Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-HW-1PPW-pw-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika |
Cele kształcenia: | przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu historii wychowania w szerokim, interdyscyplinarnym ujęciu; rozwinięcie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy źródła historycznego oraz umiejętności łączenia faktów źródłowe z wiedzą interdyscyplinarną, bazującą na osiągnięciach pedagogiki, historii, socjologii, filozofii, psychologii; przygotowanie do właściwego wykorzystania szerokiego kontekstu uwarunkowań społecznych, politycznych, ekonomicznych w analizie zjawisk historycznych; rozwinięcie umiejętności zastosowania nabytej wiedzy w wypowiedziach ustnych i formułowaniu wniosków na piśmie; wyrobienie umiejętności poprawnego przygotowywania przypisów i zastawiania bibliografii; rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie; rozwinięcie umiejętności: - czytania ze zrozumieniem prac naukowych oraz tekstów źródłowych, streszczania ich i komentowania; - prawidłowego posługiwania się naukową terminologią; konstruowania dłuższej wypowiedzi piśmiennej i ustnej; - gromadzenia i wykorzystywania informacji naukowej; - systematyzowania wiedzy szczegółowej, porównywania faktów z przeszłości z bieżącą sytuacją; porównywania różnych koncepcji teoretycznych; rekapitulowania i podsumowywania dyskusji; wyciągania wniosków. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | tak - platforma MS Teams i Moodle (cykl 2021/semestr letni) |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza historyczna na poziomie elementarnym |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | http://historiawychowania.amu.edu.pl/ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 pkt ECTS |
Literatura: |
Teksty źródłowe Materiały do ćwiczeń z historii wychowania. Wybór: S. Kot, Warszawa 1994 Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, t. 1-8, Kielce 1993 Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. 1-11, Wrocław 1956-1969 Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, t. 1, Warszawa 1993 Podręczniki Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001 Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, Warszawa 1965-1967 Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 2002 Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994 Krajewski M., Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych, Płock 2003 Krajewski M., Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych. Zarys wykładu, Płock 2005 Litak S., Historia wychowania, Kraków 2004 Markiewiczowa H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2001 Massalski A., Bożyk I., Historia wychowania i myśli pedagogicznej. Skrypt dla studentów, Warszawa 2020. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, Kielce 1992-1995 Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008 Pedagogika, t. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. Perroy E., Doucet R., Lareille A., Historia wychowania, Warszawa 1969 Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996 Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1987 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: K_W01 Posiada podstawową wiedzę w zakresie historii wychowania w szerokim, interdyscyplinarnym ujęciu. P6U_W K_U01 Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę źródła historycznego. Potrafi powiązać fakty źródłowe z wiedzą interdyscyplinarną, bazującą na osiągnięciach pedagogiki, historii, socjologii, filozofii. P6U_U K_U02 W analizie zjawisk historycznych wykorzystuje szeroki kontekst uwarunkowań społecznych, politycznych, gospodarczych. P6U_U K_U03 Swobodnie wypowiada się i formułuje wnioski na piśmie. Poprawnie przygotowuje przypisy i zestawia bibliografię. P6U_U K_U04 Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych oraz tekstów źródłowych, streszczania ich i komentowania; P6U_U K_U05 Potrafi porównać różne koncepcje teoretyczne; rekapituluje i podsumowuje dyskusję wyciąga wnioski. P6U_U K_U06 Potrafi współpracować w grupie, np. przy tworzeniu projektów. P6U_U |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Nowicki | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Brenk, Wiesław Jamrożek, Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Michał Nowicki, Dorota Żołądź-Strzelczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Ratajczak | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Brenk, Krzysztof Ratajczak, Dorota Żołądź-Strzelczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.