Edukacja antydyskryminacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-EDAN-3W-pw-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja antydyskryminacyjna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika I stopień, wszystkie specjalności |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej. 2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia. 3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji. 4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia. 5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego. 6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego. 7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego. 8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Całość przedmiotu może być / jest prowadzona zdalnie |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie pozycje bibliograficzne dostępne w Internecie, księgarniach internetowych lub w bibliotece UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, analiza przypadków, uczenie problemowe, metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, praca w małych grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 pkt |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy, świadomości, umiejętności i postaw studentów wobec problemu dyskryminacji i osób lub grup dyskryminowanych. |
Pełny opis: |
Treści realizowane na przedmiocie: Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia. Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania. |
Literatura: |
1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU 2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/ 3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf 4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf 5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf 6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne) 7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf 8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue 9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf 10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf 11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student / ka: 1. Ma wiedzę na temat nierówności społecznych i rozumie mechanizmy gorszego traktowania, stereotypizacji i dyskryminacji. Ma wiedzę na temat i indywidualnych i społecznych konsekwencji stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji, w tym dyskryminacji rówieśniczej. 2. Posiada wiedzę na temat przesłanek dyskryminacji zarówno objętych prawem, jak i nie ujętych w przepisach prawa, wyjaśnia na przykładach, na czym polega dyskryminacja. Rozumie czym jest dyskryminacja wielokrotna. 3. Samodzielnie diagnozuje problemy oraz projektuje działania w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia. Rozpoznaje przejawy nierównego traktowania w konkretnych sytuacjach. 4. Potrafi przeciwdziałać dyskryminacji w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. 5. Prezentuje postawę równościową, opartą na uznaniu godności, wolności i równości wszystkich osób oraz szacunku dla różnorodności osób i grup społecznych. Refleksyjnie analizuje swoje postawy. Kieruje się empatią i poczuciem odpowiedzialności za podejmowane działania antydyskryminacyjne. 6. Zna polityki wspierania i wzmacniania grup i osób narażonych na dyskryminację oparte na zasadach włączenia i upodmiotowienia. 7. Rozwija świadomość i aktywność w zakresie wzmacniania grup i osób dyskryminowanych; podejmuje praktyczne działania na rzecz równego traktowania i niedyskryminacji. 8. Rozpoznaje i stosuje język równościowy w komunikacji. 9. Zna cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej. Identyfikuje miejsce edukacji antydyskryminacyjnej w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego. 10. Zna najważniejsze krajowe i międzynarodowe akty prawne oraz przepisy zapewniające zasadę równego traktowania, w tym przepisy prawa oświatowego. 11. Potrafi uzasadnić edukację antydyskryminacyjną realizowaną w instytucji oświatowej i agendach edukacji pozaformalnej właściwymi przepisami prawa. 12. Adekwatnie oraz krytycznie odczytuje i interpretuje wyniki badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania. Potrafi wykorzystywać dane i teorie do krytyki potocznych sposobów odnoszenia się do nierówności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają obecnośc i aktywność na zajęciach, na platformach e-learningowych oraz prace pisemne studentek i studentów. Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 6 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | 1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej. 2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia. 3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji. 4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia. 5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego. 6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego. 7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego. 8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania. |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot złożony z 16 h kontaktowych i 10 h W i 6 h ćwiczeń, oraz 18 h pracy własnej studenta. Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy, świadomości, umiejętności i postaw studentek i studentów wobec problemu dyskryminacji i osób lub grup dyskryminowanych. W roku 2020/2021 przedmiot prowadzony w całości on-line |
|
Pełny opis: |
Treści realizowane na przedmiocie: Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia. Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania. |
|
Literatura: |
1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU 2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/ 3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf 4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf 5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf 6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne) 7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf 8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue 9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf 10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf 11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf |
|
Uwagi: |
Podczas zajęć wykorzystywane są też fragmenty aktów prawnych, wersje znowelizowane i ujednolicowne: Konwencje międzynarodowe: CEDAW, Konwecnja Stambulaska, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych; Prawo europejskie: Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej Prawo krajoweL: Konstytucja RP, Kodeks Pracy, Kodeks Karny, Ustawa Prawo Oświatowe, Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego, Ustawa o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania. Wszystkie używane dokumenty, dostepne w internecie, będą podlinkowane lub wrzucone w formie PDF na platformach e-learningowych MS Teams i Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 6 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | 1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej. 2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia. 3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji. 4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia. 5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego. 6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego. 7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego. 8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania. |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot złożony z 16 h kontaktowych i 10 h W i 6 h ćwiczeń, oraz 18 h pracy własnej studenta. Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy, świadomości, umiejętności i postaw studentek i studentów wobec problemu dyskryminacji i osób lub grup dyskryminowanych. W roku 2020/2021 przedmiot prowadzony w całości on-line |
|
Pełny opis: |
Treści realizowane na przedmiocie: Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia. Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania. |
|
Literatura: |
1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU 2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/ 3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf 4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf 5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf 6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne) 7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf 8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue 9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf 10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf 11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf |
|
Uwagi: |
Podczas zajęć wykorzystywane są też fragmenty aktów prawnych, wersje znowelizowane i ujednolicowne: Konwencje międzynarodowe: CEDAW, Konwecnja Stambulaska, Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych; Prawo europejskie: Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej Prawo krajoweL: Konstytucja RP, Kodeks Pracy, Kodeks Karny, Ustawa Prawo Oświatowe, Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego, Ustawa o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania. Wszystkie używane dokumenty, dostepne w internecie, będą podlinkowane lub wrzucone w formie PDF na platformach e-learningowych MS Teams i Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 6 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Chmura-Rutkowska, Agnieszka Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.