Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego - gramatyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNgr-36
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego - gramatyka
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FWSrl
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

przyswojenie (kompatybilnego z podręcznikiem) wycinka wiedzy praktycznej z zakresu gramatyki języka niemieckiego; umiejętność opisu i porównania w/w struktur z ich funkcjonalnymi odpowiednikami w języku polskim oraz umiejętność użycia w komunikacji

rozwijanie umiejętności rozpoznawania, używania, analizowania, przekształcania, opisywania oraz porównywania z językiem polskim struktur morfologicznych i składniowych j. niemieckiego

rozwijanie świadomości zjawiska interferencji intra- i interlingwalnej

rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu, sporządzania notatek i przygotowywania konspektów

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Pełny opis:

Czas przeszły Präteritum

Czas przeszły Präteritum w porównaniu z czasem przeszłym Perfekt (w porównaniu z sytuacją temporalną w języku polskim)

Czasowniki zwrotne, zaimki zwrotne i zastępniki zwrotne (zaimki osobowe) (w porównaniu z językiem polskim)

Rekcja czasownika (przypadki czyste i zapośredniczone przez przyimki), przysłówki pytające i przyimkoprzysłówki (w porównaniu z językiem polskim)

Deklinacja przymiotnika

Tryb przypuszczający (Konjunktiv II i Konjunktiv I)

Literatura:

Zalecana literatura (Fragmenty/rozdziały/ćwiczenia z wybranych i in. pozycji):

Bęza S. (20162): Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących. Warszawa.

Bęza S. (2017): Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Warszawa.

Billina, A. (2010) deutsch üben Taschentrainer Fit in Grammatik A1/A2. München.

Billina A., Reimann M. (2012): Übungsgrammatik für die Grundstufe. München.

Chmiel P./Koczy K. (1980): Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego z ćwiczeniami. Morfologia. Katowice.

Czochralski J. (1995): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa.

Czochralski J. (1994): Gramatyka funkcjonalna. Warszawa.

Engel U. (i in.) (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa.

Fandrych Ch./Tallowitz U. (2008): Klipp und klar: Übungsgrammatik Grundstufe in 99 Schnitten.

Łuszczyk S. / Szulc A. / Wawrzyniak Z. (1991): Gramatyka języka niemieckiego. Warszawa.

Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.

Helbig, G. / Buscha, J. (2004): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin/München.

Kryczyńska-Pham, A./Łuczak Justyna (2017): Grammatik. Gramatyka języka niemieckiego z ćwiczeniami. Warszawa.

Luscher R. (2000): Übungsgrammatik für Anfänger. München.

Morciniec, N. (2016): Gramatyka kontrastywna. Wprowadzenie do niemiecko-polskiej gramatyki kontrastywnej.

Reimann M. (2000): Grundstufengrammatik für DaF mit Lösungsschlüssel + CD-ROM. München.

i in.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się

student/ka:

ma opanowane zasady z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, które potrafi zastosować w ćwiczeniach gramatycznych i które próbuje stosować w komunikacji

rozumie i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, w tym zakresie potrafi również porównywać (przez wzgląd na wyznaczone tertium comparationis) potencjał j. niemieckiego z potencjałem j. polskiego

ma uporządkowaną wiedzę na temat omawianych zagadnień

samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego

skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej wybranych struktur i krytycznej, refleksyjnej oceny ich poprawności oraz potrafi merytorycznie argumentować

ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji oraz potrafi ją samodzielnie zdobywać

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

5 92-100%

4+ 85-91%

4 76%-84%

3+ 68-75%

3 60%-67%

2 0-59%

Ocena niedostateczna: niezadowalające posługiwanie się językiem, niezadawalające umiejętności językowe powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dostateczna: zadowalające posługiwanie się językiem, zadawalające umiejętności językowe czasami powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dostateczna plus: zadowalające posługiwanie się językiem, zadawalające umiejętności językowe rzadko powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dobra: dobre posługiwanie się językiem, dobre umiejętności językowe umożliwiające poprawne zrozumienie/ komfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dobra plus: bardzo dobre posługiwanie się językiem, dobre umiejętności językowe umożliwiające poprawne zrozumienie/ komfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena bardzo dobra: znakomite posługiwanie się językiem, znakomite umiejętności językowe, w wyniku czego rozmówca/odbiorca wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie ma komfort jej odbioru;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Jańczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Lipińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Lipińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Kubiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)