Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka włoskiego - pisanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJWp-2MW-24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka włoskiego - pisanie
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: filologia włoska, studia stacjonarne magisterskie, semestr 2
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język włoski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia włoska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1/ Analiza gramatyczno-składniowa tekstów publicystycznych i popularnonaukowych na poziomie C2 oraz wprowadzenie słownictwa z różnych dziedzin nauki (socjologia, kultura, psychologia)

2/ Ćwiczenie tłumaczenia tekstów z zastosowaniem omawianych struktur gramatycznych i leksykalnych

3/ Pisanie streszczeń artykułów oraz formułowanie własnych refleksji na poruszane tematy

4/ Wyrobienie u studentów umiejętności rozumienia audycji telewizyjnych o tematyce popularnonaukowej (socjologia, kultura, psychologia)

5/ Pogłębianie zdobytej wiedzy z danej tematyki w oparciu o lekturę tekstów, konwersację i dyskusję

6/ Formułowanie komentarzy i krytycznych opinii na temat omawianych zagadnień

7/ Pisanie dłuższych wypowiedzi (synteza kilku tekstów o podobnej tematyce)

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

W ramach zajęć przewiduje się tworzenie tekstów pisanych, stosując metodę podawczą i interaktywną, flipped classroom, prezentacje multimedialne, dyskusje, pracę w grupach i pracę indywidualną nad wybranymi problemami.

Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności filologicznych w zakresie tworzenia tekstu pisanego, a w szczególności:

• doskonalenie sprawności pisania z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na zajęciach z praktycznej nauki języka włoskiego na wcześniejszych latach nauki (sprawności zintegrowane, gramatyka, laboratorio di scrittura);

•poznawanie etapów konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych;

• rozwijanie umiejętności relacjonowania, wyrażania opinii i logicznej argumentacji;

• rozwijanie krytycznego myślenia, wiązania ze sobą faktów oraz wyciągania wniosków z posiadanych danych;

• poznanie i doskonalenie typowych dla danego typu wypowiedzi środków słownikowych, struktur składniowych, poprawnych schematów językowych;

• doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej; dążenie do komunikatywności wypowiedzi pisemnej (czytelność, poprawność stylistyczna, składniowa) - kanony stylu komunikatywnego (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność);

• analiza stylistyczno-gramatyczna, w szczególności analiza i dobór słownictwa oraz składniowych i fleksyjnych środków stylistycznych;

• zapoznanie z różnorodnymi odmianami stylistycznymi tekstów i kryteriami poprawności językowej (norma i błąd językowy);

• kształtowanie kultury języka polskiego oraz włoskiego, etykieta językowa.

Literatura:

Nuovo Contatto C1

Nuovo Espresso 6 (C2)

Rossi F., Ruggiano F, Scrivere in italiano. Dalla teoria alla pratica, Carocci editore 2013

Adams M, Rydzak D., Techniki wprowadzające do pisania, w: „Języki Obce w Szkole”, nr 2, 1999,

Queneau R. (trad. di Umberto Eco), Esercizi di stile, lub wersja polska: Ćwiczenia stylistyczne, Świat Literacki, 2005.

Calvino I., Lezioni americane. Sei proposte per il prossimo millennio, Garzanti, 2004

Cini L., Strategie di scrittura, Bonacci, 1998

Franzi T., Damele S., Voltare pagina, Loescher, 2004

Guastalla C., Giocare con la scrittura, Alma Edizioni, Firenze, 2005.

Artykuły prasowe.

Materiały własne.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ Potrafi dokonać analizy gramatyczno-składniowej tekstu publicystycznego, zna słownictwo z danej dziedziny nauki.

2/ Potrafi zastosować w tłumaczeniu tekstów poznane struktury gramatyczne i leksykalne na poziomie C2

3/ Potrafi pisać streszczenie artykułów i formułować własne refleksje na poruszane tematy.

4/ Rozumie audycje telewizyjne o tematyce popularnonaukowej.

5/ Formułuje komentarze i krytyczne opinie dotyczące poruszanych zagadnień

6/ Potrafi formułować dłuższe wypowiedzi pisemne (synteza kilku tekstów o podobnej tematyce)

Metody i kryteria oceniania:

W ramach zajęć przewiduje się tworzenie tekstów pisanych, stosując metodę podawczą i interaktywną, flipped classroom, prezentacje multimedialne, dyskusje, pracę w grupach i pracę indywidualną nad wybranymi problemami.

Analiza gramatyczno-składniowa i leksykalna tekstów publicystycznych z różnych dziedzin nauki.

Tłumaczenie tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa, ze zwróceniem uwagi na specyfikę przekładu struktur gramatycznych charakterystycznych dla dyskursu medialnego.

Pisanie streszczeń artykułów wraz z krytyczną refleksją na ich temat.

Audycje telewizyjne (tematyka popularnonaukowa: socjologia, kultura, psychologia).

Dyskusja i formułowanie krytycznych opinii w oparciu o lekturę tekstów źródłowych.

Pisanie syntezy kilku tekstów o podanej tematyce.

Oceniane są:

- obecność na zajęciach;

- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, praca w grupach;

- prace domowe;

- weryfikacja wiedzy i umiejętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące;

- egzamin pisemny i ustny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartosik
Prowadzący grup: Magdalena Bartosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartosik
Prowadzący grup: Magdalena Bartosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Grochowska-Reiter, Paulina Malicka
Prowadzący grup: Anna Grochowska-Reiter
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)