Podstawy programowania w edukacji elementarnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PPEE-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy programowania w edukacji elementarnej |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1) zapoznanie z teorią dotyczącą kompetencji/umiejętności cyfrowych dzieci, 2) zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi programowania dziecięcego, 3) zapoznanie z zapisami podstawy programowej w zakresie programowania dziecięcego oraz wymaganiami dydaktycznymi zajęć z dziećmi, 4) wykształcenie umiejętności pracy w grupie, także w ramach współpracy online. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac87084992adb458a949233d47daa9563%40thread.tacv2/conversations?groupId=cbd72c1d-a6ef-4b30-9753-be795474ee68&tenantId=73689ee1-b42f-4e25-a5f6-66d1f29bc092 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | https://www.elearning.amu.edu.pl/wse/course/view.php?id=730 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1) Wykład online z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień 2) Wykład konwersatoryjny online 3) Dyskusja online 4) Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) online 5) Pokaz i obserwacja online 6) Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 50 godzin pracy studenta (2 ECTS) |
Skrócony opis: |
Pojęcie, klasyfikacja i założenia programowania dziecięcego; pojęcia: algorytmizacja, myślenie komputacyjne oraz pętle, sekwencje, zmienne, instrukcja warunkowa; edukacja cyfrowa; digital literacy; kompetencje cyfrowe dzieci i młodzieży. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu: 1) Pojęcie, klasyfikacja i założenia programowania dziecięcego; pojęcia: algorytmizacja, myślenie komputacyjne oraz pętle, sekwencje, zmienne, instrukcja warunkowa; edukacja cyfrowa; digital literacy; kompetencje cyfrowe dzieci i młodzieży. 2) Programowanie unplugged w przedszkolu i szkole podstawowej. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 3) Programowanie z wykorzystaniem aplikacji Scratch, code.org, PixBlocks etc. 4) Wykorzystanie robotów edukacyjnych w edukacji elementarnej. 5) Założenia dydaktyczne zajęć programistycznych: indywidualizacja pracy, metody, dobór narzędzi, dobrostan nauczyciela i ucznia, nierówności, organizacja pracy) 6) Relacje i emocje w zajęciach z zakresu programowania dziecięcego. 7) Umiejętności cyfrowe nauczyciela wspomagające proces dydaktyczny. |
Literatura: |
Bell, T., Witten, I. H., Fellows, M. (1998), Computer Science Unplugged... off-line activities and games for all ages, Computer Science Unplugged; H. Caldwell, N. Smith (2016), Teaching Computing Unplugged in Primary Schools: Exploring primary computing through practical activities away from the computer, Learning Matters. Iwanicka, A. (2020). Cyfrowy świat dzieci we współczesnym wieku szkolnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kwapiszewska-Wolska, A., Bałdyga, B., Walter, N. (2018). Przygotowanie do programowania. Gry logiczne i ćwiczenia unplugged z darami Froebla. Lublin: Froebel.pl. Papert, S. (1996). Burze mózgów. Dzieci i komputery. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Resnick, M. i in. (2009). Scratch: programming for all, “Communications of the ACM”, Vol. 52 No. 11, pages 60-67. Sáez-López, J. M., Román-González, M., Vázquez-Cano, E. (2016). Visual programming languages integrated across the curriculum in elementary school: A two-year case study using “Scratch” in five schools, Computers & Education, 97, 129-141. Sysło, M. (2014). Myślenie komputacyjne. Nowe spojrzenie na kompetencje informatyczne. Materiały konferencyjne, „Informatyka w Edukacji, XI”, UMK Toruń, s. 15-32. Walter, N., Pyżalski, J., Iwanicka A., Michniuk, A., Barwicka, A., Kąkolewicz, M., Sikorska, J. (2020), Media cyfrowe a edukacja dziecka, (w) M. Klichowski, H. Krauze-Sikorska, Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical transactions of the royal society of London A: mathematical, physical and engineering sciences, 366(1881), 3717-3725. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: 1) omówi pojęcie, założenia oraz ograniczenia koncepcji programowania dziecięcego; omówi pojęcia: algorytmizacja, myślenie komputacyjne oraz pętle, sekwencje, zmienne, instrukcja warunkowa (K_W01; K_W05; K_W016); 2) dokona charakterystyki kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży (K_W01; K_W05; K_W06); 3) omówi założenia efektywności programowania dziecięcego (K_W08; K_W09; K_W016); 4) przedstawi założenia i cechy programowania unplugged i ze sprzętem; omówi dostępne roboty edukacyjne (K_W016; K_U01); 5) zaprojektuje zajęcia z zakresu programowania dziecięcego unplugged i ze sprzętem K_U02; K_U03; K_U05; K_U013; K_K02); 6) ma świadomość wpływu mediów cyfrowych na człowieka (K_W016; K_K07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny: test zaliczeniowy online Kryteria oceny: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Walter | |
Prowadzący grup: | Natalia Walter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Walter | |
Prowadzący grup: | Natalia Walter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.