Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja antydyskryminacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-EDAN-3W-pw-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja antydyskryminacyjna
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej.

2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia.

3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji.

4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia.

5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego.

6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.

7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego.

8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

cały przedmiot przygotowany do realizacji on-line

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

wszystkie materiały dostępne nieodpłatnie pod wskazanymi linkami lub do kupienia w księgarniach internetowych; część dostepna także w bibliotece UAM

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, analiza przypadków, uczenie problemowe, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, praca w małych grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy, świadomości, umiejętności i postaw studentek i studentów wobec problemu dyskryminacji osób lub grup dyskryminowanych

Pełny opis:

Treści realizowane na przedmiocie:

Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia.

Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania.

Literatura:

1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU

2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/

3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf

4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf

5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf

6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne)

7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf

8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue

9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf

10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf

11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student / ka:

1. Ma wiedzę na temat nierówności społecznych i rozumie mechanizmy gorszego traktowania, stereotypizacji i dyskryminacji. Ma wiedzę na temat i indywidualnych i społecznych konsekwencji stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji, w tym dyskryminacji rówieśniczej.

2. Posiada wiedzę na temat przesłanek dyskryminacji zarówno objętych prawem, jak i nie ujętych w przepisach prawa, wyjaśnia na przykładach, na czym polega dyskryminacja. Rozumie czym jest dyskryminacja wielokrotna.

3. Samodzielnie diagnozuje problemy oraz projektuje działania w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia. Rozpoznaje przejawy nierównego traktowania w konkretnych sytuacjach.

4. Potrafi przeciwdziałać dyskryminacji w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.

5. Prezentuje postawę równościową, opartą na uznaniu godności, wolności i równości wszystkich osób oraz szacunku dla różnorodności osób i grup społecznych. Refleksyjnie analizuje swoje postawy. Kieruje się empatią i poczuciem odpowiedzialności za podejmowane działania antydyskryminacyjne.

6. Zna polityki wspierania i wzmacniania grup i osób narażonych na dyskryminację oparte na zasadach włączenia i upodmiotowienia.

7. Rozwija świadomość i aktywność w zakresie wzmacniania grup i osób dyskryminowanych; podejmuje praktyczne działania na rzecz równego traktowania i niedyskryminacji.

8. Rozpoznaje i stosuje język równościowy w komunikacji.

9. Zna cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej. Identyfikuje miejsce edukacji antydyskryminacyjnej w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.

10. Zna najważniejsze krajowe i międzynarodowe akty prawne oraz przepisy zapewniające zasadę równego traktowania, w tym przepisy prawa oświatowego.

11. Potrafi uzasadnić edukację antydyskryminacyjną realizowaną w instytucji oświatowej i agendach edukacji pozaformalnej właściwymi przepisami prawa.

12. Adekwatnie oraz krytycznie odczytuje i interpretuje wyniki badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania. Potrafi wykorzystywać dane i teorie do krytyki potocznych sposobów odnoszenia się do nierówności.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają indywidualne osiągnięcia studentek i studentów, obecność i aktywność podczas zajęć, na platformach e-learningowych oraz prace pisemne

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska
Prowadzący grup: Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej.

2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia.

3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji.

4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia.

5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego.

6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.

7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego.

8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania.

Skrócony opis:

Przedmiot złożony z 25 h kontaktowych (15 h W i 10 h ćwiczeń), oraz 9 h pracy własnej studentki /studenta.

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy, świadomości, umiejętności i postaw studentek i studentów wobec problemu dyskryminacji i osób lub grup dyskryminowanych.

W roku 2020/2021 przedmiot prowadzony w całości on-line.

Pełny opis:

Treści realizowane na przedmiocie:

Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia.

Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania.

Literatura:

1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU

2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/

3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf

4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf

5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf

6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne)

7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf

8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue

9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf

10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf

11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf

Uwagi:

Podczas zajęć wykorzystywane są też fragmenty aktów prawnych, wersje znowelizowane i ujednolicowne:

Konwencje międzynarodowe: CEDAW, Konwecnja Stambulaska, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych;

Prawo europejskie: Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej

Prawo krajoweL: Konstytucja RP, Kodeks Pracy, Kodeks Karny, Ustawa Prawo Oświatowe, Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego, Ustawa o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania.

