Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia neurogennych zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-DTN-4LK-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia neurogennych zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna: specjalność logopedia kliniczna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- zapoznanie studenta z etiologią neurogennych zaburzeń mowy

- scharakteryzowanie wybranych neurogennych zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży

- wyposażenie w umiejętność doboru narzędzi diagnostycznych i prowadzenie diagnozy oraz terapii

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie, tylko w roku akademickim 2020/2021

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawy neurologii i anatomii człowieka, psychologia kliniczna

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka, czytelnia, materiały on-line

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład, dyskusja, pokaz, prezentacja, praktyczne ćwiczenia

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

ECTS: 1

- uczestnictwo w zajęciach: 15 godz

- przygotowanie się do zajęć: 5 godzin

- przygotowanie diagnozy: 5 godzn

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą przekazania informacji i wyposażenie studenta w umiejętności przeprowadzenia diagnozy i wdrożenia procesu terapii w przypadku dzieci i młodzieży z neurogennymi zaburzeniami mowy

Pełny opis:

Pod pojęciem neurogennych zaburzeń mowy rozumie się zaburzenia mowy dotyczące uszkodzeń na poziomie układu nerwowego, co w konsekwencji wpływa na trudności w rozwoju mowy i komunikacji u dziecka. Na zajęciach zostaną omówione konsekwencje dla mowy dzieci i młodzieży z wybranymi zespołami genetycznymi, z zespołami padaczkowymi, z chorobami nowotworowymi układu nerwowego, stwardnienie guzowate, zespoły wodogłowia

Literatura:

Galkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (2005) (red.). Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole: Wydawnictwo Uniwer.Opolskiego

Steinborn B. (2018) (red), Neurologia dziecięca w przypadkach klinicznych. Warszawa: PZWL

Rutkieiwcz-Hanczewska M., Sławek J., Kaptur E. (2017) (red)- Mózg-język-komunikacja. Poznań: Wyd. Rys

Stecko E. (2014), (red), Neurologopedyczne studia przypadków. Tom III. Wydawcnitwo ES

Efekty uczenia się:

Student:

- zna etiologię neurogennych zaburzeń mowy

- zna metody diagnozy dzieci i młodzieży z neurogennymi zaburzeniami mowy

- zna metody terapii

Metody i kryteria oceniania:

akywność na zajęciach, kolokwium pisemne, przygotowanie studium przypadku

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Wojciechowska
Prowadzący grup: Aneta Wojciechowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Wojciechowska
Prowadzący grup: Aneta Wojciechowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)