Wybrane zagadnienia literatury Ameryki Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WZLAmŁ-5LH-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia literatury Ameryki Łacińskiej |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-HiszX |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • przekazanie wiedzy o wybranych tekstach należących do literatury hispanoamerykańskiej XX i XXI w., a w szczególności wiedzy na takie tematy jak tożsamość, wielojęzyczność i wielokulturowość, pogranicze, funkcjonowanie literatury w obiegu oficjalnym i podziemnym (alternatywnym), kanoniczność, masowość, regionalność, metysaż kulturowy, transkulturacja, hybrydyczność, emigracja, wygnanie, diaspora • przekazanie wiedzy na temat kontekstów społeczno-kulturowych i politycznych, w których teksty te powstały i były/są czytane • ćwiczenie krytycznego czytania tekstów, jako operacji intelektualnej opartej na poznaniu, strategiach i celach • uwrażliwienie studentów na formę, punkt widzenia, dyskurs i ideologię obecne w tekście • uwypuklenie takich cech literatury Ameryki Łacińskiej jak heterogeniczność, bogactwo dyskursów, gatunków, tekstów i kodów • rozwinięcie umiejętności prowadzenia dyskusji na tematy literackie i odwoływania się do tekstów krytycznych i opinii badaczy literatury • rozwinięcie umiejętności prowadzenia poszukiwań bibliograficznych i odwoływania się do literatury przedmiotu • ukształtowanie postawy tolerancji wobec inności kulturowej i tożsamościowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie B2. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1. komentowanie i omawianie tekstów internetowych pod kierunkiem nauczyciela. 2. Indywidualne prezentacje studentów. 3. Możliwe wykorzystanie mediów audiowizualnych. |
Skrócony opis: |
W ramach tego kursu omówimy, biorąc pod uwagę zarówno aspekty formalno-narracyjne (struktura tekstu), jak i jego kontekst historyczno-kulturowy, grupę słynnych hiszpańsko-amerykańskich krótkich powieści XX wieku. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć omówimy, biorąc pod uwagę zarówno aspekty formalno-narracyjne (struktura tekstu), jak i ich kontekst historyczno-kulturowy, grupę słynnych hiszpańsko-amerykańskich krótkich powieści XX wieku. Pomimo różnorodności narodowej i tematycznej, wspólną cechą wybranych tekstów, poza ich wpływem na późniejsze dzieła, jest to, że opowiadają o obsesjach i anomaliach, które determinują zachowania bohaterów i strukturę diegezis. Wszystko to odbywa się w ramach krótkiej powieści, której sporny status strukturalny i główne cechy formalne również zostaną przeanalizowane w trakcie kursu. Wśród omawianych autorów są: Eduardo Barrios, César Vallejo, Adolfo Bioy Casares, Felisberto Hernández, Ernesto Sábato, Julio Cortázar i Carlos Fuentes. |
Literatura: |
Teksty podstawowe zostaną wskazane na początku kursu. Lektury pomocnicze. Antonio Garrido, “El estatuto incierto de la novela corta”, http://lanovelacorta.com/estudios/una-selva-tan-infinita-3-antonio-garrido-dominguez.pdf José Cardona López, “La novela corta moderna hispanoamericana como tema de un seminario interuniversitario”, https://lesateliersdusal.files.wordpress.com/2017/05/02-lads09-cardona.pdf José Miguel Oviedo, Historia de la literatura hispanoamericana, 3 y 4, Madrid, Alianza Editorial, 2004. Jorge Volpi, “Elogio de la media distancia”, http://paginasdeespuma.com/wp-content/files_mf/pr%C3%B3logo_jorge_volpi_dias_de_ira_tres_narraciones_imprenta.pdf Trinidad Barrera (Coord.), Historia de la Literatura Hispanoamericana, Madrid, Ediciones Cátedra, 2008. Walter Pabst, La novela corta en la teoría y en la creación literaria, Madrid, Gredos, 1972. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: wymienia i charakteryzuje teksty należące do literatury latynoamerykańskiej XX i XXI wieku charakteryzuje kontekst, w jakim powstały i były/są czytane teksty stanowiące przedmiot analizy zna i stosuje różne metody analizowania i interpretowania tekstu literackiego przywołuje opinie wyrażone w tekstach krytycznych o charakterze literaturoznawczym współdziała z grupą lub nią kieruje jest otwarty na inność kulturową i tożsamościową ma świadomość, że powstawanie literatury to proces, a jej recepcja to zmienna |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Końcowy test pisemny 70% 2. Prace w klasie (w tym prezentacje ustne) 30% 3. Obecność na seminarium jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności z zaświadczeniem lekarskim (lub z innych zajęć zatwierdzonych przez profesora). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aman Rosales Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Aman Rosales Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Skrócony opis: |
