Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny: Kultura rycerska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PFKR-2L-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny: Kultura rycerska
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 - przekazanie studentom wiedzy na temat specyfiki rozwoju cywilizacyjnego Europy w okresie od antyku do początków ery nowożytnej


C2 – zrozumienie i umiejętność określania i definiowania poszczególnych elementów procesu dziejowego: przemian kulturowych i cywilizacyjnych, które skutkowały taką a nie inną społeczną pozycją rycerstwa;


C3 – umiejętność porównania średniowiecznych form edukacji pozaszkolnej i różnic w rozwoju kultury i duchowości w poszczególnych stanach społecznych;


C4 - poznanie metod wychowawczych stosowanych wobec synów i córek rycerskich na przestrzeni pełnego i późnego średniowiecza w poszczególnych krajach i okresach;


C5 – nabycie umiejętności analizy tekstów źródłowych i korzystania z literatury przedmiotu



C6 – rozwinięcie umiejętności kontaktów interpersonalnych, pracy w grupie

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- zajęcia konwersatoryjne, z przewagą wykładu prowadzonego przez wykładowcę;

- referaty lub prezentacje prowadzone przez chętnych studentów

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat roli cywilizacyjnej i kulturowej stanu rycerskiego w średniowiecznej Europie. Ukazanie walorów edukacyjnych i specyfiki wychowania rycerskiego; form i przejawów życia rycerstwa średniowiecznej Europy łacińskiej, bogactwa kultury dworskiej, specyfiki chanson de geste i twórczości trubadurów, truwerów, żonglerów i minnesingerów, a także roli kobiet w kulturze rycerskiej i dworskiej średniowiecza oraz roli zakonów rycerskich w kształtowaniu kultury europejskiej.

Pełny opis:

Geneza rycerstwa, kształtowanie się etosu rycerskiego oraz zasad wychowania rycerskiego.

Znaczenie rycerstwa w wojskowości średniowiecza.

Dzieje krucjat i zakonów rycerskich.

Działalność zakonów rycerskich – wojskowość, szpitalnictwo, opieka społeczna, szkolnictwo, kształtowanie kultury, wpływ społeczno-gospodarczy.

Realia życia rycerstwa średniowiecznego, turnieje rycerskie, siedziby rycerskie i zamki książęce oraz zakonów rycerskich.

Chanson de geste i bogactwo postaw społecznych w nich zawartych.

Edukacja kobiet i mężczyzn z warstwy rycerskiej

Kobieta w kulturze rycerskiej i dworskiej

Rycerstwo a literatura, kształtowanie się literackich języków narodowych.

Kultura rycerska w Polsce.

Literatura:

Barber M., Rycerze i rycerskość, Warszawa 2000

Barber M., Templariusze, Warszawa 1999

Billings M., Wyprawy krzyżowe, Warszawa 2002

Bloch M., Społeczeństwo feudalne, Warszawa 2005

Brunel-Lobrichon G., Amando C.B., Życie codzienne w czasach trubadurów, Poznań 2000

Brzustowicz B.W., Turniej rycerski w Królestwie Polskim w późnym średniowieczu i renesansie na tle europejskim, Warszawa 2003

Contamine P., Wojna w średniowieczu, Gdańsk-Warszawa 2004

Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, Warszawa-Gdańsk 1996

Duby G., Damy XII wieku, Warszawa 2000

Duby G., Rycerz, kobieta i ksiądz. Małżeństwo w feudalnej Francji, Warszawa 1986

Historia życia prywatnego, red. P. Veyne i inni, t. 1-4, Wrocław 2005-2006

Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, red. Z.H. Nowak, A. Radzimiński, Toruń 1998

Kobieta w kulturze średniowiecznej Europy, Poznań 1995

Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970

Per mulierem … Kobieta w dawnej Polsce – w średniowieczu i w dobie staropolskiej, pod red. K. Justyniarskiej-Chojak, S. Konarskiej-Zimnickiej, Warszawa 2012

Pernoud R., Kobieta w czasach wypraw krzyżowych, Gdańsk 2002

Piwowarczyk D., Obyczaj rycerski w Polsce późnośredniowiecznej, Warszawa 2005

Potkowski E., Zakony rycerskie, Warszawa 1995

Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012

Ratajczak K., Edukacja kobiet w kręgu dynastii piastowskiej w średniowieczu, Poznań 2005

Runciman S., Dzieje wypraw krzyżowych, t. 1-3, Warszawa 1997

Sapkowski A., Świat króla Artura, Warszawa 2001

Sire H.J.A., Kawalerowie maltańscy, Warszawa 2000

Wolfram von Eschenbach, Pieśni. Parsifal, Warszawa 1996

Zieliński Z., Opat krzyżowców – święty Bernard, Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

zna podstawowe aspekty przebiegu procesu historycznego od antyku po początek czasów nowożytnych

rozumie i posiada umiejętność określania i definiowania przemian kulturowych i cywilizacyjnych, które skutkowały taką a nie inną społeczną pozycją rycerstwa

potrafi porównywać poszczególne formy kształcenia rycerstwa, przemiany w jego życiu rodzinnym, społecznym, politycznym, kulturowym

zna metody wychowawcze stosowane wobec kobiet i mężczyzn na przestrzeni dziejów oraz ich specyfikę w poszczególnych krajach i okresach

potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę zdobytą w trakcie lektury tekstów źródłowych i literatury przedmiotu

współpracuje z koleżankami i kolegami w grupie

Metody i kryteria oceniania:

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Ratajczak
Prowadzący grup: Krzysztof Ratajczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Ratajczak
Prowadzący grup: Krzysztof Ratajczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)