Wiedza o Danii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WOD-23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o Danii |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | przekazanie wiedzy na temat różnych aspektów społecznej organizacji państwa duńskiego (w tym: wieloetniczności społeczeństwa duńskiego, tradycji i funkcjonowania państwa dobrobytu, organizacji społecznych) zapoznanie studenta z duńską politykę bezpieczeństwa przedstawienie wzajemnych kontaktów polsko-duńskich (głównie w piśmiennictwie i kulturze popularnej; scharakteryzowanie wzajemnych obrazów Polaków i Duńczyków) zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z duńskim Kościołem (Folkekirke) i religiami w Danii oraz kwestiami dotyczącymi religijności/sekularyzacji duńskiego społeczeństwa przedstawienie tradycji i kultury kulinarnej w Danii rozwinięcie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji rozwinięcie umiejętności czytania i analizowania tekstów popularnonaukowych i naukowych rozwinięcie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia prezentacji z wykorzystaniem technik multimedialnych zapoznanie studenta z podstawową terminologią dotyczącą omawianych zagadnień szczegółowych rozwinięcie umiejętności refleksyjnego, wielowymiarowego i interdyscyplinarnego postrzegania zagadnienia duńskiej tożsamości narodowej i jej manifestacji w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym (w tym: w piśmiennictwie podróżniczym, filmie i w mediach) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
przedstawienie rozwoju społeczeństwa wieloetnicznego w Danii po II wojnie światowej, omówienie polityki państwowej wobec mniejszości etnicznych, scharakteryzowanie nastawienia Duńczyków do obcokrajowców przedstawienie procesu kształtowania się państwa opiekuńczego w Danii, omówienie systemu opieki zdrowotnej i socjalnej, dyskusja nad przyszłością duńskiego państwa opiekuńczego omówienie tradycji społeczeństwa obywatelskiego w Danii; zaprezentowanie idei samoorganizowania się społecznego oraz jego form przedstawienie głównych założeń duńskiej polityki bezpieczeństwa oraz działalności Danii w ramach NATO prezentacja pozycji duńskiego Kościoła (Folkekirke) w życiu społecznym i duchowym Duńczyków; omówienie innych religii/kościołów w Danii; omówienie zagadnienia religijności współczesnych Duńczyków prezentacja duńskich tradycji kulinarnych i kultury kulinarnej w Danii przedstawienie wzajemnych relacji polsko-duńskich i ich manifestacji w piśmiennictwie i kulturze popularnej odniesienie zagadnienia duńskiej tożsamości narodowej do aspektów społecznych i politycznych, a także do sfery kultury |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna fakty dotyczące relacji polsko-duńskich i potrafi scharakteryzować wzajemne obrazy obu narodów potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat wybranego zagadnienia w zakresie objętym modułem dla poziomu B2/B2+ wg ESOJK, z wykorzystaniem technik multimedialnych potrafi czytać teksty popularnonaukowe i naukowe dotyczące omawianych zagadnień oraz odnosić się do nich krytycznie w zakresie objętym modułem dla poziomu B2/B2+ wg ESOJK potrafi scharakteryzować duńską politykę bezpieczeństwa potrafi omówić zagadnienia szczegółowe dotyczące społeczno-politycznych relacji, takich jak: wieloetniczność, państwo opiekuńcze, samoorganizowanie się społeczeństwa duńskiego wie, na czym polega rola duńskiego Kościoła w państwie, jest świadomy jego roli społecznej i tożsamościowotwórczej, wie, na czym polega swoboda religijna w Danii potrafi posługiwać się podstawowym słownictwem fachowym odnoszącym się do omawianych zagadnień w zakresie objętym modułem dla poziomu B2/B2+ wg ESOJK potrafi krytycznie odnieść się do zagadnienia duńskiej tożsamości narodowej, wykorzystując wiedzę odnoszącą się do różnych aspektów życia społecznego i politycznego, a także kultury współczesnej Danii |
Metody i kryteria oceniania: |
F: ocena prezentacji, dyskusja w grupie, analiza tekstu P: zaliczenie pisemne 4. Kryteria oceniania 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Schab | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Schab | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.