Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SSJH1-1MH-13
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie 1
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S2-FHI
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

I

C1. przekazanie wiedzy o podstawowych terminach, pojęciach i zjawiskach z zakresu leksykologii i leksykografii współczesnego języka hiszpańskiego.

C2. wyrobienie umiejętności rozwiązywania problemów językoznawczych z leksykologii, semantyki leksykalnej, słowotwórstwa, etymologii, leksykografii i in. nauk pokrewnych.

C3. ukazanie praktycznych zastosowań analizy leksykologiczno-leksykograficznej w studiach językoznawczych.

C4. wyrobienie umiejętności korzystania ze specjalistycznych leksykonów i słowników oraz sposobów ich konstrukcji.

C5. wykształcenie umiejętności oceny zmian neologicznych zachodzących w języku na przykładzie języka hiszpańskiego.


II

C1. Przekazanie wiedzy na temat kierunków rozwoju językoznawstwa jako nauki od początków XIX wieku do czasów współczesnych.

C2. Zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami badań językoznawczych współczesnej lingwistyki.

C3. Wyjaśnienie zasadniczych metod badawczych stosowanych przez główne szkoły językoznawcze.

C4. Pokazanie na przykładach konkretnych problemów językowych celowości i użyteczności metod indukcyjnych (od szczegółu do ogółu).

C5. Pokazanie na przykładach konkretnych problemów językowych celowości i użyteczności metod dedukcyjnych (od ogółu do szczegółu).

C6. Wskazanie na ważna rolę metod statystycznych w badaniach językoznawczych, ich zalety i ograniczenia.

C7. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami logiki matematycznej stosowanej w językoznawstwie.

C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i współpracy w grupie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wstępne wiadomości z językoznawstwa.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)


Skrócony opis:

Metodologia współczesnego językoznawstwa.

Kurs obejmuje wybrane zagadnienia z leksykologii, semantyki leksykalnej i pragmatyki współczesnego języka hiszpańskiego.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia:

I

wybrane zagadnienia z leksykologii, semantyki leksykalnej i leksykografii współczesnego języka hiszpańskiego

teoria znaku językowego, pojęcie znaczenia, zagadnienie kontekstu komunikacyjnego

zmiany semantyczne w leksyce hiszpańskiej, przyczyny i skutki

zagadnienie motywacji i demotywacji hiszpańskich leksemów, zmiany motywacji

procesy neologiczne w języku hiszpańskim, (słowotwórstwo, neologizmy, zapożyczenia językowe, kalki strukturalne i semantyczne)

relacje leksykologiczne, pojęcie pola językowego (rodzina wyrazów, grupa tematyczna, polisemia, pole semantyczne)

elementy analizy leksykologiczno-leksykograficznej, (selekcja materiału źródłowego, analizy: semiczna i składnikowa, i in.)

hiszpańskie zasoby słownikowe, budowa słownika i hasła leksykograficznego, techniki leksykograficzne

II

Dzieje naukowych badań językoznawczych od początku XIX w. do współczesności z uwzględnieniem obszaru języka hiszpańskiego.

Metodologia współczesnego językoznawstwa strukturalistycznego.

Zastosowanie metod indukcji i dedukcji w językoznawstwie teoretycznym i ich dostosowanie do celu i przedmiotu badania na podstawie przykładów.

Zastosowanie metod matematyczno-logicznych do rozwiązywania prostych problemów językowych.

Metody statystyczne stosowane w językoznawstwie i ich związek z badanym materiałem językowym (korpusem).

Literatura:

Becerra Hiraldo, J.M., 2002, Comentario lexicológico-semántico de textos, Madrid: Arco Libros.

Casado Velarde, M., Tendencias en el léxico español actual, Madrid, Editorial Coloquio.

Casares, J., 1960, Introducción a la lexicografía moderna, Madrid: RFE.

Guerrero Ramos, G., 1995, Neologismos en el español actual, Madrid, Arco Libros.

Gómez Capuz, J., 2004, Préstamos del español: lengua y sociedad, Madrid, Arco Libros.

Mateos, H. y otros, 1987, Lexicología y semántica española, La Habana: Pueblo y Educación.

Medina Guerra, A.M. (coord.), 2003, Lexicografía española, Barcelona: Ariel.

Otaola Olano, C., 2004, Lexicología y semántica léxica. Teoría y aplicación a la lengua española, Madrid: Ediciones Académicas.

Alcina J., Blecua M., Gramática española, Barcelona, 1975.

Heinz, A. Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983.

Lyons, J. Introducción a la linguistica, Barcelona 1975.

XTusón, J. Aproximación a la historia de la linguistica, Barcelona 1982.

