Seminarium magisterskie językoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SMJ-1MH-14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie językoznawcze |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S2-FHI |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia hiszpanska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1. Przygotowanie studentów do samodzielnych badań naukowych nad językiem hiszpańskim oraz do badań porównawczych nad językami iberoromańskimi. C2. Wzbogacenie wiedzy na temat teorii oraz metodologii wykorzystywanych w językoznawstwie, a także zwrócenie uwagi na konieczność stosowania aparatu pojęciowego – zgodnie z dziedziną. C3. Rozwinięcie umiejętności pozyskiwania literatury naukowej oraz dokonywania właściwego wyboru ze źródeł istniejących. C4. Rozwinięcie umiejętności rozumienia specyficznego typu dyskursu (naukowego). C5. Przekazanie wiedzy na temat kryteriów doboru materiału językowego, tzn. doboru odpowiedniego do celu badań korpusu tekstów. C6. Wyrobienie u studentów umiejętności określania własnego korpusu badawczego (reprezentatywnego dla analizowanego zjawiska). C7. Na podstawie wybranych lektur kształtowanie umiejętności analizy i syntezy. C8. Przypomnienie wiedzy na temat wymogów formalnych stosowanych w pracach naukowych. C9. Ukazanie praktycznych zastosowań badań językoznawczych. C10. Rozwinięcie umiejętności komunikacji w grupie oraz współpracy z promotorem. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Posiadanie tytułu zawodowego licencjata. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Uczenie problemowe (Problem-based learning) Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Praca w grupach |
Skrócony opis: |
Celem zajęć seminaryjnych z językoznawstwa hiszpańskiego jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej oraz do egzaminu magisterskiego wybranej specjalizacji. Praca seminaryjna zakłada w pierwszym roku wprowadzenie w problematykę prowadzenia badań naukowych w zakresie wybranych dyscyplin językoznawczych z uwzględnieniem własnych zainteresowań studenta. W ramach seminarium student pogłębia swą wiedzę zarówno przez własne lektury, jak i przez aktywny udział w dyskusjach nad zagadnieniami omawianymi na zajęciach. W drugim roku następuje ostateczne sformułowanie tytułu i planu pracy, postawienie tez, przeprowadzenie selekcji materiału źródłowego, zebranie korpusu, uzgodnienie z promotorem założeń metodologicznych pracy i jej redakcja w języku hiszpańskim. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - Lektura i omawianie właściwie dobranej literatury naukowej, reprezentatywnej dla różnych dziedzin badań nad językoznawstwem hiszpańskim. - Kryteria doboru materiału do badań. Korpusy językowe. Różne typy tekstów mówionych i pisanych (literackie, specjalistyczne, medialne itp.). Charakterystyka językoznawcza różnych typów dyskursu. - Przedmiot badań. Opis, analiza, synteza, raport itp. - Wymogi formalne prac naukowych – na podstawie lektur. - Przykłady zastosowań wyników badań językoznawczych (w dydaktyce, w leksykografii, w przekładoznawstwie, w technologiach komputerowych). |
Literatura: |
Szerokie spektrum opracowań z różnych dziedzin językoznawstwa hiszpańskiego. Zgodnie z potrzebami studentów podyktowanymi tematem przyszłej pracy magisterskiej. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - Jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w zakresie języka hiszpańskiego (również w perspektywie porównawczej). - Zna różne podejścia stosowane w analizie językoznawczej i dobiera do nich odpowiednią terminologię. - Potrafi samodzielnie wyszukać literaturę potrzebną do zorientowania się w badaniach naukowych oraz dokonać jej wyboru odpowiednio do tematyki. - Rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w pracach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym; korzysta z różnych opracowań; dostrzega relacje między tradycyjnym opisem a pewnymi formalizmami. - Rozpoznaje kryteria doboru odpowiedniego materiału do badań; wie, że korpus badawczy musi być reprezentatywny dla analizowanego zjawiska; potrafi rozpoznawać i opisywać rożne typy tekstów (literackie, specjalistyczne, medialne itp.) i charakteryzować je w terminach językoznawczych. - Na podstawie zdobytej wiedzy student określa swój korpus badawczy oraz potrafi przeanalizować wybrane zjawiska. - Prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; rozpoznaje w nich elementy analityczne, syntetyczne oraz sprawozdawcze. - Rozróżnia wymogi formalne stawiane pracom naukowym od innych. - Prawidłowo interpretuje wyniki badań językoznawczych i potrafi dostrzec ich zastosowanie (np. w dydaktyce, w leksykologii, w przekładoznawstwie, w nowych technologiach związanych z językiem naturalnym). - Wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad tekstem oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby oceniania: Prezentacja multimedialna - konspekt pracy magisterskiej; - opracowanie bibliografii. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Pawlik | |
Prowadzący grup: | Janusz Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Raul Fernandez Jodar, Xavier Pascual Lopez | |
Prowadzący grup: | Raul Fernandez Jodar, Xavier Pascual Lopez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Pawlik | |
Prowadzący grup: | Janusz Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.