Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia i fizjologia układu nerwowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-AFUN-1PS-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia i fizjologia układu nerwowego
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Czapla
Prowadzący grup: Małgorzata Czapla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-AFUN-1PS-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

a. przekazanie wiadomości na temat budowy i fizjologii układu nerwowego człowieka

b. zapoznanie studenta z budową i czynnością komórek nerwowych, rdzenia kręgowego, mózgowia oraz narządów zmysłów

c. zrozumienie roli układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego

d. wykształcenie znajomości zasad funkcjonowania mózgu i dokonania charakterystyki procesu myślenia.

e. zrozumienie biologicznych podstaw uczenia się i możliwości kompensacyjnych tkwiącymi w układzie nerwowym

f. zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw chorób układu nerwowego

g. wykształcenie umiejętności posługiwania się właściwym aparatem pojęciowym


Skrócony opis:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka

Zna budowę i fizjologię układu nerwowego

Rozumie rolę układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego

Zna funkcjonowanie mózgu i potrafi dokonać charakterystyki procesu myślenia

Rozumie mechanizmy leżące u podstaw chorób układu nerwowego

Rozumie jakie są biologiczne podstawy uczenia się i możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym

Pełny opis:

Podział układu nerwowego ze względu na budowę i funkcję

Budowa i funkcje komórki nerwowej; pobudliwość i pobudzenie, działanie synapsy

Rdzeń kręgowy jako narząd przewodzenia – budowa, funkcje, znaczenie

Reakcja organizmu na bodźce. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe

Budowa i funkcja mózgu

Środowisko wewnętrzne organizmu i jego kontrola – układ autonomiczny

Mózg – umysł, świadomość i zachowanie – biologiczne podstawy emocji

Kontrolująca, regulująca i stymulująca rola układu nerwowego w procesie ontogenezy człowieka

Znaczenie i podział narządów zmysłów

Pamięć i percepcja. Biologiczne podstawy uczenia się

Wybrane choroby układu nerwowego

Literatura:

 Anatomia człowieka – dowolny podręcznik, np. Anatomia człowieka (Bochenek A.)

 Michajlik A, Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 5, 2021

 Sokołowska-Pituchowa J., .Anatomia Człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2006

 Netter F., Atlas anatomii człowieka. Wydawca: Edra Urban & Partner, wyd. 7, 2020

 Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie nowe, 2020

 Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, t. 1 i 2, PZWL, Warszawa, wyd. 3, 2015

 Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2013

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Czapla
Prowadzący grup: Małgorzata Czapla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-AFUN-1PS-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

a. przekazanie wiadomości na temat budowy i fizjologii układu nerwowego człowieka

b. zapoznanie studenta z budową i czynnością komórek nerwowych, rdzenia kręgowego, mózgowia oraz narządów zmysłów

c. zrozumienie roli układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego

d. wykształcenie znajomości zasad funkcjonowania mózgu i dokonania charakterystyki procesu myślenia.

e. zrozumienie biologicznych podstaw uczenia się i możliwości kompensacyjnych tkwiącymi w układzie nerwowym

f. zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw chorób układu nerwowego

g. wykształcenie umiejętności posługiwania się właściwym aparatem pojęciowym


Skrócony opis:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka

Zna budowę i fizjologię układu nerwowego

Rozumie rolę układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego

Zna funkcjonowanie mózgu i potrafi dokonać charakterystyki procesu myślenia

Rozumie mechanizmy leżące u podstaw chorób układu nerwowego

Rozumie jakie są biologiczne podstawy uczenia się i możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym

Pełny opis:

Podział układu nerwowego ze względu na budowę i funkcję

Budowa i funkcje komórki nerwowej; pobudliwość i pobudzenie, działanie synapsy

Rdzeń kręgowy jako narząd przewodzenia – budowa, funkcje, znaczenie

Reakcja organizmu na bodźce. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe

Budowa i funkcja mózgu

Środowisko wewnętrzne organizmu i jego kontrola – układ autonomiczny

Mózg – umysł, świadomość i zachowanie – biologiczne podstawy emocji

Kontrolująca, regulująca i stymulująca rola układu nerwowego w procesie ontogenezy człowieka

Znaczenie i podział narządów zmysłów

Pamięć i percepcja. Biologiczne podstawy uczenia się

Wybrane choroby układu nerwowego

Literatura:

 Anatomia człowieka – dowolny podręcznik, np. Anatomia człowieka (Bochenek A.)

