOM WYDAWNICZY REBIS

Day, J. (1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Poznań: ZYSK I S-ka

Dąbrowska - Jabłońska I., (2006). Terapia dzieci i młodzieży. Kraków: IMPULS

Heszen, I., Sęk, H. (2008). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN

Grochmal, S. (1979). Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących. Warszawa: PZWL

Kosslyn, S., Rosenberg, R. (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat. Kraków: Znak

Matyja, A. (2005). Metody i techniki stosowane w socjoterapii. W: Publikacje edukacyjne. Nr 4.

Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. W: REMEDIUM (VII/VIII)

Robbins, E.; Davis, M; Matthew McKay, M. (2007). Jak zwalczyć stres i osiągnąć pełen relaks? Gliwice: Helion

Teml, H. (1997). Relaks w nauczaniu. Warszawa: WSiP

Vopel, K. (2004). Latający dywan - łatwiejsza nauka dzięki odprężeniu. Kielce: JEDNOŚĆ

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat fizjologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów stresu;

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat poznawczych i behawioralnych sposobów radzenia sobie ze stresem;

- precyzyjnie wyjaśnia istotę związku między funkcjonowaniem ciała i umysłu;

- w sposób klarowny i spójny wyjaśnia znaczenie i wpływ zajęć relaksacyjnych na proces socjoterapeutyczny;

- w sposób uporządkowany charakteryzuje specyfikę wybranych metod relaksacji i wizualizacji oraz wskazuje różnicę między wybranymi metodami i technikami;

- twórczo projektuje zajęcia relaksacyjno-koncentrujące i terapeutyczno-korekcyjne;

- posiada pogłębioną umiejętność poprawnego wykorzystywania podczas zajęć socjoterapeutycznych odpowiednich metod i technik relaksacji i wizualizacji, stosując obowiązujące zasady i reguły relaksacji i wizualizacji, z uwzględnieniem przeciwwskazań w ich wykorzystaniu;

Metody i kryteria oceniania:

Ocena samodzielnie zaprojektowanej sesji relaksacyjno- wizualizacyjnej

Sprawdzenie poprzez obserwację i nadzór umiejętności metodycznych podczas ćwiczeń

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Flatow-Kaleta, Weronika Klon, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Ewelina Flatow-Kaleta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Załustowicz
Prowadzący grup: Aleksandra Załustowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)