Patologie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PAT-11-pw-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika, specjalność resocjalizacja |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wyposażenie studentów w wiedzę na temat podstawowych pojęć i teorii z zakresu patologii społecznych, sposobu definiowania i rozumienia pojęcia normy i dewiacji. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą mechanizmów powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego oraz umiejętności rozpoznania czynników chroniących i ryzyka. Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej genezy i specyfiki poszczególnych form patologii społecznych. Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania dysproporcji pomiędzy reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania społeczno- kulturowych uwarunkowań poszczególnych zachowań dewiacyjnych Kształtowanie u studentów właściwych postaw wobec różnych przejawów patologii społecznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | blended learning |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Ustala wykładowca dla swoich grup/studentów. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć 15W/30Ćw Przygotowanie do zajęć 10W/20ĆW Czytanie wskazanej literatury 10W/15ĆW Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20W/20ĆW SUMA GODZIN 140 LICZBA PUNKTÓW ECTS 5 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów w problematykę patologii społecznych, ich genezy i konsekwencji dla życia społecznego |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia i teorie z zakresu patologii społecznych. Mechanizmy powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego Genezę i specyfika poszczególnych form patologii społecznych. Reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kulturowe uwarunkowania poszczególnych zjawisk dewiacyjnych Indywidualna postawa wobec różnych przejawów patologii społecznych, a ład społeczny. |
Literatura: |
-Becker- Pestka. D, Wybrane zjawiska patologiczne w rodzinie. Przegląd zagadnień [w;] Makurat. F, Brodnicki. M, Nawrocka. A, (red), Wokół problemów patologii grup społecznych, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim 2014 -Bielicki. E, Z problematyki resocjalizacyjnej. Patologia społeczna, patologia indywidualna, etiologia kryminalna, kara, Wydawnictwo Kujawsko - Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2005, rozdział 3 -Domańska. J, Zjawisko prostytucji - analiza teoretyczna, Edukacja Humanistyczna nr.1(36), Szczecin 2017 -Durka. G, Samobójstwa i jego przyczyny, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011 -Król. K, Ludzie ulicy- wykluczeni w przestrzeni spolecznej. Charakterystyka i wybrane problemy zjawiska [w;] Rajewska de Mezer. J (red), Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, Poznań 2018, s. 231-244 -Ogińska-Bulik N. Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość? Warszawa: Difin 2010 -Oliwa- Ciesielska. M, Piętno nieprzystosowania- studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13- 34 -Pawluk- Skrzypek. A, Zjawisko "dzieci ulicy" - próba analizy [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s. 117- 129 -Pospiszyl. I, Stereotypy i uprzedzenia [w;] Pospiszyl Irena, Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008, rozdział 3. -Woronowicz B. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa 2009 (fragmenty) -Wysocka. E, Źródla patologii społecznych, a jakość życia człowieka z perspektywy psychologii pozytywnej, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s.215-232 - Cermak Timmen L., Rutzky Jacques, Czas na wyleczenie. Podręcznik. Stopnie do wyzdrowienia dla dorosłych dzieci alkoholików; Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2010, rozdz.: I, V, VI, VIII, IX - Witkowski T., Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Wydawnictwo Mediator, Taszów 2020, rozdz.: II, III, V |
Efekty uczenia się: |
Przedstawia i omawia: podstawowe pojęcia i teorie z zakresu patologii społecznych, Charakteryzuje i rozpoznaje mechanizmy powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego. Omawia genezę i specyfikę poszczególnych form patologii społecznych. Dostrzega dysproporcję pomiędzy reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Dostrzega i wskazuje na kulturowe uwarunkowania poszczególnych zjawisk dewiacyjnych Posiada właściwą postawę wobec różnych przejawów patologii społecznych w oparciu o zasady etyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne, egzamin pisemny - platforma moodle |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Tomkowiak | |