 Michajlik A, Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 5, 2021

 Sokołowska-Pituchowa J., .Anatomia Człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2006

 Netter F., Atlas anatomii człowieka. Wydawca: Edra Urban & Partner, wyd. 7, 2020

 Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie nowe, 2020

 Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, t. 1 i 2, PZWL, Warszawa, wyd. 3, 2015

 Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2013

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Czapla
Prowadzący grup: Małgorzata Czapla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-AFUN-1PS-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

a. przekazanie wiadomości na temat budowy i fizjologii układu nerwowego człowieka

b. zapoznanie studenta z budową i czynnością komórek nerwowych, rdzenia kręgowego, mózgowia oraz narządów zmysłów

c. zrozumienie roli układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego

d. wykształcenie znajomości zasad funkcjonowania mózgu i dokonania charakterystyki procesu myślenia.

e. zrozumienie biologicznych podstaw uczenia się i możliwości kompensacyjnych tkwiącymi w układzie nerwowym

f. zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw chorób układu nerwowego

g. wykształcenie umiejętności posługiwania się właściwym aparatem pojęciowym


Skrócony opis:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka

Zna budowę i fizjologię układu nerwowego

Rozumie rolę układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego

Zna funkcjonowanie mózgu i potrafi dokonać charakterystyki procesu myślenia

Rozumie mechanizmy leżące u podstaw chorób układu nerwowego

Rozumie jakie są biologiczne podstawy uczenia się i możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym

Pełny opis:

Podział układu nerwowego ze względu na budowę i funkcję

Budowa i funkcje komórki nerwowej; pobudliwość i pobudzenie, działanie synapsy

Rdzeń kręgowy jako narząd przewodzenia – budowa, funkcje, znaczenie

Reakcja organizmu na bodźce. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe

Budowa i funkcja mózgu

Środowisko wewnętrzne organizmu i jego kontrola – układ autonomiczny

Mózg – umysł, świadomość i zachowanie – biologiczne podstawy emocji

Kontrolująca, regulująca i stymulująca rola układu nerwowego w procesie ontogenezy człowieka

Znaczenie i podział narządów zmysłów

Pamięć i percepcja. Biologiczne podstawy uczenia się

Wybrane choroby układu nerwowego

Literatura:

 Anatomia człowieka – dowolny podręcznik, np. Anatomia człowieka (Bochenek A.)

 Michajlik A, Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 5, 2021

 Sokołowska-Pituchowa J., .Anatomia Człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2006

 Netter F., Atlas anatomii człowieka. Wydawca: Edra Urban & Partner, wyd. 7, 2020

 Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie nowe, 2020

 Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, t. 1 i 2, PZWL, Warszawa, wyd. 3, 2015

 Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2013

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Czapla
Prowadzący grup: Małgorzata Czapla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-AFUN-1PS-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

a. przekazanie wiadomości na temat budowy i fizjologii układu nerwowego człowieka

b. zapoznanie studenta z budową i czynnością komórek nerwowych, rdzenia kręgowego, mózgowia oraz narządów zmysłów

c. zrozumienie roli układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego

d. wykształcenie znajomości zasad funkcjonowania mózgu i dokonania charakterystyki procesu myślenia.

e. zrozumienie biologicznych podstaw uczenia się i możliwości kompensacyjnych tkwiącymi w układzie nerwowym

f. zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw chorób układu nerwowego

g. wykształcenie umiejętności posługiwania się właściwym aparatem pojęciowym


Skrócony opis:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka

Zna budowę i fizjologię układu nerwowego

Rozumie rolę układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego

Zna funkcjonowanie mózgu i potrafi dokonać charakterystyki procesu myślenia

Rozumie mechanizmy leżące u podstaw chorób układu nerwowego

Rozumie jakie są biologiczne podstawy uczenia się i możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym

Pełny opis:

Podział układu nerwowego ze względu na budowę i funkcję

Budowa i funkcje komórki nerwowej; pobudliwość i pobudzenie, działanie synapsy

Rdzeń kręgowy jako narząd przewodzenia – budowa, funkcje, znaczenie

Reakcja organizmu na bodźce. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe

Budowa i funkcja mózgu

Środowisko wewnętrzne organizmu i jego kontrola – układ autonomiczny

Mózg – umysł, świadomość i zachowanie – biologiczne podstawy emocji

Kontrolująca, regulująca i stymulująca rola układu nerwowego w procesie ontogenezy człowieka

Znaczenie i podział narządów zmysłów

Pamięć i percepcja. Biologiczne podstawy uczenia się

Wybrane choroby układu nerwowego

Literatura:

 Anatomia człowieka – dowolny podręcznik, np. Anatomia człowieka (Bochenek A.)

 Michajlik A, Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 5, 2021

 Sokołowska-Pituchowa J., .Anatomia Człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2006

 Netter F., Atlas anatomii człowieka. Wydawca: Edra Urban & Partner, wyd. 7, 2020

 Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie nowe, 2020

 Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, t. 1 i 2, PZWL, Warszawa, wyd. 3, 2015

 Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2013

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)