Przygotowanie do praktyki pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PPP-3NIE-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie do praktyki pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika; specjalność Elementarna i język niemiecki |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | a. Uszczegółowienie wiedzy o systemie oświaty w Polsce. b. Przygotowanie do roli kreatora i koordynatora działań podejmowanych wobec zróżnicowanych podmiotów działających w obszarze systemu oświaty. c. Rozwinięcie kompetencji społecznych. d. Uporządkowanie wiedzy o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach systemu oświaty. e. Wzmocnienie wiedzy o zasadach etycznych w pracy pedagoga |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej (rok akademicki 2020/21 w związku z pandemią Covid-19) wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | nie dotyczy |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | strona Wydziału |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 pkt ECTS Czytanie wskazanej literatury-10h Przygotowanie portfolio – dziennik praktyk -5h Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15h SUMA GODZIN-30h |
Skrócony opis: |
Zapoznanje się z podstawowymi informacjami przygotowującymi do podjęcia praktyki pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omawiane są zagadnienia związane z systemem instytucji oświatowych wobec wyzwań współczesności, postawą pedagoga w relacji z klientem instytucji oświatowych, interdyscyplinarnym i zespołowym wymiarem pracy pedagoga, etyką w pracy pedagoga,metodyką oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w wybranych instytucjach systemu oświaty oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty. |
Literatura: |
- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001. - Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009. - Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005. - Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. . - Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008. |
Efekty uczenia się: |
Przedstawia instytucje tworzące system oświaty oraz współpracujące z nim. W oparciu o wiedzę dotyczącą zadań, normy i procedury w poszczególnych instytucjach konstruuje program oddziaływań wobec uczestników procesów pedagogicznych; działa zgodnie z wiedzą o bezpieczeństwie i higienie pracy w placówkach. Szacuje potrzeby uczestników procesów pedagogicznych za pomocą podstawowych narzędzi diagnostycznych; przestrzega zasad etycznych w pracy pedagoga Wykorzystuje umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z uczniami i pracownikami instytucji i jej otoczenia adekwatnie do sytuacji i potrzeb. |
Metody i kryteria oceniania: |
indywidualna rozmowa podsumowująca,portfolio - dokumentacja ocena bardzo dobry -student prawidłowo opisuje instytucje, charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów, student wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji,student prawidłowo opisuje zasady BHP i higieny pracy ocena dobry plus - student z niewielkimi błędami opisuje instytucje, charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów, student wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student prawidłowo opisuje zasady bhp i higieny pracy ocena dobry - student z niewielkimi błędami opisuje instytucje, charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów,student zwykle wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student z niewielkimi błędami opisuje zasady bhp i higieny pracy ocena dostateczny plus -student z błędami opisuje większą część instytucji, powierzchownie charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów,student sporadycznie nie wykazuje właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student z błędami opisuje zasady bhp i higieny pracy ocena dostateczny - student potrafi opisać z błędami niewielką część instytucji, powierzchownie charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów, student dość często nie wykazuje właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student z błędami opisuje zasady bhp i higieny pracy ocena niedostateczny - student popełnia kluczowe błędy opisując instytucje, charakteryzując ich działalność oraz potrzeby klientów lub nie potrafi opisać ich wcale, student zwykle nie wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student nieprawidłowo opisuje zasady bhp i higieny pracy lub nie zna ich wcale |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Arciszewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Arciszewska, Wojciech Arciszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.