Praktyczna nauka języka włoskiego - pisanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJWp-2MW-24 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka włoskiego - pisanie |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
filologia włoska, studia stacjonarne magisterskie, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia włoska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1/ Analiza gramatyczno-składniowa tekstów publicystycznych i popularnonaukowych na poziomie C2 oraz wprowadzenie słownictwa z różnych dziedzin nauki (socjologia, kultura, psychologia) 2/ Ćwiczenie tłumaczenia tekstów z zastosowaniem omawianych struktur gramatycznych i leksykalnych 3/ Pisanie streszczeń artykułów oraz formułowanie własnych refleksji na poruszane tematy 4/ Wyrobienie u studentów umiejętności rozumienia audycji telewizyjnych o tematyce popularnonaukowej (socjologia, kultura, psychologia) 5/ Pogłębianie zdobytej wiedzy z danej tematyki w oparciu o lekturę tekstów, konwersację i dyskusję 6/ Formułowanie komentarzy i krytycznych opinii na temat omawianych zagadnień 7/ Pisanie dłuższych wypowiedzi (synteza kilku tekstów o podobnej tematyce) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
W ramach zajęć przewiduje się tworzenie tekstów pisanych, stosując metodę podawczą i interaktywną, flipped classroom, prezentacje multimedialne, dyskusje, pracę w grupach i pracę indywidualną nad wybranymi problemami. Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności filologicznych w zakresie tworzenia tekstu pisanego, a w szczególności: • doskonalenie sprawności pisania z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na zajęciach z praktycznej nauki języka włoskiego na wcześniejszych latach nauki (sprawności zintegrowane, gramatyka, laboratorio di scrittura); •poznawanie etapów konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych; • rozwijanie umiejętności relacjonowania, wyrażania opinii i logicznej argumentacji; • rozwijanie krytycznego myślenia, wiązania ze sobą faktów oraz wyciągania wniosków z posiadanych danych; • poznanie i doskonalenie typowych dla danego typu wypowiedzi środków słownikowych, struktur składniowych, poprawnych schematów językowych; • doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej; dążenie do komunikatywności wypowiedzi pisemnej (czytelność, poprawność stylistyczna, składniowa) - kanony stylu komunikatywnego (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność); • analiza stylistyczno-gramatyczna, w szczególności analiza i dobór słownictwa oraz składniowych i fleksyjnych środków stylistycznych; • zapoznanie z różnorodnymi odmianami stylistycznymi tekstów i kryteriami poprawności językowej (norma i błąd językowy); • kształtowanie kultury języka polskiego oraz włoskiego, etykieta językowa. |
Literatura: |
Nuovo Contatto C1 Nuovo Espresso 6 (C2) Rossi F., Ruggiano F, Scrivere in italiano. Dalla teoria alla pratica, Carocci editore 2013 Adams M, Rydzak D., Techniki wprowadzające do pisania, w: „Języki Obce w Szkole”, nr 2, 1999, Queneau R. (trad. di Umberto Eco), Esercizi di stile, lub wersja polska: Ćwiczenia stylistyczne, Świat Literacki, 2005. Calvino I., Lezioni americane. Sei proposte per il prossimo millennio, Garzanti, 2004 Cini L., Strategie di scrittura, Bonacci, 1998 Franzi T., Damele S., Voltare pagina, Loescher, 2004 Guastalla C., Giocare con la scrittura, Alma Edizioni, Firenze, 2005. Artykuły prasowe. Materiały własne. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ Potrafi dokonać analizy gramatyczno-składniowej tekstu publicystycznego, zna słownictwo z danej dziedziny nauki. 2/ Potrafi zastosować w tłumaczeniu tekstów poznane struktury gramatyczne i leksykalne na poziomie C2 3/ Potrafi pisać streszczenie artykułów i formułować własne refleksje na poruszane tematy. 4/ Rozumie audycje telewizyjne o tematyce popularnonaukowej. 5/ Formułuje komentarze i krytyczne opinie dotyczące poruszanych zagadnień 6/ Potrafi formułować dłuższe wypowiedzi pisemne (synteza kilku tekstów o podobnej tematyce) |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zajęć przewiduje się tworzenie tekstów pisanych, stosując metodę podawczą i interaktywną, flipped classroom, prezentacje multimedialne, dyskusje, pracę w grupach i pracę indywidualną nad wybranymi problemami. Analiza gramatyczno-składniowa i leksykalna tekstów publicystycznych z różnych dziedzin nauki. Tłumaczenie tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa, ze zwróceniem uwagi na specyfikę przekładu struktur gramatycznych charakterystycznych dla dyskursu medialnego. Pisanie streszczeń artykułów wraz z krytyczną refleksją na ich temat. Audycje telewizyjne (tematyka popularnonaukowa: socjologia, kultura, psychologia). Dyskusja i formułowanie krytycznych opinii w oparciu o lekturę tekstów źródłowych. Pisanie syntezy kilku tekstów o podanej tematyce. Oceniane są: - obecność na zajęciach; - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, praca w grupach; - prace domowe; - weryfikacja wiedzy i umiejętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące; - egzamin pisemny i ustny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bartosik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bartosik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grochowska-Reiter, Paulina Malicka | |
Prowadzący grup: | Anna Grochowska-Reiter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.