Przedmiot fakultatywny: Macierzyństwo w doświadczeniu indywidualnym i społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PFMDI-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Macierzyństwo w doświadczeniu indywidualnym i społecznym |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 – ukazanie wieloaspektowości i wielowymiarowości macierzyństwa C2 – zarysowanie psychospołecznej charakterystyki doświadczeń macierzyńskich wpisanych w utrudnione realizowanie macierzyństwa C3 - rozszerzenie zakresu wiedzy studenta na temat obrazów macierzyństwa w szczególnie trudnych sytuacjach życiowych C4 – uwrażliwienie na dostrzeganie niepowtarzalności sytuacji życiowych kobiet-matek |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | ----- |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Uniwersytecka wraz z filiami Repozytoria uczelniane |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, dyskusja |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadza w wybrane zagadnienia dotyczące indywidualnej i społecznej perspektywy macierzyństwa. |
Pełny opis: |
Kurs wprowadza w wybrane zagadnienia dotyczące indywidualnej i społecznej perspektywy macierzyństwa. - Macierzyństwo jako przedmiot zainteresowań dyscyplin podstawowych i prakseologicznych - Postacie trudnego macierzyństwa – wybrane aspekty utrudnionej realizacji roli macierzyńskiej (np. macierzyństwo nastoletnie, macierzyństwo w sytuacji niepełnosprawności dziecka, samotne macierzyństwo, dzieciobójstwo, macierzyństwo w warunkach izolacji więziennej, tzw. późne macierzyństwo, różne oblicza macierzyństwa niespełnionego, dylematy dotyczące trudności łączenia macierzyństwa z życiem zawodowym itp.) |
Literatura: |
Brannon L., Psychologia rodzaju, przekł. M. Kacmajor, Gdańsk 2002 Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000 Ciechomska M., Od matriarchatu do feminizmu, Poznań 1996 Kornas-Biela D. (red.), Oblicza macierzyństwa, Lublin 1999 Maciarz A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych, Warszawa 2004 Kościelska M., Trudne macierzyństwo, Warszawa 1998 Moir A., Jessel D., Płeć mózgu, przekł. N. Kancewicz – Hoffmann, Warszawa 1993 Włodarczyk E., Młodzież wobec macierzyństwa i jego kulturowej kreacji, Poznań 2008 |
Efekty uczenia się: |
1. Wskazać pola zainteresowań kwestią macierzyństwa w obszarze wybranych dyscyplin naukowych 2. Scharakteryzować specyficzne oblicza macierzyństwa, w różnych jego fazach i uwarunkowaniach 3. Omówić typowe trudności wpisane w realizowanie roli macierzyńskiej w szczególnie trudnych sytuacjach życiowych 4. Wskazać typowe niezaspokojone potrzeby matek w omówionych postaciach trudnego macierzyństwa 5. Zaproponować formy pomocy dostępne w polskim systemie wsparcia społecznego formalnego (w sektorze rządowym i pozarządowym) i nieformalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
- sprawdzenie umiejętności przygotowania i omówienia prezentacji tematycznej - dyskusja podczas ćwiczeń - ocena pisemnej i ustnej prezentacji danego szczegółowego obszaru tematycznego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.