Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie kompetencji społeczno-przyrodniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-KKSPD-11-s
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie kompetencji społeczno-przyrodniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika; wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe, edukacja elementarna i język angielski, edukacja elementarna i język niemiecki, edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, edukacja elementarna i wychowanie fizyczne, edukacja elementarna i nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. wykształcenie umiejętności w zakresie planowania, projektowania, organizowania i ewaluowania edukacji społeczno-przyrodniczej dla najmłodszych uczniów

2. wykształcenie umiejętności prowadzenia doświadczenia i eksperymentu przyrodniczego, obserwacji oraz pomiaru naukowego

3. wykształcenie umiejętności rozwijania kompetencji badawczych najmłodszych uczniów

4. rozwinięcie umiejętności tworzenia scenariuszy zintegrowanych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem aktywizujących strategii edukacji społecznej i przyrodoznawczej

5. rozwinięcie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia edukacji ekologicznej dzieci

6. rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz poczucia odpowiedzialności za siebie i świat lokalny oraz globalny

7. rozwinięcie świadomości konieczności nieustannego doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie (wyjątkowo w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia odbędą się zdalnie poprzez MS Teams)

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i psychologii rozwoju dziecka, a także potwierdzona, otrzymanym zaliczeniem, wiedza i umiejętności z wykładów oraz ćwiczeń przedmiotu „Kształtowanie kompetencji społeczno-przyrodniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” (zajęcia realizowane na II roku studiów)

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

materiały przekazywane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną lub platformę MS Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

1. dyskusja

2. praca z tekstem

3. uczenie problemowe (Problem-based learning)

4. gra dydaktyczna/symulacyjna

5. metoda badawcza (dociekania naukowego)

6. metoda projektu

7. demonstracje dźwiękowe i video

8. metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

9. praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 godz.

Praca własna studenta:

1. przygotowanie do zajęć: 10 godz.

2. studiowanie wskazanej literatury: 15 godz.

3. przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji itp.: 15 godz.

4. przygotowanie projektu: 20 godz.


SUMA GODZIN: 90

Liczba punktów ECTS 3

Skrócony opis:

Celem studiowania przedmiotu jest poznanie założeń edukacji przyrodniczej, a także metod rozwijania kompetencji społecznych i przyrodoznawczych dzieci.

Pełny opis:

Treści kształcenia

1. Etapy wprowadzania dzieci w świat przyrody, nauki i wychowania środowiskowego.

2. Metody rozwijające kompetencje społeczne i przyrodoznawcze dzieci.

3. Rozwijanie postaw proekologicznych najmłodszych uczniów.

4. Kluczowe umiejętności nauczyciela organizującego aktywność przyrodoznawczą dzieci.

5. Zagadnienia przyrodnicze jako punkt wyjścia do konstruowania zintegrowanych projektów edukacyjnych.

6. Różnorodność materiałów w świecie – badanie właściwości i klasyfikacja materiałów.

7. Życie i jego przejawy w otoczeniu dziecka.

8. Wprowadzanie dzieci w procedury naukowego poznawania świata przyrody. Podstawowe procesy fizyczne.

9. Naturalny kontekst nauczania przyrody dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

10. Współczesne środowisko życia człowieka w kontekście zagrożeń. Ekologia jako alarm dla moralnej postawy człowieka.

11. Konstruowanie zintegrowanych projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje przyrodoznawcze dzieci.

Literatura:

1. Budniak A. (2017) Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls (str. 233-246)

2. Michalak R. (2005) Nauczycielskie filozofie nauczania przyrody. Poznań, Wyd. Rys

3. Michalak R., Parczewska T. (2019) (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin, Wyd. Naukowe UMCS

4. Kruszwicka A., Bałachowicz J. i Klichowska A. (2020) Jak dziecko poznaje przyrodę? https://hdl.handle.net/10593/25563

5. Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. http://ebis.ibe.edu.pl/docs/ebis-poradnik-2016.pdf

6. Materiały dla nauczycieli szkół ćwiczeń - przedmioty przyrodnicze. https://www.ore.edu.pl/2018/02/materialy-dla-nauczycieli-szkol-cwiczen-przedmioty-przyrodnicze/

7. Jarzyńska I. Uwarunkowania edukacji przyrodniczej uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/4456/6.pdf

8. Buchcic E. Edukacja przyrodnicza elementem procesu wychowania http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-31d9d437-d401-48f5-b07a-55f2e4b0ca5f/c/tom_12_2_2_elzbieta_buchcic_edukacja_przyrodnicza_elementem_procesu_wychowania.pdf

Literatura będzie udostępniona przez prowadzącego poprzez MS Teams

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu student:

1. stosuje podstawowe zasady planowania, organizowania i ewaluowania edukacji społecznej i przyrodniczej najmłodszych w tworzeniu zintegrowanych projektów zajęć dla dzieci

2. stosuje podstawowe procedury badawcze w sytuacjach edukacyjnych (obserwacja, pomiar i eksperyment)

3. tworzy zintegrowany scenariusz zajęć tygodniowych dla dzieci ze szczególnym naciskiem na rozwijanie ich umiejętności badawczych

4. prezentuje w formie microteachingu zajęcia przyrodoznawcze dzieci z uwzględnieniem aktywizujących strategii kształcenia najmłodszych

5. napisze i zaprezentuje grupowe storyline wybranego ekosystemu

6. wykazuje troskę o naturalne środowisko rozwoju człowieka w mikro i makro skali

10. charakteryzuje podstawowe mechanizmy rozwoju postaw proekologicznych dzieci

11. korzysta ze źródeł literaturowych, także w języku angielskim

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

1. projekt

2. prezentacja multimedialna

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Klichowska, Renata Michalak
Prowadzący grup: Alicja Hekmat-Szał, Anna Klichowska, Renata Michalak, Agnieszka Rościszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)