Anatomia i fizjologia układu nerwowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-AFUN-1PS-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia i fizjologia układu nerwowego |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Czapla | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Czapla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-AFUN-1PS-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | a. przekazanie wiadomości na temat budowy i fizjologii układu nerwowego człowieka b. zapoznanie studenta z budową i czynnością komórek nerwowych, rdzenia kręgowego, mózgowia oraz narządów zmysłów c. zrozumienie roli układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego d. wykształcenie znajomości zasad funkcjonowania mózgu i dokonania charakterystyki procesu myślenia. e. zrozumienie biologicznych podstaw uczenia się i możliwości kompensacyjnych tkwiącymi w układzie nerwowym f. zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw chorób układu nerwowego g. wykształcenie umiejętności posługiwania się właściwym aparatem pojęciowym |
|
Skrócony opis: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka Zna budowę i fizjologię układu nerwowego Rozumie rolę układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego Zna funkcjonowanie mózgu i potrafi dokonać charakterystyki procesu myślenia Rozumie mechanizmy leżące u podstaw chorób układu nerwowego Rozumie jakie są biologiczne podstawy uczenia się i możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym |
|
Pełny opis: |
Podział układu nerwowego ze względu na budowę i funkcję Budowa i funkcje komórki nerwowej; pobudliwość i pobudzenie, działanie synapsy Rdzeń kręgowy jako narząd przewodzenia – budowa, funkcje, znaczenie Reakcja organizmu na bodźce. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe Budowa i funkcja mózgu Środowisko wewnętrzne organizmu i jego kontrola – układ autonomiczny Mózg – umysł, świadomość i zachowanie – biologiczne podstawy emocji Kontrolująca, regulująca i stymulująca rola układu nerwowego w procesie ontogenezy człowieka Znaczenie i podział narządów zmysłów Pamięć i percepcja. Biologiczne podstawy uczenia się Wybrane choroby układu nerwowego |
|
Literatura: |
Anatomia człowieka – dowolny podręcznik, np. Anatomia człowieka (Bochenek A.) Michajlik A, Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 5, 2021 Sokołowska-Pituchowa J., .Anatomia Człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2006 Netter F., Atlas anatomii człowieka. Wydawca: Edra Urban & Partner, wyd. 7, 2020 Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie nowe, 2020 Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, t. 1 i 2, PZWL, Warszawa, wyd. 3, 2015 Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Czapla | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Czapla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-AFUN-1PS-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | a. przekazanie wiadomości na temat budowy i fizjologii układu nerwowego człowieka b. zapoznanie studenta z budową i czynnością komórek nerwowych, rdzenia kręgowego, mózgowia oraz narządów zmysłów c. zrozumienie roli układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego d. wykształcenie znajomości zasad funkcjonowania mózgu i dokonania charakterystyki procesu myślenia. e. zrozumienie biologicznych podstaw uczenia się i możliwości kompensacyjnych tkwiącymi w układzie nerwowym f. zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw chorób układu nerwowego g. wykształcenie umiejętności posługiwania się właściwym aparatem pojęciowym |
|
Skrócony opis: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka Zna budowę i fizjologię układu nerwowego Rozumie rolę układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego Zna funkcjonowanie mózgu i potrafi dokonać charakterystyki procesu myślenia Rozumie mechanizmy leżące u podstaw chorób układu nerwowego Rozumie jakie są biologiczne podstawy uczenia się i możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym |
|
Pełny opis: |
Podział układu nerwowego ze względu na budowę i funkcję Budowa i funkcje komórki nerwowej; pobudliwość i pobudzenie, działanie synapsy Rdzeń kręgowy jako narząd przewodzenia – budowa, funkcje, znaczenie Reakcja organizmu na bodźce. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe Budowa i funkcja mózgu Środowisko wewnętrzne organizmu i jego kontrola – układ autonomiczny Mózg – umysł, świadomość i zachowanie – biologiczne podstawy emocji Kontrolująca, regulująca i stymulująca rola układu nerwowego w procesie ontogenezy człowieka Znaczenie i podział narządów zmysłów Pamięć i percepcja. Biologiczne podstawy uczenia się Wybrane choroby układu nerwowego |
|
Literatura: |
