Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego - sprawnosci zintegrowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNsz-36
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego - sprawnosci zintegrowane
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cel modułu kształcenia: osiągnięcie pierwszego stopnia kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka niemieckiego na poziomie B1.1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

C1 przyswojenie słownictwa na poziomie B1.1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

C2 rozwijanie kompetencji gramatycznej na poziomie B1.1

C3 rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem na poziomie B1.1

C4 rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem na poziomie B1.1

C5 rozwijanie kompetencji mówienia na poziomie B1.1

C6 rozwijanie kompetencji pisania na poziomie B1.1

C7 zapoznanie ze zjawiskami kulturowymi dotyczącymi niemieckiego obszaru językowego na poziomie B1.1

C8 rozwijanie postawy otwartości i tolerancji wobec innych osób, poglądów i kultur

C9 rozwijanie strategii efektywnego uczenia się i organizowania pracy własnej i w grupie

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

wiedza z zakresu gramatyki, słownictwa i zjawisk kulturowych dotyczących niemieckiego obszaru językowego na poziomie A2 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz umiejętności komunikacyjne z zakresu sprawności słuchania, czytania, mówienia i pisania w języku niemieckim na tym samym poziomie

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Ramowy plan zajęć przedstawiany jest na pierwszych zajęciach w semestrze. Zostaje on także przesłany na zbiorczą skrzynkę mailową każdej grupy.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Pełny opis:

Opis wyglądu i charakteru człowieka

Zawód i praca

Mieszkanie

Korespondencja e-mailowa

Opis danych statystycznych

Składanie reklamacji

Przeprowadzanie rozmów telefonicznych

Obsługa klienta

Nowe technologie

Zaproszenia

Prasa w Niemczech

Deklinacja przymiotnika w roli rzeczownika

Czas przeszły Präteritum

Zdania przydawkowe (=względne)

Zdania okolicznikowe przyzwolenia z obwohl i trotzdem

Czas przyszły Futur I

Używanie spójnika falls

Literatura:

Julia Braun-Podeschwa, Charlotte Habersack, Angela Pude (2014). Menschen B1/1 Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber

Anna Breitsameter, Angela Pude, Sabine Glas-Peters (2014). Menschen B1/1 Arbeitsbuch mit Audio-CD. Hueber

Grammatik aktiv: Übungsgrammatik A1/B1 mit eingelegter Hor-CD, Cornelsen, 2016

Intensivtrainer Wortschatz und Grammatik B1, Klett, 2012

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się

student/ka:

zna (w zakresie B1/1) słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

potrafi w języku niemieckim zrozumieć krótkie artykuły zawierające dane statystyczne, wypowiedzi w ankietach, zaproszenia, krótkie sprawozdania, maile prezentowane w standardowej odmianie języka

czyta ze zrozumieniem krótkie artykuły dotyczące podstawowych zakresów życia człowieka, takich jak: przyjaźń, praca, mieszkanie, media

potrafi w prosty i zwięzły sposób w języku niemieckim opowiedzieć o swoich przyjaciołach, pracy, najbliższym otoczeniu, potrafi złożyć reklamację, potrafi przeprowadzić prostą i zrozumiałą rozmowę telefoniczną, potrafi opowiedzieć o planach na przyszłość

potrafi pisać zrozumiałe teksty, półoficjalne zaproszenia, krótki raport, pismo reklamacyjne, e-mail

umie samodzielnie poszerzać wiedzę językową w oparciu o słowniki, leksykony także w wersji online oraz selekcjonować zdobyte informacje

potrafi pracować zarówno w parach, jak i w grupie, zna kulturowe uwarunkowania, na które trzeba zwracać uwagę podczas komunikowania się z innymi kulturami

jest otwarty na inne opinie, potrafi uargumentować swoją własną

ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat komunikowania się w prosty sposób przez telefon w języku niemieckim, ma ogólną wiedzę na temat rynku prasowego w Niemczech

ma świadomość kompleksowej natury języka, szczególnie jeśli chodzi o pisma mające odpowiednią formę – oficjalną lub półoficjalną - w danej kulturze, np. zaproszenie, raport; zdaje sobie sprawę z istoty poprawności gramatycznej tego rodzaju pism

słucha ze zrozumieniem krótkie teksty dotyczące podstawowych zakresów życia człowieka, takich jak: przyjaźń, praca, mieszkanie, media

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy

Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów:

- poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.),

- poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.),

- zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt.

Ocena opiera się o poniższe przedziały:

bdb 19-20 pkt.

db+ 17-18 pkt.

db 15-16 pkt.

dst+ 13-14 pkt.

dst 11-12 pkt.

ndst <11 pkt.

Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów:

- zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt.,

- względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt.,

- poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,

- poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt.,

- poprawność wymowy – maks. 4 pkt.,

- ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy).

Ocena opiera się o poniższe przedziały:

bdb 19-20 pkt.

db+ 17-18 pkt.

db 15-16 pkt.

dst+ 13-14 pkt.

dst 11-12 pkt.

ndst <11 pkt.

- Napisanie testów śródsemestralnych (ew. testów śródsemestralnych czy kolokwiów ustnych w trybie online) ocenianych wg podanych kryteriów:

bdb 92-100%

db+ 85-91%

db 76%-84%

dst+ 68-75%

dst 60%-67%

ndst 0-59%

- Aktywny udział w zajęciach.

- Terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Bąkiewicz, Anna Berezowska, Anna Kurzaj, Aleksandra Przysiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Bąkiewicz, Anna Kurzaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Bąkiewicz
Prowadzący grup: Marta Bąkiewicz, Agnieszka Białek, Małgorzata Komorowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)