Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SCS-ZL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska (studia niestacjonarne) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie z wiadomościami ogólnymi na temat języka staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz przekazanie wiedzy z zakresu gramatyki języka scs. wyrobienie umiejętności czytania i dokonywania transkrypcji tekstu cyrylickiego rozwinięcie zdolności tłumaczenia tekstu cyrylickiego na język polski rozwinięcie zdolności objaśniania zjawisk fonetycznych i fonologicznych w staro-cerkiewno-słowiańskich formach wyrazów rozwinięcie umiejętności właściwej interpretacji staro-cerkiewno-słowiańskich form gramatycznych rozwinięcie umiejętności wskazywania w tekście cyrylickim konstrukcji składniowych charakterystycznych dla języka scs. przygotowanie do samodzielnego przeprowadzenia pełnej analizy językowej tekstu cyrylickiego rozwijanie umiejętności pracy w grupie polegającej na zespołowej analizie tekstu cyrylickiego rozwinięcie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki współczesnego języka rosyjskiego. Gotowość do aktywnego udziału w konwersatorium. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały do zajęć będą udostępniane na platformie MS Teams lub przesyłane na adresy grupowe studentów. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Praca w grupach |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie studentów z najdawniejszymi zjawiskami fonetycznymi, fleksyjnymi, morfologicznymi i znaczeniowymi, jakie miały miejsce w języku scs. i innych językach słowiańskich, zdobycie przez studentów umiejętności czytania tekstów scs. i ich analizy gramatycznej. |
Pełny opis: |
Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej, Warszawa 2004. T. Friedelówna, Cz. Łapicz, Język staro-cerkiewno-słowiański, Toruń 2008. H. Karaś, Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Warszawa 2001. J. Kobylińska, Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego z ćwiczeniami, Kraków 1988. J. Strutyński, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Kraków 1996. T. Brajerski, Język staro-cerkiewno-słowiański, Lublin 1990. T. Lehr-Spławiński, Zarys gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego na tle porównawczym: (głosownia – fleksja), Kraków 1949. Z. Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 1989 L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984. M. Wójtowicz, Najstarsze datowane inskrypcje słowiańskie X-XIII wiek, Poznań 2005. M. Wójtowicz, Początki pisma słowiańskiego, Poznań 2000. S. Słoński, Wybór tekstów starosłowiańskich, Warszawa 1952. Г.А. Хабургаев, Старославянский язык, Москва 1986. А.М. Селищев, Старославянский язык. В 2-х частях, Москва 1951–1952. A. Ваян, Руководство по старославянскому языку, Москва 1952. С. Д. Никифоров, Старославянский язык, Москва 1955. |
Literatura: |
1. Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej, Warszawa 2004. 2. T. Friedelówna, Cz. Łapicz, Język staro-cerkiewno-słowiański, Toruń 2008. 3. H. Karaś, Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Warszawa 2001. 4. J. Kobylińska, Gramatyka języka staro-cerkiewno-słowiańskiego z ćwiczeniami, Kraków 1988. 5. T. Lehr-Spławiński, Zarys gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego na tle porównawczym: (głosownia – fleksja), Kraków 1976. 6. L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984. 8. M. Wójtowicz, Początki pisma słowiańskiego, Poznań 2000. 9. S. Słoński, Wybór tekstów starosłowiańskich, Warszawa 1952. 10. А. Вайан, Руководство по старославянскому языку, Москва 1952. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student potrafi: - zna tło historyczne powstania alfabetów słowiańskich i rozwoju języka scs; - potrafi określić miejsce języka scs. wśród pozostałych języków słowiańskich oraz języków indoeuropejskich; - rozumie rolę języka scs. w badaniach historyczno-porównwczych języków słowiańskich i indoeuropejskich; - prawidłowo czyta teksty cyrylickie, dokonuje transkrypcji fonetycznej tłumaczy teksty cyrylickie na język polski; - objaśnia zjawiska fonetyczne i fonologiczne występujące w tekstach cyrylickich; - właściwie interpretuje staro-cerkiewno-słowiańskie formy gramatyczne; - wskazuje i objaśnia właściwości staro-cerkiewno-słowiańskiej składni stosuje zdobytą wiedzę podczas pisania pracy semestralnej, polegającej na przeprowadzeniu pełnej analizy językowej tekstu cyrylickiego, samodzielnie i zespołowo. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć - znajomość zalecanej literatury przedmiotu Kryteria oceniania kolokwium ustnego: ocena: bardzo dobry (5,0) - doskonała, wyczerpująca odpowiedź na trzy zadane pytania - wypowiedź świadcząca o doskonałym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków - wypowiedź językowo nienaganna, płynna, nasycona terminologią z zakresu przedmiotu ocena: dobry plus (4,5) - prawidłowa odpowiedź na trzy zadane pytania - wypowiedź świadcząca o dobrym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków - wypowiedź językowo poprawna, płynna, z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu przedmiotu - drobne braki w wypowiedzi ocena: dobry (4,0) - poprawna odpowiedź na trzy zadane pytania - wypowiedź świadcząca o dobrym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków - wypowiedź językowo poprawna, świadcząca o znajomości podstawowych terminów naukowych z zakresu przedmiotu - braki i błędy w wypowiedzi ocena: dostateczny plus (3,5) - poprawna odpowiedź na dwa zadane pytania lub częściowa odpowiedź na trzy pytania - wypowiedź częściowo świadcząca o rozumieniu omawianych zagadnień, a częściowo odtwórcza, świadcząca o wyuczeniu się treści „na pamięć”, trudności z formułowaniem wniosków - wypowiedź chaotyczna, pozbawiona płynności, braki w zakresie znajomości podstawowej terminologii - braki i częste błędy w wypowiedzi ocena: dostateczny (3,0) - poprawna odpowiedź na dwa zadane pytania lub częściowa odpowiedź na trzy pytania - wypowiedź w dużym stopniu odtwórcza, świadcząca o wyuczeniu się treści „na pamięć”, a nie rozumieniu zagadnień, trudności z formułowaniem wniosków - wypowiedź chaotyczna, pozbawiona płynności, poważne braki w zakresie znajomości podstawowej terminologii - braki i poważne błędy w wypowiedzi ocena: niedostateczny (2,0) - niepoprawna odpowiedź lub brak odpowiedzi na dwa spośród trzech pytań - wypowiedź świadcząca o przyswojeniu wiedzy w stopniu niewystarczającym dla uzyskania oceny dostatecznej - nieprzystąpienie do zaliczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zofia Szwed | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.