Zbiór zadań z językoznawstwa, Warszawa 1990.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

I

zna na poziomie rozszerzonym terminologię leksykologiczną, semantyczną i leksykograficzną

potrafi wyjaśnić złożone pojęcia i zjawiska z zakresu leksykologii, semantyki leksykalnej i leksykografii hiszpańskiej

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat procedur neologicznych w języku, klasyfikacji wyrazów, przyczyn i skutków ich zmian morfologicznych i semantycznych

zna i potrafi rozpoznać różne typy jednostek leksykalnych oraz interpretować zachodzące między nimi relacje leksykologiczne

posiada specjalistyczną wiedzę na temat budowy mikro- i makrostruktury słowników hiszpańskich oraz specyfiki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej leksykografii

potrafi przeprowadzić analizę leksykologiczno-leksykograficzną na wybranym korpusie leksykalnym

II

Zna podstawowe kierunki badań językoznawczych od początków XIX w. do czasów obecnych (z uwzględnieniem obszaru języka hiszpańskiego) i potrafi scharakteryzować różnice między nimi.

Rozumie i wyjaśnia podstawowe cele i metody badawcze charakterystyczne dla strukturalizmu językoznawczego.

Rozróżnia i umie wskazać na podstawowe paradygmaty badań językoznawczych (indukcja i dedukcja) przy rozwiązywaniu zadań językoznawczych.

Objaśnia zasady użycia metod statystycznych w językoznawstwie i dostrzega potrzebę ich użycia w konkretnych przypadkach.

Nazywa i interpretuje podstawowe zasady logiki matematycznej niezbędnej w analizie materiału językoznawczego. Potrafi współpracować w grupie lub parach nad rozwiązaniem praktycznego problemu językowego.

Potrafi współpracować w grupie lub parach nad rozwiązaniem praktycznego problemu językowego.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby oceniania

Egzamin pisemny

Kolokwium pisemne

Projekt

Uwaga! W trybie zdalnym wszystkie kolokwia i zadania zostaną przeprowadzone za pomocą aplikacji MS Teams.

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Xavier Pascual Lopez
Prowadzący grup: Xavier Pascual Lopez, Janusz Pawlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Uwagi:

SEMINARIUM SPECJALIZACYJNE – JĘZYKOZNAWSTWO HISZPAŃSKIE

LEKSYKOLOGIA I SEMANTYKA JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO (dr Pascual)

KRYTERIA ZALICZENIA NA ROK AKADEMICKI 2020/2021

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych, odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia.

Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym / prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań.

Kryteria zaliczenia przedmiotu:

• obecność na zajęciach

• aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach podczas zajęć

• wykonywanie ćwiczeń powtórkowych poza zajęciami

• oddawanie na czas wszystkich zadań wyznaczonych przez prowadzącego

• zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (pisemnego) w wyznaczonym terminie.

Daty zaliczeń są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu.

Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu.

Data końcowego kolokwium zaliczeniowego: 5.02.2021

Wystawienie oceny z końcowego kolokwium zaliczeniowego: 12.02.2021

Poprawa zaliczenia: 23.04.2021

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Xavier Pascual Lopez
Prowadzący grup: Xavier Pascual Lopez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Uwagi:

SEMINARIUM SPECJALIZACYJNE – JĘZYKOZNAWSTWO HISZPAŃSKIE

LEKSYKOLOGIA I SEMANTYKA JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO (dr Pascual)

KRYTERIA ZALICZENIA NA ROK AKADEMICKI 2021/2022

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. W roku akademickim 2021/2022 zajęcia odbywają się stacjonarnie, ale może zaistnieć również konieczność przejścia na tryb zdalny. W takim przypadku, zajęcia odbywać się będą w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji TEAMS i studenci będą mieli obowiązek w nich uczestniczyć i korzystać z narzędzi wskazanych przez prowadzących.

Zarówno podczas zajęć stacjonarnych, jak i ewentualnych zajęć zdalnych, odbywających się na platformie Teams, będzie brana pod uwagę obecność, aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego/prowadzącej zajęcia.

Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym / prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań.

Kryteria zaliczenia przedmiotu:

• obecność na zajęciach

• aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach podczas zajęć

• wykonywanie ćwiczeń powtórkowych poza zajęciami

• oddawanie na czas wszystkich zadań wyznaczonych przez prowadzącego

• zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (pisemnego) w wyznaczonym terminie.

Daty zaliczeń są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu lub egzaminie w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bądź egzaminie bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej we wrześniu.

Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu.

Data końcowego kolokwium zaliczeniowego: 20.01.2022

Wystawienie oceny z końcowego kolokwium zaliczeniowego: 27.01.2022

Poprawa zaliczenia: 8.04.2022

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Pawlik
Prowadzący grup: Janusz Pawlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)