Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PESP-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
7.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika (DL-DPiZ, DL-POW,DL-RS, DL- KZ, DL- PZS) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy dotyczącej teorii i badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka C2 Przekazanie wiedzy z zakresu problemów socjalno-pedagogicznych, które wymagają eksploracji i przekształcania środowiska życia C3 Rozwinięcie problematyki dotyczącej marginalizacji społecznej i zagrożeń egzystencjalnych towarzyszących współczesnemu człowiekowi C4 Przygotowanie do zastosowań praktycznych teorii pedagogiki społecznej w przeobrażaniu środowiska życia w środowisko całożyciowej edukacji C5 Rozwinięcie umiejętności zastosowania działań naprawczych, wspomagających i pobudzających rozwój człowieka (m.in. wyrobienie umiejętności stosowania wybranych metod i technik diagnostycznych stosowanych w pracy pedagogicznej z osobami, grupami i społecznościami w przeobrażaniu środowiska życia człowieka |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w społeczne i środowiskowe uwarunkowania i konteksty życia i rozwoju człowieka. Od filozofii spekulatywnej, prób "unaukowienia" idei miłosierdzia i dobroczynności do teorii przetwarzania środowiska życia w środowisko wychowawcze. Przedstawia losy polskiej pedagogiki społecznej (1918 - 1990), wybrane zagadnienia ewolucji problematyki, metody i teorii. Tożsamość naukowa polskiej pedagogiki społecznej końca XX wieku i początku XXI wieku oraz główne szkoły i zespoły badawcze. Dyferencjacja i integracja jako problem metodologiczny w rozwijaniu dziedzin i kierunków badań. Stan obecnego zaawansowania teoretycznego i metodologicznego polskiej pedagogiki społecznej. Fazy i cykle życia człowieka w aspekcie organizacji środowiska, pomocy społecznej i pedagogicznej aksjologii. Pedagogika społeczna w perspektywie transformacji społecznej i kulturowej oraz w służbie człowiekowi przełomów wieków. |
Pełny opis: |
Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka (zwłaszcza w perspektywie transformacji społecznej i kulturowej); 2) posiada umiejętność: dostrzegania, poznawania i rozwiązywania problemów społecznych; wykonywania diagnozy wychowanków i ich środowisk socjalizacyjno - wychowawczych, potrzeb rozwojowych i zagrożeń by opracowywać projekty działań pedagogicznych; wykonywania diagnozy funkcjonowania rodziny i instytucji oświatowo - wychowawczych oraz efektów i błędów popełnianych w ich działalności; projektowania i rozwijania współpracy edukacyjnej z różnymi grupami społecznymi i instytucjami, zmierzającymi do optymalizowania aktywności różnych środowisk wychowawczych. |
Literatura: |
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Etapy życiowe człowieka w kontekście pedagogiki społecznej, Poznań 2019. Kawula S, Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, (red.) Toruń 2001. Cichosz M, Pedagogika społeczna, Zarys problemu, Kraków 2014. K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.),Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. Szkoła w środowisku – środowisko szkoły (red), B. Smolińskiej – Theiss, Kwartalnik Pedagogika. społeczna Nr 3 (57) Warszawa 2015.ISSN 1642-672X www.pedagogikaspoleczna.com |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki społecznej jako dyscypliny naukowej Rozpoznaje współczesne problemy socjalno-pedagogiczne istniejące w zróżnicowanych środowiskach życia człowieka Rozróżnia zagrożenia egzystencjalne towarzyszące współczesnemu człowiekowi w jego środowisku życia Stosuje wybrane metody i techniki diagnostyczne w pracy z osobami, grupami i społecznościami wymagającymi interwencji środowiskowej, (czyli działań ochronnych, wspomagających i pobudzających rozwój człowieka) Opracowuje diagnozę pedagogiczną i plan działań naprawczych, wspomagających i pobudzających rozwój człowieka dla wybranej jednostki, grupy bądź społeczności Uczestniczy w dyskusji na temat różnych metod i form oddziaływań wspomagających i pobudzających rozwój człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
F – obserwacja postaw studentów podczas zajęć, dyskusja podczas ćwiczeń P- omówienie, ocena projektu pedagogicznego, ocena z kolokwium pisemnego ocena z egzaminu pisemnego kryteria oceniania: 5,0 – Znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – Bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – Dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – Niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Segiet | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Maciej Zychowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z genezą i rozwojem pedagogiki społecznej w Polsce Zapoznanie studentów z głównymi elementami środowiska wychowawczego i związanymi z nimi aktualnymi problemami socjalno-pedagogicznymi Zapoznanie studentów z działaniami o charakterze humanitarnym (opieka, wsparcie społeczne, pomoc), stanowiące istotny składnik przedmiotu współczesnej pedagogiki społecznej Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko życia, wspomaganie i poszukiwanie sił społecznych, diagnoza, profilaktyka, kompensacja społeczna) Zapoznanie studentów z metodami badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka oraz z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów socjalno - pedagogicznych Zaprezentowanie diagnozy pedagogicznej oraz głównych kierunków działań naprawczych w środowisku Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków końcowych dotyczących najważniejszych zasad wyznaczających życiowo - zawodową drogę pedagoga społecznego |
