Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PESP-11-s
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 7.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika (DL-DPiZ, DL-POW,DL-RS, DL- KZ, DL- PZS)

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 Przekazanie wiedzy dotyczącej teorii i badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka

C2 Przekazanie wiedzy z zakresu problemów socjalno-pedagogicznych, które wymagają eksploracji i przekształcania środowiska życia

C3 Rozwinięcie problematyki dotyczącej marginalizacji społecznej i zagrożeń egzystencjalnych towarzyszących współczesnemu człowiekowi

C4 Przygotowanie do zastosowań praktycznych teorii pedagogiki społecznej w przeobrażaniu środowiska życia w środowisko całożyciowej edukacji

C5 Rozwinięcie umiejętności zastosowania działań naprawczych, wspomagających i pobudzających rozwój człowieka (m.in. wyrobienie umiejętności stosowania wybranych metod i

technik diagnostycznych stosowanych w pracy pedagogicznej z osobami, grupami i społecznościami w przeobrażaniu środowiska życia człowieka


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w społeczne i środowiskowe uwarunkowania i konteksty życia i rozwoju człowieka. Od filozofii spekulatywnej, prób "unaukowienia" idei miłosierdzia i dobroczynności do teorii przetwarzania środowiska życia w środowisko wychowawcze. Przedstawia losy polskiej pedagogiki społecznej (1918 - 1990), wybrane zagadnienia ewolucji problematyki, metody i teorii.

Tożsamość naukowa polskiej pedagogiki społecznej końca XX wieku i początku XXI wieku oraz główne szkoły i zespoły badawcze. Dyferencjacja i integracja jako problem metodologiczny w rozwijaniu dziedzin i kierunków badań.

Stan obecnego zaawansowania teoretycznego i metodologicznego polskiej pedagogiki społecznej. Fazy i cykle życia człowieka w aspekcie organizacji środowiska, pomocy społecznej i pedagogicznej aksjologii. Pedagogika społeczna w perspektywie transformacji społecznej i kulturowej oraz w służbie człowiekowi przełomów wieków.

Pełny opis:

Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka (zwłaszcza w perspektywie transformacji społecznej i kulturowej); 2) posiada umiejętność: dostrzegania, poznawania i rozwiązywania problemów społecznych; wykonywania diagnozy wychowanków i ich środowisk socjalizacyjno - wychowawczych, potrzeb rozwojowych i zagrożeń by opracowywać projekty działań pedagogicznych; wykonywania diagnozy funkcjonowania rodziny i instytucji oświatowo - wychowawczych oraz efektów i błędów popełnianych w ich działalności; projektowania i rozwijania współpracy edukacyjnej z różnymi grupami społecznymi i instytucjami, zmierzającymi do optymalizowania aktywności różnych środowisk wychowawczych.

Literatura:

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Etapy życiowe człowieka w kontekście pedagogiki społecznej, Poznań 2019.

Kawula S, Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, (red.) Toruń 2001.

Cichosz M, Pedagogika społeczna, Zarys problemu, Kraków 2014.

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.),Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

Szkoła w środowisku – środowisko szkoły (red), B. Smolińskiej – Theiss, Kwartalnik Pedagogika. społeczna Nr 3 (57) Warszawa 2015.ISSN 1642-672X

www.pedagogikaspoleczna.com

Efekty uczenia się:

Zna podstawy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki społecznej jako dyscypliny naukowej

Rozpoznaje współczesne problemy socjalno-pedagogiczne istniejące w zróżnicowanych środowiskach życia człowieka

Rozróżnia zagrożenia egzystencjalne towarzyszące współczesnemu człowiekowi w jego środowisku życia

Stosuje wybrane metody i techniki diagnostyczne w pracy z osobami, grupami i społecznościami wymagającymi interwencji środowiskowej, (czyli działań ochronnych, wspomagających i pobudzających rozwój człowieka)

Opracowuje diagnozę pedagogiczną i plan działań naprawczych, wspomagających i pobudzających rozwój człowieka dla wybranej jednostki, grupy bądź społeczności

Uczestniczy w dyskusji na temat różnych metod i form oddziaływań wspomagających i pobudzających rozwój człowieka

Metody i kryteria oceniania:

F – obserwacja postaw studentów podczas zajęć, dyskusja podczas ćwiczeń

P- omówienie, ocena projektu pedagogicznego, ocena z kolokwium pisemnego

ocena z egzaminu pisemnego

kryteria oceniania:

5,0 – Znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – Bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – Dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi

niedociągnięciami

3.0 – Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi

błędami

2.0 – Niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Segiet
Prowadzący grup: Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Maciej Zychowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z genezą i rozwojem pedagogiki społecznej w Polsce

Zapoznanie studentów z głównymi elementami środowiska wychowawczego i związanymi z nimi aktualnymi problemami socjalno-pedagogicznymi

