Relaks i wizualizacja w socjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-RIW-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Relaks i wizualizacja w socjoterapii |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika, Socjoterapia i Promocja Zdrowia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1) pogłębienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu istniejących koncepcji stresu; 2) pogłębienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu poznawczych i behawioralnych sposobów radzenia sobie ze stresem; 3) rozwinięcie świadomości zależności między stosowanymi metodami i technikami pracy a dynamiką funkcjonowania grupy; 4) integrowanie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej fizjologicznych, psychologicznych oraz rozwojowych podstawy relaksacji i wizualizacji, jako propozycji działań terapeutyczno-korekcyjnych i rozwijających zasoby; 5) przekazanie wiedzy z zakresu prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych z wykorzystaniem metod relaksacji i wizualizacji; 6) wykształcenie pogłębionej umiejętności prowadzenia treningu autogennego Schulza i jego modyfikacji w pracy z osobami dorosłym, dziećmi i młodzieżą; 7) wykształcenie pogłębionej umiejętności wykorzystania relaksacji progresywnej Jacobsona i jego modyfikacji w pracy z osobami dorosłym, dziećmi i młodzieżą; 8) wykształcenie pogłębionej umiejętności wykorzystania technik wizualizacyjnych i jego modyfikacji w pracy z osobami dorosłym, dziećmi i młodzieżą; 9) ukształtowanie umiejętności projektowania sesji relaksacyjno-koncentrujących i terapeutyczno-korekcyjnych; 10) rozwinięcie umiejętności twórczego wykorzystywania w pracy socjoterapeutycznej metod relaksacyjnych i wizualizacyjnych; 11) rozwinięcie świadomości nieustannego doskonalenia warsztatu pracy socjoterapeuty; |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu dydaktyki i psychologii rozwoju człowieka. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Osoba prowadząca/ syllabus |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny, Metoda warsztatowa, Metoda ćwiczeniowa, Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Skrócony opis: |
Najważniejsze koncepcje stresu i sposoby radzenia sobie z nim. Cele oddziaływań socjoterapeutycznych i źródła zmiany w socjoterapii. Metody i techniki pracy, a dynamika funkcjonowania grupy i fazy procesu socjoterapeutycznego. Klasyczne metody relaksu. Podstawy fizjologiczne, psychologiczne, rozwojowe relaksu i wizualizacji, uzasadnienie do stosowania w socjoterapii. Relaksacja i wizualizacja jako propozycja działań terapeutyczno-korekcyjnych i rozwijających zasoby. Techniki relaksu i wizualizacji - schemat, zasady, przykłady wykorzystania w pracy z osobami dorosłym, dziećmi i młodzieżą (trening autogenny Schulza, relaksacja progresywna Jacobsona i ich modyfikacje, techniki relaksacyjno-medytacyjne, techniki wizualizacyjne: wizualizacje tematyczne, wizualizacje w pracy nad problemem). |
Pełny opis: |
Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: fizjologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów stresu i radzenia sobie z nim; miejsca relaksacji i wizualizacji w procesie socjoterapeutycznym, korekcyjno-kompensacyjnym i dydaktyczno-wychowawczym; wybranych technik relaksacyjnych i wizualizacyjnych; obowiązujących zasad i reguł relaksacji i wizualizacji; przeciwwskazań w wykorzystaniu poznanych metod; 2) rozumie: istotę związku między funkcjonowaniem ciała i umysłu; znaczenie i wpływ zajęć relaksacyjnych na proces socjoterapeutyczny; specyfikę wybranych metod relaksu i wizualizacji; różnicę między wybranymi metodami i technikami; 3) posiada umiejętność: prawidłowego posługiwania się pojęciami i terminami z zakresu relaksacji i wizualizacji; poprawnego wykorzystywania odpowiednich metod i technik relaksu i wizualizacji; zaprojektowania i przeprowadzenia zajęcia relaksacyjno-koncentrujących i terapeutyczno-korekcyjnych |
Literatura: |
Bilikiewicz, T. (1976). Psychoterapia w praktyce ogólnolekarskiej. Warszwa: PZWL Cavallier P., F., (1994). Wizualizacja. Od obrazu do działania. Poznań: DOM WYDAWNICZY REBIS Day, J. (1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Poznań: ZYSK I S-ka Dąbrowska - Jabłońska I., (2006). Terapia dzieci i młodzieży. Kraków: IMPULS Heszen, I., Sęk, H. (2008). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN Grochmal, S. (1979). Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących. Warszawa: PZWL Kosslyn, S., Rosenberg, R. (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat. Kraków: Znak Matyja, A. (2005). Metody i techniki stosowane w socjoterapii. W: Publikacje edukacyjne. Nr 4. Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. W: REMEDIUM (VII/VIII) Robbins, E.; Davis, M; Matthew McKay, M. (2007). Jak zwalczyć stres i osiągnąć pełen relaks? Gliwice: Helion Teml, H. (1997). Relaks w nauczaniu. Warszawa: WSiP Vopel, K. (2004). Latający dywan - łatwiejsza nauka dzięki odprężeniu. Kielce: JEDNOŚĆ |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat fizjologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów stresu; - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat poznawczych i behawioralnych sposobów radzenia sobie ze stresem; - precyzyjnie wyjaśnia istotę związku między funkcjonowaniem ciała i umysłu; - w sposób klarowny i spójny wyjaśnia znaczenie i wpływ zajęć relaksacyjnych na proces socjoterapeutyczny; - w sposób uporządkowany charakteryzuje specyfikę wybranych metod relaksacji i wizualizacji oraz wskazuje różnicę między wybranymi metodami i technikami; - twórczo projektuje zajęcia relaksacyjno-koncentrujące i terapeutyczno-korekcyjne; - posiada pogłębioną umiejętność poprawnego wykorzystywania podczas zajęć socjoterapeutycznych odpowiednich metod i technik relaksacji i wizualizacji, stosując obowiązujące zasady i reguły relaksacji i wizualizacji, z uwzględnieniem przeciwwskazań w ich wykorzystaniu; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena samodzielnie zaprojektowanej sesji relaksacyjno- wizualizacyjnej Sprawdzenie poprzez obserwację i nadzór umiejętności metodycznych podczas ćwiczeń 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Flatow-Kaleta, Weronika Klon, Katarzyna Waszyńska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Flatow-Kaleta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Załustowicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Załustowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.