En este curso se comentará, tomando en cuenta tanto aspectos formales-narrativos (estructura del texto) como su contexto histórico-cultural, un grupo de célebres novelas breves hispanoamericanas del siglo XX. |
|
Pełny opis: |
En este curso se comentará, tomando en cuenta tanto aspectos formales-narrativos (estructura textual) como su contexto histórico-cultural, un grupo de célebres novelas breves hispanoamericanas del siglo XX. A pesar de la diversidad nacional y temática, lo que tienen en común los textos elegidos, amén de su influencia en obras posteriores, es que exponen historias de obsesiones y conductas anómalas que determinan el comportamiento de los personajes y la estructura de la diégesis. Todo ello en el marco de la novela corta, cuyo discutido estatuto estructural y principales características formales se repasarán también en el curso. Entre los autores comentados se incluyen: Eduardo Barrios, César Vallejo, Adolfo Bioy Casares, Felisberto Hernández, Ernesto Sábato, Carlos Fuentes y Roberto Bolaño. |
|
Literatura: |
Los textos primarios se indicarán al comienzo del curso. Lecturas de apoyo. Antonio Garrido, “El estatuto incierto de la novela corta”, http://lanovelacorta.com/estudios/una-selva-tan-infinita-3-antonio-garrido-dominguez.pdf José Cardona López, “La novela corta moderna hispanoamericana como tema de un seminario interuniversitario”, https://lesateliersdusal.files.wordpress.com/2017/05/02-lads09-cardona.pdf José Miguel Oviedo, Historia de la literatura hispanoamericana, 3 y 4, Madrid, Alianza Editorial, 2004. Jorge Volpi, “Elogio de la media distancia”, http://paginasdeespuma.com/wp-content/files_mf/pr%C3%B3logo_jorge_volpi_dias_de_ira_tres_narraciones_imprenta.pdf Trinidad Barrera (Coord.), Historia de la Literatura Hispanoamericana, Madrid, Ediciones Cátedra, 2008. Walter Pabst, La novela corta en la teoría y en la creación literaria, Madrid, Gredos, 1972. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aman Rosales Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Aman Rosales Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Skrócony opis: |
W ramach tego kursu omówimy, biorąc pod uwagę zarówno aspekty formalno-narracyjne (struktura tekstu), jak i jego kontekst historyczno-kulturowy, grupę słynnych hiszpańsko-amerykańskich krótkich powieści XX wieku. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć omówimy, biorąc pod uwagę zarówno aspekty formalno-narracyjne (struktura tekstu), jak i ich kontekst historyczno-kulturowy, grupę słynnych hiszpańsko-amerykańskich krótkich powieści XX wieku. Pomimo różnorodności narodowej i tematycznej, wspólną cechą wybranych tekstów, poza ich wpływem na późniejsze dzieła, jest to, że opowiadają o obsesjach i anomaliach, które determinują zachowania bohaterów i strukturę diegezis. Wszystko to odbywa się w ramach krótkiej powieści, której sporny status strukturalny i główne cechy formalne również zostaną przeanalizowane w trakcie kursu. Wśród omawianych autorów są: Eduardo Barrios, César Vallejo, Adolfo Bioy Casares, Felisberto Hernández, Ernesto Sábato, Julio Cortázar i Carlos Fuentes. |
|
Literatura: |
Teksty podstawowe zostaną wskazane na początku kursu. Lektury pomocnicze. Antonio Garrido, “El estatuto incierto de la novela corta”, http://lanovelacorta.com/estudios/una-selva-tan-infinita-3-antonio-garrido-dominguez.pdf José Cardona López, “La novela corta moderna hispanoamericana como tema de un seminario interuniversitario”, https://lesateliersdusal.files.wordpress.com/2017/05/02-lads09-cardona.pdf José Miguel Oviedo, Historia de la literatura hispanoamericana, 3 y 4, Madrid, Alianza Editorial, 2004. Jorge Volpi, “Elogio de la media distancia”, http://paginasdeespuma.com/wp-content/files_mf/pr%C3%B3logo_jorge_volpi_dias_de_ira_tres_narraciones_imprenta.pdf Trinidad Barrera (Coord.), Historia de la Literatura Hispanoamericana, Madrid, Ediciones Cátedra, 2008. Walter Pabst, La novela corta en la teoría y en la creación literaria, Madrid, Gredos, 1972. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aman Rosales Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Aman Rosales Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aman Rosales Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Aman Rosales Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.