Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PSS-2PPW-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna II rok |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad rządzących spostrzeganiem i oceną świata społecznego Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania metod wywierania wpływu na ludzi przez jednostki, instytucje, organizacje oraz możliwości obrony przed tym wpływem Przekazanie wiedzy na temat zasad i warunków rządzących występowaniem zachowań prospołecznych i agresywnych Przekazanie wiedzy dotyczącej zachowania ludzi w grupie, powstawania i funkcjonowania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji Przekazanie wiedzy dotyczącej atrakcyjności interpersonalnej i budowania związków Rozwiniecie umiejętności dyskusji w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | w sytuacji praca zdalnej wykorzystanie platform internetowych MS Teams i Moodle |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki i psychologii objęte programem studiów |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć można uzyskać w bibliotece, czytelni, na wskazanych stronach internetowych oraz w materiałach przekazanych przez wykładowcę.(jarmuzek@amu.ed.upl) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład uczestniczący, dyskusja, zadania wykonywane samodzielnie lub grupowo, gry społeczne |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15h Praca własna studenta 1) czytanie literatury 5h 2) przygotowanie do zajęć, refleksja własna 5h 3) przygotowanie do egzaminu - 10h SUMA GODZIN 35 |
Skrócony opis: |
Psychologia społeczna jako nauka Uwarunkowania spostrzegania oraz oceny siebie i innych Schematy poznawcze jako sposób gromadzenia wiedzy o świecie Biologiczne (ewolucyjne) i kulturowe uwarunkowania zachowań społecznych Posłuszeństwo wobec autorytetu Uwarunkowania i przejawy zachowań konformistycznych i nonkonformistycznych Geneza, charakterystyka i możliwości zmian stereotypów i uprzedzeń Teoria dysonansu poznawczego Festingera Teorie atrybucji - zasady rządzące wyjaśnianiem przyczyn zachowań ludzi w różnych sytuacjach Ukryte teorie osobowości a ocena osób Wywieranie wpływu na ludzi a manipulacja Metody wywierania wpływu na ludzi w różnych sytuacjach społecznych Atrakcyjność interpersonalna Uwarunkowania i przejawy zachowań prospołecznych Uwarunkowania i przejawy zachowań agresywnych Zjawiska zachodzące w grupach - facylitacja społeczna, próżniactwo społeczne, syndrom grupowego myślenia Konflikt międzygrupowy i jego rozwiązywanie |
Pełny opis: |
Zrozumienie i umiejętność definiowania głównych perspektyw teoretycznych psychologii społecznej Znajomość zasad rządzących spostrzeganiem i oceną świata, siebie i innych osób Zrozumienie ogólnych tendencji występujących w procesie spostrzegania osób Świadomość znaczenia wpływu schematów poznawczych na ocenę świata społecznego Zrozumienie zasad wpływu rzeczywistej lub wyobrażonej obecności innych ludzi na myślenie, odczuwanie i zachowania jednostki i grupy Znajomość i zrozumienie przyczyn i przejawów zjawiska posłuszeństwa wobec autorytetów oraz umiejętność przewidywania jego konsekwencji Znajomość i zrozumienie najważniejszych zasad wywierania wpływu na ludzi Umiejętność wskazania czynników warunkujących długość utrzymywania się zmian w zachowaniu powstałych w wyniku wywierania wpływu Umiejętność rozróżniania pomiędzy wywieraniem wpływu na ludzi a manipulacją nimi Zrozumienie i umiejętność definiowania sposobów obrony przed manipulacją ze strony innych ludzi Umiejętność definiowania zachowań prospołecznych oraz czynników je warunkujących Świadomość istnienia różnic pomiędzy oceną atrakcyjności dokonywaną przez osoby różnej płci Umiejętność definiowania pojęcia atrakcyjności interpersonalnej Znajomość ewolucyjnych podstaw rządzących oceną atrakcyjności interpersonalnej Zrozumienie przyczyn występowania zachowań agresywnych jednostki i grupy Znajomość różnych rodzajów zachowań agresywnych i umiejętność dokonywania rozróżnienia między nimi Zrozumienie zjawisk rządzących zachowaniami ludzi w grupie Znajomość czynników wpływających na podniesienie efektywności pracy ludzi w zespołach Umiejętność dokonywania rozróżnienia pomiędzy grupą a zespołem Zrozumienie przyczyn występowania konfliktów miedzy grupami Umiejętność definiowania i rozróżniania pojęć stereotypu, uprzedzenia i dyskryminacji |
Literatura: |
a. Wojcieszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa, 2020. b. Aronson E., Wilson, T.D., Akert, R.M. Psychologia społeczna, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2012, r. 1, 3 - 13. c. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016 |
Efekty uczenia się: |
Zna i posługuje się podstawowymi pojęciami i teoriami psychologii społecznej Rozumie zasady rządzące spostrzeganiem i oceną świata społecznego Rozpoznaje metody wywierania wpływu przez jednostki, organizacje, grupy społeczne oraz wskazuje sposoby obrony przed nim Zna przyczyny, przejawy i skutki zachowań prospołecznych i agresywnych Rozumie mechanizmy rządzące zachowaniem jednostki w grupie oraz budowaniem relacji z innymi ludźmi Potrafi uczestniczyć w dyskusji, posiada zdolność wyrażania własnych opinii |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne w formie testu na Moodlu lub MS Teams 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.