|
Literatura: |
M. Cichosz,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014. S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012; Pedagogika społeczna, dokonania - aktualność - perspektywy,(red.) S. Kawuli, Toruń 2001; E. Marynowicz - Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1,2, Warszawa 2006; M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Pedagogika Społeczna (red.nauk.) T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1995. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Segiet | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z genezą i rozwojem pedagogiki społecznej w Polsce Zapoznanie studentów z głównymi elementami środowiska wychowawczego i związanymi z nimi aktualnymi problemami socjalno-pedagogicznymi Zapoznanie studentów z działaniami o charakterze humanitarnym (opieka, wsparcie społeczne, pomoc), stanowiące istotny składnik przedmiotu współczesnej pedagogiki społecznej Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko życia, wspomaganie i poszukiwanie sił społecznych, diagnoza, profilaktyka, kompensacja społeczna) Zapoznanie studentów z metodami badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka oraz z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów socjalno - pedagogicznych Zaprezentowanie diagnozy pedagogicznej oraz głównych kierunków działań naprawczych w środowisku Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków końcowych dotyczących najważniejszych zasad wyznaczających życiowo - zawodową drogę pedagoga społecznego |
|
Literatura: |
M. Cichosz,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014. S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012; Pedagogika społeczna, dokonania - aktualność - perspektywy,(red.) S. Kawuli, Toruń 2001; E. Marynowicz - Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1,2, Warszawa 2006; M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Pedagogika Społeczna (red.nauk.) T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1995. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Segiet | |
Prowadzący grup: | Monika Kiszka, Katarzyna Segiet, Kamila Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z genezą i rozwojem pedagogiki społecznej w Polsce Zapoznanie studentów z głównymi elementami środowiska wychowawczego i związanymi z nimi aktualnymi problemami socjalno-pedagogicznymi Zapoznanie studentów z działaniami o charakterze humanitarnym (opieka, wsparcie społeczne, pomoc), stanowiące istotny składnik przedmiotu współczesnej pedagogiki społecznej Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko życia, wspomaganie i poszukiwanie sił społecznych, diagnoza, profilaktyka, kompensacja społeczna) Zapoznanie studentów z metodami badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka oraz z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów socjalno - pedagogicznych Zaprezentowanie diagnozy pedagogicznej oraz głównych kierunków działań naprawczych w środowisku Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków końcowych dotyczących najważniejszych zasad wyznaczających życiowo - zawodową drogę pedagoga społecznego |
|
Literatura: |
M. Cichosz,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014. S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012; Pedagogika społeczna, dokonania - aktualność - perspektywy,(red.) S. Kawuli, Toruń 2001; E. Marynowicz - Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1,2, Warszawa 2006; M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Pedagogika Społeczna (red.nauk.) T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1995. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Segiet | |
Prowadzący grup: | Monika Kiszka, Katarzyna Segiet, Kamila Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z genezą i rozwojem pedagogiki społecznej w Polsce Zapoznanie studentów z głównymi elementami środowiska wychowawczego i związanymi z nimi aktualnymi problemami socjalno-pedagogicznymi Zapoznanie studentów z działaniami o charakterze humanitarnym (opieka, wsparcie społeczne, pomoc), stanowiące istotny składnik przedmiotu współczesnej pedagogiki społecznej Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko życia, wspomaganie i poszukiwanie sił społecznych, diagnoza, profilaktyka, kompensacja społeczna) Zapoznanie studentów z metodami badań społeczno - środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka oraz z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów socjalno - pedagogicznych Zaprezentowanie diagnozy pedagogicznej oraz głównych kierunków działań naprawczych w środowisku Podsumowanie zajęć, sformułowanie wniosków końcowych dotyczących najważniejszych zasad wyznaczających życiowo - zawodową drogę pedagoga społecznego |
|
Literatura: |
M. Cichosz,Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014. S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Toruń 2012; Pedagogika społeczna, dokonania - aktualność - perspektywy,(red.) S. Kawuli, Toruń 2001; E. Marynowicz - Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1,2, Warszawa 2006; M. Winiarski, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Pedagogika Społeczna (red.nauk.) T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1995. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.