Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SSJH1-1MH-13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie 1 |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S2-FHI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | I C1. przekazanie wiedzy o podstawowych terminach, pojęciach i zjawiskach z zakresu leksykologii i leksykografii współczesnego języka hiszpańskiego. C2. wyrobienie umiejętności rozwiązywania problemów językoznawczych z leksykologii, semantyki leksykalnej, słowotwórstwa, etymologii, leksykografii i in. nauk pokrewnych. C3. ukazanie praktycznych zastosowań analizy leksykologiczno-leksykograficznej w studiach językoznawczych. C4. wyrobienie umiejętności korzystania ze specjalistycznych leksykonów i słowników oraz sposobów ich konstrukcji. C5. wykształcenie umiejętności oceny zmian neologicznych zachodzących w języku na przykładzie języka hiszpańskiego. II C1. Przekazanie wiedzy na temat kierunków rozwoju językoznawstwa jako nauki od początków XIX wieku do czasów współczesnych. C2. Zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami badań językoznawczych współczesnej lingwistyki. C3. Wyjaśnienie zasadniczych metod badawczych stosowanych przez główne szkoły językoznawcze. C4. Pokazanie na przykładach konkretnych problemów językowych celowości i użyteczności metod indukcyjnych (od szczegółu do ogółu). C5. Pokazanie na przykładach konkretnych problemów językowych celowości i użyteczności metod dedukcyjnych (od ogółu do szczegółu). C6. Wskazanie na ważna rolę metod statystycznych w badaniach językoznawczych, ich zalety i ograniczenia. C7. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami logiki matematycznej stosowanej w językoznawstwie. C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i współpracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wstępne wiadomości z językoznawstwa. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) |
Skrócony opis: |
Metodologia współczesnego językoznawstwa. Kurs obejmuje wybrane zagadnienia z leksykologii, semantyki leksykalnej i pragmatyki współczesnego języka hiszpańskiego. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: I wybrane zagadnienia z leksykologii, semantyki leksykalnej i leksykografii współczesnego języka hiszpańskiego teoria znaku językowego, pojęcie znaczenia, zagadnienie kontekstu komunikacyjnego zmiany semantyczne w leksyce hiszpańskiej, przyczyny i skutki zagadnienie motywacji i demotywacji hiszpańskich leksemów, zmiany motywacji procesy neologiczne w języku hiszpańskim, (słowotwórstwo, neologizmy, zapożyczenia językowe, kalki strukturalne i semantyczne) relacje leksykologiczne, pojęcie pola językowego (rodzina wyrazów, grupa tematyczna, polisemia, pole semantyczne) elementy analizy leksykologiczno-leksykograficznej, (selekcja materiału źródłowego, analizy: semiczna i składnikowa, i in.) hiszpańskie zasoby słownikowe, budowa słownika i hasła leksykograficznego, techniki leksykograficzne II Dzieje naukowych badań językoznawczych od początku XIX w. do współczesności z uwzględnieniem obszaru języka hiszpańskiego. Metodologia współczesnego językoznawstwa strukturalistycznego. Zastosowanie metod indukcji i dedukcji w językoznawstwie teoretycznym i ich dostosowanie do celu i przedmiotu badania na podstawie przykładów. Zastosowanie metod matematyczno-logicznych do rozwiązywania prostych problemów językowych. Metody statystyczne stosowane w językoznawstwie i ich związek z badanym materiałem językowym (korpusem). |
Literatura: |
Becerra Hiraldo, J.M., 2002, Comentario lexicológico-semántico de textos, Madrid: Arco Libros. Casado Velarde, M., Tendencias en el léxico español actual, Madrid, Editorial Coloquio. Casares, J., 1960, Introducción a la lexicografía moderna, Madrid: RFE. Guerrero Ramos, G., 1995, Neologismos en el español actual, Madrid, Arco Libros. Gómez Capuz, J., 2004, Préstamos del español: lengua y sociedad, Madrid, Arco Libros. Mateos, H. y otros, 1987, Lexicología y semántica española, La Habana: Pueblo y Educación. Medina Guerra, A.M. (coord.), 2003, Lexicografía española, Barcelona: Ariel. Otaola Olano, C., 2004, Lexicología y semántica léxica. Teoría y aplicación a la lengua española, Madrid: Ediciones Académicas. Alcina J., Blecua M., Gramática española, Barcelona, 1975. Heinz, A. Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983. Lyons, J. Introducción a la linguistica, Barcelona 1975. XTusón, J. Aproximación a la historia de la linguistica, Barcelona 1982. Zbiór zadań z językoznawstwa, Warszawa 1990. