Proseminarium licencjackie językoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PLJ-5LF-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium licencjackie językoznawcze |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-RomX |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
6.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia romańska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ wprowadzenie studenta w dziedzinę badań językoznawczych: najważniejszych i zarazem aktualnych metodologii wraz z ich terminologią 2/ przygotowanie studenta do obrania tematu i zakresu przyszłej pracy dyplomowej (licencjackiej) z zakresu językoznawstwa francuskiego lub językoznawstwa porównawczego francusko-polskiego 3/ przekazanie wiedzy na temat kryteriów doboru materiału językowego do badań 4/ rozwijanie umiejętności pozyskiwania literatury naukowej oraz dokonywania właściwego wyboru z istniejących źródeł |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | W zależności od sytuacji epidemiologicznej możliwa forma zajęć zdalna e-learning. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Poziom język francuskiego co najmniej B1. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUZ4gyEwmNSxm-1ulK3VgYZSI8Y182N2KirC3mcAKPeo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6be1981-83ab-4e88-b727-f095e11cddec&tenantId=73689ee1-b42f-4e25-a5f6-66d1f29bc092 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - analiza struktury tesktów naukowych w j. francuskim - dyskusja kierowana - samodzielne przygotowanie listy wyrażeń i kategoryzacja tych wyrażeń - zaaplikowanie schematu zapisu bibliografii w samodzielnej pracy - opracowanie wywodu logicznego wokół zagadnienia językoznawczego - próby ułożenia treści pracy według zasad analizy materiału leksykalnego i syntezy wniosków |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w problematykę przygotowania/redakcji pracy licencjackiej z zakresu językoznawstwa romańskiego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w problematykę przygotowania/redakcji pracy licencjackiej językoznawczej. Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia: cel oraz przedmiot badań językoznawczych, metodologia badań, podstawowy aparat pojęciowy, kryteria doboru materiału do badań, korpusy językowe, typy tekstów, a także zagadnienia związane z techniką pisania pracy (lista bibliograficzna, przypisy, cytowania, wprowadzanie przykładów). |
Literatura: |
Ogólne - językoznawstwo romańskie: 1/ Arrivé, M., Gadet, F., Galmiche, M., 1986, La grammaire d'aujourd'hui, Flammarion. 2/ Dubois, J. et autres, 1994, Dictionnaire de Linguistique et des Sciences du Langage, Larousse. 3/ Charaudeau, P., Mainguenaud, D., 2002, Dictionnaire d’analyse du discours, Seuil, Paris. 4/ K. Polański (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Ossolineum, Wrocław - Warszawa - Kraków, 1995. A także: podstawowe opracowania z językoznawstwa oraz rozproszone w literaturze artykuły naukowe, wskazywane systematycznie przez prowadzącego stosownie do omawianej metodologii. W semestrze zimowym 2021/2022 (dr E. Pirogowska): 1/ Guide pour la rédaction d’un travail universitaire de 1er , 2e , 3e cycles. 2020. HEC Montreal. URL: https://www.hec.ca/cfla/francais/document/guide-redaction-travail-cycles.pdf 2/ Martinet A. 2015. Éléments de linguistique générale, Armand Colin. (fragment książki o podstawach badań językoznawczych). 3/ Dutka-Mańkowska A. 2003. « Traduire l’expression soi-disant en polonais … ». Studia Romanica Posnaniensia XXX – klasyczna konstrukcja artykułu naukowego- językoznawczego, z cytowaniami, odniesieniami bibliograficznymi 4/ Koselak A. 2007. « Sources et traditions polonaises en linguistique cognitive » Corela HS-6 URL : http://journals.openedition.org/corela/1494 DOI:10.4000/corela.1494 5/ Wiśniewski W. P. 2018. L’application des rectifications orthographiques proposées par la réforme de 1990 dans la presse électronique. Analyse des occurrences de l’accent circonflexe dans L’Équipe. UAM Poznań. (wzorcowa praca licencjacka) 6/ Studia Romanica Posnaniensia 44/3. 2017. Introduction. (klasyczna konstrukcja artykułu naukowego – językoznawczego, z odniesieniami bibliograficznymi, bibliografią zbiorczą) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ umie określić cel i zakres badań językoznawczych oraz zna najważniejsze i zarazem aktualne podejścia stosowane w lingwistyce; wiąże aparat pojęciowy z konkretną metodologią 2/ jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w przyszłej pracy licencjackiej w zakresie językoznawstwa francuskiego lub językoznawstwa porównawczego francusko-polskiego 3/ na podstawie zdobytej wiedzy potrafi samodzielnie wyszukać odpowiedni korpus w celu dokonania obserwacji zjawisk językowych 4/ posiada umiejętność zdobywania fachowej literatury oraz dokonywania właściwego wyboru z istniejących źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
Szczegółowe wymagania do zaliczenia - semestr zimowy 2021/2022 Po zakończeniu kursu, student: - potrafi scharakteryzować gatunek dyskursu – „artykuł naukowy” - potrafi wskazać w artykule naukowym terminy językoznawcze i określić z jakiej gałęzi językoznawstwa pochodzą. - potrafi wyszczególnić części struktury tekstu naukowego językoznawczego. - potrafi odnaleźć i skategoryzować konektory logiczne zapewniające spójność tekstu specjalistycznego – przygotowuje listę wyrażeń samodzielnie uporządkowaną jako narzędzie pomocnicze do redakcji pracy licencjackiej. Ocenie podlegają: - aktywny udział studenta w konwersatorium (obecność jest obowiązkowa); - opracowanie propozycji dwuczłonowego tematu pracy licencjackiej zgodnego ze wzorcem omawianym na zajęciach (na ocenę); - opracowanie zarysu podziału treści pracy licencjackiej, z wyszczególnieniem głównych części: 1) wstępu wprowadzającego w tematykę i metodologię pracy, z hipotezą badawczą, 2) analizą teoretyczną, 3) analizą praktyczną, 4) wnioskami końcowymi, 5) bibliografią (na ocenę); - opracowanie krótkiej listy bibliograficznej obejmującej artykuły, książki, rozdziały z tomów zbiorowych i słowniki, związanej z planowaną pracą licencjacką (na ocenę); - praca zaliczeniowa według pytań zaczerpniętych z "Guide pour la rédaction d’un travail universitaire" na ostatnich zajęciach (na ocenę). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kaliska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kaliska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Pirogowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Pirogowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kaliska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kaliska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kaliska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kaliska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.