Podstawy kryminologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PK-4RK-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kryminologii |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika, specjalność Resocjalizacja z elementami kryminologii |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z teoretycznymi podstawami kryminologii: geneza, definicja, paradygmaty i teorie Dostarczenie wiedzy o przestępstwie i sprawcy w perspektywie historycznej, prawnej, społecznej, przestrzennej i statystycznej Dostarczenie wiedzy o działaniach wymiaru sprawiedliwości w RP w zakresie zapobieganiu przestępczości. Przygotowanie do podejmowania i podtrzymania kontaktu ze sprawcami przestępstwa oraz projektowania oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych. Zapoznanie z zasadami etycznymi w pracy pedagoga w sytuacji przestępstwa |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zna podstawowe pojęcie z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, konwersatorium. Praca z tekstami źródłowymi Umożliwienie współudziału w zadaniach projektowych. Analiza doświadczeń. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10 Czytanie wskazanej literatury 25 Zebranie materiałów do analizy 35 Analiza materiałów prasowych 15 Przygotowanie do kolokwium 20 SUMA GODZIN 100 Punkty ECTS: 4 |
Skrócony opis: |
Moduł Podstawy kryminologii pozwala na poznanie teoretycznych zagadnień związanych ze zjawiskiem przestępczości. W czasie zajęć studenci nabywają wiedzę dotycząca zjawiska przestępstwa, sprawcy, zapoznają się z uwarunkowaniami aktywności przestępczej. Na zajęciach studenci dokonują analizy zjawisk będących przedmiotem dociekań kryminologii oraz wypracowują projekty mające na celu ich ograniczenie. Zapoznają się również z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania instytucji kontroli społecznej. |
Pełny opis: |
Moduł Podstawy kryminologii pozwala na poznanie teoretycznych zagadnień związanych ze zjawiskiem przestępczości. W czasie zajęć studenci nabywają wiedzę dotycząca zjawiska przestępstwa, sprawcy, zapoznają się z uwarunkowaniami aktywności przestępczej. Na zajęciach studenci dokonują analizy zjawisk będących przedmiotem dociekań kryminologii oraz wypracowują projekty mające na celu ich ograniczenie. Zapoznają się również z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania instytucji kontroli społecznej. |
Literatura: |
Bąk, Struktura i typologia przestrzenna przestępczości w Polsce (Spatial structure and typology of crime in Poland), „Ekonometria” 2015/4(50). S. Mordwa, Zróżnicowanie przestrzenne poziomu natężenia przestępczości w Polsce w 2012 r., adres internetowy: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/5448/Mordwa_Zroznicowanie%20przestrzenne%20poziomu%20natezenia%20przestepczosci%20w%20Polsce%20w%202012.pdf?sequence=1 J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Gdańsk 2001. K. Kulczyńska, N. Pawlak, Zróżnicowanie przestrzenne przestępczości nieletnich w województwie wielkopolskim, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna 40. J. Kucharewicz, A. Roszkowska, J. Trepka –Starosta, Motywacyjne uwarunkowania przestępczości nieletnich (w:) B. Gull, M. Wysocka – Pleczyk, Przestępczość nieletnich, Kraków 2009. M. Sitarczyk, Ojciec w percepcji nieletnich sprawców przestępstw, (w:) B. Gull, M. Wysocka – Pleczyk, Przestępczość nieletnich, Kraków 2009. Rzeplińska, Sylwetki społeczne nieletnich- późniejszych dorosłych sprawców przestępstw, „Archiwum Kryminologii”, Warszawa 2009/tom XXIX-XXX (2007-2008). K. Biel, Przestępczość dzieci. Wczesne czynniki ryzyka i wskazówki dla skutecznej profilaktyki, (w:) J. Kusztal, K. Biel, Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011. Informacja dotycząca stanu zagrożenia przestępczością nieletnich w Polsce w 2015 roku. J. Chojecka, Przestępczość kobiet – próba teoretycznego ujęcia zjawiska, (w:) A. Matysiak – Błaszczyk, B. Jankowiak, Kontrowersje wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet, Poznań 2016. D. Woźniakowska – Fajst, Przestępczość kobiet i dziewcząt – wybrane teorie kryminologiczne, „Archiwum Kryminologii”, Warszawa 2009/tom XXIX-XXX (2007-2008). J. K. Gierowski, T. Jaśkiewicz – Obydzińska, Model przestępczego zachowani nieletnich dziewcząt i chłopców, (w:) B. Gull, M. Wysocka – Pleczyk, Przestępczość nieletnich, Kraków 2009. Fidelus, System wartości dziewcząt przestępczych i nieprzestępczych, (w:) I. Pospiszyl, R. Szczepanik, Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet, Łódź 2007. K. Laskowska , Kryminologiczne aspekty przestępczości granicznej, „Archiwum Kryminologii”, Warszawa 2004/tom XX VI (2001-2002). W. Klaus, INTEGRACJA – MARGINALIZACJA – KRYMINALIZACJA, CZYLI O PRZESTĘPCZOŚCI CUDZOZIEMCÓW W POLSCE, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2011/nr 1. Handel ludźmi. Raport 2017. Rzeplińska, J. Włodarczyk-Madejska, Przestępczość cudzoziemców w Polsce na podstawie danych policyjnej statystyki przestępczości za lata 2013–2016, Studia Prawnicze, 2018 nr 4 (216), s. 137–163. |
Efekty uczenia się: |
Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z kryminologią, opisuje występujące w niej paradygmaty, orientacje, teorie. Wykorzystuje wyniki badań kryminologicznych do konstruowania programów profilaktycznych i resocjalizacyjnych. Charakteryzuje wybrane grupy sprawców, potrafi wyjaśnić w oparciu o modele teoretyczne uwarunkowania procesu stawania się sprawcą przestępstwa. Potrafi wyjaśnić w oparciu o modele teoretyczne uwarunkowania ich działania. Wypracowuje rozwiązania profilaktyczne i interwencyjne zgodnie z obecnym stanem wiedzy oraz prawnym. Wskazuje i charakteryzuje instytucje odpowiedzialne za przeciwdziałanie przestępczości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatoria: obecność na zajęciach, aktywność, przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat. Wykłady: Egzamin składa się z 5 otwartych pytań, za które można uzyskać po 1 punkcie. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie 2,5 punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Barczykowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Barczykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Barczykowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Barczykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Barczykowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Barczykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Barczykowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Barczykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.