Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie do praktyki zawodowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PPZ-4RK-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie do praktyki zawodowej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika resocjalizacyjna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Uporządkowanie wiedzy o systemie instytucji resocjalizacyjnych o charakterze otwartym i zamkniętym. Rozszerzenie wiedzy dotyczącej podstaw prawnych funkcjonowania wybranych instytucji resocjalizacyjnych dla nieletnich i osób dorosłych.

Rozbudowanie wiedzy o specyfice klientów instytucji resocjalizacyjnych.

Rozwinięcie kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej. Przygotowanie do pracy w zespole interdyscyplinarnym.

Przekazanie wiedzy o możliwościach wykorzystania zasad, metod i technik oddziaływań resocjalizacyjnych skierowanych do wybranych grup klientów (nieletni, rodziny, osoby pozbawione wolności, byli więźniowie, osoby pokrzywdzone przestępstwem).

Utrwalenie zasad etycznych w pracy pedagoga


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Strona internetowa WSE UAM

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Skrócony opis:

Uporządkowanie wiedzy o systemie instytucji resocjalizacyjnych o charakterze otwartym i zamkniętym. Rozszerzenie wiedzy dotyczącej podstaw prawnych funkcjonowania wybranych instytucji resocjalizacyjnych dla nieletnich i osób dorosłych.

Rozbudowanie wiedzy o specyfice klientów instytucji resocjalizacyjnych.

Rozwinięcie kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej. Przygotowanie do pracy w zespole interdyscyplinarnym.

Przekazanie wiedzy o możliwościach wykorzystania zasad, metod i technik oddziaływań resocjalizacyjnych skierowanych do wybranych grup klientów (nieletni, rodziny, osoby pozbawione wolności, byli więźniowie, osoby pokrzywdzone przestępstwem).

Utrwalenie zasad etycznych w pracy pedagoga

Pełny opis:

System instytucji resocjalizacyjnych w Polsce. Uwarunkowania historyczne i prawne.

Pedagog w relacji z klientem instytucji resocjalizacyjnych. Interdyscyplinarny i zespołowy wymiar pracy pedagoga. Etyka w pracy pedagoga

Wprowadzenie do metodyki oddziaływań w wybranych instytucjach resocjalizacyjnych.

Literatura:

Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.

Biel K., Kusztal J. (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011.

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008.

Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, Kraków 2009.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.

Stańdo- Kawecka B., Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, Kraków 2008.

Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Kraków 2000.

Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

Wilkowska – Płóciennik A., Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

Opisuje szeroki wachlarz instytucji tworzących system resocjalizacji.

Przedstawia zadania, normy i procedury stosowane w działalności opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i pomocowej w instytucjach systemu resocjalizacji .

Charakteryzuje głównych uczestników oddziaływań resocjalizacyjnych, a także środowiska wychowawcze, z których pochodzą.

Prezentuje rozbudowane umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z klientami i pracownikami instytucji resocjalizacyjnych.

Operuje szeroką wiedzą o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach resocjalizacyjnych.

Działa zgodnie z zasadami etycznymi

Metody i kryteria oceniania:

Bardzo dobra - student prawidłowo opisuje instytucje, charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów

- student wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student prawidłowo opisuje zasady bhp i higieny pracy

Dobra - student z niewielkimi błędami opisuje instytucje, charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów

- student zwykle wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student z niewielkimi błędami opisuje zasady bhp i higieny pracy

Dostateczna - student potrafi opisać część instytucji, powierzchownie charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów

- student nie zawsze wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student powierzchownie opisuje zasady bhp i higieny pracy

Niedostateczna (do otrzymania oceny niedostatecznej wystarczy spełnienie jednego warunku) - student popełnia kluczowe błędy opisując instytucje, charakteryzując ich działalność oraz potrzeby klientów lub nie potrafi opisać ich wcale

- student zwykle nie wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student nieprawidłowo opisuje zasady bhp i higieny pracy lub nie zna ich wcale

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pawełek
Prowadzący grup: Katarzyna Pawełek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pawełek
Prowadzący grup: Sylwester Matkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Karaszewska
Prowadzący grup: Hanna Karaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Karaszewska
Prowadzący grup: Hanna Karaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)