Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy interwencji kryzysowej dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PIK-2PPW-n
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy interwencji kryzysowej dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat: psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W roku akademickim 2020/2021

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki ogólnej, pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki społecznej, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju człowieka, realizowanych w ramach zajęć w poprzednich latach studiów.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Podczas pierwszych zajęć.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10h

Przygotowanie do zajęć 10h

Czytanie wskazanej literatury 10h


SUMA GODZIN 30

1 ECTS

Skrócony opis:

Prezentacja psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym.

Pełny opis:

Sytuacja, wydarzenie kryzysowe-rozstrzygnięcia terminologiczne. Analiza własnej biografii (szkolnej) pod kątem wydarzeń trudnych. Projekcja fragmentów filmu, który ilustruje różnego rodzaju kryzysy (ciąża, choroba, zawarcie małżeństwa) Współwystępowanie kryzysów normatywnych i nienormatywnych w jednym czasie, sposoby radzenia sobie osób bezpośrednio i pośrednio dotkniętych kryzysem.

Analiza indywidualnych przypadków osób w kryzysie (np. ciąża w wieku nastoletnim-perspektywa nastolatki-uczennicy, rówieśników, rodziców, nauczycieli. Rozwód – perspektywa dziecka, rodziców, pedagoga szkolnego, wychowawcy klasy).

Społeczne oraz indywidualne konsekwencje sytuacji kryzysowych. Analiza cyberprzestrzeni – wskazanie adresatów działań interwencyjnych i potencjalnej sieć wsparcia.

Szkolna profilaktyka i interwencja w sytuacjach kryzysowych. Zasoby osobiste oraz społeczne i ich rola profilaktyczna i interwencyjna w przypadku wystąpienia kryzysów różnego pochodzenia.

Literatura:

BADURA-MADEJ W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Śląsk, Katowice 1999

GREENSTONE J. L., LEVITON Sharon C. Interwencja kryzysowa / przekł. Monika Gajdzińska. - Gdańsk : GWP, 2004

K. Ciszewska, S. Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej” Warszawa 2015 (online)

M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole-kryzys sytuacyjny. Forum Oświatowe, 22(2(43), 49-65. (online)

M. Barabas, Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2017, (online).

H. Stępniewska-Gębik, R. Kwiecińska Kryzys ucznia – co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej, Ruch Pedagogiczny 2/2012 (online)

Materiały skanowane udostępnione przez prowadzącego zajęcia.

Efekty uczenia się:

Posiada widzę na temat podstawowych pojęć – sytuacja stresująca, trudna, krytyczna, kryzys normatywny i nienormatywny, zasoby, zmaganie się z kryzysem itp. Potrafi zidentyfikować potencjalnie sytuacje kryzysowe w biegu życia jednostki. Dostrzega współwystępowanie kryzysów normatywnych i nienormatywnych w jednym czasie, potrafi dokonać charakterystyki sposobów radzenia sobie z kryzysem osób bezpośrednio i pośrednio nim dotkniętych.

Potrafi dokonać analizy indywidualnych przypadków osób w kryzysie (np. ciąża w wieku nastoletnim-perspektywa nastolatki- uczennicy, ojca dziecka, rówieśników, rodziców, nauczycieli. Rozwód –perspektywa dziecka, rodzica, pedagoga szkolnego). Zdaje sobie sprawę z wielowymiarowości sytuacji kryzysowej.

Dostrzega społeczne i indywidualne konsekwencje sytuacji kryzysowych (w kontekście np. utraty sprawności, rozwodu rodziców, przedwczesnej ciąży. Potrafi wskazać adresatów działań interwencyjnych (np. na przykładzie forów internetowych) i potencjalną sieć i rodzaje wsparcia.

Posiada wiedzę na temat organizowania i wzmacniania w środowisku szkolnym zasobów osobistych oraz społecznych i ich roli profilaktycznej i pomocowej w przypadku wystąpienia kryzysów różnego pochodzenia. Dostrzega potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, podejmowania działań mających na celu ustawiczne uczenie się

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Prowadzący grup: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

05.0

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat: psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym.

Literatura:

BADURA-MADEJ W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Śląsk, Katowice 1999

GREENSTONE J. L., LEVITON Sharon C. Interwencja kryzysowa / przekł. Monika Gajdzińska. - Gdańsk : GWP, 2004

K. Ciszewska, S. Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej” Warszawa 2015 (online)

M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole-kryzys sytuacyjny. Forum Oświatowe, 22(2(43), 49-65. (online)

M. Barabas, Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2017, (online).

H. Stępniewska-Gębik, R. Kwiecińska Kryzys ucznia – co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej, Ruch Pedagogiczny 2/2012 (online)

Materiały skanowane udostępnione przez prowadzącego zajęcia. (Zakładka PLIKI, platforma Teams.)

Uwagi:

W roku akademickim 2020/2021 przedmiot realizowany jest za pośrednictwem platformy TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Prowadzący grup: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

05.0

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat: psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym.

Literatura:

BADURA-MADEJ W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Śląsk, Katowice 1999

GREENSTONE J. L., LEVITON Sharon C. Interwencja kryzysowa / przekł. Monika Gajdzińska. - Gdańsk : GWP, 2004

K. Ciszewska, S. Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej” Warszawa 2015 (online)

M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole-kryzys sytuacyjny. Forum Oświatowe, 22(2(43), 49-65. (online)

M. Barabas, Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2017, (online).

H. Stępniewska-Gębik, R. Kwiecińska Kryzys ucznia – co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej, Ruch Pedagogiczny 2/2012 (online)

Materiały skanowane udostępnione przez prowadzącego zajęcia. (Zakładka PLIKI, platforma Teams.)

Uwagi:

W roku akademickim 2020/2021 przedmiot realizowany jest za pośrednictwem platformy TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Prowadzący grup: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

05.0

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat: psychopedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka (ucznia) w sytuacji kryzysu (sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego); podstawowych mechanizmów i elementarnych strategii interwencji kryzysowej w środowisku szkolnym i przedszkolnym.

Literatura:

BADURA-MADEJ W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Śląsk, Katowice 1999

GREENSTONE J. L., LEVITON Sharon C. Interwencja kryzysowa / przekł. Monika Gajdzińska. - Gdańsk : GWP, 2004

K. Ciszewska, S. Żyża „Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej” Warszawa 2015 (online)

M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole-kryzys sytuacyjny. Forum Oświatowe, 22(2(43), 49-65. (online)

M. Barabas, Interwencja kryzysowa w pracy pedagoga szkolnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2017, (online).

H. Stępniewska-Gębik, R. Kwiecińska Kryzys ucznia – co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej, Ruch Pedagogiczny 2/2012 (online)

Materiały skanowane udostępnione przez prowadzącego zajęcia. (Zakładka PLIKI, platforma Teams.)

Uwagi:

W roku akademickim 2020/2021 przedmiot realizowany jest za pośrednictwem platformy TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Prowadzący grup: Agnieszka Skowrońska-Pućka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)