Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-MBSPZ-11-n
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań społecznych
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Strona przedmiotu: http://www.metodologia.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, wszystkie specjalności

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Ukazanie specyfiki nauk społecznych na tle nauk przyrodniczych.

2. Wskazanie na zasadnicze elementy ogólnej metodologii nauki jako pomocne w formułowaniu własnych planów badawczych.

3. Przedstawienie algorytmu postępowania badawczego w naukach społecznych.

4. Ukazanie relacji wzajemnych między teorią a empirią oraz wskazanie na rolę teorii dla badań empirycznych.

5. Rozwinięcie umiejętności analitycznych słuchaczy oraz zdolności do uogólnień i syntezy.

6. Wzmocnienie potrzeby posługiwania się sformalizowanym językiem w analizie zjawisk i procesów społecznych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z informacjami na temat metodologii nauk społecznych, jak również ukazanie relacji pomiędzy teorią a empirią oraz wskazanie na rolę teorii dla badań empirycznych, wraz z możliwością wykorzystania tej wiedzy w pisaniu pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Podczas wykładów prowadzący starają się przekazać studentom informacje na temat roli nauk społecznych, jak również ogólnej metodologii nauki, która to wiedza będzie pomocna w tworzeniu własnych planów badawczych.

____

Podczas konwersatoriów wykładowcy starają się przećwiczyć ze studentami wiadomości, jakie uzyskali oni podczas wykładów, a także rozwinąć umiejętności analityczne studentów oraz ich zdolności do uogólnień i syntezy.

____

W (30) + K (10) = 40 h

Przygotowanie do zajęć - 8 h

Opracowanie literatury - 16 h

Przygotowanie do egzaminu - 16 h

Razem: 80 h

Literatura:

Babbie E., 2008, Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babiński G., 1980, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków: UJ.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, t. 1-2, Warszawa: PWN.

Kmita J., 1975, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa: PWN.

Kotarbiński T., 1961, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wrocław: Ossoloineum.

Kvale S., 2010, Prowadzenie wywiadów, Warszawa: PWN.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, przeł. Elżbieta Hornowska, Poznań: Zysk i S-ka.

Łobocki M., 2004, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Impuls.

Muszyński H., 1970, Wstęp do metodologii pedagogiki, Warszawa: PWN.

Nowak S., 1985, Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

1. Student potrafi analizować teorie i koncepcje w zakresie nauk społecznych, w tym w pedagogice, pod kątem ich empirycznej wartości oraz aplikowalności.

2. Student potrafi stosować algorytm postępowania badawczego specyficzny dla nauk społecznych i pedagogiki.

3. Student potrafi trafnie dobierać metody, procedury oraz techniki badawcze uwzględniając złożoność problemów oraz możliwość ich teoretycznego oświetlenia.

4. Student potrafi funkcjonować w obrębie zespołów badawczych jako wykonawca, z uwzględnieniem odpowiedzialności za powierzone etapy badań.

5. Student potrafi formułować problemy badawcze, stawiać hipotezy badawcze, operacjonalizować problematykę badawczą, dobierać wskaźniki oraz próbę badawczą.

6. Student potrafi konstruować narzędzia badawcze – od prostych do bardziej złożonych.

7. Student potrafi organizować oraz prowadzić pomiar w badaniach empirycznych.

8. Student potrafi analizować dane zebrane w procesie badawczym, uogólniać wyniki oraz wiązać je z teoriami i koncepcjami.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (wykład):

egzamin pisemny

Metody oceniania (konwersatorium):

stworzenie projektu badań

Kryteria oceniania (konwersatorium):

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Banaszak, Urszula Tokarczyk-Bar
Prowadzący grup: Sławomir Banaszak, Urszula Tokarczyk-Bar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Banaszak, Urszula Tokarczyk-Bar
Prowadzący grup: Sławomir Banaszak, Justyna Śmietańska, Urszula Tokarczyk-Bar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Banaszak, Urszula Tokarczyk-Bar
Prowadzący grup: Sławomir Banaszak, Justyna Śmietańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Banaszak, Urszula Tokarczyk-Bar
Prowadzący grup: Sławomir Banaszak, Tomasz Juńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)