Zapoznanie studentów z działaniami o charakterze humanitarnym (opieka, wsparcie społeczne, pomoc), stanowiące istotny składnik przedmiotu współczesnej pedagogiki społecznej

Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko życia, wspomaganie i poszukiwanie sił społecznych, diagnoza, profilaktyka, kompensacja społeczna)

Zapoznanie studentów z metodami badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka oraz z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów socjalno - pedagogicznych

Zaprezentowanie diagnozy pedagogicznej oraz głównych kierunków działań naprawczych w środowisku

Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków końcowych dotyczących najważniejszych zasad wyznaczających życiowo - zawodową drogę pedagoga społecznego

Literatura:

M. Cichosz,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014.

S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012;

Pedagogika społeczna, dokonania - aktualność - perspektywy,(red.) S. Kawuli, Toruń 2001;

E. Marynowicz - Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1,2, Warszawa 2006;

M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.

Pedagogika Społeczna (red.nauk.) T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Segiet
Prowadzący grup: Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z genezą i rozwojem pedagogiki społecznej w Polsce

Zapoznanie studentów z głównymi elementami środowiska wychowawczego i związanymi z nimi aktualnymi problemami socjalno-pedagogicznymi

Zapoznanie studentów z działaniami o charakterze humanitarnym (opieka, wsparcie społeczne, pomoc), stanowiące istotny składnik przedmiotu współczesnej pedagogiki społecznej

Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko życia, wspomaganie i poszukiwanie sił społecznych, diagnoza, profilaktyka, kompensacja społeczna)

Zapoznanie studentów z metodami badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka oraz z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów socjalno - pedagogicznych

Zaprezentowanie diagnozy pedagogicznej oraz głównych kierunków działań naprawczych w środowisku

Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków końcowych dotyczących najważniejszych zasad wyznaczających życiowo - zawodową drogę pedagoga społecznego

Literatura:

M. Cichosz,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014.

S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012;

Pedagogika społeczna, dokonania - aktualność - perspektywy,(red.) S. Kawuli, Toruń 2001;

E. Marynowicz - Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1,2, Warszawa 2006;

M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.

Pedagogika Społeczna (red.nauk.) T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Segiet
Prowadzący grup: Monika Kiszka, Katarzyna Segiet, Kamila Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z genezą i rozwojem pedagogiki społecznej w Polsce

Zapoznanie studentów z głównymi elementami środowiska wychowawczego i związanymi z nimi aktualnymi problemami socjalno-pedagogicznymi

Zapoznanie studentów z działaniami o charakterze humanitarnym (opieka, wsparcie społeczne, pomoc), stanowiące istotny składnik przedmiotu współczesnej pedagogiki społecznej

Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko życia, wspomaganie i poszukiwanie sił społecznych, diagnoza, profilaktyka, kompensacja społeczna)

Zapoznanie studentów z metodami badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka oraz z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów socjalno - pedagogicznych

Zaprezentowanie diagnozy pedagogicznej oraz głównych kierunków działań naprawczych w środowisku

Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków końcowych dotyczących najważniejszych zasad wyznaczających życiowo - zawodową drogę pedagoga społecznego

Literatura:

M. Cichosz,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014.

S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012;

Pedagogika społeczna, dokonania - aktualność - perspektywy,(red.) S. Kawuli, Toruń 2001;

E. Marynowicz - Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1,2, Warszawa 2006;

M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.

Pedagogika Społeczna (red.nauk.) T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Segiet
Prowadzący grup: Monika Kiszka, Katarzyna Segiet, Kamila Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z genezą i rozwojem pedagogiki społecznej w Polsce

Zapoznanie studentów z głównymi elementami środowiska wychowawczego i związanymi z nimi aktualnymi problemami socjalno-pedagogicznymi

Zapoznanie studentów z działaniami o charakterze humanitarnym (opieka, wsparcie społeczne, pomoc), stanowiące istotny składnik przedmiotu współczesnej pedagogiki społecznej

Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko życia, wspomaganie i poszukiwanie sił społecznych, diagnoza, profilaktyka, kompensacja społeczna)

Zapoznanie studentów z metodami badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka oraz z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów socjalno - pedagogicznych

Zaprezentowanie diagnozy pedagogicznej oraz głównych kierunków działań naprawczych w środowisku

Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków końcowych dotyczących najważniejszych zasad wyznaczających życiowo - zawodową drogę pedagoga społecznego

Literatura:

M. Cichosz,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014.

S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012;

Pedagogika społeczna, dokonania - aktualność - perspektywy,(red.) S. Kawuli, Toruń 2001;

E. Marynowicz - Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1,2, Warszawa 2006;

M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.

Pedagogika Społeczna (red.nauk.) T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1995.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)