Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PKI-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika opiekuńczo-wychowawcza

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy o zadaniach psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki

• Wskazanie najważniejszych problemów dotyczących zdrowia i patologii

• Rozwinięcie zdolności rozumienia zależności występujących między czynnikami urazowymi a nieprawidłowościami pojawiającymi się w zachowaniach ludzi

• Uświadomienie znaczenia działań na rzecz promocji zdrowia i prewencji zaburzeń

• Zapoznanie studentów z wybranymi zaburzeniami psychicznymi - kryteriami ich rozpoznawania, etiologią i możliwościami leczenia

• Wypracowanie umiejętności rozróżniania pomiędzy stanem zdrowia i choroby, a także różnymi przypadkami zaburzeń

• Przygotowanie przyszłych pedagogów do kontaktu z osobami przejawiającymi zaburzenia psychiczne i udzielania im pomocy psychopedagogicznej



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

2021 - zdalnie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

na zajęciach u prowadzącego i/lub na platformach

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień x

Wykład konwersatoryjny x

Wykład problemowy x

Dyskusja x

Praca z tekstem x

Metoda analizy przypadków x

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda laboratoryjna

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video x

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) x

Praca w grupach x

Inne (jakie?) -


Pełny opis:

Źródła i drogi rozwoju psychologii klinicznej

Zakres, obszar i zadania psychologii klinicznej. Psychologia zdrowia a psychopatologia

Sposoby definiowania zdrowia, normy i zaburzeń

Postępowanie diagnostyczne: etapy, modele, metody

Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania

Literatura:

‒ Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – ICD

‒ Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5

‒ Meyer, R (2003). Psychopatologia. GWP

‒ Cierpiałkowska, L (2007). Psychopatologia. Scholar

‒ Cierpiałkowska L; Sęk. H. (2020). Psychologia kliniczna. PWN

‒ Sęk, K (2005). Psychologia kliniczna

Efekty uczenia się:

Student:

1. Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach oraz ich znaczeniu w obszarze psychologii klinicznej

2. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej w obszarze psychologii klinicznej

3. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w zakresie psychologii klinicznej

4. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej w obszarze wybranych zagadnień psychologii klinicznej

5. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

6. Ma ogólną wiedzę z zakresu diagnozy i psychopatologii

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, liczne błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Katarzyna Waszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Katarzyna Waszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Aneta Judzińska, Katarzyna Waszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Aneta Judzińska, Katarzyna Waszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)