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: I zna na poziomie rozszerzonym terminologię leksykologiczną, semantyczną i leksykograficzną potrafi wyjaśnić złożone pojęcia i zjawiska z zakresu leksykologii, semantyki leksykalnej i leksykografii hiszpańskiej ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat procedur neologicznych w języku, klasyfikacji wyrazów, przyczyn i skutków ich zmian morfologicznych i semantycznych zna i potrafi rozpoznać różne typy jednostek leksykalnych oraz interpretować zachodzące między nimi relacje leksykologiczne posiada specjalistyczną wiedzę na temat budowy mikro- i makrostruktury słowników hiszpańskich oraz specyfiki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej leksykografii potrafi przeprowadzić analizę leksykologiczno-leksykograficzną na wybranym korpusie leksykalnym II Zna podstawowe kierunki badań językoznawczych od początków XIX w. do czasów obecnych (z uwzględnieniem obszaru języka hiszpańskiego) i potrafi scharakteryzować różnice między nimi. Rozumie i wyjaśnia podstawowe cele i metody badawcze charakterystyczne dla strukturalizmu językoznawczego. Rozróżnia i umie wskazać na podstawowe paradygmaty badań językoznawczych (indukcja i dedukcja) przy rozwiązywaniu zadań językoznawczych. Objaśnia zasady użycia metod statystycznych w językoznawstwie i dostrzega potrzebę ich użycia w konkretnych przypadkach. Nazywa i interpretuje podstawowe zasady logiki matematycznej niezbędnej w analizie materiału językoznawczego. Potrafi współpracować w grupie lub parach nad rozwiązaniem praktycznego problemu językowego. Potrafi współpracować w grupie lub parach nad rozwiązaniem praktycznego problemu językowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby oceniania Egzamin pisemny Kolokwium pisemne Projekt Uwaga! W trybie zdalnym wszystkie kolokwia i zadania zostaną przeprowadzone za pomocą aplikacji MS Teams. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Xavier Pascual Lopez | |
Prowadzący grup: | Xavier Pascual Lopez, Janusz Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Uwagi: |
SEMINARIUM SPECJALIZACYJNE – JĘZYKOZNAWSTWO HISZPAŃSKIE LEKSYKOLOGIA I SEMANTYKA JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO (dr Pascual) KRYTERIA ZALICZENIA NA ROK AKADEMICKI 2020/2021 Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych, odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia. Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym / prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań. Kryteria zaliczenia przedmiotu: • obecność na zajęciach • aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach podczas zajęć • wykonywanie ćwiczeń powtórkowych poza zajęciami • oddawanie na czas wszystkich zadań wyznaczonych przez prowadzącego • zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (pisemnego) w wyznaczonym terminie. Daty zaliczeń są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu. Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu. Data końcowego kolokwium zaliczeniowego: 5.02.2021 Wystawienie oceny z końcowego kolokwium zaliczeniowego: 12.02.2021 Poprawa zaliczenia: 23.04.2021 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Xavier Pascual Lopez | |
Prowadzący grup: | Xavier Pascual Lopez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Uwagi: |
SEMINARIUM SPECJALIZACYJNE – JĘZYKOZNAWSTWO HISZPAŃSKIE LEKSYKOLOGIA I SEMANTYKA JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO (dr Pascual) KRYTERIA ZALICZENIA NA ROK AKADEMICKI 2021/2022 Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. W roku akademickim 2021/2022 zajęcia odbywają się stacjonarnie, ale może zaistnieć również konieczność przejścia na tryb zdalny. W takim przypadku, zajęcia odbywać się będą w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji TEAMS i studenci będą mieli obowiązek w nich uczestniczyć i korzystać z narzędzi wskazanych przez prowadzących. Zarówno podczas zajęć stacjonarnych, jak i ewentualnych zajęć zdalnych, odbywających się na platformie Teams, będzie brana pod uwagę obecność, aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia. Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym / prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań. Kryteria zaliczenia przedmiotu: • obecność na zajęciach • aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach podczas zajęć • wykonywanie ćwiczeń powtórkowych poza zajęciami • oddawanie na czas wszystkich zadań wyznaczonych przez prowadzącego • zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (pisemnego) w wyznaczonym terminie. Daty zaliczeń są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu. Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu. Data końcowego kolokwium zaliczeniowego: 20.01.2022 Wystawienie oceny z końcowego kolokwium zaliczeniowego: 27.01.2022 Poprawa zaliczenia: 8.04.2022 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Pawlik | |
Prowadzący grup: | Janusz Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.