Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie do praktyki pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PPP-3NIE-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie do praktyki pedagogicznej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika; specjalność Elementarna i język niemiecki

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

a. Uszczegółowienie wiedzy o systemie oświaty w Polsce.

b. Przygotowanie do roli kreatora i koordynatora działań podejmowanych wobec zróżnicowanych podmiotów działających w obszarze systemu oświaty.

c. Rozwinięcie kompetencji społecznych.

d. Uporządkowanie wiedzy o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach systemu oświaty.

e. Wzmocnienie wiedzy o zasadach etycznych w pracy pedagoga


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej (rok akademicki 2020/21 w związku z pandemią Covid-19) wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.



Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

nie dotyczy

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

strona Wydziału

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1 pkt ECTS

Czytanie wskazanej literatury-10h

Przygotowanie portfolio – dziennik praktyk -5h

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15h

SUMA GODZIN-30h

Skrócony opis:

Zapoznanje się z podstawowymi informacjami przygotowującymi do podjęcia praktyki pedagogicznej.

Pełny opis:

Na zajęciach omawiane są zagadnienia związane z systemem instytucji oświatowych wobec wyzwań współczesności, postawą pedagoga w relacji z klientem instytucji oświatowych, interdyscyplinarnym i zespołowym wymiarem pracy pedagoga, etyką w pracy pedagoga,metodyką oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w wybranych instytucjach systemu oświaty oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach systemu oświaty.

Literatura:

- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001.

- Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

- Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005.

- Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. .

- Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008.

Efekty uczenia się:

Przedstawia instytucje tworzące system oświaty oraz współpracujące z nim.

W oparciu o wiedzę dotyczącą zadań, normy i procedury w poszczególnych instytucjach konstruuje program oddziaływań wobec uczestników procesów pedagogicznych; działa zgodnie z wiedzą o bezpieczeństwie i higienie pracy w placówkach.

Szacuje potrzeby uczestników procesów pedagogicznych za pomocą podstawowych narzędzi diagnostycznych; przestrzega zasad etycznych w pracy pedagoga

Wykorzystuje umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z uczniami i pracownikami instytucji i jej otoczenia adekwatnie do sytuacji i potrzeb.

Metody i kryteria oceniania:

indywidualna rozmowa podsumowująca,portfolio - dokumentacja

ocena bardzo dobry -student prawidłowo opisuje instytucje, charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów, student wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji,student prawidłowo opisuje zasady BHP i higieny pracy

ocena dobry plus - student z niewielkimi błędami opisuje instytucje, charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów, student wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student prawidłowo opisuje zasady bhp i higieny pracy

ocena dobry - student z niewielkimi błędami opisuje instytucje, charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów,student zwykle wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student z niewielkimi błędami opisuje zasady bhp i higieny pracy

ocena dostateczny plus -student z błędami opisuje większą część instytucji, powierzchownie charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów,student sporadycznie nie wykazuje właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student z błędami opisuje zasady bhp i higieny pracy

ocena dostateczny - student potrafi opisać z błędami niewielką część instytucji, powierzchownie charakteryzuje ich działalność oraz potrzeby klientów, student dość często nie wykazuje właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student z błędami opisuje zasady bhp i higieny pracy

ocena niedostateczny - student popełnia kluczowe błędy opisując instytucje, charakteryzując ich działalność oraz potrzeby klientów lub nie potrafi opisać ich wcale, student zwykle nie wykazuje właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, student nieprawidłowo opisuje zasady bhp i higieny pracy lub nie zna ich wcale

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Arciszewska
Prowadzący grup: Katarzyna Arciszewska, Wojciech Arciszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)