Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy programowania w edukacji elementarnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PPEE-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy programowania w edukacji elementarnej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1) zapoznanie z teorią dotyczącą kompetencji/umiejętności cyfrowych dzieci,

2) zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi programowania dziecięcego,

3) zapoznanie z zapisami podstawy programowej w zakresie programowania dziecięcego oraz wymaganiami dydaktycznymi zajęć z dziećmi,

4) wykształcenie umiejętności pracy w grupie, także w ramach współpracy online.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac87084992adb458a949233d47daa9563%40thread.tacv2/conversations?groupId=cbd72c1d-a6ef-4b30-9753-be795474ee68&tenantId=73689ee1-b42f-4e25-a5f6-66d1f29bc092

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

https://www.elearning.amu.edu.pl/wse/course/view.php?id=730

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

1) Wykład online z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

2) Wykład konwersatoryjny online

3) Dyskusja online

4) Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) online

5) Pokaz i obserwacja online

6) Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

50 godzin pracy studenta (2 ECTS)

Skrócony opis:

Pojęcie, klasyfikacja i założenia programowania dziecięcego; pojęcia: algorytmizacja, myślenie komputacyjne oraz pętle, sekwencje, zmienne, instrukcja warunkowa; edukacja cyfrowa; digital literacy; kompetencje cyfrowe dzieci i młodzieży.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu:

1) Pojęcie, klasyfikacja i założenia programowania dziecięcego; pojęcia: algorytmizacja, myślenie komputacyjne oraz pętle, sekwencje, zmienne, instrukcja warunkowa; edukacja cyfrowa; digital literacy; kompetencje cyfrowe dzieci i młodzieży.

2) Programowanie unplugged w przedszkolu i szkole podstawowej. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

3) Programowanie z wykorzystaniem aplikacji Scratch, code.org, PixBlocks etc. 4) Wykorzystanie robotów edukacyjnych w edukacji elementarnej.

5) Założenia dydaktyczne zajęć programistycznych: indywidualizacja pracy, metody, dobór narzędzi, dobrostan nauczyciela i ucznia, nierówności, organizacja pracy)

6) Relacje i emocje w zajęciach z zakresu programowania dziecięcego.

7) Umiejętności cyfrowe nauczyciela wspomagające proces dydaktyczny.

Literatura:

Bell, T., Witten, I. H., Fellows, M. (1998), Computer Science Unplugged... off-line activities and games for all ages, Computer Science Unplugged; H. Caldwell, N. Smith (2016), Teaching Computing Unplugged in Primary Schools: Exploring primary computing through practical activities away from the computer, Learning Matters.

Iwanicka, A. (2020). Cyfrowy świat dzieci we współczesnym wieku szkolnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Kwapiszewska-Wolska, A., Bałdyga, B., Walter, N. (2018). Przygotowanie do programowania. Gry logiczne i ćwiczenia unplugged z darami Froebla. Lublin: Froebel.pl.

Papert, S. (1996). Burze mózgów. Dzieci i komputery. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Resnick, M. i in. (2009). Scratch: programming for all, “Communications of the ACM”, Vol. 52 No. 11, pages 60-67.

Sáez-López, J. M., Román-González, M., Vázquez-Cano, E. (2016). Visual programming languages integrated across the curriculum in elementary school: A two-year case study using “Scratch” in five schools, Computers & Education, 97, 129-141.

Sysło, M. (2014). Myślenie komputacyjne. Nowe spojrzenie na kompetencje informatyczne. Materiały konferencyjne, „Informatyka w Edukacji, XI”, UMK Toruń, s. 15-32.

Walter, N., Pyżalski, J., Iwanicka A., Michniuk, A., Barwicka, A., Kąkolewicz, M., Sikorska, J. (2020), Media cyfrowe a edukacja dziecka, (w) M. Klichowski, H. Krauze-Sikorska, Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical transactions of the royal society of London A: mathematical, physical and engineering sciences, 366(1881), 3717-3725.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

1) omówi pojęcie, założenia oraz ograniczenia koncepcji programowania dziecięcego; omówi pojęcia: algorytmizacja, myślenie komputacyjne oraz pętle, sekwencje, zmienne, instrukcja warunkowa (K_W01; K_W05; K_W016);

2) dokona charakterystyki kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży (K_W01; K_W05; K_W06);

3) omówi założenia efektywności programowania dziecięcego (K_W08; K_W09; K_W016);

4) przedstawi założenia i cechy programowania unplugged i ze sprzętem; omówi dostępne roboty edukacyjne (K_W016; K_U01);

5) zaprojektuje zajęcia z zakresu programowania dziecięcego unplugged i ze sprzętem K_U02; K_U03; K_U05; K_U013; K_K02);

6) ma świadomość wpływu mediów cyfrowych na człowieka (K_W016; K_K07).

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceny: test zaliczeniowy online

Kryteria oceny:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Walter
Prowadzący grup: Natalia Walter
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Walter
Prowadzący grup: Natalia Walter
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)