Kształtowanie kompetencji społeczno-przyrodniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-KKSPD-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie kompetencji społeczno-przyrodniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika; wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe, edukacja elementarna i język angielski, edukacja elementarna i język niemiecki, edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, edukacja elementarna i wychowanie fizyczne, edukacja elementarna i nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. wykształcenie umiejętności w zakresie planowania, projektowania, organizowania i ewaluowania edukacji społeczno-przyrodniczej dla najmłodszych uczniów 2. wykształcenie umiejętności prowadzenia doświadczenia i eksperymentu przyrodniczego, obserwacji oraz pomiaru naukowego 3. wykształcenie umiejętności rozwijania kompetencji badawczych najmłodszych uczniów 4. rozwinięcie umiejętności tworzenia scenariuszy zintegrowanych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem aktywizujących strategii edukacji społecznej i przyrodoznawczej 5. rozwinięcie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia edukacji ekologicznej dzieci 6. rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz poczucia odpowiedzialności za siebie i świat lokalny oraz globalny 7. rozwinięcie świadomości konieczności nieustannego doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie (wyjątkowo w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia odbędą się zdalnie poprzez MS Teams) |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i psychologii rozwoju dziecka, a także potwierdzona, otrzymanym zaliczeniem, wiedza i umiejętności z wykładów oraz ćwiczeń przedmiotu „Kształtowanie kompetencji społeczno-przyrodniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” (zajęcia realizowane na II roku studiów) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały przekazywane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną lub platformę MS Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1. dyskusja 2. praca z tekstem 3. uczenie problemowe (Problem-based learning) 4. gra dydaktyczna/symulacyjna 5. metoda badawcza (dociekania naukowego) 6. metoda projektu 7. demonstracje dźwiękowe i video 8. metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) 9. praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 godz. Praca własna studenta: 1. przygotowanie do zajęć: 10 godz. 2. studiowanie wskazanej literatury: 15 godz. 3. przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji itp.: 15 godz. 4. przygotowanie projektu: 20 godz. SUMA GODZIN: 90 Liczba punktów ECTS 3 |
Skrócony opis: |
Celem studiowania przedmiotu jest poznanie założeń edukacji przyrodniczej, a także metod rozwijania kompetencji społecznych i przyrodoznawczych dzieci. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia 1. Etapy wprowadzania dzieci w świat przyrody, nauki i wychowania środowiskowego. 2. Metody rozwijające kompetencje społeczne i przyrodoznawcze dzieci. 3. Rozwijanie postaw proekologicznych najmłodszych uczniów. 4. Kluczowe umiejętności nauczyciela organizującego aktywność przyrodoznawczą dzieci. 5. Zagadnienia przyrodnicze jako punkt wyjścia do konstruowania zintegrowanych projektów edukacyjnych. 6. Różnorodność materiałów w świecie – badanie właściwości i klasyfikacja materiałów. 7. Życie i jego przejawy w otoczeniu dziecka. 8. Wprowadzanie dzieci w procedury naukowego poznawania świata przyrody. Podstawowe procesy fizyczne. 9. Naturalny kontekst nauczania przyrody dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 10. Współczesne środowisko życia człowieka w kontekście zagrożeń. Ekologia jako alarm dla moralnej postawy człowieka. 11. Konstruowanie zintegrowanych projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje przyrodoznawcze dzieci. |
Literatura: |
1. Budniak A. (2017) Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls (str. 233-246) 2. Michalak R. (2005) Nauczycielskie filozofie nauczania przyrody. Poznań, Wyd. Rys 3. Michalak R., Parczewska T. (2019) (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin, Wyd. Naukowe UMCS 4. Kruszwicka A., Bałachowicz J. i Klichowska A. (2020) Jak dziecko poznaje przyrodę? https://hdl.handle.net/10593/25563 5. Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. http://ebis.ibe.edu.pl/docs/ebis-poradnik-2016.pdf 6. Materiały dla nauczycieli szkół ćwiczeń - przedmioty przyrodnicze. https://www.ore.edu.pl/2018/02/materialy-dla-nauczycieli-szkol-cwiczen-przedmioty-przyrodnicze/ 7. Jarzyńska I. Uwarunkowania edukacji przyrodniczej uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/4456/6.pdf 8. Buchcic E. Edukacja przyrodnicza elementem procesu wychowania http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-31d9d437-d401-48f5-b07a-55f2e4b0ca5f/c/tom_12_2_2_elzbieta_buchcic_edukacja_przyrodnicza_elementem_procesu_wychowania.pdf Literatura będzie udostępniona przez prowadzącego poprzez MS Teams |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: 1. stosuje podstawowe zasady planowania, organizowania i ewaluowania edukacji społecznej i przyrodniczej najmłodszych w tworzeniu zintegrowanych projektów zajęć dla dzieci 2. stosuje podstawowe procedury badawcze w sytuacjach edukacyjnych (obserwacja, pomiar i eksperyment) 3. tworzy zintegrowany scenariusz zajęć tygodniowych dla dzieci ze szczególnym naciskiem na rozwijanie ich umiejętności badawczych 4. prezentuje w formie microteachingu zajęcia przyrodoznawcze dzieci z uwzględnieniem aktywizujących strategii kształcenia najmłodszych 5. napisze i zaprezentuje grupowe storyline wybranego ekosystemu 6. wykazuje troskę o naturalne środowisko rozwoju człowieka w mikro i makro skali 10. charakteryzuje podstawowe mechanizmy rozwoju postaw proekologicznych dzieci 11. korzysta ze źródeł literaturowych, także w języku angielskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. projekt 2. prezentacja multimedialna Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Klichowska, Renata Michalak | |
Prowadzący grup: | Alicja Hekmat-Szał, Anna Klichowska, Renata Michalak, Agnieszka Rościszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.