Podstawy interwencji kryzysowej dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PIK-2PPW-n |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy interwencji kryzysowej dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat: psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | W roku akademickim 2020/2021 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki ogólnej, pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki społecznej, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju człowieka, realizowanych w ramach zajęć w poprzednich latach studiów. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Podczas pierwszych zajęć. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10h Przygotowanie do zajęć 10h Czytanie wskazanej literatury 10h SUMA GODZIN 30 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Prezentacja psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym. |
Pełny opis: |
Sytuacja, wydarzenie kryzysowe-rozstrzygnięcia terminologiczne. Analiza własnej biografii (szkolnej) pod kątem wydarzeń trudnych. Projekcja fragmentów filmu, który ilustruje różnego rodzaju kryzysy (ciąża, choroba, zawarcie małżeństwa) Współwystępowanie kryzysów normatywnych i nienormatywnych w jednym czasie, sposoby radzenia sobie osób bezpośrednio i pośrednio dotkniętych kryzysem. Analiza indywidualnych przypadków osób w kryzysie (np. ciąża w wieku nastoletnim-perspektywa nastolatki-uczennicy, rówieśników, rodziców, nauczycieli. Rozwód – perspektywa dziecka, rodziców, pedagoga szkolnego, wychowawcy klasy). Społeczne oraz indywidualne konsekwencje sytuacji kryzysowych. Analiza cyberprzestrzeni – wskazanie adresatów działań interwencyjnych i potencjalnej sieć wsparcia. Szkolna profilaktyka i interwencja w sytuacjach kryzysowych. Zasoby osobiste oraz społeczne i ich rola profilaktyczna i interwencyjna w przypadku wystąpienia kryzysów różnego pochodzenia. |
Literatura: |
BADURA-MADEJ W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Śląsk, Katowice 1999 GREENSTONE J. L., LEVITON Sharon C. Interwencja kryzysowa / przekł. Monika Gajdzińska. - Gdańsk : GWP, 2004 K. Ciszewska, S. Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej” Warszawa 2015 (online) M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole-kryzys sytuacyjny. Forum Oświatowe, 22(2(43), 49-65. (online) M. Barabas, Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2017, (online). H. Stępniewska-Gębik, R. Kwiecińska Kryzys ucznia – co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej, Ruch Pedagogiczny 2/2012 (online) Materiały skanowane udostępnione przez prowadzącego zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Posiada widzę na temat podstawowych pojęć – sytuacja stresująca, trudna, krytyczna, kryzys normatywny i nienormatywny, zasoby, zmaganie się z kryzysem itp. Potrafi zidentyfikować potencjalnie sytuacje kryzysowe w biegu życia jednostki. Dostrzega współwystępowanie kryzysów normatywnych i nienormatywnych w jednym czasie, potrafi dokonać charakterystyki sposobów radzenia sobie z kryzysem osób bezpośrednio i pośrednio nim dotkniętych. Potrafi dokonać analizy indywidualnych przypadków osób w kryzysie (np. ciąża w wieku nastoletnim-perspektywa nastolatki- uczennicy, ojca dziecka, rówieśników, rodziców, nauczycieli. Rozwód –perspektywa dziecka, rodzica, pedagoga szkolnego). Zdaje sobie sprawę z wielowymiarowości sytuacji kryzysowej. Dostrzega społeczne i indywidualne konsekwencje sytuacji kryzysowych (w kontekście np. utraty sprawności, rozwodu rodziców, przedwczesnej ciąży. Potrafi wskazać adresatów działań interwencyjnych (np. na przykładzie forów internetowych) i potencjalną sieć i rodzaje wsparcia. Posiada wiedzę na temat organizowania i wzmacniania w środowisku szkolnym zasobów osobistych oraz społecznych i ich roli profilaktycznej i pomocowej w przypadku wystąpienia kryzysów różnego pochodzenia. Dostrzega potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, podejmowania działań mających na celu ustawiczne uczenie się |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 05.0 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat: psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym. |
|
Literatura: |
BADURA-MADEJ W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Śląsk, Katowice 1999 GREENSTONE J. L., LEVITON Sharon C. Interwencja kryzysowa / przekł. Monika Gajdzińska. - Gdańsk : GWP, 2004 K. Ciszewska, S. Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej” Warszawa 2015 (online) M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole-kryzys sytuacyjny. Forum Oświatowe, 22(2(43), 49-65. (online) M. Barabas, Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2017, (online). H. Stępniewska-Gębik, R. Kwiecińska Kryzys ucznia – co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej, Ruch Pedagogiczny 2/2012 (online) Materiały skanowane udostępnione przez prowadzącego zajęcia. (Zakładka PLIKI, platforma Teams.) |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2020/2021 przedmiot realizowany jest za pośrednictwem platformy TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 05.0 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat: psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym. |
|
Literatura: |
BADURA-MADEJ W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Śląsk, Katowice 1999 GREENSTONE J. L., LEVITON Sharon C. Interwencja kryzysowa / przekł. Monika Gajdzińska. - Gdańsk : GWP, 2004 K. Ciszewska, S. Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej” Warszawa 2015 (online) M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole-kryzys sytuacyjny. Forum Oświatowe, 22(2(43), 49-65. (online) M. Barabas, Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2017, (online). H. Stępniewska-Gębik, R. Kwiecińska Kryzys ucznia – co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej, Ruch Pedagogiczny 2/2012 (online) Materiały skanowane udostępnione przez prowadzącego zajęcia. (Zakładka PLIKI, platforma Teams.) |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2020/2021 przedmiot realizowany jest za pośrednictwem platformy TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 05.0 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat: psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym. |
|
Literatura: |
BADURA-MADEJ W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Śląsk, Katowice 1999 GREENSTONE J. L., LEVITON Sharon C. Interwencja kryzysowa / przekł. Monika Gajdzińska. - Gdańsk : GWP, 2004 K. Ciszewska, S. Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej” Warszawa 2015 (online) M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole-kryzys sytuacyjny. Forum Oświatowe, 22(2(43), 49-65. (online) M. Barabas, Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2017, (online). H. Stępniewska-Gębik, R. Kwiecińska Kryzys ucznia – co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej, Ruch Pedagogiczny 2/2012 (online) Materiały skanowane udostępnione przez prowadzącego zajęcia. (Zakładka PLIKI, platforma Teams.) |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2020/2021 przedmiot realizowany jest za pośrednictwem platformy TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Skowrońska-Pućka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.