Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium licencjackie językoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PLJ-5LF-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium licencjackie językoznawcze
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-RomX
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 6.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia romańska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/ wprowadzenie studenta w dziedzinę badań językoznawczych: najważniejszych i zarazem aktualnych metodologii wraz z ich terminologią

2/ przygotowanie studenta do obrania tematu i zakresu przyszłej pracy dyplomowej (licencjackiej) z zakresu językoznawstwa francuskiego lub językoznawstwa porównawczego francusko-polskiego

3/ przekazanie wiedzy na temat kryteriów doboru materiału językowego do badań

4/ rozwijanie umiejętności pozyskiwania literatury naukowej oraz dokonywania właściwego wyboru z istniejących źródeł

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W zależności od sytuacji epidemiologicznej możliwa forma zajęć zdalna e-learning.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Poziom język francuskiego co najmniej B1.


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUZ4gyEwmNSxm-1ulK3VgYZSI8Y182N2KirC3mcAKPeo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6be1981-83ab-4e88-b727-f095e11cddec&tenantId=73689ee1-b42f-4e25-a5f6-66d1f29bc092

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- analiza struktury tesktów naukowych w j. francuskim

- dyskusja kierowana

- samodzielne przygotowanie listy wyrażeń i kategoryzacja tych wyrażeń

- zaaplikowanie schematu zapisu bibliografii w samodzielnej pracy

- opracowanie wywodu logicznego wokół zagadnienia językoznawczego - próby ułożenia treści pracy według zasad analizy materiału leksykalnego i syntezy wniosków

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w problematykę przygotowania/redakcji pracy licencjackiej z zakresu językoznawstwa romańskiego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w problematykę przygotowania/redakcji pracy licencjackiej językoznawczej. Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia: cel oraz przedmiot badań językoznawczych, metodologia badań, podstawowy aparat pojęciowy, kryteria doboru materiału do badań, korpusy językowe, typy tekstów, a także zagadnienia związane z techniką pisania pracy (lista bibliograficzna, przypisy, cytowania, wprowadzanie przykładów).

Literatura:

Ogólne - językoznawstwo romańskie:

1/ Arrivé, M., Gadet, F., Galmiche, M., 1986, La grammaire d'aujourd'hui, Flammarion.

2/ Dubois, J. et autres, 1994, Dictionnaire de Linguistique et des Sciences du Langage, Larousse.

3/ Charaudeau, P., Mainguenaud, D., 2002, Dictionnaire d’analyse du discours, Seuil, Paris.

4/ K. Polański (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Ossolineum, Wrocław - Warszawa - Kraków, 1995.

A także: podstawowe opracowania z językoznawstwa oraz rozproszone w literaturze artykuły naukowe, wskazywane systematycznie przez prowadzącego stosownie do omawianej metodologii.

W semestrze zimowym 2021/2022 (dr E. Pirogowska):

1/ Guide pour la rédaction d’un travail universitaire de 1er , 2e , 3e cycles. 2020. HEC Montreal. URL: https://www.hec.ca/cfla/francais/document/guide-redaction-travail-cycles.pdf

2/ Martinet A. 2015. Éléments de linguistique générale, Armand Colin. (fragment książki o podstawach badań językoznawczych).

3/ Dutka-Mańkowska A. 2003. « Traduire l’expression soi-disant en polonais … ». Studia Romanica Posnaniensia XXX – klasyczna konstrukcja artykułu naukowego- językoznawczego, z cytowaniami, odniesieniami bibliograficznymi

4/ Koselak A. 2007. « Sources et traditions polonaises en linguistique cognitive » Corela HS-6 URL : http://journals.openedition.org/corela/1494 DOI:10.4000/corela.1494

5/ Wiśniewski W. P. 2018. L’application des rectifications orthographiques proposées par la réforme de 1990 dans la presse électronique. Analyse des occurrences de l’accent circonflexe dans L’Équipe. UAM Poznań. (wzorcowa praca licencjacka)

6/ Studia Romanica Posnaniensia 44/3. 2017. Introduction. (klasyczna konstrukcja artykułu naukowego – językoznawczego, z odniesieniami bibliograficznymi, bibliografią zbiorczą)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ umie określić cel i zakres badań językoznawczych oraz zna najważniejsze i zarazem aktualne podejścia stosowane w lingwistyce; wiąże aparat pojęciowy z konkretną metodologią

2/ jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w przyszłej pracy licencjackiej w zakresie językoznawstwa francuskiego lub językoznawstwa porównawczego francusko-polskiego

3/ na podstawie zdobytej wiedzy potrafi samodzielnie wyszukać odpowiedni korpus w celu dokonania obserwacji zjawisk językowych

4/ posiada umiejętność zdobywania fachowej literatury oraz dokonywania właściwego wyboru z istniejących źródeł

Metody i kryteria oceniania:

Szczegółowe wymagania do zaliczenia - semestr zimowy 2021/2022

Po zakończeniu kursu, student:

- potrafi scharakteryzować gatunek dyskursu – „artykuł naukowy”

- potrafi wskazać w artykule naukowym terminy językoznawcze i określić z jakiej gałęzi językoznawstwa pochodzą.

- potrafi wyszczególnić części struktury tekstu naukowego językoznawczego.

- potrafi odnaleźć i skategoryzować konektory logiczne zapewniające spójność tekstu specjalistycznego – przygotowuje listę wyrażeń samodzielnie uporządkowaną jako narzędzie pomocnicze do redakcji pracy licencjackiej.

Ocenie podlegają:

- aktywny udział studenta w konwersatorium (obecność jest obowiązkowa);

- opracowanie propozycji dwuczłonowego tematu pracy licencjackiej zgodnego ze wzorcem omawianym na zajęciach (na ocenę);

- opracowanie zarysu podziału treści pracy licencjackiej, z wyszczególnieniem głównych części: 1) wstępu wprowadzającego w tematykę i metodologię pracy, z hipotezą badawczą, 2) analizą teoretyczną, 3) analizą praktyczną, 4) wnioskami końcowymi, 5) bibliografią (na ocenę);

- opracowanie krótkiej listy bibliograficznej obejmującej artykuły, książki, rozdziały z tomów zbiorowych i słowniki, związanej z planowaną pracą licencjacką (na ocenę);

- praca zaliczeniowa według pytań zaczerpniętych z "Guide pour la rédaction d’un travail universitaire" na ostatnich zajęciach (na ocenę).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kaliska
Prowadzący grup: Agnieszka Kaliska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Pirogowska
Prowadzący grup: Ewa Pirogowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kaliska
Prowadzący grup: Agnieszka Kaliska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kaliska
Prowadzący grup: Agnieszka Kaliska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)