Prowadzący grup: | Sonia Dzierzyńska-Breś, Hubert Tomkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-PAT-11-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Wyposażenie studentów w wiedzę na temat podstawowych pojęć i teorii z zakresu patologii społecznych, sposobu definiowania i rozumienia pojęcia normy i dewiacji. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą mechanizmów powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego oraz umiejętności rozpoznania czynników chroniących i ryzyka. Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej genezy i specyfiki poszczególnych form patologii społecznych. Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania dysproporcji pomiędzy reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania społeczno- kulturowych uwarunkowań poszczególnych zachowań dewiacyjnych Kształtowanie u studentów właściwych postaw wobec różnych przejawów patologii społecznych |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów w problematykę patologii społecznych, ich genezy i konsekwencji dla życia społecznego |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia i teorie z zakresu patologii społecznych. Mechanizmy powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego Genezę i specyfika poszczególnych form patologii społecznych. Reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kulturowe uwarunkowania poszczególnych zjawisk dewiacyjnych Indywidualna postawa wobec różnych przejawów patologii społecznych, a ład społeczny. |
|
Literatura: |
-Becker- Pestka. D, Wybrane zjawiska patologiczne w rodzinie. Przegląd zagadnień [w;] Makurat. F, Brodnicki. M, Nawrocka. A, (red), Wokół problemów patologii grup społecznych, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim 2014 -Bielicki. E, Z problematyki resocjalizacyjnej. Patologia społeczna, patologia indywidualna, etiologia kryminalna, kara, Wydawnictwo Kujawsko - Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2005, rozdział 3 -Domańska. J, Zjawisko prostytucji - analiza teoretyczna, Edukacja Humanistyczna nr.1(36), Szczecin 2017 -Durka. G, Samobójstwa i jego przyczyny, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011 -Król. K, Ludzie ulicy- wykluczeni w przestrzeni spolecznej. Charakterystyka i wybrane problemy zjawiska [w;] Rajewska de Mezer. J (red), Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, Poznań 2018, s. 231-244 -Ogińska-Bulik N. Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość? Warszawa: Difin 2010 -Oliwa- Ciesielska. M, Piętno nieprzystosowania- studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13- 34 -Pawluk- Skrzypek. A, Zjawisko "dzieci ulicy" - próba analizy [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s. 117- 129 -Pospiszyl. I, Stereotypy i uprzedzenia [w;] Pospiszyl Irena, Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008, rozdział 3. -Woronowicz B. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa 2009 (fragmenty) -Wysocka. E, Źródla patologii społecznych, a jakość życia człowieka z perspektywy psychologii pozytywnej, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s.215-232 - Cermak Timmen L., Rutzky Jacques, Czas na wyleczenie. Podręcznik. Stopnie do wyzdrowienia dla dorosłych dzieci alkoholików; Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2010, rozdz.: I, V, VI, VIII, IX - Witkowski T., Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Wydawnictwo Mediator, Taszów 2020, rozdz.: II, III, V |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Tomkowiak | |
Prowadzący grup: | Sonia Dzierzyńska-Breś, Hubert Tomkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-PAT-11-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Wyposażenie studentów w wiedzę na temat podstawowych pojęć i teorii z zakresu patologii społecznych, sposobu definiowania i rozumienia pojęcia normy i dewiacji. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą mechanizmów powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego oraz umiejętności rozpoznania czynników chroniących i ryzyka. Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej genezy i specyfiki poszczególnych form patologii społecznych. Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania dysproporcji pomiędzy reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania społeczno- kulturowych uwarunkowań poszczególnych zachowań dewiacyjnych Kształtowanie u studentów właściwych postaw wobec różnych przejawów patologii społecznych |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów w problematykę patologii społecznych, ich genezy i konsekwencji dla życia społecznego |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia i teorie z zakresu patologii społecznych. Mechanizmy powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego Genezę i specyfika poszczególnych form patologii społecznych. Reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kulturowe uwarunkowania poszczególnych zjawisk dewiacyjnych Indywidualna postawa wobec różnych przejawów patologii społecznych, a ład społeczny. |
