Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogika pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PSPP-11-n
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogika pracy
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest przeanalizowanie wybranych aspektów wiedzy z zakresu teorii rozwoju zawodowego człowieka . Omówienie wybranych teorii psychologicznych i socjologicznych dotyczących podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki.

Dokonanie deskrypcji kulturowego kontekstu kształtowania się karier zawodowych oraz omówienie przemian biografii zawodowej człowieka (transformacje modelu kariery).

Scharakteryzowanie pracy zawodowej człowieka w ujęciu diachronicznym. Omówienie biografii człowieka – etapu przedzawodowego, aktywnej partycypacji w pracy zawodowej i etapu postzawodowego.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

w roku akademickim 2020/2021 przedmiot prowadzony zdalnie

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informacje, wskazówki do pracy i materiały - u prowadzącego podczas pierwszych zajęć

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład problemowy

praca z tekstem

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii.

Pełny opis:

Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson)

Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery.

Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera).

Literatura:

Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.

Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007.

Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009.

Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009.

Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.

Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000

Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008.

Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002.

Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004

Efekty uczenia się:

Przywołać i omówić wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki.

Umie dokonać deskrypcji kulturowego kontekstu kształtowania się karier zawodowych oraz scharakteryzować przemiany biografii zawodowej człowieka (transformacje modelu kariery).

Dokonuje opisu pracy zawodowej człowieka w ujęciu diachronicznym oraz omówienia etapów biografii zawodowej człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

ocena aktywności na zajęciach

ocena ćwiczeń praktycznych, aktywizujących studenta

ocena realizacji grupowych zadań problemowych

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Magdalena Piorunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii.

Pełny opis:

Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson)

Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery.

Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera).

Literatura:

Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.

Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007.

Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009.

Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009.

Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.

Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000

Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008.

Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002.

Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Magdalena Piorunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii.

Pełny opis:

Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson)

Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery.

Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera).

Literatura:

Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.

Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007.

Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009.

Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009.

Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.

Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000

Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008.

Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002.

Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Magdalena Piorunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii.

Pełny opis:

Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson)

Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery.

Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera).

Literatura:

Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.

Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007.

Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009.

Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009.

Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.

Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000

Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008.

Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002.

Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nawój-Połoczańska
Prowadzący grup: Magdalena Piorunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z obszaru psychopedagogiki pracy. Zapoznanie studentów z problematyką konstruowania karier i dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle wybranych teorii.

Pełny opis:

Wybrane teorie psychologiczne i socjologiczne dotyczące podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz rozwoju zawodowego jednostki Holland, Roe, Super, Hodkinson)

Kulturowo-gospodarczy kontekst pracy człowieka i kształtowania się karier zawodowych. Przemiany biografii zawodowych -transformacje modelu kariery.

Diachroniczne ujęcie pracy człowieka. Etapy biografii zawodowej człowieka (rozwojowa teoria Supera).

Literatura:

Karney J. Psychopedagogika pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.

Kwiatkowski S. Pedagogika pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2007.

Paszkowska-Rogacz Anna: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

Piorunek M.: Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009.

Piorunek M.(red): Człowiek w kontekście pracy. Teoria-empiria-Praktyka, Toruń 2009.

Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.

Wilosz. J: Teoria pracy. Implikacje dla pedagogiki pracy. Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

Marody M. /red/ , Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości, Warszawa, 2000

Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Wyd. Difin, Warszawa 2008.

Schulz D.P, Schulz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002.

Piorunek M. Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Poznań 2004

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)