Anatomia człowieka – dowolny podręcznik, np. Anatomia człowieka (Bochenek A.) Michajlik A, Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 5, 2021 Sokołowska-Pituchowa J., .Anatomia Człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2006 Netter F., Atlas anatomii człowieka. Wydawca: Edra Urban & Partner, wyd. 7, 2020 Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie nowe, 2020 Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, t. 1 i 2, PZWL, Warszawa, wyd. 3, 2015 Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Czapla | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Czapla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-AFUN-1PS-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | a. przekazanie wiadomości na temat budowy i fizjologii układu nerwowego człowieka b. zapoznanie studenta z budową i czynnością komórek nerwowych, rdzenia kręgowego, mózgowia oraz narządów zmysłów c. zrozumienie roli układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego d. wykształcenie znajomości zasad funkcjonowania mózgu i dokonania charakterystyki procesu myślenia. e. zrozumienie biologicznych podstaw uczenia się i możliwości kompensacyjnych tkwiącymi w układzie nerwowym f. zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw chorób układu nerwowego g. wykształcenie umiejętności posługiwania się właściwym aparatem pojęciowym |
|
Skrócony opis: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka Zna budowę i fizjologię układu nerwowego Rozumie rolę układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego Zna funkcjonowanie mózgu i potrafi dokonać charakterystyki procesu myślenia Rozumie mechanizmy leżące u podstaw chorób układu nerwowego Rozumie jakie są biologiczne podstawy uczenia się i możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym |
|
Pełny opis: |
Podział układu nerwowego ze względu na budowę i funkcję Budowa i funkcje komórki nerwowej; pobudliwość i pobudzenie, działanie synapsy Rdzeń kręgowy jako narząd przewodzenia – budowa, funkcje, znaczenie Reakcja organizmu na bodźce. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe Budowa i funkcja mózgu Środowisko wewnętrzne organizmu i jego kontrola – układ autonomiczny Mózg – umysł, świadomość i zachowanie – biologiczne podstawy emocji Kontrolująca, regulująca i stymulująca rola układu nerwowego w procesie ontogenezy człowieka Znaczenie i podział narządów zmysłów Pamięć i percepcja. Biologiczne podstawy uczenia się Wybrane choroby układu nerwowego |
|
Literatura: |
Anatomia człowieka – dowolny podręcznik, np. Anatomia człowieka (Bochenek A.) Michajlik A, Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 5, 2021 Sokołowska-Pituchowa J., .Anatomia Człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2006 Netter F., Atlas anatomii człowieka. Wydawca: Edra Urban & Partner, wyd. 7, 2020 Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie nowe, 2020 Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, t. 1 i 2, PZWL, Warszawa, wyd. 3, 2015 Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Czapla | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Czapla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-AFUN-1PS-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | a. przekazanie wiadomości na temat budowy i fizjologii układu nerwowego człowieka b. zapoznanie studenta z budową i czynnością komórek nerwowych, rdzenia kręgowego, mózgowia oraz narządów zmysłów c. zrozumienie roli układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego d. wykształcenie znajomości zasad funkcjonowania mózgu i dokonania charakterystyki procesu myślenia. e. zrozumienie biologicznych podstaw uczenia się i możliwości kompensacyjnych tkwiącymi w układzie nerwowym f. zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw chorób układu nerwowego g. wykształcenie umiejętności posługiwania się właściwym aparatem pojęciowym |
|
Skrócony opis: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka Zna budowę i fizjologię układu nerwowego Rozumie rolę układu autonomicznego w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego Zna funkcjonowanie mózgu i potrafi dokonać charakterystyki procesu myślenia Rozumie mechanizmy leżące u podstaw chorób układu nerwowego Rozumie jakie są biologiczne podstawy uczenia się i możliwości kompensacyjne tkwiące w układzie nerwowym |
|
Pełny opis: |
Podział układu nerwowego ze względu na budowę i funkcję Budowa i funkcje komórki nerwowej; pobudliwość i pobudzenie, działanie synapsy Rdzeń kręgowy jako narząd przewodzenia – budowa, funkcje, znaczenie Reakcja organizmu na bodźce. Odruchy warunkowe i bezwarunkowe Budowa i funkcja mózgu Środowisko wewnętrzne organizmu i jego kontrola – układ autonomiczny Mózg – umysł, świadomość i zachowanie – biologiczne podstawy emocji Kontrolująca, regulująca i stymulująca rola układu nerwowego w procesie ontogenezy człowieka Znaczenie i podział narządów zmysłów Pamięć i percepcja. Biologiczne podstawy uczenia się Wybrane choroby układu nerwowego |
|
Literatura: |
Anatomia człowieka – dowolny podręcznik, np. Anatomia człowieka (Bochenek A.) Michajlik A, Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 5, 2021 Sokołowska-Pituchowa J., .Anatomia Człowieka. PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2006 Netter F., Atlas anatomii człowieka. Wydawca: Edra Urban & Partner, wyd. 7, 2020 Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie nowe, 2020 Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, t. 1 i 2, PZWL, Warszawa, wyd. 3, 2015 Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie PZWL, Warszawa, wyd. 8, 2013 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.