|
Literatura: |
-Becker- Pestka. D, Wybrane zjawiska patologiczne w rodzinie. Przegląd zagadnień [w;] Makurat. F, Brodnicki. M, Nawrocka. A, (red), Wokół problemów patologii grup społecznych, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim 2014 -Bielicki. E, Z problematyki resocjalizacyjnej. Patologia społeczna, patologia indywidualna, etiologia kryminalna, kara, Wydawnictwo Kujawsko - Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2005, rozdział 3 -Domańska. J, Zjawisko prostytucji - analiza teoretyczna, Edukacja Humanistyczna nr.1(36), Szczecin 2017 -Durka. G, Samobójstwa i jego przyczyny, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011 -Król. K, Ludzie ulicy- wykluczeni w przestrzeni spolecznej. Charakterystyka i wybrane problemy zjawiska [w;] Rajewska de Mezer. J (red), Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, Poznań 2018, s. 231-244 -Ogińska-Bulik N. Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość? Warszawa: Difin 2010 -Oliwa- Ciesielska. M, Piętno nieprzystosowania- studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13- 34 -Pawluk- Skrzypek. A, Zjawisko "dzieci ulicy" - próba analizy [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s. 117- 129 -Pospiszyl. I, Stereotypy i uprzedzenia [w;] Pospiszyl Irena, Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008, rozdział 3. -Woronowicz B. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa 2009 (fragmenty) -Wysocka. E, Źródla patologii społecznych, a jakość życia człowieka z perspektywy psychologii pozytywnej, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s.215-232 - Cermak Timmen L., Rutzky Jacques, Czas na wyleczenie. Podręcznik. Stopnie do wyzdrowienia dla dorosłych dzieci alkoholików; Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2010, rozdz.: I, V, VI, VIII, IX - Witkowski T., Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Wydawnictwo Mediator, Taszów 2020, rozdz.: II, III, V |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Tomkowiak | |
Prowadzący grup: | Sonia Dzierzyńska-Breś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-PAT-11-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Wyposażenie studentów w wiedzę na temat podstawowych pojęć i teorii z zakresu patologii społecznych, sposobu definiowania i rozumienia pojęcia normy i dewiacji. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą mechanizmów powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego oraz umiejętności rozpoznania czynników chroniących i ryzyka. Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej genezy i specyfiki poszczególnych form patologii społecznych. Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania dysproporcji pomiędzy reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania społeczno- kulturowych uwarunkowań poszczególnych zachowań dewiacyjnych Kształtowanie u studentów właściwych postaw wobec różnych przejawów patologii społecznych |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów w problematykę patologii społecznych, ich genezy i konsekwencji dla życia społecznego |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia i teorie z zakresu patologii społecznych. Mechanizmy powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego Genezę i specyfika poszczególnych form patologii społecznych. Reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kulturowe uwarunkowania poszczególnych zjawisk dewiacyjnych Indywidualna postawa wobec różnych przejawów patologii społecznych, a ład społeczny. |
|
Literatura: |
-Becker- Pestka. D, Wybrane zjawiska patologiczne w rodzinie. Przegląd zagadnień [w;] Makurat. F, Brodnicki. M, Nawrocka. A, (red), Wokół problemów patologii grup społecznych, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim 2014 -Bielicki. E, Z problematyki resocjalizacyjnej. Patologia społeczna, patologia indywidualna, etiologia kryminalna, kara, Wydawnictwo Kujawsko - Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2005, rozdział 3 -Domańska. J, Zjawisko prostytucji - analiza teoretyczna, Edukacja Humanistyczna nr.1(36), Szczecin 2017 -Durka. G, Samobójstwa i jego przyczyny, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011 -Król. K, Ludzie ulicy- wykluczeni w przestrzeni spolecznej. Charakterystyka i wybrane problemy zjawiska [w;] Rajewska de Mezer. J (red), Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, Poznań 2018, s. 231-244 -Ogińska-Bulik N. Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość? Warszawa: Difin 2010 -Oliwa- Ciesielska. M, Piętno nieprzystosowania- studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13- 34 -Pawluk- Skrzypek. A, Zjawisko "dzieci ulicy" - próba analizy [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s. 117- 129 -Pospiszyl. I, Stereotypy i uprzedzenia [w;] Pospiszyl Irena, Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008, rozdział 3. -Woronowicz B. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa 2009 (fragmenty) -Wysocka. E, Źródla patologii społecznych, a jakość życia człowieka z perspektywy psychologii pozytywnej, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s.215-232 - Cermak Timmen L., Rutzky Jacques, Czas na wyleczenie. Podręcznik. Stopnie do wyzdrowienia dla dorosłych dzieci alkoholików; Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2010, rozdz.: I, V, VI, VIII, IX - Witkowski T., Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Wydawnictwo Mediator, Taszów 2020, rozdz.: II, III, V |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Tomkowiak | |
Prowadzący grup: | Sonia Dzierzyńska-Breś, Hubert Tomkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-PAT-11-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Wyposażenie studentów w wiedzę na temat podstawowych pojęć i teorii z zakresu patologii społecznych, sposobu definiowania i rozumienia pojęcia normy i dewiacji. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą mechanizmów powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego oraz umiejętności rozpoznania czynników chroniących i ryzyka. Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej genezy i specyfiki poszczególnych form patologii społecznych. Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania dysproporcji pomiędzy reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania społeczno- kulturowych uwarunkowań poszczególnych zachowań dewiacyjnych Kształtowanie u studentów właściwych postaw wobec różnych przejawów patologii społecznych |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studentów w problematykę patologii społecznych, ich genezy i konsekwencji dla życia społecznego |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia i teorie z zakresu patologii społecznych. Mechanizmy powstawania i funkcjonowania różnych form patologii społecznych oraz ich konsekwencji dla życia społecznego Genezę i specyfika poszczególnych form patologii społecznych. Reprezentacją poszczególnych zjawisk w przestrzeni społeczno-medialnej, a faktyczną skalą danego problemu Kulturowe uwarunkowania poszczególnych zjawisk dewiacyjnych Indywidualna postawa wobec różnych przejawów patologii społecznych, a ład społeczny. |
|
Literatura: |
-Becker- Pestka. D, Wybrane zjawiska patologiczne w rodzinie. Przegląd zagadnień [w;] Makurat. F, Brodnicki. M, Nawrocka. A, (red), Wokół problemów patologii grup społecznych, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim 2014 -Bielicki. E, Z problematyki resocjalizacyjnej. Patologia społeczna, patologia indywidualna, etiologia kryminalna, kara, Wydawnictwo Kujawsko - Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2005, rozdział 3 -Domańska. J, Zjawisko prostytucji - analiza teoretyczna, Edukacja Humanistyczna nr.1(36), Szczecin 2017 -Durka. G, Samobójstwa i jego przyczyny, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011 -Król. K, Ludzie ulicy- wykluczeni w przestrzeni spolecznej. Charakterystyka i wybrane problemy zjawiska [w;] Rajewska de Mezer. J (red), Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, Poznań 2018, s. 231-244 -Ogińska-Bulik N. Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość? Warszawa: Difin 2010 -Oliwa- Ciesielska. M, Piętno nieprzystosowania- studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13- 34 -Pawluk- Skrzypek. A, Zjawisko "dzieci ulicy" - próba analizy [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s. 117- 129 -Pospiszyl. I, Stereotypy i uprzedzenia [w;] Pospiszyl Irena, Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008, rozdział 3. -Woronowicz B. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa 2009 (fragmenty) -Wysocka. E, Źródla patologii społecznych, a jakość życia człowieka z perspektywy psychologii pozytywnej, [w;] Bębas. S (red), Oblicza patologii społecznych, WSH, Radom 2011, s.215-232 - Cermak Timmen L., Rutzky Jacques, Czas na wyleczenie. Podręcznik. Stopnie do wyzdrowienia dla dorosłych dzieci alkoholików; Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2010, rozdz.: I, V, VI, VIII, IX - Witkowski T., Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić, Wydawnictwo Mediator, Taszów 2020, rozdz.: II, III, V |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.