Wszystkie używane dokumenty, dostepne w internecie, będą podlinkowane lub wrzucone w formie PDF na platformach e-learningowych MS Teams i Moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska
Prowadzący grup: Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej.

2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia.

3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji.

4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia.

5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego.

6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.

7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego.

8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania.

Skrócony opis:

Przedmiot złożony z 25 h kontaktowych (15 h W i 10 h ćwiczeń), oraz 9 h pracy własnej studentki /studenta.

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy, świadomości, umiejętności i postaw studentek i studentów wobec problemu dyskryminacji i osób lub grup dyskryminowanych.

W roku 2020/2021 przedmiot prowadzony w całości on-line.

Pełny opis:

Treści realizowane na przedmiocie:

Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia.

Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania.

Literatura:

1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU

2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/

3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf

4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf

5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf

6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne)

7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf

8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue

9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf

10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf

11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf

Uwagi:

Podczas zajęć wykorzystywane są też fragmenty aktów prawnych, wersje znowelizowane i ujednolicowne:

Konwencje międzynarodowe: CEDAW, Konwecnja Stambulaska, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych;

Prawo europejskie: Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej

Prawo krajoweL: Konstytucja RP, Kodeks Pracy, Kodeks Karny, Ustawa Prawo Oświatowe, Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego, Ustawa o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania.

Wszystkie używane dokumenty, dostepne w internecie, będą podlinkowane lub wrzucone w formie PDF na platformach e-learningowych MS Teams i Moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska
Prowadzący grup: Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej.

2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia.

3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji.

4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia.

5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego.

6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.

7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego.

8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania.

Skrócony opis:

Przedmiot złożony z 25 h kontaktowych (15 h W i 10 h ćwiczeń), oraz 9 h pracy własnej studentki /studenta.

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy, świadomości, umiejętności i postaw studentek i studentów wobec problemu dyskryminacji i osób lub grup dyskryminowanych.

W roku 2020/2021 przedmiot prowadzony w całości on-line.

Pełny opis:

Treści realizowane na przedmiocie:

Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia.

Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania.

Literatura:

1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU

2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/

3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf

4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf

5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf

6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne)

7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf

8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue

9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf

10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf

11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf

Uwagi:

Podczas zajęć wykorzystywane są też fragmenty aktów prawnych, wersje znowelizowane i ujednolicowne:

Konwencje międzynarodowe: CEDAW, Konwecnja Stambulaska, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych;

Prawo europejskie: Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej

Prawo krajoweL: Konstytucja RP, Kodeks Pracy, Kodeks Karny, Ustawa Prawo Oświatowe, Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego, Ustawa o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania.

Wszystkie używane dokumenty, dostepne w internecie, będą podlinkowane lub wrzucone w formie PDF na platformach e-learningowych MS Teams i Moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska
Prowadzący grup: Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej.

2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia.

3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji.

4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia.

5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego.

6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.

7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego.

8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania.

Skrócony opis:

Przedmiot złożony z 25 h kontaktowych (15 h W i 10 h ćwiczeń), oraz 9 h pracy własnej studentki /studenta.

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy, świadomości, umiejętności i postaw studentek i studentów wobec problemu dyskryminacji i osób lub grup dyskryminowanych.

W roku 2020/2021 przedmiot prowadzony w całości on-line.

Pełny opis:

Treści realizowane na przedmiocie:

Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia.

Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania.

Literatura:

1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU

2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/

3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf

4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf

5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf

6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne)

7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf

8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue

9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf

10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf

11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf

Uwagi:

Podczas zajęć wykorzystywane są też fragmenty aktów prawnych, wersje znowelizowane i ujednolicowne:

Konwencje międzynarodowe: CEDAW, Konwecnja Stambulaska, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych;

Prawo europejskie: Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej

Prawo krajoweL: Konstytucja RP, Kodeks Pracy, Kodeks Karny, Ustawa Prawo Oświatowe, Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego, Ustawa o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania.

Wszystkie używane dokumenty, dostepne w internecie, będą podlinkowane lub wrzucone w formie PDF na platformach e-learningowych MS Teams i Moodle.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)