Psychopedagogika pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PSPP-11-n |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogika pracy |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przeanalizowanie wybranych aspektów wiedzy z zakresu teorii rozwoju zawodowego człowieka . Omówienie wybranych teorii psychologicznych i socjologicznych dotyczących podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki. Dokonanie deskrypcji kulturowego kontekstu kształtowania się karier zawodowych oraz omówienie przemian biografii zawodowej człowieka (transformacje modelu kariery). Scharakteryzowanie pracy zawodowej człowieka w ujęciu diachronicznym. Omówienie biografii człowieka – etapu przedzawodowego, aktywnej partycypacji w pracy zawodowej i etapu postzawodowego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | w roku akademickim 2020/2021 przedmiot prowadzony zdalnie |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje, wskazówki do pracy i materiały - u prowadzącego podczas pierwszych zajęć |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład problemowy praca z tekstem |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii. |
Pełny opis: |
Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson) Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery. Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera). |
Literatura: |
Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007. Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003. Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009. Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005. Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000 Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008. Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002. Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004 |
Efekty uczenia się: |
Przywołać i omówić wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki. Umie dokonać deskrypcji kulturowego kontekstu kształtowania się karier zawodowych oraz scharakteryzować przemiany biografii zawodowej człowieka (transformacje modelu kariery). Dokonuje opisu pracy zawodowej człowieka w ujęciu diachronicznym oraz omówienia etapów biografii zawodowej człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena aktywności na zajęciach ocena ćwiczeń praktycznych, aktywizujących studenta ocena realizacji grupowych zadań problemowych 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piorunek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii. |
|
Pełny opis: |
Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson) Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery. Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera). |
|
Literatura: |
Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007. Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003. Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009. Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005. Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000 Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008. Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002. Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piorunek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii. |
|
Pełny opis: |
Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson) Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery. Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera). |
|
Literatura: |
Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007. Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003. Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009. Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005. Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000 Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008. Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002. Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piorunek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii. |
|
Pełny opis: |
Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson) Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery. Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera). |
|
Literatura: |
Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007. Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003. Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009. Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005. Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000 Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008. Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002. Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nawój-Połoczańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piorunek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii. |
|
Pełny opis: |
Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson) Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery. Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera). |
|
Literatura: |
Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007. Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003. Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009. Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005. Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000 Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008. Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002. Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.